کد خبر: 7539
1400/02/04 - 9:45


صدای زنجان از حاشیه‌های یک نام 50 ساله گزارش می‌دهد؛

«ناصرجگرکی» بر می‌گردد!

فرزند ناصر عونی: تصمیم تعطیلی غذاخوری ناصرجگرکی قبل از فوت پدر گرفته شده بود اما با قدرت بر خواهیم گشت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «ناصر جگرکی» نامی با بیش از 50 سال سابقه قدمت در زمینه پخت «جغور بغور»، غذای سنتی زنجان بود که به برندی در طبخ جغور بغور زنجانی تبدیل شده بود اما با فوت «ناصر عونی»، صاحبِ نام «ناصر جگرکی» این نام در آستانه فراموشی قرار دارد.

در گوشه و کنار شهر صحبت‌هایی از مرگ این نام 50 ساله به گوش می‌رسد، موضوعی که «حامد عونی»، پسر «ناصر عونی» آن را تکذیب کرده و می‌گوید: پیگیری‌های مردم در خصوص این موضوع که چرا طباخی «ناصر جگرکی» تعطیل شده است بیانگر این است که تعطیلی این مغازه مورد توجه مردم بوده است.

از ابتدای شروع فعالیت این برند، مردم در کنار ما بودند

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای شروع فعالیت این برند، مردم در کنار ما بودند و ما را تبلیغ کردند به طوری که اگر کسی مهمانی از شهر دیگر داشت برای صرف جغور بغور به مغازه ما می‌آورد و در واقع ما رشد این برند را مدیون مردم و همشهریان زنجانی هستیم و قطعا بدون زنجانی‌ها این موضوع امکان تحقق نداشت.

پسر ناصر عونی اظهار می‌کند که حتی زمانی که پدر فوت شدند، پیام‌های مردم از شهر و کشورهای دیگر ما را شوکه کرد و این موضوع باعث دلگرمی ما بود و ما می‌دانستیم که با بسته شدن این مغازه مردم واکنش نشان می‌دهند اما ناچار به این کار بودیم.

به گفته عونی، طی سالیان سال روی مطرح‌کردن این مغازه کار کرده بودیم و در طراحی «آرم» تا دکوراسیون داخلی مغازه حساب شده پیش رفتیم.

پیش از فوت پدر، تصمیم به تعطیلی این شعبه گرفته بودیم

وی می‌افزاید: پیش از فوت پدر، ما تصمیم به تعطیلی این شعبه گرفته بودیم اما پروسه تعطیلی این شعبه به تعویق افتاد تا با فوت پدر این شعبه تعطیل شود.

عونی خاطرنشان می‌کند: تعطیلی این مغازه اصلا به این معنا نیست که ما نام 50 ساله‌ای را که ساختیم، از بین می‌بریم بلکه کاملا برعکس ما تلاش می کنیم که به نفع این نام عمل کنیم تا یک برگشت فوق‌العاده را داشته باشیم. چنانچه پیش از فوت پدر این تصمیم را داشتیم.

قوی‌تر از گذشته باز خواهیم گشت

وی ادامه می‌دهد: اکنون با فوت پدر، تلاش ما این خواهد بود که بسیار جذاب‌تر از گذشته در این زمینه فعالیت داشته باشیم و یاد و خاطره ایشان را در سایر شعبات زنده نگه داریم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشنهاداتی از کشور ترکیه و تهران و سایر شهرها در خصوص اخذ نمایندگی این برند را داشتیم، می‌گوید: این کار فشارهای زیادی را به پدر وارد می‌کرد و ایشان از ساعت 4 صبح تا 6 بعد از ظهر در این مغازه کار می‌کردند و برای مشتریان خود بهترین غذا و خاطره را بسازند و به جهت حساسیتی که در زمینه خردکردن جگر داشتند از ساعت 4 صبح در مغازه بودند و همیشه عنوان داشتند که اگر بنا است کسی از فرزندانشان این شغل را ادامه بدهد به شکل دیگر و با وسواس کمتری فعالیت کند.

حامد عونی با بیان اینکه پدر در سال‌های فعالیتش گاهی از رفتار مسئولان در اداره میراث فرهنگی و برخی از مردم دلسرد می‌شدند، می‌گوید: در سال 93 با میراث فرهنگی صحبت‌هایی را در زمینه ثبت کردن غذای جغور بغور داشتم، در آن زمان کسی به این جغور بغور به عنوان غذای سنتی زنجان که می‌توانست به عنوان یک میراث فرهنگی به ثبت برسد، توجه نداشت، اما پدر به جهت مهمان‌هایی که از کشورهای دیگر داشت دوست داشت که این غذا را به ثبت برساند. در آن سال من از اتاقی به اتاق دیگر می‌رفتم تا جغور بغور را به عنوان یک میراث فرهنگی به ثبت برسانم که موفق هم نشدم. اما سال بعد خود اداره میراث فرهنگی، این غذا را به عنوان یک میراث فرهنگی که به ثبت رساند و این ضربه‌ای به پدر وارد کرد و موجب دلخوری‌هایی در این زمینه شد.

از میان رفتن نام ناصر جگرکی حقیقت ندارد

عونی اظهار کرد: در سال‌های بعدی نیز با جابه‌جایی مغازه پدر به یک مغازه بزرگتر و تغییر نحوه سروغذا و دکوراسیون مغازه، مردم با این تغییرات چندان ارتباط برقرار نکردند و گاهی برخی حرف‌هایی می‌زدند که پدر را دلسرد می‌کرد. پس از این هم صحبت از جابه‌جایی مغازه پیش آمد و مساله کرونا هم باعث شد تا صحبت‌هایی در خصوص تعطیل‌کردن این مغازه داشته باشیم که در زمان حیات پدر هم این صحبت‌ها وجود داشت اما با فوت پدر این اتفاق افتاد و ما شاهد تیترهایی نظیر مرگ برند 50 ساله و غیره بودیم که باید اذعان کنم که در واقع این طور نیست و اکنون با فوت پدر این برند دیگر متعلق به ما نیست که تک‌تک زنجانی‌ها در این برند با ما سهیم هستند و اصلا یک موضوع شخصی نیست که من بخواهم در خصوص از مرگ آن تصمیم بگیرم.

وی با اشاره به اینکه این برند ثبت ملی شده است و به همین سادگی‌ها از بین نخواهد رفت، اظهار می‌کند: برنامه‌های بسیاری در زمینه احیای مجدد این برند وجود دارد و حتی ممکن است که این برند به عنوان یک شرکت وارد فعالیت شود و امید است که با گذشت زمان در این خصوص  بسیار فعال‌تر از قبل ظاهر شویم.

برندهای متکی به فرد، با فوت فرد  دچار لطمه می‌شوند

در ادامه هادی اسدی، کارشناس مدیریت MBI و مربی کسب و کار در خصوص چگونگی احیای مجدد این برند اظهار می‌کند: به طور کلی کسب و کارهایی که برند شدن آنها متکی به فرد است، تا زمانی که آن فرد در این زمینه فعالیت دارد، آن برند برندی است که همه قبولش دارند.

وی ادامه می‌دهد: این دسته از کسب و کارها معمولا پس از اینکه فردی که موجب برند شدن آن کسب و کار شده است را به هر دلیلی از دست می‌دهد، اعتبار قبلی خود را نخواهد داشت و این موضوع در واقع درخصوص برندسازی ناصرجگرکی به صورت ابهام است و امید است که ناصر جگرکی در شروع دوباره خود قوی‌تر ظاهر شود.

وی ادامه می‌دهد: دومین موردی که در این زمینه نقطه ابهام است و باید در احیای مجدد این برند به آن توجه داشت این است که آیا این برند در جایی به ثبت رسیده است یا خیر؟ ضمن اینکه «ناصر جکرگی» سرمایه ذهنی مردم را در پشتوانه خود دارد و این می تواند به نفع این برند 50 ساله باشد.

برند ناصر جگرکی در لبه تیغ قرار دارد

این کارشناس مدیریت کسب و کار می‌افزاید: باید در این زمینه احتیاط شود چرا که این برند در لبه تیغ قرار دارد و اگر کوچک‌ترین خطایی انجام بدهد می‌تواند به اعتبار این برند آسیب بزند، بنابراین باید با برنامه ریزی قبلی و با در نظر گرفتن همه شرایط با احتیاط برای احیای مجدد این برند اقدام شود.

وی با بیان  پیشنهاداتی برای احیای مجدد این برند خاطرنشان می‌کند: اسپانسری این برند برای جشنواره طبخ جغور بغور و یا برپایی مهمانی با حضور چهره‌های شاخص استانی و یا واگذاری شعب مختلف در استان زنجان و خارج از استان از مواردی است که می‌تواند در احیای مجدد این برند به کار بیاید. 

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانناصر جگرکیناصر عونیحامد عونی
sedayezanjannews.ir/nx7539


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»