کد خبر: 6526
1400/01/30 - 17:19


مدیرکل بهزیستی استان زنجان:

کمک 15 میلیارد تومانی خیران به بهزیستی زنجان

سال گذشته 15 میلیارد تومان در سال گذشته توسط خیران کمک رسانی شده و علاوه بر آن حدود یک میلیارد تومان در زمینه تهیه بسته مواد غذایی خشک و گرم. ارقام به صورت نقد به جامعه هدف بهزیستی کمک رسانی شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- محمد محمدی قیداری، مدیرکل بهزیستی استان زنجان امروز در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه بهزیستی استان در زمینه های مختلف عملکرد مناسبی داشته است، اظهار کرد: بهزیستی استان در برخی از مسائل از قبیل اعتیاد، طلاق و غیره به صورت میدانی و با رویکرد تخصصی، علمی و حمایتی خدمت رسانی می‌کند.

وی با اشاره به استراتژیهای بهزیستی استان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بهزیستی پیشگیری از معلولیتها است که در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی استان وظیفه دارد مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج طبق ماده 75 ماده قانون برنامه ششم برای زوجین ارائه کند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان، در حال حاضر 50 درصد معلولیتهای جامعه ناشی از مسایل ژنتیک است.

وی با بیان اینکه در زمینه آموزش تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز آموزشی و مدارس منعقد شده است و در زمینه پیشگیری مراکز مشاوره 1480 است، گفت: در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و اختلافات خانوادگی و مسائل عادی روانشناختی خانوادها مراکز مشاوره 1480 از 8 صبح تا 12 شب آماده ارائه خدمات به خانواده‌ها است.

این مسئول یکی دیگر از استراتژیهای بهزیستی را توانمندسازی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: در راستای توانمندسازی برای زنان سرپرست خانوار، معلولین و یا افرادی که دچار آسیب اجتماعی از قبیل طلاق، اعتیاد باشند بهزیستی استان خدمات مختلفی ارائه می‌کند.

افتتاح مراکز مثبت زندگی

وی با بیان اینکه هم اکنون 21 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان است، تصریح کرد: در حال حاضر مراکز مثبت زندگی یکی از اقدامات بهزیستی در زمینه پروندها بوده بطوریکه برای سهولت رفت و آمد مددجویان خدمات به محلات آنها منتقل شد یعنی در هر محله‌ای که بالغ بر 450 پرونده وجود داشت در آن منطقه مرکزی افتتاح و 22 وظیفه به این مراکز در محل سکونت معلولین اعمال شد تا از خدمات این مراکز استفاده کنند. وی گفت: در این راستا 40 مرکز در استان افتتاح شده است.

محمدی در ادامه با اذعان از اینکه تاکنون اقدامات مناسبی در زمینه مناسب سازی برای معلولان در استان انجام شده است، ابراز کرد: متاسفانه این مناسب سازی‌ها کافی نیست.

وی در ادامه به موضوع ایتام اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 2هزار و 400 زن سرپرست خانوده مستمری بگیر و 5 تا 6 هزار زن سرپرست تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که فرآیند توانمندسازی برای آنها انجام میشود.

وی به واحدهای مشارکت‌های مردمی در استان اشاره کرد و گفت: حدود 400 موسسه و مرکز که به صورت غیر مستقیم در جهت ارائه خدمات به جامعه هدف فعالیت دارند و در صورتی که مراکز مهد کودک منفک شود این تعداد  کاهش می-یابد.

3 هزار مسکن برای مددجویان ساخته شده است

این مسئول افزود حدود 3 هزار مسکن از ابتدای نهضت مسکن ساخته و تحویل مددجویان ارائه شده و در حال حاضر نیز جامعه هدف خانواده های دو معلول است که در روستاها و شهرها در حال انجام است.

وی در ادامه به ایام ماه رمضان اشاره کرد و گفت: سال گذشته افزایش 20 درصدی مستمری بگیران در دستور کار قرار گرفت ولی با توجه اینکه برخی از خانواده‌ها با شیوع کرونا، تورم و اعمال تحریمها با مشکلاتی مواجه شدند؛ لازم است مردم توجه ویژه‌ای در این ایام به مددجویان و نیازمندان داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان از خیران خواست در این ماه حمایتهایی برای افراد تحت پوشش بپزیستی و نیازمند داشته باشند.

وی با اشاره به کمک خیرین افزود: سال گذشته 15 میلیارد تومان در سال گذشته توسط خیران کمک رسانی شده و علاوه بر آن حدود یک میلیارد تومان در زمینه تهیه بسته مواد غذایی خشک و گرم. ارقام به صورت نقد به جامعه هدف بهزیستی کمک رسانی شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در در زمان شیوع کرونا اقدامات مناسبی از سوی بهزیستی استان انجام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر حدود هزار و 100  سالمند، بیمار روانی مزمن و عقب مانده ذهنی در مراکز و یا در کمپها حضور دارند که دارای بیماریهای زمینهای و یا از ایمنی پایینی برخوردارند که تاکنون با اقدامات لازم در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اتفاقی رخ نداده است.

وی افزود: در حال حاضر واکسن کرونا برای سالمندان تزریق شده و واکسن آنفولانزای فصلی برای افرادی که در این مراکز نگهداری می‌شود با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تزریق شده است.

85 درصد فوتیها بالای 65 سال سن دارند

این مسئول با بیان اینکه براساس گزارشات 85 درصد فوتیها در زمینه کرونا افراد بالای 65 سال هستند، خاطر نشان کرد: طبق آمارها حدود یک صد و 11 هزار سالمند در استان وجود دارد که بالای 65 سال سن دارند و برای کاهش مرگ و میرها در بین این اقشار، تمامی دستگاههایی که سالمندان را تحت پوشش دارند در قالب کمیته‌هایی علاوه بر ارائه آموزشها، بسته‌های حمایتی و بهداشتی ارائه را به این جامعه هدف ارائه می‌کنند.

عمده فعالیت بهزیستی توانمند سازی مددجو است

وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت بهزیستی در زمینه توانمند سازی است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 10 درصد جامعه را مددجویان بهزیستی تشکیل میدهد که اشتغال نیز یکی از موارد توانمندسازی است که بر این اساس حدود 17 میلیارد و235 میلیون تومان در قالب عملکرد بند (ب) تبصره 16 قانون بودجه 99 جذب و 563 شغل از این طریق ایجاد شده و 109 مدد جو نیز از سایر منابع از قبیل مراکز غیر دولتی سوی نهادهای مردم نهاد مشوق‌های بیمه‌ای و غیره صاحب شغل شدند.

مشوق بهزیستی در صورت استخدام مددجو

وی با اشاره به اقدامات بهزیستی در راستای تثبیت شغل برای مددجویان خاطر نشان کرد:  در صورتی که کارفرما مددجوی بهزیستی به کار گیرد به مدت 5 سال بیمه حق کارفرما توسط بهزیستی پرداخت می‌شود که در این راستا حدود 4 میلیارد تومان به تعداد 437 نفر بیمه حق کارفرما پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: بیمه خویش فرمایی، ارئه تسهیلات به ازای استخدام هر مددجو تا سقف 50 میلیون تومان و کمک هزینه ترمیمی که در آن قسمتی از حقوق مدد جو با توجه به سطح معلولیت توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی در ادامه با اذعان به اینکه بهزیستی استان تاکید بر کاهش معلولیت در جامعه دارد، خاطر نشان کرد: معلولیتها در جامعه قبل از تولد و بیشتر به دلایل اختلالات ژنتیکی و یا پس از تولد به دلایل تصادفات جاده‌ای، عدم رعایت ایمنی در کار و یا وجود بیماریها رخ میدهد و به طور قطع هر چه تعداد معلولیتها در جامعه کمتر باشد برای جامعه هزینه کمتری خواهد داشت.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی استان در ادامه این نشست با اشاره به پویش ضیافت همدلی در ماه رمضان امسال خاطرنشان کرد: امسال این طرح با پویشهای سال گذشته به دلیل شیوع کرونا متفاوت خواهد بود بطوریکه در سالهای گذشته مسئولان استانی به منازل مددجویان مراجعه و از نزدیک از وضعیت و مشکلات آنها مطلع میشدند ولی امسال موسسات خیریه با توجه به سهم خود در جذب مشارکت‌های مردمی  برای حمایت از مددجویان فعالیت خواهند داشت.

نعمت ملکی در ادامه با اشاره به اهداف بهزیستی استان در راستای استغال خاطرنشان کرد: سال گذشته هدف بهزیستی استان اشتغال 663 مورد بود که امسال این میزان بعلاوه 5 درصد خواهد بود.

این مسئول با اشاره به مسکن معلولان ابراز کرد: امسال مسکن برای 108 خانواده دارای دو معلول در شهرها تحویل داده شده و 150 مورد نیز در روستاها به مرحله پایان کار رسیده است. 943

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهزیستی زنجانکمک خیرانمحمدی قیداری
sedayezanjannews.ir/nx6526


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»