کد خبر: 7563
1400/02/11 - 9:36


صدای زنجان از خسارت‌های باد و تگرگ در روستای «مشکین» گزارش می‌دهد؛

باد، تگرگ، مشکین

دهیار «مشکین»: خسارت وارده به بخش کشاورزی و منازل روستائیان در اسرع وقت جبران شود/ معاون بنیاد مسکن: معرفی حادثه‌دیدگان به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات در اسرع وقت!/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: فعلا گزارشی از میزان خسارت وارده دریافت نکرده‌ایم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در پی بارش تگرگ و وزش شدید باد در روستای «مشکینِ» بخش قره‌پشتلوی زنجان که روز چهارشنبه 8 اردیبهشت‌ماه رخ داد در کنار خسارت به محصولات کشاورزی، 25 خانه روستایی و 6 واحد دامداری خسارت دید و یک پسر 16 ساله نیز که از ناحیه سر حادثه دیده بود، راهی بیمارستان آیت‌الله موسوی شد.

احمد باقری، دهیار «مشکین» در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه اهالی حداقل طی 40 سال چنین گردبادی را شاهد نبوده‌اند، اظهار کرد: روستای مشکین دارای 420 خانوار است که 37 خانوار دچار خسارت شده و منازلشان تخریب شد.

حادثه «مشکین» یک نفر را راهی بیمارستان کرد

دهیار «مشکین» در رابطه با اجرای طرح مقاوم‌سازی منازل روستایی در این منطقه به صدای زنجان گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان نسبت به مقاوم‌سازی خانه‌های این روستا اقدام کرده بود اما شدت باد آنقدر بود که سقف ایزوگام خانه‌ها نیز به طور کامل جدا شده و تا فاصله 30 متری پرتاب و منجر به شکسته شدن شیشه منازل شد.

باقری در مورد خسارت انسانی وارد شده نیز عنوان کرد: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشته و تنها یک پسر 16 ساله که به علت شکسته شدن شیشه‌های منزل از ناحیه سر دچار حادثه شده بود توسط عوامل امدادی به بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت که خوشبختانه حال ایشان نیز مطلوب است.

به گفته باقری اقدامات لازم برای اسکان اضطراری (در مسجد و مدرسه) برای 3 خانوار که منزلشان را به علت باد شدید و تگرگ از دست داده‌اند صورت گرفت اما با توجه به شیوع کرونا اعضای این خانواده‌ها در منازل اقوام‌شان اسکان یافتند.

تشکیل پرونده برای 3 خانواده خسارت دیده به صورت فوق‌العاده

اما سیدمحمد موسوی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با تاکید بر اینکه پس از بررسی، گزارشی مبنی بر اسکان خانوارهای خسارت دیده در منازل اقوام نزدیکشان را دریافت نکرده‌ایم، در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به خسارت 25 واحد مسکونی روستای «مشکین» به علت تگرگ و وزش باد شدید عنوان کرد: میزان خسارت به 22 واحد مسکونی کمتر از 20 الی 30 درصد بوده که بیشتر شامل دیوار محوطه منازل بوده است. 3 واحدی که تخریب شدند و خسارت دیدند نیز جزو واحدهای فرسوده روستایی بودند که در صورت مراجعه‌شان به بنیاد مسکن برای اخذ تسهیلات طرح ویژه مربوط به مقاوم‌سازی خانه‌ها، به صورت فوق‌العاده پرونده مربوطه تشکیل و افراد برای دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

محمدی اضافه کرد: عملیات مقاوم‌سازی در بیشتر خانه‌های روستای «مشکین» انجام شده‌ است، اگر روستائیان متقاضی تسهیلات باشند باید درخواست خود را به این دستگاه ارائه کنند. با توجه به همکاری مطلوب با بانک‌های عامل، مبلغی در قالب کمک بلاعوض از محل اعتبارات حوادث یا حساب 100 امام به متقاضیان پرداخت می‌شود.

خسارت به بخش کشاورزی

احمد باقری، دهیار «مشکین» در رابطه با خسارت وارده به احشام و دام‌های روستائیان گفت: در زمان حادثه که ساعت 15 روز چهارشنبه 8 اردیبهشت‌ماه رخ داد، احشام برای «چَرا» به صحرا رفته بودند، هنوز آمار دقیقی نداریم. لازم به ذکر است که موردی از تلفات احتمالی احشام تاکنون ثبت نشده است اما قطعا به علت تگرگ خسارت دیده‌اند.

باقری با اشاره به خسارت تگرگ و باد شدید به محصولات کشاورزی اعم از عدس، نخود، لوبیا، گندم، جو، سیب‌زمینی و پیاز ابراز کرد: محصولات اکثریت کشاورزان از بین رفته است. برخی از حبوبات در مرحله جوانه‌زنی بودند.

دهیار «مشکین» با اشاره به حضور اکیپ‌های امدادی و خدمات در دقایق اولیه در محل روستا تصریح کرد: برق 15 خانوار قطع شده بود که با تلاش اکیپ‌های شرکت برق مجددا وصل شد. مسئولان و نماینده‌های جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن نیز در محل حاضر شدند که امیدواریم برای رفع مشکل روستائیان در حوزه خسارت وارده به منزل و محصولات اقدامات لازم در اسرع وقت صورت گیرد.

گزارش نهایی در رابطه با میزان خسارت وارده را فعلا دریافت نکرده‌ایم!

در شرایطی که دهیار «مشکین» از خسارت محصولات کشاورزی اکثریت روستائیان منطقه خبر می‌دهد، جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به صدای زنجان اعلام می‌کند: میزان خسارت به محصولات زراعی روستا به هیچ عنوان آسیب‌زا نبوده است. البته برای ارائه گزارش نهایی منتظر جمع‌بندی کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان زنجان که در منطقه بودند، هستیم.

رئیس سازمان جهاد  کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: چندین جایگاه دام نیز تخریب و از بین رفته است. خوشبختانه در زمان وقوع حادثه، دام‌ها برای «چرا» خارج از روستا بودند و در این زمینه خسارتی به احشام وارد نشده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبا د و تگرگروستای مشکینقره پشتلو
sedayezanjannews.ir/nx7563


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»