کد خبر: 7629
1400/03/02 - 13:15


گزارش صدای زنجان از مشکلات ساکنان مسکن مهر «گلسار» ابهر؛

بی‌مهریِ «مهر» با گلسار

ساکنان: آب باکیفیت نداریم، شبکه آبرسانی داخل ساختمان طراحی اصولی ندارد، خط تلفن ثابت هم نمی‌دهند!/ مدیر امور آبفای ابهر: نصب شیر تخلیه در کمتر از 2 ماه آتی در جنوب ابهر/ عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان: در اجرای مسکن مهر، نظام مهندسی کنار گذاشته شد اما در مسکن ملی این اشتباه تکرار نشد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مشکلات ساکنان مسکن مهر «گلسار» ابهر در زمینه دسترسی به آب سبب شد تا عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان که از کنار گذاشته شدن نظام مهندسی در اجرای پروژه مسکن مهر گلایه‌مند بود اعلام کند که خوشبختانه در اجرای مسکن ملی دیگر این اشتباه تکرار نمی‌شود.

ساکنان مجتمع مسکونی 192 واحدی گلسار شهرستان ابهر که مردادماه سال 87 در زمینی به مساحت 6 هزار و 400 متر مربع و با زیربنای 12 هزار و 368 متر مربع با حضور مسئولان افتتاح و به صاحبان آن تحویل شد، در تماس با صدای زنجان ضمن تاکید بر لزوم دسترسی آسان به آب و تلفن با اشاره به لوله‌کشی نامناسب ساختمان اعلام کردند که به علت انسداد لوله‌های آبرسانی زندگی روزمره‌شان دچار مشکل شده و تقریبا هر ماه نیز پمپ آب مصرفی‌شان می‌سوزد.

ساکنان با اشاره به کیفیت آب آشامیدنی منطقه محل سکونت خود از مسئولان می‌خواهند تا موضوع را پیگیری کنند.

نصب شیر تخلیه در کمتر از 2 ماه آتی در جنوب ابهر

ابراهیم جوان‌کیا، مدیر آب و فاضلاب شهرستان ابهر در رابطه با کیفیت آب مجتمع مسکونی گلسار در گفت‌وگو با صدای زنجان تصریح می‌کند: تمامی پارامترهای کیفی و بهداشتی آب منطقه را اندازه‌گیری کرده و در اختیار رئیس شبکه بهداشت و دادستانی گذاشته‌ایم و مشکلی در خصوص کیفیت آب نداریم.

وی با اشاره به سختی آب موجود که سبب گرفتگی در اثر رسوب‌گذاری، کاهش انتقال حرارت و کاهش دبی جریان آب ساکنان منطقه جنوب ابهر می‌شود، می‌گوید: آب موردنیاز ساکنان منطقه را از سد به مخازن و از آنجا به دست مشترکان می‌رسانیم با توجه به سختی که در آب وجود دارد در اثر حرارت و گرم شدن، املاح آب ته‌نشین شده و منجر به تشکیل رسوب هر یک الی 2 ماه یکبار می‌شود که برای رفع مشکل شهروندان باید رینگ را مغناطیسی یا رسوب‌گیر کنیم تا مانع سختی ‌آب شوند. بسیاری از شهروندان به علت بی‌اطلاعی این کار را نمی‌کنند، از آنجایی که رفع این مشکل تبدیل به منبعی درآمد برای تعمیرکاران شده است آن‌ها هم پس از رفع مشکل می‌گویند اداره آب مقصر است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان ابهر نصب شیر تخلیه جهت شست‌وشوی شبکه را راهکاری برای رفع نسبی مشکل ساکنان جنوب ابهر اعلام کرده و از نصب آن طی یک الی 2 ماه آتی خبر می‌دهد.

لزوم استقرار مخزن و پمپ در ساختمان‌های بیش از 3 واحد

احد محمدی، عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان نیز در رابطه با استانداردهای مدنظر برای آبرسانی در داخل مجتمع‌ها می‌گوید: نظام مهندسی اشخاص را مکلف می‌کند تا در داخل مجتمع‌های بیش از 3 واحد ابتدا مخزن و سپس پمپ مستقر شود تا مشکلی در آبرسانی پیش نیاید. با این روش در فصول گرما و یا ایامی که فشار آب کم است، همیشه برای مصرف واحدها، آب به میزان کافی وجود دارد.

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری پمپ آنچنان هم بالا نیست، عنوان می‌کند: ساکنانی که تمایلی به استفاده از پمپ ندارند باید مخزن آب را در جایی مثل پشت‌بام بگذارند. البته اگر شهر محل زندگی‌شان سردسیر است برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن و بروز مشکلات جدی، مخزن در داخل پارکینگ‌ها و یا زیرپله ساختمان‌ها قرار گیرد.

محمدی مشکل سوختن پمپ ساکنان مسکن مهر گلسار ابهر را جدی ندانسته و می‌گوید: این مشکل (سوختن پمپ) ممکن است به خود پمپ و یا برق برگردد. یا این که مخزنی در ساختمان وجود ندارد.

عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان اضافه می‌کند: در صورتی که مخزن و پمپ در داخل ساختمان‌ها طبق روالی که اعلام کردم اجرا شود، آب با هر میزان فشاری از داخل لوله‌ها به مخزن سرازیر و از آنجا پس از پر شدن داخل پمپ رفته و سپس داخل ساختمان پمپاژ می‌شود. یعنی اگر آب ضعیف هم باشد نباید مشکلی بابت تامین آب وجود داشته باشد مگر اینکه چیزی غیر از آن اجرا شده باشد!

عدم رعایت اصول مهندسی در شبکه آبرسانی مسکن مهر گلسار؟

اهالی می‌گویند عدم رعایت اصول مهندسی در ایجاد شبکه آبرسانی مسکن مهر گلسار با توجه به مشکلاتی که هست به وضوح قابل مشاهده است.

یکی از ساکنان با بیان اینکه در مسکن‌های مهر ساکنان کماکان در رابطه با بهره‌مندی از امکانات به ویژه آب با مشکل جدی مواجه‌اند، عنوان می‌کند: بیش از 5 سال است در مجتمع گلسار ساکن هستم، به دنبال تعویض خانه و اسباب‌کشی‌ام! من به این یقین رسیده‌ام که مبنای اولیه ساخت مسکن مهر درست نبوده است.

وی با اشاره به هزینه اهالی برای خرید پمپ آب که هر ماه نیز می‌سوزد، می‌گوید: بیش از هزینه، بار روانی آن ما را اذیت می‌کند، این چه امکاناتی است که با اسم خدمت به مردم به آن افتخار می‌کنند؟ برای اینکه در زمین ارزان و رایگان خانه‌سازی کنند مسکن را با امکانات ضعیف تحویل مردم داده‌اند، بیایید ببینید در مسکن‌های مهر چه خبر است!

در اجرای مسکن مهر، نظام مهندسی کنار گذاشته شد اما در مسکن ملی این اشتباه تکرار نشد

کارشناسان معتقدند که در ساخت مسکن مهر از مهندسان ناظر برای نظارت بر ساخت و سازهای مسکن مهر دعوت نشد و مسکن مهر بدون مهندس ناظر ساخته شد! به دنبال جلوگیری از تکرار این اشتباهات، دولت طرح اقدام ملی مسکن را با حضور مهندسان نظام مهندسی ساختمان اجرایی کرده است.

احد محمدی، عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان نیز با بیان اینکه در اجرای مسکن مهر به طور کلی نظام مهندسی کنار گذاشته شد اما در اجرای مسکن ملی دیگر این اشتباه تکرار نشد. خوشبختانه مهندسان نظام مهندسی از پروژه‌های مسکن ملی بازدید می‌کنند و چیزی که تائید می‌شود در بدترین حالت خیلی بهتر از آن چیزی است که تحویل گرفته‌اند.

چرا ساکنان مسکن مهر «گلسار» ابهر خط تلفن ثابت‌ ندارند؟

حدود 12 سال از جریان خصوصی‌سازی مخابرات سپری می‌شود. بنا بر قوانین پروژه‌های اجرایی باید در قالب مناقصه به پیمانکار واگذار شود. ساکنان مسکن مهر «گلسار» ابهر که چند سالی است موضوع استفاده از خط تلفن را پیگیرند به علت نبود پیمانکار موفق به بهره‌مندی از این امکانات نشده‌اند، گفته می‌شود نبود صرفه اقتصادی عامل مهم و اصلی برای استقبال نکردن پیمانکاران است.

مسئولان شرکت مخابرات منطقه زنجان که معتقدند با توجه به نوسان قیمت‌ها، ارائه مبلغ مورد نیاز برای اجرای پروژه انتقال خطوط تلفن به منازل مجتمع مسکونی گلسار ابهر نمی‌تواند درست باشد به صدای زنجان می‌گویند: مراحل اداری و طراحی مهندسی شبکه برای استفاده از خط ثابت تلفن را انجام داده‌ایم، چندین بار نیز از طریق مناقصه، واگذاری اجرای پروژه به پیمانکاران را اعلام کرده‌ایم اما تا کنون هیچ پیمانکاری بنا به دلایلی از جمله قیمت اعلامی برای اجرای پروژه پیشقدم نشده است!

ساکنان مسکن مهر گلسار ابهر که از رها شدن خود توسط ارگان‌های مسئول گلایه‌مندند در واکنش به این اظهارات می‌گویند: داشتن خط تلفن ثابت حق شهروندان است اما مسئولان مخابرات می‌گویند پیمانکار نداریم! ما این بهانه‌ها را قبول نمی‌کنیم و از مسئولان استانی می‌خواهیم فکری به حال ساکنان مسکن مهر کنند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسکن مهرگلسارابهر
sedayezanjannews.ir/nx7629


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»