کد خبر: 7585
1400/02/19 - 14:28


گزارش صدای زنجان از سکوت نمایندگان انقلابی استان در قبال ادعای دستکاری مجلس در بودجه؛

سکوت مصلحتی؟

نماینده زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌های هم‌سو: کذب است/ مسئول دفتر نماینده نماینده ابهر: فرصت پاسخگویی به سوالات شما پیش نیامد/ نماینده سابق مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی: برخی این کارها را جاهای دیگر هم انجام داده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نامه بیش از ۱۰۰ نماینده به رییس مجلس شورای اسلامی با ادعای دستکاری در ارقام جداول بودجه ۱۴۰۰ و برخی تبصره‌های آن با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است؛ قالیباف وعده برگزاری جلسه‌ای را داده و هیات رییسه تلفیق هم کار خود را قانونی اعلام کرد.

ماجرای طرح ادعای دستکاری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به آخرین جلسه مجلس قبل از تعطیلات دو هفته‌ای پارلمان در ۳۱ فروردین برمی‌گردد که زمزمه آن با تذکر کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی و پاسخ محمدباقر قالیباف به او علنی شد.

دلخوش به قالیباف گفت، بسیاری از احکام و جداول بودجه سال ۱۴۰۰ بعد از تصویب در صحن تغییر پیدا کرده و جداول جابه‌جا شده است. در پاسخ قالیباف هم گفت که «برخی دوستان نامه‌ای در این مورد به من نوشتند و با آن‌ها نیز صحبت کردم، خودم جلسه‌ای را در این باره برگزار می‌کنم.»

بعدازظهر همان روز، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس این توییت را خطاب به قالیباف رییس مجلس و نادران رییس کمیسیون تلفیق نوشت: «جناب محمدباقر قالیباف و جناب الیاس نادران، متاسفانه بررسی جداول بودجه ۱۴۰۰ حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رای‌گیری لایحه بودجه در صحن مجلس با اطلاع و تأیید جناب‌تان می‌باشد. تا آنجا که در کمال تعجب جداول ۲۵روز پس از تصویب بودجه ابلاغ شده که در نوع خود بی‌نظیر است؛ لذا با توجه به رانت ایجادشده برای عده‌ای خاص و تذکرات متعدد نمایندگان پیرامون این موضوع که شنیده نشد، با هدف جلوگیری یک رانت بزرگ که منجر به ذبح قانون‌گرایی در نظام بودجه‌ریزی کشور خواهد شد، این تخلف را پیگیری خواهم کرد.»

دقایقی بعد از انتشار، مجتبی توانگرتهران بدون اشاره مستقیم به توئیت خضریان در توئیتر نوشت: «آقای صادق محصولی، دبیر کل محترم حزب پایداری! ظاهرا تمایل دارید در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نقش فعال ایفا کنید. سلمنا، ولی بدانید و به نمایندگان همراه خود در مجلس تفهیم کنید که مسیر پاستور از تخریب ناجوانمردانه بهارستان نمی‌گذرد.»

بعد از طرح این ادعا، مالک شریعتی و رحیم زارع، عضو هیات رییسه و سخنگوی کمیسیون تلفیق به ارائه توضیحاتی پرداختند؛ شریعتی «ادعای دست‌کاری بودجه ۱۴۰۰ را کذب خواند و گفت: «هیچ تصمیمی در بودجه ۱۴۰۰، بدون مجوز از اعضای کمیسیون تلفیق و صحن‌علنی گرفته نشده است. ادعای دست‌کاری و رانت خلاف واقع است.»

زارع هم موضوع اصلاح جداول بعد از تصویب ماده واحده بودجه در صحن علنی را مسبوق به سابقه خواند و گفت: «در همه مجالس تصمیم‌گیری درباره جداول بودجه حدود هزار صفحه است که با تفویض صحن به کمیسیون تلفیق واگذار می‌شد تا با مشورت روسای کمیسیون‌ها تصمیم‌گیری شود و از روزی که لایحه ارجاع می‌شود تا روز ابلاغ، بار‌ها و بار‌ها به‌ دلیل تصمیمات صحن و بررسی کارشناسان و نظرات شورای نگهبان تغییر می‌کند.»

علی رغم این توضیحات، بیش از۱۰۰ نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به قالیباف، رییس مجلس با طرح این ادعا که ارقام جداول بودجه و برخی تبصره‌ها بعد از تصویب مجلس، تغییرات گسترده کرده، آن را رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین نامه و ایجاد رانت برای چند نفر دانسته و خواستار شفاف سازی و اقدام رییس مجلس در این زمینه شدند.

دستکاری غیرقانونی هئیت رئیسه مجلس در بودجه ۱۴۰۰ از اساس کذب است

در این خصوص مصطفی طاهری، نماینده دوره یازدهم زنجان در مجلس شورای اسلامی اگر چه  به تماس‌های مکرر خبرنگار صدای زنجان پاسخ نداد اما در مصاحبه با رسانه‌های هم‌سو با خود و رئیس مجلس، با اشاره به جوسازی برخی رسانه‌ها و افراد در خصوص مجلس اظهار کرد: برخی اخبار در خصوص دستکاری غیرقانونی هئیت رئیسه مجلس در بودجه ۱۴۰۰ از اساس کذب است!

وی در گفت‌وگو با این رسانه‌ها با اشاره به اینکه در کمیسیون تلفیق، تبصره‌ها تایید و برخی ماده‌ها به هیئت رئیسه ارجاع داده می‌شود، ابراز کرد: بودجه در صحن تصویب شده و نمایندگان با رای خود این اجازه را به هیئت رئیسه داده‌اند بنابراین هئیت رئیسه مجلس هیچ کار غیرقانونی را انجام نداده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به برخی اخبار کذب در خصوص اعتبار اختصاص داده شده به نمایندگان گفت: چنین چیزی از اساس کذب است، چطور می‌شود پولی برای نماینده در نظر گرفته شود متاسفانه برخی ناجوانمردانه در حال تخریب مجلس هستند.

وی افزود: آن چیزی که تغییر کرده مربوط به اعتبار برخی پروژه‌های عمرانی استانها است که آن هم هر تغییری باشد اعتبار آن در دست دولت است نه نمایندگان مجلس. بنابراین این گونه خبرسازی‌ها تنها برای تخریب مجلس صورت می گیرد. بنده به‌عنوان عضو کمیسیون تلفیق تاکید می‌کنم که هیئت رئیسه هیچ کار غیرقانونی در خصوص بودجه انجام نداده است.

فرصت پاسخگویی به سوالات شما پیش نیامد

صدای زنجان همچنین طی تماس‌های مکرر با مسئول دفتر حسن شجاعی، نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه و رئیس کارگروه بازنگری در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، داشت که باوجود پیگیری‌های متعدد و درخواست رییس دفتر این نماینده مبنی بر ارسال پرسش‌های مد نظر، پاسخی در این زمینه دریافت نکرد.

وی در پاسخ به خبرنگار صدای زنجان که پس از یک هفته و سه روز پیگیر پاسخگویی این نماینده بود، گفت: «شما مختار هستید که هر چه می‌خواهید در گزارش بنویسد، متاسفانه به دلیل تراکم کاری و همچنین امور هیئت نظارت فرصت پاسخگویی به سوالات شما پیش نیامد. ان شا‌الله در فرصت‌های بعدی در خدمتتون باشیم».

سوالات ارسالی به این نماینده جهت پاسخگویی به قرار زیر است:

* رویکرد نمایندگان استان زنجان در این زمینه چه خواهد بود و آیا در این زمینه واکنشی نشان خواهند داد؟

* شما به عنوان رئیس کارگروه بازنگری در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، به این موضوع رسیدگی خواهید کرد؟

* در صورت درست بودن این ادعا، پشت پرده این دستکاری چیست؟

* آیا در قانون چنین اختیاری برای رییس مجلس در نظر گرفته شده است؟ و در صورتی که پاسخ شما خیر است، آیا برای متخلف مجازاتی در نظر گرفته می‌شود؟

* به نظر شما این ماجرا به کجا ختم می‌شود؟

دستکاری بودجه‌بندی کشور نادرست است‌

در این زمینه اما سیدفاضل موسوی، نماینده اسبق مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کار رییس مجلس در زمینه دستکاری بودجه‌بندی کشور کار نادرستی است‌، می‌گوید: این موضوع که ایشان نظر 80 نفر را نادیده بگیرد و در پشت پرده یک کار خلاف قانون انجام بدهد، خلاف شرع و عرف و عقل است و این موضوع بیانگر این است که هیچ کنترلی بر روی رفتار درست مجلس از داخل و خارج از مجلس وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه یک سری از نمایندگان در این زمینه اعتراض کردند و این موضوع کار درستی است، ادامه می‌دهد: این موضوع تکرار سیاستی است که برخی در مکان‌های دیگر داشتند و اکنون همان سیاست را تکرار کردند و در آنجا با آنها مقابله نشد و حال همین سیاست را در مجلس پیاده می‌کنند و فکر می‌کنند که مجلس ملک شخصی آنها است و می‌توانند هر کاری که بخواهند انجام بدهند.

نماینده سابق خدابنده در مجلس با پاسخ به این سوال که پیش از این نیز آیا همچین مواردی در مجلس اتفاق افتاده بود یا خیر؟ اظهار می‌کند: در مجلس همواره لابی‌هایی وجود دارد و پیش آمده است که در زمانی، ارگانی در استانی به دور از چشم دوستان دیگر یک کارهایی بکند، منتهی این موضوع در کمیسیون تلفیق انجام می‌گرفت و پس از آن با ورود به صحن و رای گیری دیگر این امکان وجود نداشت که بتوان کاری را انجام داد. خود من هم با موردی این چنینی رو به رو شدم که مربوط به خدابنده بود و شاهد بودم علیرغم اینکه در مجلس بودجه‌ای برای پروژه‌ای در خدابنده در نظر گرفته شد ولی در ردیف بودجه‌ها این موضوع برای جای دیگری اختصاص یافت که من در این زمینه اعتراض کردم و عنوان داشتم که این کار خلاف شرع و قانون است و این بودجه هم به جای خود برگشت. چنین موضوعاتی همواره در مجلس وجود دارد اما این که این افراد چه میزان به خود مطمئن باشند و چه قدر چارچوب‌ها برای آن‌ها بی‌ارزش باشد که به خود این اختیار را می‌دهند که چنین کاری کنند، واقعا جای تامل دارد.

قانون چنین اختیاری به هیچ کس نداده است

وی در پاسخ به اینکه «جدای از این ادعا، آیا قانون برای کسی که در این زمینه مرتکب جرمی شود مجازاتی در نظر گرفته است؟»، اظهار می‌کند: قانون چنینی اختیاری به هیچ کس نداده است تا دست در بودجه ببرد و مگر این امکان وجود دارد که این قانون را کم و یا زیاد کرد. چرا اگر اشتباهی در موارد مساحباتی باشد این یک موضوع دیگر است و در این زمینه هم باید موضوع بار دیگر در مجلس عنوان شود و به اطلاع کل مجلس برسد و رای مجدد گرفته شود؛ مگرنه حتی یک ریال هم اجاره جابه جایی وجود ندارد. ضمن اینکه مجازات خاصی در این زمینه در نظر گرفته نشده است اما اگر یک یا دو نفر هم از دولت از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در خواست کنند اگر موضوع وارد باشد که در خصوص این مساله وارد است این کمیته پیگیری خواهد کرد.

همچنین اگر یک نفر یا دو نفر از اهالی ایران از ایشان شکایت کنند، موضوع به کمیته اصل نود منتهی می‌شود و کمیته اصل نود وظیفه دارد به این موضوع رسیدگی کند که کمیته اصل نود اگر این موضوع را وارد بداند به قوه قضائیه اعلام می‌کند .

موسوی در پاسخ به این سوال که بنا به اظهارات مختلف دراین زمینه، این بودجه به ارگان‌هایی فرهنگی نظیر صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص یافته است، نظر شما در این رابطه چیست؟ اظهار می‌کند: اگر چه این دو نهاد جزو نهادهایی هستند که جایگاه قانونی دارند، بالاخص صدا و سیما که در این زمینه یک پیشنهاداتی در مجلس ارائه شده است و نمایندگان در این زمینه رای داده اند و هر چه که حاصل رای‌گیری آنها باشد، همان خواهد بود.

مجلس ملک شخصی کسی نیست

وی در این رابطه ادامه می‌دهد: هیچ کسی حق ندارد به قانون تعرض کند و تعرض به قانون یعنی تعرض به 84 میلیون نفر و حقوق مردم ایران و هرگونه تعرضی هم خلاف است. اینکه می‌خواهند مثلا این بودجه را برای کارهای فرهنگی خرج کنند قبلش باید اقدام کنند و بعد از رای‌گیری هیچ کسی حقی در این رابطه ندارد، مجلس ملک شخصی کسی نیست.

اگر آقای قالیباف استدلال منطقی و درست داشت باید در صحن علنی و قبل از اینکه رای قطعی صادر شود، اقدام به این موضوع می‌کرد. ضمن اینکه این دستکاری در بودجه تنها محدود به صدا و سیما و سازمان  تبلیغات اسلامی نیست و خیلی سازمان‌های دیگر هم بودجه‌هایشان جابه جا شدند و این موضوع ربطی به مسائل فرهنگی ندارد!

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در پایان می‌افزاید مگر در کشور ما هزینه برای تبلیغات کم کنار گذاشته می‌شود که یک نفر بیاید و در این خصوص حاتم بخشی کند؟ باید اذعان کرد که کمتر کشوری در دنیا برای تبلیغات بودجه دارد.

موسوی در پاسخ به اینکه به نظر شما سرانجام این ماجرا چه خواهد بود؟ اظهار می‌کند: اگر بر اساس قانون بخواهد پیش برود بودجه باید به شرایط سابق برگردد و در کمترین حالت آقای قالباف و دیگران که این کار را کردند باید از مردم عذرخواهی کنند و گرنه که این امر دست بردن در مصوبه مجلس است و تخلف محرز محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندستکاری بودجهقالیبافمصطفی طاهری
sedayezanjannews.ir/nx7585


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»