کد خبر: 7688
1400/03/21 - 2:22


صدای زنجان موضوع تاخیر در روند واکسیناسیون به دلیل تامین نشدن واکسن را مورد بررسی قرار می‌دهد؛

نگران تامین دز دوم واکسن کرونا نباشید

هم‌زمان با انتشار خبر توقف تزریق دز دوم واکسن کرونا در برخی از شهرهای ایران، مسئولان درمانی کشور از احتمال تزریق ترکیبی واکسن‌ها یا جایگزینی واکسن‌های مشابه ایرانی با نوع خارجی در دُز دوم خبر می‌دهند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- هم‌زمان با انتشار خبر توقف تزریق دز دوم واکسن کرونا در برخی از شهرهای ایران، مسئولان درمانی کشور از احتمال تزریق ترکیبی واکسن‌ها یا جایگزینی واکسن‌های مشابه ایرانی با نوع خارجی در دُز دوم خبر می‌دهند.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی و عضو کمیته علمی کووید-۱۹ ، علت نابسامانی در تزریق دز دوم واکسن را بدقولی شرکت‌های چینی و روسی عنوان کرده است.پیش از این سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران، بدون اشاره به نام کشور خاصی گفته بود که تحویل ۳ میلیون واکسن از سوی یکی از کشورها با تاخیر مواجه شده است. اگر چه موارد ابتلا و فوت در ارتباط با کرونا در ایران رو به کاهش است اما موضوع  تامین نشدن دز دوم واکسن و کندی روند واکسیناسیون موجب نگرانی برای برخی از شهروندان شده است

در این خصوص یکی از شهروندان با اشاره به اینکه پدرم 75 سال سن دارد و دز اول واکسن را دریافت کرده است، اظهار می‌کند: در روزهای اخیر با توجه به روند کند واکسیناسیون و وجود صحبت‌هایی در زمینه تامین نشدن دز دوم واکسن نگرانی من از این است که در وهله اول دز دوم واکسن پدر من تامین می شود؟ و در مرحله بعد اگر دریافت دز دوم واکسن با تاخیر رو به رو  بشود آیا مشکلی برای پدرم ایجاد نمی‌شود؟

80 درصد افراد بالای 80 سال و نزدیک به 73 درصد افزاد بالای 70 سال دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

در این زمینه پرویز قزلباش، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه بالغ بر 80 درصد افراد بالای 80 سال و  نزدیک به 73 درصد افزاد بالای 70 سال دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، می‌گوید: با توجه به اینکه روند ورود واکسن به کشور تا میزانی شده است، طبیعتا این موضوع در روند واکسیناسیون در شهرستان‌ها نیز تاثیرگذار است و موجب کندی روند واکسیناسیون می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زنجان مرکز توزیع واکسن شمالغرب کشور است، ادامه می‌دهد: ذخایر واکسن کرونا که از مرکز( وزارت بهداشت) وارد استان زنجان می‌شود در سطح شمالغرب توزیع می‌شود. در چنین شرایطی طبیعی است که استان ذخایر بیشتری واکسن داشته باشد اما در روزهای اخیر مختصری روند واردات واکسن کند شده است  که سعی می‌کنیم که  واکسن مورد نیاز را با سرعت مناسبی و افراد واجد شرایط تامین و تزریق کنیم.

مردم نگران تامین دز دوم واکسن کرونا نباشند

قزلباش با اشاره به اینکه مردم نگران تامین دز دوم واکسن کرونا نباشند، اظهار کرد: اگر فاصله زمانی بین دو دز واکسن به تاخیر بیفتد مشکل جدی پیش نمی‌آورد و در مورد برخی از واکسن‌ها دز دوم واکسن کرونا می‌تواند با چند ماه تاخیر نیز انجام شود.به طوری مطالعات نشان می‌دهد که در مورد واکسن «آستارازنکا» که بایستی با یک فاصله 28 الی 30 روزه تزریق می‌شد،تاخیر سه ماهه مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اصول تزریق این واکسن این است که  دز دوم با همان فاصله گفته شده تزریق شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در واقع دز اول واکسن تزریق شده، سیستم ایمنی را تحریک کرده و بدن آماده دفاع هست، اظهار می‌کند: دز دوم واکسن، مکمل است و طبیعی است که بایستی هر چه سریع‌تر تزریق شود و امید است که در روزهای آتی در مورادی که تزریق دز دوم  به تاخیر رو به رو شده است، بتوانیم این  مشکل را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه عوارض جدی که بتوان به طور مشخص به واکسن نسبت بدهیم در بین دریافت‌کنندگان واکسن نداشتیم، اظهار می‌کند: تاکنون هیچ گزارش رسمی و آزمایشگاهی را از حضور ویروس جهش یافته هندی نداریم ولی این بدین معنا نیست که در استان ما ویروس جهش یافته انگلیسی و یا هندی نداریم چرا که ممکن است هنوز به دست ما نرسیده باشد یا بیماران با علایم شدیدی که باعث مراجعه آن‌ها به بیمارستان شده باشد، اتفاق نیفتاده باشد اما ما اصل را بر این باید بگذاریم که ویروس‌های جهش‌یافته در اطراف ما بسیار هستند و با سرعتهای بسیار زیاد می‌توانند مردم را آلوده کنند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانواکسن کروناعلوم پزشکی زنجانتوقف واکسیناسیون
sedayezanjannews.ir/nx7688


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»