کد خبر: 7567
1400/02/12 - 14:12


گزارش صدای زنجان از حواشی برگزاری آیین «روز کارگر» در زنجان؛

روزی که کارفرما، کارگر می‌شود!

مدیر امور اجتماعی اداره کار استان: واحدهای تولیدی و کارگران نمونه بر اساس چارچوب‌ها انتخاب شدند/ دبیر اجرایی خانه کارگر استان: به هیچ کارگری توجه نشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شنبه 11 اردیبهشت‌ماه به مناسبت گرامیداشت روز کار و کارگر چند مورد از واحدهای نمونه و کارگران نمونه استان تقدیر شدند که با حاشیه‌هایی همراه بود. نمایندگان تشکل‌های کارگری ضمن انتقاد از عدم حضور حتی یک کارگر در سالن اعلام کردند که طبق سال‌های قبل، کارفرمایان به جای کارگران تقدیر شدند!

مهرماه هر سال فراخوان جشنواره تقدیر از کارگران و واحدها و گروه‌های کار نمونه تحت عنوان «امتنان» به تمامی واحدهای تولیدی، رسانه‌ها و تشکل‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود تا علاقمندان بتوانند در فرصت یک ماهه‌ای که دارند در جشنواره مذکور شرکت کنند.

طبق روال هر سال، اسامی کارگران و واحدهای نمونه سال 99 اعلام شد که نام چند شرکت تکراری که سال‌های گذشته هم عنوانی در این جشنواره داشتند به چشم می‌خورد. برخی‌ از فعالان اقتصادی و کارگران معتقدند این جشنواره که در قالب گرامیداشت روز کارگر روز شنبه 11 اردیبهشت‌ماه برگزار شد، برای اشخاص و واحدهای خاص بوده و شامل همه نمی‌شود! کارگران نیز می‌گویند به جای آن‌ها، کارفرماها و مهندسان مورد تقدیر قرار گرفته‌اند!

به گفته سجاد اوجاقلو، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در بخش صنعت، شرکت «خالص سازان روی» و در بخش کشاورزی شرکت «صبامرغ‌نوآوران» به عنوان واحد نمونه انتخاب شدند. در بخش خدمات نیز هیچ یک از واحدهای شرکت‌کننده حدنصاب مدنظر را کسب نکردند!

بر اساس اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، در برترین‌های جامعه کار و تولید استان زنجان در سال 99 گروه کار نمونه به شرکت خالص‌سازان روی، کارفرمای نمونه حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به شرکت سیمان زنجان، کارفرمای سلامت‌محور به دو شرکت «ریخته‌گری و آلومینیوم ایران‌خودرو ابهر» و «ترانسفورماتورسازی کوشکن (تسکو)» و کارفرمای مسئولیت‌پذیر در پیشگیری از کرونا به شرکت ایران ترانسفو رسید.

برخی از کارگران معتقدند که مسئولان باید در نحوه انتخاب واحدهای نمونه و کارگر نمونه تجدیدنظر کرده و منصفانه نسبت به انتخاب کارگران اقدام کنند نه کارفرمایان و مهندسان!

در سالن حتی یک کارگر هم نبود!

یکی از اعضای مجمع عالی نمايندگان كارگران كشور در گفت‌وگو با صدای زنجان خطاب به مسئولان می‌گوید: دیروز، روز کارگر بود نه روز کارفرما! من در مراسم گرامیداشت هفته کارگر (شنبه 11 اردیبهشت‌ماه)، کارگری ندیدم! هر چه که مربوط به مطالبه کارگران باشد را سیاسی می‌کنند! برخی‌ها از این وضعیت سوء‌استفاده کرده و روز کارگر را هم به کارفرماها اختصاص می‌دهند که این اصلا دست نیست! کارگران از شما نمی‌خواهند جشن آن‌چنانی برای‌شان بگیرید همین لوح تقدیر خالی و یک شاخه گل هم کافیست!

وی عنوان می‌کند: نگرانی از امنیت شغلی، قراردادهای تحمیلی، عدم ارتباط با مسئولان، وجود تشکل‌های کارگری که در تنگنا بوده و برخی هم منفعل هستند، بیمه سلامت و وضعیت بازنشستگی از جمله مشکلاتی است که کارگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و همواره برای کسب حقوق قانونی خود می‌بایست با نگرانی و چانه‌زنی مواجه شوند.

او با تاکید بر لزوم تعامل بین کارگر و کارفرما تصریح می‌کند: این دو گروه حتما در تولید نقش دارند و دیگری نباشد تولیدی هم وجود نخواهد داشت اما دیروز، حق کارگران بود که تجلیل شوند نه کارفرماها!

وی انتخاب واحدهای نمونه را نیز دارای اشکال دانسته و می‌گوید: چرا باید هر ساله از شرکتی خاص تجلیل شود؟ چندین شرکت با ما تماس گرفته و می‌گویند «فقط شرکت‌های خاص در تولید استان نقش دارند و بقیه شرکت‌ها اصلا کاری برای رونق تولید نمی‌کنند؟

انتقاد کارگران منطقی است

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان هم انتقادات کارگران به نحوه برگزاری جشنواره امتنان را وارد و منطقی دانسته و می‌گوید: در جلسه‌ای با مسئولان اداره کار مراتب اعتراض خود را به شاخص‌ها و آیتم‌های لحاظ شده برای برگزاری جشنواره اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تمامی کارگران فعال در واحدهای بزرگ، متوسط و کوچک عزیز ما هستند، عنوان می‌کند: «برخی از شرکت‌های بزرگ به حد کافی مورد توجه قرار گرفته و شاید کارفرمایان آن‌ها نیز نیازی به تکریم نداشته باشند. به مسئولان مربوطه (اداره کار) گفته‌ام برای ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر باید واحدهایی که نیاز به توجه دارند را در انتخاب واحد یا کارگر نمونه مدنظر قرار دهند اما گفته شد ارزیابی‌های مربوط به انتخاب کارگران نمونه از شرکت‌های بزرگ استان توسط وزارت‌خانه صورت گرفته است، گفتیم شما به عنوان متولی می‌توانید این پیشنهاد را ارائه کرده و به نتیجه هم برسانید.»

طبق چارچوب‌ها، جشنواره امتنان را برگزار می‌کنیم

سجاد اوجاقلو، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در این رابطه با اشاره به اعلام منتخبان سی‌ودومین دوره جشنواره «امتنان» می‌گوید: پس از اتمام زمان نام‌نویسی شرکت‌ کننده‌ها (کارگر نمونه و واحد نمونه) در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات، طی نامه‌ای به سازمان‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه‌ها مبنی بر معرفی کارشناس خبره روند انتخاب کارگر و واحد نمونه در بخش‌های یاد شده آغاز می‌شود.

اوجاقلو با اشاره به اینکه هر پرونده بر اساس ثبت‌نامی‌ها از طریق سیستم به داوران ارجاع می‌شود، اضافه می‌کند: هر پرونده 3 بار توسط کارشناسان بررسی شده و میانگین آن‌ها، نمره نهایی می‌شود.

به گفته مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، طی جلسه‌ای با حضور حراست اداره و تمامی داوران، تمامی پرونده‌ها بررسی و بالاترین امتیازها پس از صورتجلسه به تهران ارسال می‌شود برای شرکت در رقابت ملی که اگر حائز رتبه شوند نتایج اعلام می‌شود. در سطح استانی نیز بالاترین امتیازها اطلاع‌رسانی و از منتخبان تقدیر می‌شود.

سجاد اوجاقلو، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه مسیر برای انتخاب تمامی واحدهای نمونه و کارگران واحدها باز است، تصریح می‌کند: واحدهای منتخب یا کارگران شرکت‌های منتخب دارای تیم اداری قوی هستند که به محض اطلاع از فراخوان در جشنواره شرکت می‌کنند.

چرا اسامی واحدها و کارگران نمونه تکراری است؟

اما یکی از فعالان اقتصادی در واکنش به این اظهارات به صدای زنجان می‌گوید: همه واحدها در ظاهر اجازه شرکت‌کردن دارند اما در واقع اجازه حضور در صحنه رقابت به شکل منصفانه را ندارند! ما هر سال از نتایج اطلاع داریم و باید شاهد اسامی تکراری برخی از واحدهای خاص باشیم!

سجاد اوجاقلو، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به هیچ عنوان ذی‌نفع نبوده و طبق چارچوب دریافتی نسبت به برگزاری جشنواره اقدام می‌کند، می‌گوید: موافق انتخاب برنامه‌ریزی شده برای معرفی شدن برخی شرکت‌ها به عنوان واحد نمونه یا دارای کارگر نمونه در جشنواره امتنان نیستم! واحدهای تولیدی که علاقه‌مند به شرکت در جشنواره هستند، ثبت‌نام کنند. شرکت «صبامرغ‌نوآوران» که عنوان واحد نمونه در بخش کشاورزی را کسب کرد اصلا سال‌های قبل شرکت نکرده بود اما با مستنداتی که ارائه کرده بود ثابت کرد که شایسته نمونه‌شدن است. یکی از آیتم‌ها در انتخاب واحد نمونه عدم اخراج نیروی کار و به کارگیری نیرو بود و شرکت مذکور این مورد را هم رعایت کرده بود.

رویه‌ را عوض کنید!

سجاد اوجاقلو، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات تاکید می‌کند: آیتم‌ها و مؤلفه‌های قید شده در جشنواره امتنان به هیچ عنوان قابل قبول نیست. در انتخاب واحد و کارگر نمونه دستگاهای‌های متولی کار خود را به درستی انجام نداده‌اند. قرار نیست به واحدها و کارگرانش بگوییم برای نمونه شدن بیایید ثبت‌نام کنید. احصای واحدها و کارگران نمونه وظیفه دولت است. دولتی‌ها باید به صورت میدانی واحدی را که در شرایط دشوار کنونی روی پای خود ایستاده و نیروی کارش را حفظ کرده به عنوان واحد نمونه انتخاب کنند.

برخی واحدها بخشی از هزینه‌های جشنواره را متقبل می‌شوند تا منتخب شوند

برخی از کارگران نیز مدعی‌اند برخی از واحدهای خاص استان برای کسب نمره قبولی در جشنواره اقدام به پذیرفتن بخشی از هزینه برخی از مراسم تقدیر و تهیه جوایز منتخبان می‌کنند از این رو نحوه انتخاب واحد و کارگر نمونه نمی‌تواند قابل قبول باشد.

اما سجاد اوجاقلو، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با رد این ادعاها می‌گوید: از این خبرها نیست! ما فقط مجری برنامه هستیم و جوائز را هم خودمان تهیه کرده‌ایم!

به نام کارگر، به کام کارفرما!

بر اساس آیتم‌ها، در دو بخش خدمات و کشاورزی هیچ کارگر نمونه‌ای معرفی نشد و فقط کارگر شرکت «ایران‌ترانسفو» موفق به کسب نمره حد نصاب شد.

نمایندگان تشکل‌های کارگری استان زنجان انگیزه بخشی، اعتمادآفرینی و ترویج حاکمیت روح صداقت و همدلی در جامعه کار و تولید با توجه به مسائل جامعه، نیازها و انتظارات جامعه کارگری، ایجاد زمینه و فضای مناسب برای رشد و پرورش نیروی کار و نقش آفرینی و تاثیرگذاری نخبگان جامعه کار و تولید در روند توسعه از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره امتنان بر اساس گفته مسئولان اعلام کرده اما معتقدند که این جشنواره فقط به نام کارگر اما به کام کارفرمایان و مهندسان مجموعه و واحدهای تولیدی است!

اما سجاد اوجاقلو، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان می‌گوید: انتخاب کارگر نمونه نیز شرایط خاص خود را دارد، فرد شرکت‌کننده باید مستندات لازم را ارائه کند، این مستندات می‌تواند مربوط به ابتکار، نوآوری، اختراع، داشتن مقاله و کتاب، رعایت نظم و انظباط و رضایت کارفرما باشد.

اوجاقلو که اعتراض کارگران و نماینده انان در انتخاب کارگر نمونه را قبول ندارد، تاکید می‌کند: اشخاص انتخاب شده که در واحد اداری فعالیت نمی‌کنند! به نظرم مثلا کسی که در واحد تولیدی، خودرو اختراع می‌کند کارگر است.

هیچ یک از کارگران در هفته کارگر مورد عنایت قرار نگرفته‌اند

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان نیز در واکنش به اظهارات مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تصریح می‌کند: درست است که در قانون تامین اجتماعی تمامی نیروی کار در مجموعه‌ها و واحدهای تولیدی اعم از بخش اداری، فنی و مهندسی و اجرایی، کارگر محسوب می‌شوند اما در واقعیت کارگر کسی است که کار محوله را به نحو احسن و در سکوت انجام می‌دهد. به نظرم مهندسان و مخترعان که تحصیلات دانشگاهی دارند می‌توانند حرف خودشان را بزنند. کسانی را که مخترع‌اند، نخبه حساب کرده و جایزه بهترین نخبه را به آن‌ها بدهید، نه این که در روز کارگر هم به جای دیدن کارگران واقعی، جوایز را به مهندسان و مخترعان داده و از آن‌ها تقدیر کنیم. کارگر فقط یک مناسبت دارد آن هم «روز کارگر» است.

نجاری با بیان اینکه هیچ یک از کارگران در هفته کارگر مورد عنایت قرار نگرفته‌اند، می‌گوید: در هفته کارگر هم صدای کارگران را نمی‌شوند! در هفته دولت هزینه‌ها به سمت برگزاری برنامه‌ها و مراسم آنچنانی می‌رود اما در هفته کارگر خبری از بزرگداشت این قشر زحمتکش نیست.

صداوسیما صنف کارگری را به رسمیت بشناسد

وی با اشاره به تبعیض مسئولان و حتی صداوسیما بین جامعه کارگری با سایر اقشار مخنتلف اعم از کارمندان، پزشکان و غیره تصریح می‌کند: صداوسیما به وظیفه خود در قبال سایر اقشار عمل می‌کند اما وقتی به کارگر و هفته کارگر می‌رسد، خبری از گرامیداشت نیست! صداوسیما نیز باید مشکلات کارگران را شنیده و آن‌ها را به عنوان یک صنف به رسمیت بشناسد.

وی با بیان اینکه مسئولیت حفظ تولید در شرایط دشوار کنونی با قشر کارگر است، تاکید می‌کند که صداوسیما در قبال جامعه کارگری کوتاهی کرده است! خب چه اشکالی دارد که صداوسیما صحبت‌های کارگر را از تریبون صداوسیما منتشر کند و تضمین هم بدهد که اگر مصاحبه کارگر منتشر شود به هیچ عنوان از کارش اخراج نمی‌شود!

یکی از نمایندگان تشکل‌های کارگری نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن انتقاد از رویکرد صدا وسیما برای روز کارگر و برنامه‌های تولید شده در این ایام می‌گوید: متأسفانه باید بگویم در روز کارگر نیز تریبون را به دست مسئولان می‌دهند نه کارگر! صداوسیما برای کارگر است و حق اوست و باید در روز کارگر تریبون را به دست کارگر دهد. مدیران نیز باید بگویند چرا برای گرامی‌داشت هفته کارگر حتی یک بنر تبریک در سطح شهر نصب نشده است اگر کرونا را بهانه می‌کنند برای سال‌های پیش چه دلیلی دارند؟

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروز کارگرخانه کارگر زنجاناداره کار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7567


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»