کد خبر: 7627
1400/03/01 - 10:23


گزارش صدای زنجان از یک تخلف ساختمانی مقابل چشمان شهرداری؛

تخلف در روز روشن

مسئول اجرائیات منطقه 3 شهرداری: شهرداری بیش از 200 مرتبه از تخلف یک ساختمان جلوگیری کرده ولی هنوز ساخت و سازهای این ساختمان ادامه دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ماجرا از آنجا آغاز شد که به گفته یکی از ساکنین منطقه دروازه ارگ زنجان، از سال 97، ساختمانی یک طبقه مازاد بر پروانه در کوچه 10 متری ساخته و مشکلاتی برای اهالی این کوچه ایجاد کرده که با وجود صدور 3 حکم قلع و تخریب برای آن همچنان ساخت و ساز این ساختمان ادامه دارد.

وی اظهار می‌کند: این ساختمان در یک کوچه 10 متری ساخته شده و تخلفاتی از قبیل پیشروی به معبر عمومی، ساخت تمام بنا، و ایجاد بالکن و همچنین ایجاد طبقه مازاد بر پروانه ساخت را دارد و با وجود ممانعت‌ها و پلمب‌های شهرداری برای توقف ساخت‌وسازها، مالک ساختمان اسرار بر ادامه تخلف داشته و علاوه بر آن فک پلمپ نیز نموده است.

این شهروند ادامه می‌دهد این ساختمان 6 طبقه، مساحت زیر 250 متر مربع دارد که علت ادامه ساخت و ساز طبقه مازاد این ساختمان با وجود ممانعت‌های شهرداری مشخص نیست.

به گفته وی، ایجاد طبقه مازاد بر پروانه ساخت این ساختمان بر خانه‌های همسایه‌ها سایه انداخته و همچنین پیشروی به معبر عمومی به سمت داخل کوچه، عبور و مرور را برای شهروندان مشکل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری مانع جدی ادامه ساخت و ساز این ساختمان نمی‌شود، می‌گوید شهرداری زنجان با اختیارات و مسئولیتی که دارد میتواند جلوی پیشروی ساخت‌وسازها و تخلفات این ساختمان را بگیرد.

مدیر منطقه 3 شهرداری زنجان در پاسخ به این اظهارات خاطر نشان میکند: گزارشاتی از تخلفاتی مبنی بر طبقه مازاد بر پروانه ساختمان مورد نظر اعلام شده که در ابتدا این گزارش تخلف به کمیسیون ماده 100 ارجاع شد و حکم تخریب آن صادر شد ولی صاحبان این ساختمان در نهایت به حکم دیوان عالی عدالت اداری اعتراض دادند و با ممانعت‌ها و پلمب‌های شهرداری، متخلفان اسرار بر ادامه ساخت و سازها و تخلف دارند به‌طوریکه که پروژه را فک پلمپ نموده و ساخت‌وسازها ادامه دارد.

رحمان وزیری ادامه می‌دهد: موضوع شکستن پلمپ توسط صاحبان این ساختمان به دادسرای استان اعلام شده و هم اکنون نیز این تخلف در شعبه 3 دادیاری دارای پرونده بوده که در حال پیگیری است.

مالک ساختمان توانسته سه مرتبه به رای شهرداری اعتراض نماید

مسئول اجراییات منطقه سه شهرداری با اشاره به جزییات بیشتر تخلفات این ساختمان اظهار میکند:  ساختمان مذکور واقع در کوچه مهدی اوغلو، از سال 97 شروع به ساخت و ساز طبقه مازاد بر پروانه ساخت کرد که شهرداری این تخلف را به کمیسیون ماده 100 ارسال کرد و حکم تخریب آن صادر شد ولی از آنجا که مالک ساختمان در این مرحله حق اعتراض دارد، اعتراض نمود که برای بررسی بیشتر پرونده دوباره به کمیسیون تایید نظر ارجاع شد که در این مرحله نیز حکم قلع آن صادر گردید ولی مالک برای سومین مرتبه به حکم صادره اعتراض نموده که در نهایت پرونده به دیوان عدالت اداری ارجاع شده است.

پرونده با حساسیت بیشتری در حال پیگیری است

نقیلو بر این باور است با توجه به اینکه این پرونده به دیوان عدالت اداری ارجاع شده پرونده با حساسیت بیشتری نسبت به دفعات گذشته بررسی خواهد شد به‌طوریکه ممکن است حکمی که ابلاغ می‌شود به نفع دو طرف مقابل بوده و در نهایت منجر به جریمه ساختمان شود.

به گفته این مسئول؛ مالکان این ساختمان با این عنوان که در ساخت این ساختمان شرایط سه‌گانه ساخت از جمله رعایت مسائل مربوط به شهرسازی، بهداشتی و ایمنی را رعایت کرده است بر اجرای این حکم اعتراض کرده است.

نقیلو معتقد است طبق اصول ساختمان‌سازی ساخت و سازی که این اصول را رعایت نماید رای دادگاه را میتواند اخذ کند.

این مسئول می‌گوید: در حال حاضر شهرداری زنجان نامه‌ای مبنی بر  رسیدگی هر چه زودتر این پرونده تنظیم و به دیوان عالی عدالت اداری ارسال کرده است زیرا ماکلان این ساختمان بر توقف ساخت وسازها تمکین ندارند و با وجود ممانعت‌ها و پلمپ توسط شهرداری، تخلفات خود را ادامه می‌دهند.

شهرداری موفق به توقف ساخت و ساز این ساختمان نشده است

مسئول اجراییات منطقه 3 شهرداری زنجان با ابراز اینکه از سال 97 تاکنون بیش از 200 مرتبه شهرداری زنجان از ادامه تخلف ساخت و ساز این ساختمان ممانعت ایجاد کرده است، ابراز می‌کند: در این چهار سال شهرداری زنجان موفق به توقف ساخت و سازها در این ساختمان نشده است.

وی میگوید: تاکنون 3 فقره حکم پلمپ از سوی دادستانی استان بر این ساختمان صادر شده و حتی مالک محکوم شده که توسط ضامن مورد تایید دادستانی آزاد شده و همچنان نیز به تخلفات خود ادامه می‌دهد که این اسرار به تخلفات مالکان ساختمان به شعبه مربوطه اعلام شده که در نتایج بعدی بازبینی میشود.

ترفندهای مالکان برای جلوگیری از تخریب طبقه مازاد

نقیلو با بیان اینکه مالکان این ساختمان از ترفندهای مختلفی برای جلوگیری از حکم تخریب طبق مازاد اجرا میکنند، تصریح می‌کند: هم اکنون طبقه مازادی که تخلف بوده و چندین مرتبه حکم قلع و تخریب آن صادر شده  در حال حاضر توسط متخلفان این ساختمان تبدیل به مسکونی شده و خانواده‌ای نیز در آن ساکن است و این موضوع به احتمال زیاد مراحل بعدی را برای شهرداری دشوار و کند می‌کند و از قدرت بازدارندگی شهرداری می‌کاهد.

درگیری فیزیکی با مامورین اجرایی شهرداری

وی با اذعان به اینکه تاکنون چندین مرتبه در حین ساخت و سازها و ممانعت شهرداری، درگیری فیزیکی با ماموران اجرایی شهرداری توسط این متخلفان شده است، اظهار می‌کند: شهرداری در این زمینه از رای خود دفاع می‌کند و هم اکنون نیز منتظر رای دیوان عالی عدالت اداری و دستور دادیار سوم دادسرا است.

نقیلو می‌گوید با توجه به اینکه تاکنون 3 مرتبه پلمپ شهرداری در این ساختمان توسط متخلفان شکسته شده است ولی تا صدور رای دیوان عالی عدالت اداری، شهرداری زنجان از حمل مصالح ساختمانی به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

این درحالیست که به گفته یکی از ساکنین آن منطقه، شهرداری علاوه بر پلمپ، دیواری برای جلوگیری از ورود مصالح این ساختمان ایجاد کرده بود که مالکان این ساختمان برای ادامه ساخت و سازها آن دیوار را نیز تخریب نموده است.

تخلف اضافه بنا منجر به جریمه شد

وی در اشاره به دیگر تخلفات این ساختمان توضیح می‌دهد از دیگر تخلفات این ساختمان ساخت اضافه بناست که این تخلف نیز به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده و در نهایت منجر به پرداخت جریمه برای ماکلان این ساختمان شد و هم اکنون پرونده تخلف ایجاد طبقه مازاد این ساختمان در حال پیگیری است.

این مسئول در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا این ساختمان با این همه تخلفات و ممانعت‌های شهرداری موفق به ادامه ساخت و سازها است؛ توضیح میدهد: با توجه به اینکه شهرداری تا حدودی از اختیارات قانونی برخوردار است و اقدامی جز ممانعت از ساخت  و سازها در چنین ساختمانهایی ندارد در صورتی که نتیجه رای حکم تخریب را داشته باشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا احمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرداری زنجاناجرائیات شهرداریتخلفات ساختمانی
sedayezanjannews.ir/nx7627


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»