کد خبر: 7747
1400/04/10 - 9:55


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

آب آیدوغموش، درمان موقتی است

تاراسی: مجموعه وزارت نیرو باید برای تامین آب موردنیاز بخش کشاورزی طارم تدابیر لازم بی‌اندیشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال رهاسازی آب سد «آیدوغموش» استان آذربایجان‌شرقی در رودخانه قزل‌اوزن، رئیس سازمان جهاد کشاورزی این اقدام را برنامه‌ای موقتی دانسته و می‌گوید: وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای زنجان باید برای تامین آب مورد نیاز 21 هزار هکتار از باغات زیتون طارم، برنامه‌ریزی دائمی و بلندمدت داشته باشند.

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان آب را از اولویت های اساسی برای زیرساخت‌هایی مانند باغات زیتون دانسته و معتقد است: طارم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زیتون کشور است، زیتون مهم‌ترین محصول باغی شهرستان طارم است که بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی دارد.

به گفته تاراسی، شهرستان طارم بیشترین تولید زیتون در کشور را به خود اختصاص داده و در سال‌های اخیر با توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد بازارهای مختلف فروش زیتون، این محصول به یک عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان و استان زنجان تبدیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می‌گوید: طارم به دلیل برخورداری از شریان حیاتی رودخانه قزل اوزن و خاک حاصل‌خیز به بزرگترین قطب کشاورزی استان و منطقه تبدیل شده و کیفیت محصولات باغی و زراعی بویژه محصول زیتون آن شهرت جهانی دارد. بر همین اساس این شهرستان برای چندمین بار رکورد جهانی برداشت زیتون را به خود اختصاص داده و بالاتر از کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا، مراکش و ترکیه قرار گرفته است.

تاراسی تصریح می‌کند: در حال حاضر طارم 21 هزار هکتار از باغات زیتون در شهرستان ایجاد و اصلاح شده است که تلاش شد با بهره‌گیری از آب رهاسازی شده سد آیدوغموش در قزل‌اوزن و آبیاری این باغ‌ها با آب این سد، این سرمایه را در استان پا برجا نگه داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در تامین آب برای رودخانه قزل‌اوزن که با رویکرد توجه به مباحث زیست‌محیطی و کشاوزی است نباید نگاه موقتی داشته باشیم، تاکید می‌کند: وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای زنجان باید برای تامین آب موردنیاز باغات زیتون ایجاد شده، برنامه‌ریزی دائمی و بلندمدت داشته باشند.

به گزارش صدای زنجان، 25 خردادماه به دنبال نگرانی مسئولان از خشک‌شدن تدریجی رودخانه «قزل‌اوزن» و خسارت به زیرساخت‌های کشاورزی طارم به‌ویژه باغات زیتون، آب سد «آیدوغموش» استان آذربایجان شرقی در رگ‌های نیمه‌خشک رودخانه قزل‌اوزن در طارم برای چهارمین سال (96، 97، 98 و 1400) جاری شد. هزینه رهاسازی بر اساس تعرفه‌های اعلامی، فقط برای سال‌های 96 تا 98 بیش از 3 میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقزل اوزنآیدوغموشراهاسازی آب
sedayezanjannews.ir/nx7747


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»