کد خبر: 5383
1399/12/23 - 10:21


در سکوت مسئولان استان زنجان رخ داد:

مرگ دختران کارگر زنجانی

اصغر نجاری: مسئولان استانی همکاری مطلوبی برای دست یافتن به اطلاعات کارگران و خانواده آن‌ها نداشته‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دبیرِ خانه کارگر استان زنجان که تا به امروز موفق به کسب اطلاعات هویتی دقیق مصدومان حادثه آتش‌سوزی 11 اسفندماه شرکت «داواخگر» نشده است از فوت دومین کارگر دختر خبر داد و گفت: متاسفانه خانم «معصومه محبی» دو روز قبل (21 اسفندماه) و خانم «سیده معصومه میرمصطفی» روز گذشته (22 اسفندماه) در بیمارستان مطهری تهران فوت کردند. آمار منعکس شده در رابطه با کارگران مصدوم و سایر اخبار اعلامی به نقل از مسئولان به هیچ عنوان صحت نداشته است. واقعا چرا دستگاه‌های ناظر کوتاهی کردند؟ مگر چقدر ارزش داشت؟

عصر دوشنبه 11 اسفندماه شرکت «داواخگر» یکی از واحدهای تولیدی در حوزه دارویی مستقر در شهرک صنعتی شماره یک زنجان دچار حریق شد. به گفته مسئولان ذیربط در این کارخانه که دارای انبار حاوی 10 تن الکل و مخزن بزرگ ازت بود، مواد دارویی و الکل تولید و توزیع می‌شد.

بنا به گفته مسئولان اورژانس 3 نفر از مصدومان که وضعیت مناسبی نداشتند در بخش مراقبت ویژه بستری و 6 نفر دیگر به بخش اورژانس بیمارستان موسوی زنجان منتقل شدند.

اصغر نجاری، دبیر خانه کارگر استان زنجان که تا به امروز موفق به کسب اطلاعات هویتی دقیق مصدومان حادثه آتش‌سوزی 11 اسفندماه شرکت «داواخگر» نشده است در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان از فوت دومین کارگر دختر خبر داد و افزود: متاسفانه خانم «معصومه محبی» دو روز قبل (21 اسفندماه) و خانم «سیده معصومه میرمصطفی» روز گذشته (22 اسفندماه) در بخش ICU بیمارستان آیت‌اله مطهری تهران فوت کردند. آمار منعکس شده در رابطه با کارگران مصدوم و سایر اخبار اعلامی به نقل از مسئولان به هیچ عنوان صحت نداشته است. واقعا چرا دستگاه‌های ناظر کوتاهی کردند؟ مگر چقدر ارزش داشت؟ تا به الان مسئولان دولتی ذیربط استانی همکاری مطلوبی برای دست یافتن به اطلاعات کارگران و خانواده آن‌ها با خانه کارگر استان نداشته‌اند اما تا جایی که شنیده‌ام یکی از این 2 مصدوم فوت شده دانشجو بود و برای تامین مخارج تحصیلش مشغول به کار در واحد مدنظر شده بود.

نجاری با بیان اینکه اطلاعات دقیق کارگران باید توسط اداره کار و تامین اجتماعی ثبت و ضبط شود، تصریح کرد: به دنبال اسامی کارگران مصدوم بودم، هیچ یک از این دستگاه‌ها با من همکاری نکردند، اسامی را از کادر بیمارستان تهران (بیمارستان آیت‌اله مطهری) گرفتم، اگر ادارات زنجان با من همکاری نمی‌کنند حتما از جایی به آن‌ها تاکید شده است! من نماینده کارگران هستم و مسئول دولتی نیستم و ترجیح می‌دهم واقعیت را در دفاع از حق کارگران بگویم!

برای مسئولانی که وظیفه انسانی خود را زیر پا لگدمال کردند، متاسفم

دبیر خانه کارگر استان زنجان در واکنش به اظهارات برخی مسئولان که درصد سوختگی دو نفر از مصدومان را 48 و 51 درصد اعلام کرده بود، افزود: اول اینکه سه نفر از مصدمان حالشان وخیم بود نه دو نفر! حال سومین کارگر نیز چندان مناسب نیست و نیازمند به مراقبت ویژه است. دوم اینکه اگر درصد سوختگی مصدومان در حد 50 درصد بود آیا واقعا فوت می‌کردند؟ آمارها دروغ بود! شما با چه معیاری درصد سوختگی مصدومان را اعلام کردید؟ اگر آمار شما درست باشد پس پزشکان اشتباه کرده‌ و سبب فوت مصدومان شده‌اند اگر که نه، پس آمارهایتان درست نبود!

راستی، رتبه وجدان مسئولان چند است؟

نجاری اضافه کرد: متاسفانه مسئولان استان به جای انعکاس اخبار واقع‌بینانه فقط به دنبال کسب رتبه در پیش مقامات و مسئولان دولتی‌اند و خبرهای غیرواقعی می‌دهند! متاسفم که در این قضیه برخی از مسئولان وظیفه انسانی خود را زیر پا لگدمال کردند و برای اینکه 2 روز بیشتر میز و صندلی خود را حفظ کنند آمار غلط دادند! راستی رتبه وجدان‌مان چند است؟

کتمان حقیقت؟

دبیر خانه کارگر استان زنجان ضمن ابراز تاسف از اظهارات مسئولان در رسانه‌ها در رابطه با حادثه آتش‌سوزی «داواخگر» اظهار کرد: چرا مسئولان به جای اطلاع‌رسانی، حقیقت را کتمان کردند؟ تا جایی که من اطلاع دارم حوزه فعالیت این شرکت مربوط به تولید شامپو بچه و شامپو بدن بود، این واحد با چه مجوزی این میزان از مواد شیمیایی و مواد اشتعال‌زا را بدون رعایت استانداردها تولید کرده است؟

آمار ضدونقیض از تعداد کارگران بیمه‌شده

نجاری با اشاره به آمار ضدونقیض از تعداد کارگران بیمه‌شده از سوی مراجع ذیربط عنوان کرد: در لیست تامین اجتماعی 27 کارگر، در لیست اداره کار 19 کارگر و در لیست مربوط به واحد بهداشت 32 کارگر به عنوان فرد بیمه‌شده معرفی گردیده‌اند. همین آمار ضدونقیض ما را برای پیگیری برای رسیدن به آمار صحیح کارگران شاغل در شرکت «داواخگر» کنجکاو کرده است.

دریافت 1.5 میلیون به جای 4 میلیون تومان

نجاری با اشاره به اعتراض کارگران شرکت «داواخگر» پیش از آتش‌سوزی در این واحد یاداور شد: بر اساس شنیده‌ها، کارگران نسبت به عملکرد مدیریت واحد معترض بودند، آنها می‌گفتند که حقوق دریافتی‌شان غیرواقعی است، کارفرما از آنها امضای دریافت 4 میلیون تومان دستمزد را اخذ کرده اما 1.5 میلیون تومان به هر یک ار آن‌ها پرداخت کرده است! آیا این درست است که ده‌ها کارگر این گونه جزغاله شوند و در آتش نفرت، کینه، بهره‌جویی و بهره‌کشی بسوزند و هیچ مسئولی هم کَکَش نگزد؟

خالی از تجهیزات

دبیر خانه کارگر استان زنجان با اشاره به فعالیت بیش از 7 هزار کارگر در شهرک صنعتی شماره یک (علی‌آباد) و استقرار بیش از 700 واحد تولیدی تصریح کرد: در کنار جانمایی اشتباه این واحد باید بگویم تجهیزات مستقر در شهرک نیز قابل قبول نیست. چرا با این حجم از کارگران و واحدهای تولیدی یک دستگاه آمبولانس در شهرک صنعتی مستقر نشده است؟ چرا باید واحد آتش نشانی شهرک مجهز نباشد؟ چنین اتفاقات تلخی، اولین بار نبود، اخرین بار هم نخواهد بود. در قضیه آتش‌سوزی شرکت «داواخگر» مسئولان شهرک صنعتی قصور کرده‌اند. ما عملا از مسئولان دولتی دست شسته‌ایم و دست به دعاییم که شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

گفتنی است، کمتر از 2 روز پس از این حادثه، تعدادی از آتش‌نشان‌های حاضر در عملیات اطفای حریق در یکی از واحدهای شهرک صنعتی شماره یک زنجان، طی تماسی با پایگاه خبری صدای زنجان با بیان اینکه آتش ‌سوزی در یکی از واحدهای شهرک صنعتی شماره یک، با غیرت آتش‌نشانان خاموش شد، خواستار به‌روزرسانی ناوگان آتش‌نشانی و تجهیز نیروهای عملیاتی شدند.

یکی از آتش‌نشانان که در عملیات اطفای حریق شرکت «دوا اخگر» حضور داشت در واکنش به این اظهارات به پایگاه خبری صدای زنجان گفت: مگر می‌شود با وجود تجهیزات و ماشین‌آلات فرسوده‌ سال ۱۹۶۰ بگوییم با تجهیزات کامل در عملیات حاضر شدیم؟ ایستگاه آتش‌نشانی شهرک صنعتی شماره یک فقط ۲ نفر نیرو دارد. لباس‌هایی که آنها استفاده می‌کنند در کنار بخاری معمولی می‌سوزد، مگر اینکه برای حریق‌های جزئی و کوچک کاری از دستشان بربیاید و بتوانند آتش را خاموش کنند. تجهیزات داخل شهر نیز کامل نبود، ما آتش‌نشانان با غیرتمان آتش را خاموش کردیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولان آتش‌نشانی حتی به مشکل آتش‌نشانان در حوزه تجهیزات، آموزش و دریافتی آن‌ها ترتیب اثر نمی‌دهند خطاب به آن‌ها عنوان کرد: شما که تریبون‌ها را در اختیار گرفته‌اید و از خاموش کردن حریق در کوتاه‌ترین زمان سخن می‌گویید، به کدام عملکردتان افتخار می‌کنید؟ چرا دوست دارید اسمتان را بزرگ کنید؟ در عملیاتی که هر لحظه امکان آسیب به سایر واحدهای شهرک صنعتی و خسارت سنگین می‌رفت، فقط ۲۰ نیروی عملیاتی آتش‌نشان کار می‌کردند، بقیه تماشاچی بودند!

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمرگ دختران کارگرداواخگرشهرک صنعتی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5383


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»