کد خبر: 5387
1399/12/23 - 17:38


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان:

وظیفه‌ای در قبال حادثه «داو اخگر» نداشتیم!

مجید امیرفضلی: وظیفه‌ قانونی برای حضور در آتش‌سوزی شهرک صنعتی نداشتیم اما برای انجام وظیفه‌ انسانی‌مان با حداکثر نیرو در محل حاضر شدیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با رد شائبه نقص فنی یکی از خودروهای آتش‌نشانی حین خروج از پارکینگ و انسداد محل عبور سایر خودروهای امدادی در رابطه با انتقادات وارده به امکانات پایگاه اتش‌نشانی مستقر در شهرک صنعتی شماره یک (علی‌آباد) می‌گوید: حتی قانون به مجموعه شهرداری تاکید نکرده که در حوزه استقرار پایگاه آتش‌نشانی با شرکت شهرک‌های صنعتی همکاری کند! اگر لازم باشد امدادرسانی کنیم به دستور استانداری یا فرمانداری در مواقع اضطراری حاضر می‌شویم، اگر در محل حادثه حضور یافتیم فقط وظیفه انسانی‌مان حکم می‌کرد.

در حادثه آتش‌سوزی 11 اسفندماه شرکت داواخگر 9 نفر از کارگران دچار مصدومیت شدند که سه نفر از آن‌ها که زن بودند به علت مصدومیت شدید به بخش ICU بیمارستان آیت‌اله مطهری تهران انتقال یافتند. یکی از کارگران دو روز قبل (۲۱ اسفندماه) و دیگری روز گذشته (۲۲ اسفندماه) جانشان را از دست دادند و سومین فرد نیز شرایط وخیمی دارد.

اصغر نجاری، دبیر خانه کارگر زنجان می‌گوید که طبق اطلاعاتی که از منابع آگاه به دستمان رسیده دلیل دیر رسیدن خودروهای آتش‌نشانی، نقص فنی یکی از خودروهای آتش‌نشانی حین خروج از پارکینگ بوده و خرابی این خودرو، مسیر خروج سایر خودروهای امدادرسان آتش‌نشانی را مسدود کرده است.

نجاری اضافه می‌کند: در فداکار بودن آتش‌نشانان هیچ شکی نیست. ما آتش‌نشانان فداکار زیادی داریم که جان خود را فدای نجات مردم کرده‌اند اما مسئله اینجاست که چرا ما از اتفاقات گذشته اینچنینی درس نمی‌گیریم. چرا باید پایگاه آتش‌نشانی مستقر در یک شهرک صنعتی که درصد وقوع حوادث در آن بالاست، فاقد تجهیزات و نیروهای کارآزموده باشد.

این داستان‌ها را برای چه می‌بافید؟

اما مجید امیرفضلی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان صراحتا این اظهارات را رد کرد و به پایگاه خبری صدای زنجان می‌گوید: این اظهارات صرفا داستان است، اگر کمک‌های به موقع آتش‌نشانی نبود حداقل 10 واحد خسارت می‌دیدند، در محل حادثه از دقایق اول تمامی دستگاه‌های نظارتی از مسئولان استانداری تا فرمانداری حضور داشتند، این داستان‌ها را برای چه می‌بافند؟ اول این که وظیفه من (آتش‌نشانی) نبود که برای امدادرسانی بروم زیرا خدمات این مجموعه به داخل شهر مربوط می‌شود اما در هر صورت قضیه را به نحو احسن جمع کردیم و خدمات لازم را ارائه کردیم.

امیرفضلی با بیان اینکه نخستین خودرو و گروه امدادی آتش‌نشانی تقریبا 10 الی 11 دقیقه از وقوع حادثه، در محل حاضر شدند، تصریح می‌کند: نیروهای آتش‌نشانی جزو نیروهای حرفه‌ای محسوب شده و کاملا به وظایف خود آشنایی دارند در این حادثه نیز با جان و دل کار کردند.

وظیفه قانونی برای حضور در محل حادثه نداشتیم، انسانیت حکم می‌کرد که باشیم!

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با بیان اینکه طبق قانون شهرک‌های صنعتی باید نسبت به احداث پایگاه‌های آتش‌نشانی در مواقع حساس و اضطراری اقدام کنند، تاکید می‌کند: حتی قانون به مجموعه شهرداری تاکید نکرده که در حوزه استقرار پایگاه آتش‌نشانی با شرکت شهرک‌های صنعتی همکاری کند! اگر لازم باشد امدادرسانی کنیم به دستور استانداری یا فرمانداری در مواقع اضطراری حاضر شویم، اگر در محل حادثه حضور یافتیم فقط وظیفه انسانی‌مان حکم می‌کرد وگرنه باید شهرک‌های صنعتی نسبت به احداث محلی برای پایگاه‌های آتش‌نشانی و اورژانس اقدام کنند.

گفتنی است، کمتر از 2 روز از این حادثه، تعدادی از آتش‌نشان‌های حاضر در عملیات اطفای حریق در یکی از واحدهای شهرک صنعتی شماره یک زنجان، طی تماسی با دفتر پایگاه خبری صدای زنجان با بیان اینکه آتش ‌سوزی در یکی از واحدهای شهرک صنعتی شماره یک، با غیرت آتش‌نشانان خاموش شد، خواستار به‌روزرسانی ناوگان آتش‌نشانی و تجهیز نیروهای عملیاتی شده بودند.

یکی از آتش‌نشانان که در عملیات اطفای حریق شرکت «دوا اخگر» حضور داشت در واکنش به این اظهارات به پایگاه خبری صدای زنجان گفت: مگر می‌شود با وجود تجهیزات و ماشین‌آلات فرسوده‌ سال ۱۹۶۰ بگوییم با تجهیزات کامل در عملیات حاضر شدیم؟ ایستگاه آتش‌نشانی شهرک صنعتی شماره یک فقط ۲ نفر نیرو دارد. لباس‌هایی که آنها استفاده می‌کنند در کنار بخاری معمولی می‌سوزد، مگر اینکه برای حریق‌های جزئی و کوچک کاری از دستشان بربیاید و بتوانند آتش را خاموش کنند. تجهیزات داخل شهر نیز کامل نبود، ما آتش‌نشانان با غیرتمان آتش را خاموش کردیم.

با این حال مجید امیرفضلی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان تاکید می‌کند که امکاناتی که دارند در حد شهر زنجان بوده و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانداواخگرامیرفضلیشهرک صنعتی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5387


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»