کد خبر: 7742
1400/04/07 - 13:27


صدای زنجان موضوع آلودگی آب در گلابر و مسمومیت اهالی این روستا را بررسی می‌کند؛

آب «گلابر» آلوده است؟

رییس شورای اسلامی گلابر: مسمومیت 100 نفر بر اثر آب مصرفی آلوده شایعه است/ مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان: مساله آلودگی آب قطعا منتفی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اخیرا شایعاتی در خصوص مسمومیت 100 نفر از اهالی روستای گلابر در فضای مجازی انعکاس یافت که صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با بهرام امینی، دهیار این روستا تماس گرفت. اما علیرغم پیگیریهای متعداد نتوانست با این دهیار گفت‌وگو کند.

اما مظاهر امینی، رییس شورای اسلامی گلابر با اشاره به اینکه مسمومیت 100 نفر از اهالی روستای گلابر بر اثر آب مصرفی آلوده شایعه است، اظهار کرد: آب این روستا ساعت 7.5 صبح قطع و ساعت 7 بعد از ظهر وصل می‌شود و اهالی روستا در این مدت برای برطرف‌کردن عطش و تشنگی خود؛ گاها به مصرف آب‌های ناسالم روی می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه مشکل آب در این روستا را انکار نمی‌کنیم، اظهار کرد: خود بنده، منبع آب روستا را از نزدیک مشاهده و بررسی کردم و یک منبع آب جدید نیز راه‌اندازی کرده و هر دو را شست‌وشو دادیم اما به نظر نمی‌رسد که این موضوع ارتباط چندانی با منبع آب داشته باشد. همچنین علوم پزشکی نیز از آب گلابر نمونه‌برداری انجام داده و اذعان دارد که مشکل از آب مصرفی نیست.

امینی مدعی است که بیماری تعدادی از اهالی این روستا را می‌توان به مصرف آب ناسالم به دلیل قطعی طولانی مدت آب و استفاده از آب چاه نسبت داد.

به عقیده او تنها یک درصد امکان این وجود دارد که این مساله به منبع آب این روستا مرتبط باشد، ضمن اینکه افرادی که به بیمارستان مراجعه کردند عامل اصلی را آب این روستا عنوان کردند و این مساله را از طریق فضای مجازی نیز به اشتراک گذاشته‌اند و باعث گسترش این شایعه در فضای مجازی شدند.

امینی مشاهده این موضوع در روستاهای اطراف گلابر را انکار کرد و گفت: این موضوع تنها در روستای گلابر مشاهده شده است و دلیل آن را هم می‌توان این موضوع دانست که قطعی آب در روستای گلابر بیش از حد مجاز دانست .

مساله آلودگی آب قطعا منتفی است

در ادامه جلیل نصیری؛ مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه آنچه که در گلابر و روستاهای اطراف اتفاق افتاده است مربوط به آلودگی آب نیست و مساله آلودگی آب قطعا منتفی است، اظهار کرد: با این وجود ما با شرکت آب و فاضلاب هم صحبتی داشتیم تا میزان کلر باقیمانده آب را تا میزان یک پی.پی.ام افزایش دهند (این میزان از افزایش کلر در آب نوشیدنی مجاز است) که این اداره هم بنا شده است که در این زمینه نامه‌نگاری کنند. مراکز تابعه در تابستان با توجه به اینکه اکنون یک میزان کمبود آب هم وجود دارد، بایستی میزان کلر باقیمانده را باید بالا ببرند، تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر گرمای هوا باعث افزایش مصرف آب شده است.در این روستا هم با توجه به اینکه کمبود آب وجود داشته است یک چشمه به منبع آب گلابر اضافه شده است و یک سری از افراد هم این را مشاهده کردند و به این مساله بدگمان شدند. ضمن اینکه این موضوع باعث شده است که میزان کلر آب تا میزانی کاهش یابد و این موضوع تا میزانی می‌تواند شواهد آلودگی آب را پدید بیاورد، اما همکاران ما طی 10 روز گذشته از این منابغ آب نمونه‌برداری کردند و همراه با نمونه‌برداری توصیه‌ای که به مسئولین مربوطه در زمینه آب داشتند؛ این بوده است که میزان کلر آب را افزایش بدهند.

به گفته نصیری؛ موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که با توجه به قطع و وصل شدن آب، اهالی چون احتمال قطعی آب را می‌دهند یک میزان هم آب را در ظروف پلاستیکی و دبه نگهداری می‌کنند که این امر موجب کاهش میزان تاثیر کلر آب می‌شود چرا که طول عمر کلر در آب محدود است و این موضوع باعث پدید آمدن آلودگی‌های ثانویه آب می‌شود که این موضوع هم در برخی از خانواده‌ها رخ می‌دهد.

عامل بیماری باکتری نبوده است

نصیری با اشاره به اینکه بررسی‌هایی که روی وضعیت بیماران هم صورت گرفته است؛ نشان داده است که عامل این بیماری باکتری نبوده است ولی احتمال دارد که  این عامل ویروسی باشد که خیلی سخت است. نمونه‌های گرفته شده هم به آزمایشگاه‌ها ارسال شده است تا ویروسی بودن عامل آن مورد بررسی قرار گیرد. اما به طور کلی با افزایش میزان کلر آب این مشکل کاهش پیدا می کند. ضمن اینکه اکیپی نیز امروز از سوی بهداشت محیط به این منطقه اعزام می‌شوند تا اگر میزان بیماران طی روزهای خاص افزایش پیدا کرد مشکلی وجود نداشته باشد. باید دید که چه اتفاقی می‌افتد؟

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه این مساله که عامل این بیماری آب است بر ما محرز نیست، چرا که این اتفاق مربوط به یک روستا نیست و ما در روستاهای مجاور هم دارای چنین مشکلی هستیم. ضمن اینکه به نظر می‌رسد که ویروسی در این منطقه بروز یافته است که به دنبال پیگیری این موضوع هستیم. افراد باید در این زمینه بهداشت فردی خود را مورد توجه قرار بدهند و با اطلاع‌رسانی در این زمینه و بحث افزایش میزان کلر باقیمانده آب می‌توان تا حدود 90 درصد مشکلات در این زمینه را برطرف کرد.

وی با تکذیب مسموم شدن 100 نفر از افراد این روستا اذعان کرد که در حدود 10 روز گذشته حداکثر 10 نفر با علایم گوارشی به بیمارستان رجوع کردند و از روستاهای اطراف کم و بیش دو نفر و یک نفر نیز به بیمارستان رجوع داشتند و این موضوع بیانگر این است که اگر آلودگی در این منطقه وجود دارد، یک میزان بحث گسترده تر است و این بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.

جوشاندن آب ساده‌ترین و سالمترین راه برای حذف الودگی آب

نصیری با اشاره به اینکه در خصوص بیماری‌های گوارشی توصیه‌هایی که وجود دارد این است که مردم اگر به آب مصرفی خود شک دارند آن را بجوشانند،گفت: جوشاندن آب ساده‌ترین و سالم‌ترین راه برای حذف الودگی آب و پیشگیری از آلودگی است و یا اگر فرصتی برای جوشاندن نیست با همکاری مراکز بهداشت کلر در اختیار روستائیان قرار بدهد تا به عنوان کلر مادر به ازای هر لیتر3 الی 5 قطره از این کلر در اب بریزند و پس از نیم ساعت آن را استفاده کنند.

به گفته این مسئول، در خصوص مواد غذایی نیز خرید از مراکز معتبر حتما در برنامه آنها باشد. ضمن اینکه در خرید میوه‌های فصل مثل آلبالو، گیلاس و زردآلو و گلابی و غیره شست‌وشو را به درستی انجام بدهند چرا که شاهد هستیم که در فصل برداشت میوه‌های این چنینی مشکلات  گوارشی نیز به صورت معنادار بالا می‌روند و بایستی این موضوع پیگیری شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان همچنین با اشاره به اینکه رعایت بهداشت فردی بهترین راه در زمینه پیشگیری از این دسته از بیماری‌ها است، اظهار کرد: بهتر است افراد دستان خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه را مد نظر داشته باشند. همچنین شستن میوه در ابتدا با چند قطره مایع ضدعفونی کننده و سپس کلر می‌توانند سلامت بهداشت میوه را تضمین کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای گلابرآببهداشت محیط
sedayezanjannews.ir/nx7742


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»