کد خبر: 6524
1400/01/30 - 14:9


صدای زنجان از حواشی انجمن نابینایان استان زنجان گزارش می‌دهد،

به کام بینایان تا نابینایان

نابینایان: سهم ما از پول پروژه‌های شهری که انجمن گرفت کجا رفت؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- انتخابات انجمن نابینایان استان زنجان اواخر سال 99 برگزار شد که حواشی‌های آن به علت عدم اطلاع تعدادی از نابینایان عضو انجمن تا به امروز ادامه دارد. مسئولان اداره کل بهزیستی استان زنجان نیز در این که انتخابات برگزار شده یا نه دودل هستند یا می‌گویند به صورت مجازی در نیمسال دوم سال 99 برگزار شده یا عنوان می‌کنند اصلا چنین برنامه‌ای هنوز برگزار نشده است!

جمعی از نابینایان زنجان طی تماسی با دفتر صدای زنجان با انتقاد از عدم اطلاع بخش اعظمی از نابینایان از زمان انتخابات این انجمن گفتند: بیش از 20 سال از تاسیس این انجمن سپری می‌شود اما با وجود پیگیری‌ها هنوز آمار شفافی از تعداد اعضای این انجمن و افراد دارای حق‌رای وجود ندارد!

اما روشندلان زنجانی می‌گویند: نخستین وظیفه‌ای که انجمن نابینایان استان زنجان در قبال افراد تحت پوشش خود دارد، به‌روزرسانی پروندههای موجود است تا بتواند برای رسیدن به اهداف تعیین شده از سوی انجمن نابینایان ایران جامه عمل بپوشاند.

گفته می‌شود انجمن نابینایان استان زنجان تعداد دقیق نابینایان ساکن زنجان را اعلام نکرده و آمارهای ارائه شده از سوی مدیرعامل گرفته تا اعضای هیئت مدیره و بازرس متناقض بوده و تعداد پرونده‌های متشکله از 100 تا 700 فقره متفاوت است.

پس از اجرای طرح «مثبت‌زندگی» بخش قابل توجهی از پرونده‌ها در این مراکز پخش شد

جلیل نصیری‌مقدم، عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان استان زنجان هم در پاسخ به این اظهارات به صدای زنجان می‌گوید: آمارهای انجمن مربوط به تعداد نابینایان و کم‌بینایان تحت پوشش تا اوایل سال 99 و قبل از آغاز به کار مراکز «مثبت زندگی» دقیق بود اما پس از پیوستن در این طرح، بخش اعظمی از پرونده‌ها به نزدیک‌ترین مرکز «مثبت زندگی» نابیناها و کم‌بیناهای استان ارجاع داده شد.

در استان زنجان 40 مرکز «مثبت زندگی» در راستای اجرای بند چهار ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین بند چهار ماده ۵۷ قانون احکام دائمی دال بر تشکیل مراکز خدمات بهزیستی که نمادی از بهزیستی کوچک هستند، فعال هستند.

بر حسب محل سکونت مددجویان در نقشه جغرافیایی هر ۴۵۰ خانوار تحت پوشش یک‌ مرکز قرار می‌گیرند و نحوه فعالیت مراکز بر محور مددکاری اجتماعی و بر پایه دولت الکترونیک خواهند بود.

به گفته جلیل نصیری‌مقدم، عضو انجمن نابینایان استان زنجان تکریم ارباب رجوع و توجه به ارزش‌ها و فرهنگ‌های مردم در هر منطقه از موارد جلب و جذب آحاد جامعه برای دریافت خدمات از مراکز مثبت زندگی است. افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات تنها به یک مرکز با دسترسی‌پذیری آسان مراجعه خواهند کرد و سهولت در تردد و نزدیکی به محل زندگی مددجو از مزایای این مراکز است.

عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان استان زنجان که از کم‌بینایان محسوب می‌شود، عنوان می‌کند: با آغاز به کار مراکز «مثبت‌زندگی» شالوده اصلی و وظایف تبیین شده برای انجمن نابینایان استان در راستای تسهیل در خدمت‌رسانی به جامعه هدف بهزیستی اعم از معلولان، نابینایان، کم‌بینایان، زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار و غیره از بین رفت.

300 پرونده در انجمن موجود است اما همه نابینایان و کم‌بینایان استان را شامل نمی‌شود

نصیری‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر پرونده 200 الی 300 نفر در انجمن نابینایان استان در جریان است که خدمات معیشتی با کمک خیران و نیکوکاران به اعضای نیازمند ارائه می‌شود، اضافه می‌کند: علاوه بر این، انجمن در حوزه نظارتی در راستای ارائه خدمات باکیفیت به نابینایان فعال بوده و مطالبات آن‌ها در حوزه مناسب‌سازی شهر برای تردد نابینایان و کم‌بینایان، استخدام و به کارگیری در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی را پیگیری می‌کند.

انتخابات انجمن را با چه تعداد عضو برگزار کردید؟

اما یکی از نابینایان به صدای زنجان که معتقد است انجمن نابینایان استان در برخی از وظایف خود کوتاهی کرده است با اشاره به عدم مشارکت بخش بالایی از نابینایان در انتخابات هیئت مدیره انجمن به صدای زنجان می‌گوید: من در این مدت هیچ اطلاعی از زمان انتخابات انجمن نداشتم تا بتوانم به افراد اصلح رای داده و نگران تضییع حقوقم در برخی از مجموعه‌ها و دستگاه‌ها نباشم!

به صورت تلفنی همه اعضا را در جریان گذاشتیم!

انتخابات هیئت مدیره نابینایان استان زنجان اواخر سال 99 به صورت مجازی برگزار شد. اما در پیگیری‌های صدای زنجان مسئولان انجمن آماری از تعداد افراد دارای حق ‌رای، نداشتند. برخی از نابینایان مدعی‌اند بیش از 20 سال عضو انجمن هستند اما یکبار هم در انتخابات شرکت نکرده‌اند زیرا مسئولان برگزارکننده آن‌ها را در جریان نگذاشته‌اند اما جلیل نصیری‌مقدم، عضو انجمن نابینایان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: ما به صورت تلفنی به همه افراد (اعضا) زمان برگزاری انتخابات مجازی را اعلام کردیم. متاسفانه برخی از بچه‌ها (نابینایان عضو انجمن) الان می‌گویند ما تعدادی از اعضای هیئت مدیره را قبول نداریم، این افراد را خودشان انتخاب کردند و الان قبولشان ندارند!

بهزیستی در جریان بود؟

محمد محمدی، مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه من هم از انتخابات برگزار شده (نیمسال دوم سال 99) انجمن نابینایان استان اطلاعی ندارم، می‌گوید: فکر می‌کنم با توجه به شرایط کرونایی استان انتخابات انجمن به صورت مجازی برگزار شد یا اینکه اصلا نبوده است. بالاخره انجمن هیئت مدیره دارد.

جلیل نصیری‌مقدم، عضو انجمن نابینایان استان نیز در واکنش به این اظهارات و در پاسخ به اینکه آیا انتخابات بدون اطلاع بهزیستی برگزار شده است، تاکید می‌کند: انتخابات به صورت مجازی برگزار شد، بهزیستی هم در جریان بود، اصلا مگر می‌شود بهزیستی در جریان نباشد؟ برخی نیز اگر از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند به ان دلیل است که نمی‌خواهند خودشان را درگیر چالش‌ها و  فشارها کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان استان با بیان اینکه اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل فعلی انجمن نابینایان استان زنجان مشکلی بابت کناره‌گیری ندارند، خطاب به منتقدان می‌گوید: اگر فردی می‌شناسید که می‌تواند انجمن را اداره کند و مورد تائید اداره کل بهزیستی هم هست، معرفی کنید تا مسئولان فعلی جایشان را به آنها بدهد.

محمد محمدی، مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز با بیان اینکه از نظر ما مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد، تصریح می‌کند: کسانی که به نحوه برگزاری انتخابات ناراضی هستند مراتب اعتراض خود را به اداره کل بهزیستی استان ارائه کنند تا بتوانیم وارد موضوع شده و آن را پیگیری کنیم!

وی در پاسخ به این سؤال که مگر وظایف اداره کل بهزیستی استان زنجان نظارت بر فعالیت انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط با قشر هدف از جمله نابینایان و کم‌بینایان نیست پس چرا برای انجام وظیفه خود منتظر نامه مکتوب معترضان هستید به صدای زنجان می‌گوید: اداره کل بهزیستی در قبال جامعه هدف خود حتما وظیفه دارد. انجمن نابینایان استان متعلق به نابینایان است، در نتیجه باید فعالیتش شفاف باشد و اگر در عملکردش اشکالی نیز باشد حتما رسیدگی می‌شود. از معترضان می‌خواهم نامه مکتوب خود را به بهزیستی ارائه کنند، من نیز از بازرسی، حراست و بخش مشارکت‌های مردمی جهت ارجاع در کمیسیون ماده 26 موضوع را پیگیری می‌کنم.

به نام نابینایان به کام بینایان؟

روشندلان زنجانی با اشاره به استفاده ابزاری برخی از مجموعه‌های فرهنگی و هنری از نام قشر نابینا از دستگاه‌های اجرایی ذیربط از جمله بهزیستی می‌خواهند تا با نظارت کافی بر عملکرد این مجموعه‌ها اجازه فرصت‌طلبی به آن‌ها را ندهد.

یکی از نابینایان با یادآوری حضور خود و دوستانش در سه پروژه شهری در سال 96 به صدای زنجان می‌گوید: ما 4 نفر بودیم، کل مبلغ سه پروژه شهری 32 میلیون تومان بود، ما نزدیک به یک سال طول کشید پروژه‌ها را تحویل دهیم و در قبال این زحمت 32 میلیونی، هر کدام 900 هزار تا یک میلیون تومان به عنوان دستمزد از مسئول مجموعه‌ای که تحت عنوان «نابینایان» فعالیت می‌کند، دریافت کردیم! مابقی مبلغ یعنی 28 میلیون کجا رفت؟

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مجموعه‌ها با نام نابینایان فعالیت کرده اما در واقعیت نابینایان هیچ انتفاعی از حضور در قردادهای منعقد شده فرهنگی و هنری با ارگان‌ها نمی‌کنند، عنوان می‌کند: ما در بیشتر این پروژه‌ها برای تحویل باکیفیت کار، زحمت شبانه‌روزی کشیدیم اما حقوقی که دریافت کردیم ناچیز بوده، البته در برخی موارد همین پول اندک را با هزاران زحمت توانسته‌ایم از مسئولان مربوطه بگیریم! ما انتظار داریم انجمن نابینایان حق و حقوقمان را پیگیری کنند اما در برخی مواقع حتی این انجمن نیز با مجموعه‌های مربوطه همکاری کرده و به جای پیگیری حقوق نابینایان، حق را به آن‌ها داده‌اند!

اما جلیل نصیری‌مقدم، عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان استان زنجان ضمن عدم پذیرش گفته‌ها نابینایان می‌گوید: اگر حرف‌هایتان مستند بوده و بابتش مدرک دارید چرا حقتان را از اداره کار پیگیری نمی‌کنید؟

یکی از نابینایان نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: ما از انجمن نابینایان استان زنجان می‌خواهیم تا به جای یادآوری قانون، خودش به وظایف قانونی‌اش عمل کرده و نظارت‌هایش را تشدید کند تا ما مجبور نشویم برای احقاق حقوق‌مان ماه‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه انجمن مراجعه کنیم و مبلغ ناچیز دریافت کنیم. ما از اداره کل بهزیستی استان می‌خواهیم تا نحوه عملکرد زیرمجموعه خود را با دقت رصد کند. 941

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانجمن نابینایان زنجانجلیل نصیری‌مقدمبهزیستی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx6524


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»