کد خبر: 7666
1400/03/12 - 17:37


نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس:

نمایندگان مصلحت می‌دانند، رئیسی انتخاب شود!

توهین خبرنگار رسانه اصول‌گرا به خبرنگار صدای زنجان در جریان نشست خبری نماینده اصول‌گرا

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس، در نشست خبری صبح امروز خود (چهارشنبه 12 خردادماه ) ضمن حمایت از حضور تعدادی از نماینده‌های مجلس استان در مراسم افتتاح ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری گفت که نماینده مجلس، نماینده مردم است، از دید مجلسی‌ها، انتخاب «رئیسی» به عنوان رئیس جمهوری، مصلحت کشور و در راستای تامین منافع مردم است!

البته این نشست خبری با حواشی که منجر به توهین به خبرنگار گروه رسانه‌ای صدای زنجان شد، همراه بود. این نشست با طرح سؤالاتی از سوی خبرنگار صدای زنجان در رابطه با «اعلام حمایت آشکار تعدادی از نماینده‌های استان در مجلس از کاندیدای خاص و حضور در ستاد انتخاباتی و حمایت از ایشان»، «دستکاری احتمالی در بودجه 1400 از سوی مجلس» و «ادعای درخواست هیئت عالی نظارت در ششمین دوره انتخابات شوراهای استان از تعدادی از کاندیداها جهت انصراف» آغاز شد که پس از پاسخ شجاعی به سؤالات صدای زنجان، خبرنگار خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری نزدیک و هم‌سو با نماینده ابهر در مجلس، بدون رعایت اخلاق حرفه‌ای و در اقدامی کاملا غیر حرفه‌ای سؤالات صدای زنجان را پر از حاشیه دانست و با ارائه اظهاراتی تند علیه دولت فعلی برای دولت جوان و البته حزب‌اللهی آینده پیشاپیش، آرزوی توفیق کرد و گفت: امیدواریم این مجلس انقلابی، زمینه‌ساز حضور چنین دولتی شود و مشکلات کشور ریشه‌کن شود!

البته زیاده‌روی خبرنگار خبرگزاری تسنیم تمامی نداشت و او پس از پایان نشست خبری و در حضور خبرنگاران دیگر با جمله‌ای که دور از شأن و منزلت یک خبرنگار بوده، خبرنگار صدای زنجان را مورد خطاب قرار داد.

گفتنی است، حسن شجاعی، نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس در پاسخ به قانونی بودن حمایت برخی از نماینده‌های استان از یک کاندید خاص به صدای زنجان گفت: «اول اینکه منع قانونی ندارد، دوما یک چیز کامل رایج و مرسومی است، شما اگر دوره‌های قبلی مجلس از هر طیف را هم مطالعه کنید تعداد قابل توجهی از نماینده‌‌ها در دوره‌های مختلف مجلس در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری حضور داشتند و فعالیت و سخنرانی می‌کردند!»

شجاعی با بیان اینکه «نمایندگی یک جایگاه حقوقی، سیاسی و رسانه‌ای است»، تاکید کرد: «بخشی از فعالیت رسانه‌ای، حضور در مباحث انتخاباتی و فعالیت در ان است که می‌تواند بنا به تشخیص خود عمل کند! پس حضور نماینده‌های مجلس در ستاد انتخاباتی کاندیدها چیز عجیبی نیست! این دوره به علت استقبال ویژه‌ای که از آیت‌الله رئیسی شده است، نگرانی یا شبهه‌ای ایجاد شده که اگر ایشان به ریاست جمهوری انتخاب شدند، مجلس چگونه به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کند که باید بگویم مجلس با کسی عهد اخوت نبسته است و همواره دنباله‌روی منافع نظام و مردم هستیم، اگر دولت آتی حق مردم را تضییع کند قطعا بدون ملاحظه وارد شده و موضوع را پیگیری می‌کنیم.»

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس اضافه کرد: «زدوبند ممکن است در هر جا وجود داشته باشد، ممکن است دولت و مجلس با هم هم‌سو نباشند اما زدوبندهایی وجود داشته باشد و وزرا و نمایندگان را بخرند که متاسفانه در دوره‌های گذشته مواردی را داشتیم و این‌ها در دادگاه مطرح و اثبات شد و ما هم در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به برخی از این موارد رسیدگی کردیم. مثلا: خود نماینده گفته که آقای فلان وزیر به من یک واحد آپارتمان داد، با این همه هم‌سو هم نبودند!»

شجاعی با بیان اینکه دولت آینده چه هم‌سو با مجلس باشد چه غیرهمسو، مجلس به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کند، عنوان کرد: «در حال حاضر هیچ زدوبندی در مجلس وجود ندارد، اگر زدوبندی بود هر دولتی هم که بود دست و پای مجلس بسته می‌شد و می‌شدیم وکیل‌الدوله زیرا مرهون دولت می‌شدند. نماینده‌ها الان تشخیص می‌دهند که انتخاب رئیسی به عنوان ریاست جمهوری مصلحت کشور و در راستای تامین منافع مردم است، بعد هم اگر ایراد و اشکالی از (کار) رئیسی و وزرای ایشان ببینیم حتما ملاحظه‌ای نخواهیم داشت!»

فعالیت سیاسی در ایام انتخابات به نفع کاندیدای خاص حق نماینده مجلس است!

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان مجلس در جایگاهی قرار دارند که بخواهند مصلحت مردم را با حمایت از رئیسی در انتخابات تعیین کنند به صدای زنجان گفت: « نماینده مجلس هم یکی از همان مردم است و از این جهت حق دارد فعالیت کند!»

شجاعی در پاسخ به این که «صحبت‌های شما در رابطه با این که نماینده مجلس هم جزئی از مردم است و می‌تواند در انتخاب کاندیدای خاصی به عنوان رئیس جمهور آینده مختار باشد کاملا درست است اما ایشان فقط یک رای دارد نه بیش‌تر، آیا باز هم می‌تواند از شخص خاصی در انتخابات از جایگاه نمایندگی حمایت کند» به صدای زنجان گفت: «بله! نماینده مجلس، نماینده مردم است! وقتی دولت تدبیر و امید با هفت‌دهم درصد (بیش از حدنصاب لازم) پیروز شد جریان انقلابی و نظام کاملا دولت به رسمیت شناختند و گفتند دولت قانونی ومشروع همین دولت است! دولتی‌ها هر کاری هم کردند می‌گفتند ما دارای پشتوانه مردمی داریم، سؤال شما هم تعجب‌برانگیز است! دولت با این استدلال خود را نماینده مردم می‌دانست، خب الان هم نماینده مجلس، با رای مردم به این جایگاه رسیده و به دلیل اعتمادی که به آن‌ها شده است، می‌خواهیم رویکرد انقلابی را در کشور در راستای تامین منافع مردم توسعه دهیم و حمایت از رئیسی توسط مجلس انقلابی عادی است!»

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس با بیان اینکه هیئت نظارت وظیفه رسیدگی به تخلفات را بر عهده دارد، این که نماینده در حوزه انتخابیه کوتاهی کرده پیگیری آن جزو وظایف این هیئت نیست، اضافه کرد: اگر نماینده‌ای در حوزه سیاسی مرتکب تخلفی شده و زدوبند مالی یا سیاسی کرده باشد ورود می‌کنیم، وگرنه فعالیت سیاسی (از جمله حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات) کاملا مرسوم و عادی است، این مهم از حیث شخصی و حقوقی مشکلی ندارد و حق نماینده است!»

بودجه 1400 دستکاری نشده بود، برخی‌ها بدسلیقه‌گی کردند!

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به ادعای دستکاری در بودجه 1400 از سوی مجلس به صدای زنجان گفت: «چند وقت پیش جلسه‌ای با حضور رئیس کمیسیون تلفیق و برخی از نماینده‌ای معترض که احساس می‌کردند تغییراتی در ارقام بودجه ایجاد شده است، برگزار شد. صادقانه می‌گویم که با توضیحات هیئت رئیسه مجلس قانع شدم! تغییرات صورت گرفته، تغییرات نادرستی نبود!»

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس ادامه داد: روالی در مجالس گذشته بود که بر اساس آن، احکام، مواد و تبصره‌های لایحه بودجه در صحن مجلس بررسی و تصویب می‌شد نه جداول بودجه! جداول حتی در کمیسیون تلفیق هم مطرح نشده بود، فقط در هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق مطرح می‌شد و در آن جا جمع‌بندی و پس از تصویب به دولت ابلاغ می‌شد. لذا سال قبل این مورد در بودجه 1400 رخ داد. اما تعدادی از دوستان معتقدند بودند که باید روال قبلی اصلاح شود که دوستان کمیسیون تلفیق گفتند پیشنهادات را برای اعمال در بودجه سال آتی ارائه دهید. برخی از بودجه‌ها برای محرومیت‌زدایی توسط هیئت رئیسه پیش‌بینی شده بود که بین استان‌ها توزیع شده بود، برخی می‌گفتند این بودجه بر چه اساسی بین استان‌ها توزیع شده است که گفته شد بر اساس شاخص‌هایی که مفصلا هم به ان پرداختند، اقدام شده است. در آن جلسه بسیاری از معترضان حاضر در جلسه قانع شدند.»

شجاعی تاکید کرد: برخی از دوستان در موضوع ادعای دستکاری در بودجه سال 1400 کمی بزرگ‌نمایی کرده و بدسلیقه‌گی به خرج دادند و مشکلی برای کشور به وجود آوردند.

هیئت نظارت شوراهای استان زنجان از هیچ کاندیدایی درخواست انصراف نکرده است!

رئیس هیئت عالی نظارت در ششمین‌دوره انتخابات شوراهای استان زنجان در پاسخ به ادعای برخی از کاندیداها مبنی بر «درخواست تلفنی هیئت نظارت با آنها برای انصراف از انتخابات شورای شهر» به صدای زنجان گفت: «هیئت نظارت این کار را انجام نداده است، ممکن است دستگاهی این کار را کرده باشد»

شجاعی ابراز کرد: در انتخابات شوراهای شهر، در استان زنجان 728 نفر ثبت‌نام‌کننده داشتیم که از این تعداد 21 نفر قبل از رسیدگی هیئت اجرایی انصراف دادند. 56 نفر در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند. مجددا قبل از رسیدگی هیئت‌های نظارتی شهرستان، 6 نفر انصراف دادند، مجموع رد شده‌های هیئت‌ اجرایی و هیئت نظارت شهرستان‌ها هم مجموع ردی‌های ما به عدد 138 نفر رسید که حدود 21 درصد را شامل می‌شود.

او گفت: در هیئت عالی نظارت که با حضور 3 نفر از نمایندگان استان تشکیل شده است. موارد را با دقت و با حساسیت بررسی کردیم. 37 نفر از 138 نفر رد صلاحیت شده‌ها، تائید صلاحیت شدند. که تعداد رد صلاحیت شده‌ها به 101 نفر رسید که 13 درصد کل داوطلبین را شامل می‌شد.

**15 خردادماه؛ اعلام نتایج اعتراض ردصلاحیت شده‌های انتخابات شوراهای شهر

به گفته شجاعی، از 101 نفر باقیمانده، 85 نفر مجددا اعتراض به رد صلاحیت داشتند که اعتراض آن‌ها در هیئت مرکزی نظارت در تهران رسیدگی می‌شود و نتایج نهایی 15 خردادماه توسط هیئت مرکزی نظارت اعلام خواهد شد.

رئیس هیئت عالی نظارت در ششمین‌دوره انتخابات شوراهای استان زنجان با بیان اینکه قبل از قانون احساس می‌کنیم باید در محضر خداوند پاسخگو باشیم، افزود: رد صلاحیت کسی که صلاحیت دارد یا تائید صلاحیت کسی که صلاحیت ندارد را برخلاف تقوا، قانون و حتی خلاف مصلحت کشور می‌دانیم. استان (مرکز استان و سایر شهرستان‌ها) ما در زمینه مفاسد و محکومیت‌های مربوط به برخی از دست‌اندرکاران شهری آسیب‌خورده است و عدد بزرگی هم بود. همین امر ما را برای پاسداری از حقوق مردم مُصر می‌کرد.

او عنوان کرد: در زمینه تائید یا رد کاندیداها به اندازه سر سوزنی به گرایش سیاسی افراد دل نبستیم. به صراحت عرض می‌کنم که فشارهای زیادی هم از داخل و هم خارج استان بود که فرد اصلاح‌طلبی حتما رد صلاحیت شود یا شخص اصولگرایی حتما تائید صلاحیت شود اما محکم در مقابل این فشارها ایستادیم و بسیاری هم از دست ما ناراحت هم شدند. بسیاری به سراغ هیئت مرکزی رفتند تا از آنجا به نتیجه برسند که از آن‌ها خواسته شد که مبادا تصمیم‌شان خلاف تصمیم ما باشد و حتما موارد را به هیئت عالی نظارت استان زنجان اطلاع دهند!

فشار برای تائید یا رد کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر

شجاعی با اشاره به حساسیت‌های هیئت عالی نظارت در ششمین دوره انتخابات شوراهای استان زنجان در بررسی صلاحیت کاندیداها اضافه کرد: ما مستندات ارسالی برای تائید یا رد فرد اصلاح‌طلب را بررسی کردیم اما قابل اعتنا نبود به همین دلیل او را رد نکردیم. از سویی دیگر اصولگرایی بود که برخی گزارش‌هایی از تخلفات او به ما ارسال شده بود، اما برخی می‌گفتند به دلیل نرفتن آبروی جریان اصولگرایی لازم است که صلاحیت وی تائید شود اما بدون ترتیب‌اثر دادن این گونه اظهارات بر اساس مستندات اقدام کردیم چرا که معتقدیم اگر در راستای اجرای قانون بدون هیچ ملاحظه‌ای در طول دهه‌های قبل توسط نهادهای نظارتی صورت می‌گرفت شاهد این همه فشار گسترده در دستگاه‌ها نبودیم.

رئیس هیئت عالی نظارت در ششمین‌دوره انتخابات شوراهای استان زنجان با تاکید بر اینکه در استان ما هیچ مبنای سیاسی در تائید و رد صلاحیت کاندیداهای شوراها نبوده است، تصریح کرد: به شخصه صف‌بندی‌ها و دعواهای سیاسی را به نفع کشور نمی‌دانم. من با کار کردن با روحیه جهادی بدون لحاظ گرایش سیاسی و جناحی، موافقم. کسی که اصلاح‌طلب است و روحیه جهادی دارد و در صدد رفع مشکل مردم است در صف ماست! اما اصولگرایی که روحیه جهادی ندارد، محافظه‌کار است و ممکن است آلودگی مالی هم داشته باشد هر چند انگشتر داشته باشد و ریش، در صف ما نیست! من برای صف‌بندی‌ها اصالت قائل نیستم هر چند به آن احترام می‌گذارم.

وی اطمینان داد: به گزارشات ارسالی نه 100 درصد اعتنا می‌کردیم و نه به آن بی‌اعتنا بودیم. ما هیچ پرونده‌ای را با تکیه به گزارشات ارسالی رد یا تائید نکردیم. مستندات را از مراجع مختلف و حتی سایر کانال‌های رسمی و غیررسمی پیگیری کردیم.

تشکیل پرونده سنگین مربوط به یکی از معادن استان زنجان در کمیسیون اصل 90!

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس در مورد بررسی احتمالی صورت گرفته از واگذاری شرکت توسعه معادن روی نیز به خبرنگاران گفت: در حوزه معادن استان همین قدر عرض می‌کنم که یک پرونده نسبتا سنگینی در کمیسیون اصل 90 مجلس شکل گرفته است و در مرحله رسیدگی است، به همین دلیل ارائه جزئیات آن را به آینده مؤکول می‌کنیم!

کم‌کاری وزارت نیرو در حوزه تامین برق

شجاعی در بخش دیگری از اظهارات خود به خاموشی‌ها اشاره کرد و گفت: مسئولان کاهش بارش‌ها، افزایش مصرف و غیره را از عوامل تاثیرگذار در قطعی برق اعلام می‌کنند اما سؤال اینجاست که وزارت نیرو در حوزه تولید برق چه کرده است؟

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس عنوان کرد: مسئولان وزارت نیرو می‌گویند استخراج رمزارز (مجاز یا غیرمجاز) به دلیل بالا بودن مصرف برق نقش بسزایی در خاموشی‌ها دارند. به گفته آن‌ها واحدهای استخراج رمزارز دارای مجوز در فضاهای باز مستقرند اما تمامی واحدهای غیرمجاز به صورت زیرزمینی و در سوله‌های قدیمی و فضاهای بسته که میزان مصرف برق زیادی را می‌طلبد مستقر هستند. اما وقتی این موارد قابل‌پیش‌بینی بود و وزارت نیرو از میزان مصرف برق رمزارزها اطلاع داشت چرا شرایط آینده برق کشور را پیش‌بینی نکردند؟ چرا پس از اینکه کشور دچار مشکل شد به فکر برخورد می‌افتید؟ وزارت نیرو می‌توانست با برنامه‌ریزی جلوی خاموشی‌ها را بگیرد!

وی «اطلاع‌رسانی خاموشی‌ها» را دیگر سوء‌مدیریت وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: متاسفانه عملکرد ضعیف وزارت نیرو در این بخش مشهود است و تعدادی از واحدهای تولیدی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی قبلی در رابطه با خاموشی‌ها آسیب دیدند!

بورس

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش ماجرای بورس را مصداق جیب‌بری از مردم دانست که توسط دولت اتفاق افتاد.

شجاعی تصریح کرد: افزایش ناگهانی شاخص‌ها در بورس برای ترغیب مردم به ورود بورس و تشویق مردم به این اقدام توسط دولتمردان اقدامی ناشایست بود.

وی عملکرد متوازن در حوزه انتخابیه را رهبرد قطعی اعلام کرد و افزود: عملکرد نامتوزان در برخی از حوزه‌ها مشاهده می‌شود و نمایندگان به یک شهرستان به سایر شهرستان‌ها توجه ویژه‌ای دارند.

شجاعی با بیان اینکه در شهرستان سلطانیه مشکلات زیادی احصا و پیگیری شده است، عنوان کرد: از بین این مشکلات دام شهر سلطانیه، سرمایه‌گذاری در این شهرستان و حل مشکلات این حوزه، سرمایه‌گذاری برای احداث مرکز سلول درمانی در سلطانیه و ... از جمله موضوعاتی بود که در این شهرستان بررسی و رسیدگی شده است.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس با اشاره به ظرفیت گنبد سلطانیه و جاذبه‌های گردشگری در این منطقه بیان کرد: با وجود همه ظرفیت‌ها در استان زنجان و شهرستان سلطانیه از این ظرفیت در منطقه بهره گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحسن شجاعیفسادمصلحت
sedayezanjannews.ir/nx7666


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»