کد خبر: 5481
1400/01/19 - 12:28


معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان:

امکانات آتش‌نشانی کم نیست

سه ساعت طول کشید تا آتش‌سوزی شب گذشته انبار روغن موتور در خیابان «صدر جهان» زنجان خاموش شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سه ساعت طول کشید تا آتش‌سوزی شب گذشته انبار روغن موتور در خیابان «صدر جهان» زنجان خاموش شود.

ابوالفضل رستمی، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن تشریح جزئیات آتش‌سوزی دیشب یکی از واحدهای صنفی واقع در خیابان «صدر جهان» اظهار کرد: ساعت 20:27 روز چهارشنبه 18 فروردین‌ماه طی تماسی از سوی یکی از شهروندان با سامانه 125 مبنی بر وقوع حادثه اتش سوزی انبار روغن موتور بلافاصله نیروهای حاضر در ایستگاه‌های شش گانه آتش نشانی با تجهیزات موردنیاز به کمربندی خیام، محل حادثه اعزام شدند.

رستمی با بیان اینکه واحدی که دچار حادثه شده بود دارای یک دفتر فروش و یک سالن به مساحت 400 مترمربع با کاربری انبار روغن کارکرده، روغن صنعتی و روغن موتور بود، تصریح کرد: این اتش‌سوزی نیز در انبار روغن این واحد به وقوع پیوسته بود.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با اشاره به شدت آتش‌سوزی عنوان کرد: به علت وجود مواد اشتعال‌زا در انبار روغن، شعله‌های آتش در حال گسترش بود، نیروهای آتش‌نشانی با هدف ایمن‌سازی محیط و جلوگیری از سرایت اتش به واحدهای مجاور به محض ورود به محل با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان نسبت به قطع برق و گاز محل پیرامون آتش اقدام و با دستور فرمانده عملیات از 5 جهت به نقطه هدف نزدیک و با کنترل آتش موفق به اطفای حریق شدند.

رستمی اضافه کرد: در انبار 180 هزار لیتر روغن موتور، روغن صنعتی اعم از هیدرولیک، واسکازین و روغن کارکرده (80 هزار لیتری) موجود بود از این رو برای جلوگیری از انفجار مخازن حاوی روغن با درخواست اعزام تانکرهای آبرسان، یک دستگاه لودر (متعلق به شهرداری) و تجهیزات واحدهای آتش‌نشانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت خطوط لوله و مخابرات شمالغرب از سه جهت به محل نزدیک و کنترل آتش‌سوزی را به دست گرفتند. ساعت 21:40 آتش‌سوزی مهار و سرانجام ساعت 22:50 با انجام عملیات لکه‌گیری آتش به طور کامل اطفا شد.

این مسئول از حضور 10 اکیپ عملیاتی شامل 30 آتش‌نشان و 12 دستگاه خودروی اطفای حریق بعلاوه 2 اکیپ عملیاتی شرکت‌ پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت خطوط لوله و مخابرات خبر داد و گفت: خوشبختانه این حادثه هیچ مصدومی نداشت.

ادامه شکایت‌ها از کمبود امکانات

در این میان تعدادی از آتش‌نشانان که پیش از این نیز از کمبود تجهیزات و فرسودگی بخش اعظمی از امکانات ابراز آتش‌نشانی در زنجان ابراز نارضایتی کرده بودند از مسئولان خواستند تا برای حفظ جان نیروهای آتش‌نشانی و شهروندان هم که شده اعتبار ویژه‌ای برای خرید خودروها و تجهیزات آتش‌نشانی اختصاص دهند اما معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که وظیفه آتش‌نشانی، اطفای حریق شهری و نه صنعتی است او کمبود تجهیزات را مختص زنجان ندانست و گفت: برخلاف اظهارت، تجهیزات آتش‌نشانی زنجان برای حریق‌های شهری کافی است و کم نیست!

با وجود رد کمبود امکانات آتش‌نشانی به لحاظ نیرو و تجهیزات خودرویی و غیره در حادثه شب گذشته به گفته آتش‌نشانان باز هم امکانات این مجموعه کفاف نداد و از تجهیزات سایر دستگاه‌ها استفاده شد. اما معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در واکنش به این موضوع ابراز کرد: تمامی سازمان‌های آتش‌نشانی به لحاظ نیرو و امکانات با کمبود مواجهند و این مسئله فقط مختص به زنجان نیست. البته تاکید می‌کنم. طبق ضوابط نیز آتش‌نشانی شهرداری باید پاسخگوی آتش‌سوزی‌های شهری باشد نه صنعتی! تجهیزات آتش نشانی شهرداری زنجان در رابطه با حریق‌های شهری کافی است و کم نیست.

رستمی با اشاره به همکاری‌های این مجموعه با ارگان‌های نظامی و سایر ارگان‌ها نظیر شرکت خطوط لوله و غیره تصریح کرد: به منظور انجام عملیات اطفای حریق از جمله آتش‌سوزی‌های صنعتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در داخل شهر (نظیر آتش‌سوزی انبار روغن در خیابان صدرجهان) و شهرک‌های صنعتی با ارگان‌های ذیربط همکاری‌های تنگاتنگی داریم./ 941 

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآتش سوزی زنجانآتش نشانی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5481


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»