کد خبر: 6523
1400/01/30 - 13:46


دوگانه کرونا و معیشت برای اصناف

رئیس اتاق اصناف زنجان: مبلغی که بابت اعطای تسهیلات کرونایی در نظر گرفته شده بود کجا رفت؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی که فرماندار زنجان از احتمال تعطیلی برخی از صنوف گروه یک علاوه بر تعطیلی مشاغل گروه‌های دیگر با بالاگرفتن شدت موج چهارم کرونا در زنجان سخن گفته است، رئیس اتاق اصناف وضعیت پیچیده معیشتی اصناف می‌گوید.

فرمانار زنجان می‌گوید با نامه‌نگاری‌ انجام شده و موافقت بانک مرکزی، وام اصنافی که در این شرایط و به علت مصوبات تعطیل شده‌اند، استمهال خواهد شد و در مورد چک‌ها نیز این امر صدق می‌کند اما کسبه می‌گویند دولت حمایت چندانی در دوران شیوع کرونا از اصناف نداشته است و فقط هر چند وقت یکبار دستور تعطیلی اصناف و اعمال محدودیت‌ها را صادر کرده است!

اصناف می‌گویند از پیامدهای شیوع گسترده کروناویروس و اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اطلاع دارند اما نباید مسئولان دولتی به بهانه مقابله با کرونا، اصناف و کسبه که جزئی از مردم هستند را فراموش کنند. یکشنبه 29 فروردین‌ماه کسبه زنجان برای دومین بار در طول اجرای طرح تعطیلی سراسری 10 روزه، مراتب اعتراض خود را به مسئولان اعلام کردند.

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به خسارت سنگین تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا به اصناف اظهار می‌کند: در شهر زنجان 23 هزار واحد صنفی مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد حدود 17 هزار واحد که در ردیف گروه شغلی یک قرار ندارند به علت شیوع کروناویروس خسارت جبران‌ناپذیری دیده‌اند. در این بین علاوه بر خسرات مالی به تالاردارن تعداد قابل توجهی از کارگران به اجبار خانه‌نشین شده و آرایشگران زنانه که درصد بالایی از فعالان آن سرپرست و نان‌آور خانه هستند متحمل خسارت شده‌اند.

مبلغی که بابت اعطای تسهیلات خسارت کرونایی در نظر گرفته شده بود کجا رفت؟

موسوی با اشاره به وعده‌های مسئولان دولتی برای حمایت از کسبه عنوان می‌کند: بیش از یک سال از شیوع کرونا در کشور سپری می‌شود، اما نه خبری از بخشودگی مالیات بود و نه وام‌های آنچنانی که بتواند خسارت وارده به فعالان صنفی را جبران کند!

رئیس اتاق اصناف با اشاره به اعطای تسهیلات کرونایی به صنوف نیز می‌گوید: بسیاری از کسبه نتوانستند در سامانه اخذ وام کرونایی ثبت‌نام کنند، درصد کمی از کسبه که موفق به دریافت وام شدند هم با مبلغ یاد شده نتواستند خسارت ناشی از تعطیلی را جبران کنند. اصلا خبر نداریم مبلغی که بابت اعطای تسهیلات خسارت کرونایی در نظر گرفته شده بود کجا رفت و چه شد!

موسوی با اشاره به حضور تعدادی از کسبه زنجانی و نارضایتی از تداوم تعطیلی‌ها در اتاق اصناف برای دومین بار در طول اجرای طرح تعطیلی سراسری 10 روزه تصریح می‌کند: در تعطیلی سراسری 10 روزه که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تمامی شهرهای کشور از جمله زنجان از 20 فروردین‌ماه اجرایی می‌شود، کسبه زنجانی برای دومین بار دست به اعتراض زدند. من در جریان خسارت وارده به فعالان هستم و می‌دانم کاسبی که از پدرش قرض نگرفته به علت تداوم محدودیت‌های کرونایی در این مدت زیر بار قرض‌های سنگین رفته است، چه حالی دارد!

وی می‌گوید: من با چه رویی از کسبه‌ای که بیش از یک سال است تعطیل است، حق عضویت دریافت کنم؟ این آتش تعطیلی ناشی از شیوع کرونا به چشم اصناف رفته است. اصناف تاب و توان‌شان تمام شده است.

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه به صنوف معترض به تعطیلی‌های کرونایی نه 100 درصد بلکه 200 درصد حق می‌دهم، تصریح می‌کند: اصناف تاب و توان‌شان تمام شده است. کسبه‌ای قبل از کرونا، در چرخه اقتصاد کمک‌حال دولت بود اما این تعطیلی‌ها طاقت زانوهایش را گرفت. آن‌ها می‌ترسند وبال دولت شوند. من نگران بروز آسیب‌های اجتماعی در صورت تداوم تعطیلی‌های کرونایی هستم. به نظرم باید ضمن رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی روش زندگی در شرایط کرونایی را یاد بدهیم نه این که دستور تعطیلی بدهیم. امروز مطالبات کسبه را در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان مطرح خواهیم کرد تا مسئولان ذیربط پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات صنوف انجام دهند. 941

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتسهیلات کرونافرماندار زنجاناتاق اصناف زنجان
sedayezanjannews.ir/nx6523


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»