کد خبر: 7562
1400/02/10 - 19:46


رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

هر واکسنی تاییدشده‌ای که گیرتان آمد، بزنید

یک سوم بیماران آی.سی.یو وضعیت وخیمی دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پرویز قزلباش، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه  اسقبال خوبی در زمینه واکسیناسیون افراد بالای 80 سال صورت گرفته است، گفت: واکسیناسیون افراد بالای 80 سال از روز سه‌شنبه (7 اردیبهشت) شروع شده است و حدود 18 هزار نفر شامل این مرحله می‌شدند که در این چند روز (تا روز پنج شنبه) حدود 4 هزار نفر از این تعداد افراد را واکسینه کردیم و امیدواریم که در روزهای آتی سرعت را افزایش بدهیم تا به زودی بتوانیم به گروه‌های سنی بعدی واکسن تزریق کنیم.

هر واکسنی که می‌توانید، تهیه کنید

وی ادامه داد: واکسن از موضوعاتی است که باید به آن توجه کنیم چرا که مردم گاها اطلاعات متناقصی از منایع مختلفی در این زمینه دریافت می‌کنند، دچار شک و ابهام شوند که این موضوع هم در جامعه‌‌ای که اطلاعات مختلف از منابع مختلف دریافت می‌شود، طبیعی است اما توصیه ما این است که افراد اطلاعات مربوط به واکسن را از منابع رسمی و علمی دنبال کنند. ضمن اینکه در شرایطی که دنیا در شرایط پاندومی قرار دارد اصل این است که شما هر واکسنی که بتوانید تهیه کنید، دریافت کنید چرا که همه این واکسن‌ها ایمنی‌بخشی و اثر‌بخشی خوبی دارند ولی ممکن است درصد اثربخشی متفاوت باشد مثل سایر داروها .

این مسئول با توصیه به اینکه همه افرادی که در زمینه واکسیناسیون دعوت می‌شوند حتما واکسن بزنند، گفت: افراد نگرانی در زمینه واکسن نداشته باشند و از هر نوع واکسنی که وزارت بهداشت تائید کرده است‌، استفاده کنند چرا که تاکنون در بیش از هزاران واکسنی که در استان تزریق شده است، افراد عارضه چندانی را نشان نداده‌اند.

در تلاش برای ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی هستیم

وی در زمینه خدمت رسانی به بیماران غیرکرونایی اظهار کرد: طبیعتا ما در پیک کرونایی به دنبال این هستیم که بیمار کرونایی ما خدمات خود را دریافت کند و هیچ یک از افراد را نداشته باشیم که نیازمند خدمات بستری باشد و نتواند آن را از سیستم سلامت دریافت کند. ما در بدترین حالت طی روزهای گذشته به حدود 800 تا 850 بستری در یک روز در استان رسیدیم و خوشبختانه به همه بیماران خدمات ارائه شد. با کاهش تدریجی بستری‌ها در هفته‌های آتی طبیعتا انتظار داریم که سایر بخشهای ما فعال‌تر شوند و همین که بستری‌های ما کاهش یابد ما به سرعت به سمتی پیش خواهیم رفت که بقیه خدمات هم سرعت بیشتری بگیرد6.

به گفته قزلباش حدود 3 هزار نفر از استان زنجان در سومین دوره کارآزمایی واکسیناسیون کرونا که روز گذشته کار خود را شروع کرد، حضور خواهند داشت.

برآورد ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن ایرانیکوبایی

 وی هدف از این طرح را برآورد ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن ایرانی کوبایی دانست و گفت: بر اساس مطالعاتی که در کوبا صورت گرفته است ایمنی و اثربخشی این واکسن در کوبا بر روی جمعیت 44 هزار نفری آزمایش شده است، میزان قابل قبولی بوده است ولی باید این کار در کشورهای مختلف از جمله ایران به خاطر حساسیتی که در این ز‌مینه وجود دارد، صورت گیرد و از همین جهت این کارآزمایی در 7 استان کشور شروع شده است که زنجان نیز در این زمره قرار دارد. امیدوار هستیم که با سرعت بیشتری که روند واکسیناسیون به خود خواهد گرفت نتایج قابل قبولی از این آزمایش به دست بیاید تا ما بتوانیم در آینده نزدیک هم در کشور این واکسن را تولید کنیم و در دسترس همگان قرار بگیرد.

وی‌ ادامه می‌دهد: دولت همچنان در حال واردکردن واکسن‌هایی هست که مورد تائید قرار گرفته است تا معطل واکسن‌های داخلی نماند تا با انجام آزمایشات به زودی واکسن‌های داخلی به تولید انبوه برسند.

همچنان سویه انگلیسی

قزلباش با اشاره به اینکه همچنان اکثریت افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، به ویروس سویه انگلیسی این بیماری دچار هستند، اظهار کرد: اکنون بیش از چند هفته است که با فشار بسیار زیادی توانسته‌ایم بیماری را کنترل کنیم و خوشبختانه در بخش سرپایی روند بیماران نزولی شروع شده است و امیدوار هستیم که در هفته‌های آتی روند نزولی در بخش بیماران بستری هم شروع شود تا به امیدخدا تغییر رنگ بر اساس شاخصهای کشوری اتفاق بیفتد و مشاغل بیشتری بتوانند به کار و فعالیت خود ادامه بدهند.

یک سوم بیماران آی.سی.یو وضعیت وخیمی دارند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در خصوص وضعیت فعلی بیماری در استان زنجان خاطرنشان کرد: روز گذشته 51 نفر مورد بیمار مثبت بستری و 6 مورد فوتی داشتیم و در حدود 111 نفر دیشب بستری شدند و اکنون حدود 701 نفر در بیمارستانها و در بخشهای مختلف بستری هستند که بالف بر 100 نفر از این تعداد در آی سی یو های ما هستند و حدود یک سوم این تعداد نیز وضعیت وخیمی دارند.

قزلباش در زمینه میزان‌ تعداد ثبت نام‌کنندگان تزریق ایرانی کوبایی افزود: تعداد افرادی که در زمینه دریافت واکسن کوبایی و ایرانی ثبت نام کردند، بسیار بالا است اما تعداد افرادی که انتخاب خواهند شد 3 هزار نفر از زنجان خواهند بود که بایستی شرایط خاص مورد نیاز این آزمایش را داشته باشند تا بتوانند وارد این آزمایش شوند.

وی در این رابطه با اشاره به اینکه این 3هزار نفر واکسن را به مروز دریافت خواهند کرد، اظهار کرد: چند هفته آینده اولین دوز این واکسن به ثبت نام کنندگان تزریق خواهد شد و 28روز پس از اولین تزریق دوز بعدی را خواهیم داشت و در مورد افرادی که در زنجان و یزد هستند، دوز سوم نیز 28روز بعد از تزریق دوم خواهد بود و درواقع در این آزمایش سه دوز واکسن را خواهیم داشت ولی مطالعه روی این کار شاید تا 7 ماه طول بکشد و از این افراد نمونه خون گرفته خواهد شد تا در مورد ایمنی زایی این واکسن مطالعه شود.

افسردگی؛ یکی از مشکلات ایجاد شده پس از کرونا

وی در خصوص کارهای صورت گرفته در علوم پزشکی استان جهت مقابله با افسردگی ناشی از مشکلات ناشی از پاندومی کرونا اظهار کرد: بیماری کرونا که آمد تغییرات زیادی در زمینه روابط اجتماعی مردم ایجاد شد و اولین راه پیشگیری از این بیماری رعایت پروتکلهای بهداشتی و دوری از تجمعات بود که همین موضوع می توانست موجب افسردگی افراد شود که مطالعات جهانی نیز به این موضوع اذعان دارند. منتهی کاری که در ایران انجام شد این بود که مراکزی جهت ارائه مشاوره به افراد در این زمینه در نظر گرفته شد تا بخشی از مشکلات این موضوع را برطرف کندو همچنین باید اذعان داشت که در مراکز جامع خدمات ما نیز یک روانشناس حضور دارد و یکی از کارهای اصلیش حمایت روانی از افراد و ارائه آموزش‌های لازم به مردم در خصوص مسائل روانی مختلف آنها است.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلوم پزشکی زنجانپرویز قزلباشواکسن کرونا
sedayezanjannews.ir/nx7562


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»