کد خبر: 5498
1400/01/23 - 16:21


رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

نتیجه تست‌های پی.سی.آر کرونا قطعی نیست!

پرویز قزلباش: هم اکنون بیماری سرماخوردگی وجود ندارد و داشتن علائم سرماخوردگی نشان از ابتلا به کروناست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان-رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: در شهرهای زنجان، ابهر و خدابنده، ظرفیت تخت‌های آی.سی.یو تکمیل شده است.

پرویز قزلباش ظهر امروز در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از اینکه هم اکنون 713 بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند، اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت تخت‌های آی.سی.یو در شهرهای قرمز از جمله زنجان، ابهر و خدابنده تکمیل است و تنها در برخی از شهرستان‌ها ظرفیت تختهای آی سی یو خالی است.

وی با اذعان به اینکه در موج جدید بیماری کرونا تعداد بیماران بستری 150 نفر در روز نیز رسیده است، تصریح کرد: قطعا با افزایش تعداد بیماران بستری تعداد بیماران نیازمند به آی.سی.یو نیز افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در یک سال اخیر بیش از 100 تخت آی.سی.یو به تخت‌های استان افزوده شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای رفع نیاز استان، حدود 30 تخت آی.سی.یو نیز خریداری شده که در حال تجهیز است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی افراد مبتلا در پیک چهارم کرونا کاهش یافته است، ابراز کرد: برخلاف موج قبلی کرونا، در حال حاضر موج چهارم کرونا بیشتر اقشار میانسال و سال‌مند را درگیر میکند.

80 تا 90 درصد کرونا در استان از نوع انگلیسی است

این مسئول با بیان اینکه 80 تا 90 درصد حجم بیماری کرونا در استان را از نوع انگلیسی تشکیل می‌دهد، ابراز کرد: هم اکنون براساس مطالعات انجام شده بالای 80 درصد حجم بیماری در حال گردش در استان از نوع جهش یافته انگلیسی است و برای همین نیاز به آزمایش ندارد.

وی در اشاره به علائم کرونای انگلیسی خاطرنشان کرد: این بیماری سرعت انتشار بیشتری نسبت به بیماری کرونا داشته و شدت بیماری بالاتر بوده و بیشتر قشر جوان را درگیر می‌کند.

قزلباش با بیان اینکه هم اکنون بیماری سرماخوردگی وجود ندارد و داشتن علائم سرماخوردگی نشان از ابتلا به کروناست، افزود: مردم در صورت داشتن حتی علائم خفیف سرماخوردگی و نداشتن حس بویایی و تب خفیف، می‌بایست فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و از داروهای استامینوفن استفاده نمایند و در صورت افزایش شدت بیماری به مراکز بهداشتی و یا پزشک معالج مراجعه نمایند.

قزلباش با تاکید بر اینکه داروهای ویژه کرونا در استان افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: در پیکهای گذشته به دلیل کمبود داروهای کرونا بیماران در بیمارستانها بستری می‌شدند که هم اکنون به دلیل افزایش دستگاه‌های اکسیژن‌رسانی و افزایش داورهای کرونا، نیاز به بستری نبوده و بیماران می‌توانند با استفاده از این داروها به صورت سرپایی و در بستر خانواده که امکان ارتباط عاطفی نیز وجود دارد، درمان شوند.

این مسئول با تایید بر اینکه پاسخ تست‌های پی.سی.آر (تست کرونا) با تاخیر آماده می‌شود، ابراز کرد: به طور معمول پاسخ تستهای کرونا در مدت 24 ساعت اعلام می‌شود ولی هم اکنون با توجه به افزایش مراجعات و شیوع موج چهارم پاسخ تست‌ها با تاخیر آماده میشود ولی در هر صورت لازم است افرادی که برای آزمایش تست کرونا مراجعه میکند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

پاسخ پی.سی.آر 100 درصدی نیست

وی از افرادی که مشکوک به کرونا بوده و یا اینکه تست پی.سی.آر آنها نیز منفی بوده نیز خواست پرتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند زیرا پاسخ تست‌های ‌ پی.سی.آر 100 درصدی نبوده و ممکن است منفی کاذب باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در استان توضیح داد: تاکنون واکسیناسیون بیش از 4 هزار نفر از گروه‌های پر خطر از قبیل جانبازان بالای 50 درصد، پرسنل بخش‌های آی.سی.یو و مراکز بهداشتی و فوریتهای پزشکی، کارکنان آرامستان‌ها و همچنین بیماران خاص انجام شده است.

این مسئول ادامه داد: براساس اطلاعات بدست آمده واکسیناسیون عموم مردم نیز از اواخر بهار و اوایل تابستان اغاز می‌شود که امیدواریم عملیاتی شود.

وی به آمارهای مبتلایان به کرونا اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 22 هزار و 139 نفر در بیمارستانهای استان بستری شده و یک هزار و 230 نفر فوتی گزارش شده است.

این مسئول افزود: در 24 ساعت گذشته 47 بستری مبتلا به کرونا در بیمارستاهای استان گزارش شده که متاسفانه تعداد فوتیها نیز 4 مورد بوده است.

قزلباش با بیان اینکه هم اکنون 713 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، خاطر نشان کرد: تاکنون تعداد بستریهای مبتلا به کرونا به این عدد نرسیده بود که بیشترین نگرانی ما از این است که تعداد بیماران از این میزان بالاتر رود.

وی در اشاره به شروع ماه رمضان تصریح کرد: در حال حاضر در شهرهای وضعیت قرمز محدودیتها اعمال شده است و تنها گروه شغلی یک امکان فعالیت دارند ولی می‌بایست در ایام ماه رمضان توجه ویژه‌ای به غذاخوریها و رستوران‌ها داشت و مردم از دادن افطاریها و رفتن به افطاری‌ها پرهیز کنند./ 943

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتست پی سی آرقزلباشعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5498


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»