کد خبر: 7748
1400/04/10 - 9:59


صدای زنجان از احتمال ورود سویه جدید ویروس کرونا به استان گزارش می‌دهد؛

دلتای تاج‌دار وارد می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: اگر مجبور شویم برای کنترل مرگ‌ومیر محدودیت‌ها را اعلام می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در چند روز گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در اظهارات خود از احتمال بروز نوع دلتاپلاس کرونا در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر بیشترین شهرهای کشور با کرونای دلتا (هندی) مواجه هستند و در هفته‌های آینده شاهد افزایش ویروس هندی و انگلیسی خواهیم بود. احتمالی که می‌تواند در روزهای آینده عاملی برای مرگ و میر جمعیت جوان‌تر کشور و متعاقب آن استان باشد.

او ادامه داد: درصد مشخصی برای میزان بیماران مبتلا به کرونای انگلیسی در استان وجود ندارد اما قسمت عمده‌ای از بیماران کرونایی ویروس هندی با ویژگی‌های خاص است که بیماری‌زایی و واگیری بیشتری دارد و احتمال می‌رود که درگیر نوع هندی نیز شویم. سوال اینجا است که این ویروس با سویه‌های دیگر کرونا چه تفاوتی دارد؟ و چرا باید نگران این نوع از کرونا بود؟

کرونای دلتا همان گونه هندی کرونا است

از زمانی که سازمان جهانی بهداشت تصمیم گرفت به‌جای نام کشورها از الفبای یونانی برای نامگذاری گونه‌های کرونا استفاده کند، نام کرونا دلتا در صدر اخبار قرار گرفت. نوع جهش‌یافته‌ دلتای ویروس کرونا اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ در ایالت مهاراشترای هند دیده شد و به سرعت در سراسر هند و تمام دنیا پخش شد. به همین دلیل ابتدا این نوع ویروس، جهش هندی ویروس کرونا نامیده می‌شد.

دلتاپلاس؛ گونه جهش یافته کرونا دلتا

مسئولان بهداشتی هند از شناسایی یک گونه جدید ویروس کرونا موسوم به دلتاپلاس نیز خبر دادند که موجب نگرانی شده است. دولت این کشور با دقت گونه «دلتاپلاس» ویروس کرونا را زیر نظر دارد که شبیه گونه دلتای ویروس است، اما یک جهش اضافی دارد.

 دلتاپلاس در ۱۰ کشور دیده شده است

جدیدترین گزارش سازمان جهانی بهداشت حکایت از آن دارد که گونه هندی ویروس کرونا در ۹۲ سرزمین ثبت شده است. آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که ۱۰ کشور شامل کانادا، ژاپن، نپال، لهستان، پرتغال، روسیه، سوئیس و آمریکا نیز شناسایی دلتاپلاس را گزارش کرده‌اند. این سازمان نگران است که امکان دارد نوع دلتا بسیار بیشتر از آنچه که در کشورهای در حال توسعه بدون سیستم‌های نظارت قوی گزارش شده است، گسترش یابد. اما این ویروس اخیرا در ایران ابتدا در نواحی جنوبی و سپس در نواحی مرکزی بروز پیدا کرد.

علائم ابتلا به گونه هندی کرونا

علائم ابتلا به سویه دلتا با علائم سایر انواع جهش‌یافته ویروس کرونا متفاوت هستند. مبتلایان به نوع دلتا اغلب از سردرد، خشکی گلو، آب‌ریزش بینی و تب شکایت می‌کنند. در برخی موارد نیز سرفه وجود دارد.

در این ویروس جهش دوگانه صورت گرفته است. این ویژگی ورود سارس-کو۲ به بدن و ابتلا به عفونت را آسان‌‌تر می‌کند و گفته می‌شود توانایی دورزدن آنتی‌ بادی‌هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته‌اند دارد؛ به همین دلیل می‌تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش شود.

شدت سرایت گونه دلتا بدون شک بیشتر از نسخه اصلی کووید-۱۹ است. گونه دلتا اکنون حدود ۲۰ درصد از کل موارد جدید در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، در حالی که این رقم ۱۰ درصد در حدود دو هفته پیش بود و افزایش موارد ابتلا به ویروس درباره اثربخشی واکسن کرونا در مقابل گونه دلتا ابهاماتی ایجاد می‌کند که به تحقیق بیشتر احتیاج است.

واکسن‌های کووید-۱۹ نشانه‌هایی از کاهش اثربخشی در برابر سویه دلتا کروناویروس از خود نشان داده‌اند هرچند واکسن‌های موجود همچنان در پیشگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ ناشی از آن موثر هستند.

با استناد به چندین آزمایش آزمایشگاهی به نظر می‌رسد نوع دلتا مقاومت بیشتری نسبت به سایر گونه‌ها در برابر واکسن‌ها دارد.

با این حال سازمان جهانی بهداشت باور دارد برای شناسایی دقیق گونه دلتا به تحقیقات بیشتری نیاز است و تا زمانی که پژوهش‌ها تکمیل نشود نمی‌توان به طور قطع از اثربخشی واکسن سخن گفت.

حرکت دلتا پلاس از جنوب کشور به سمت مرکز

پرویز قزلباش؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پاسخ به صدای زنجان در این باره اظهار کرد: این نوع از سویه‌های کرونا که با عنوان دلتا و یا دلتاپلاس ویروس متاسیون یافته هندی شناخته می‌شود؛ ابتدا در هند خود را نشان داد.

وی ادامه داد: اکنون این نوع از ویروس کرونا از جنوب کشور به سرعت به سمت مرکز و قسمت‌های شمالی در حال حرکت است و شهرهای این نقاط را نیز آلوده می‌کند.

قزلباش مدعی است؛ تجربه 4 موج قبلی کشور نشان می‌دهد که وقتی پیکی شروع می‌شود؛ و در واقع موجی از طغیان ویروس (به‌ویژه ویروس جدید) را شاهد هستیم؛ هیچ نقطه‌ای از کشور از آن ویروس در آمان نمی‌ماند و با شدت و ضعف متفاوتی تمامی نقاط کشور را درگیر می‌کند.

قزلباش با بیان اینکه اکنون ما نیز در این رابطه نگرانی‌هایی داریم، افزود: این ویروس چند ویژگی دارد؛ اولا میزان واگیری آن بسیار بالاتر است و می‌تواند هم افراد را زودتر و بیشتر درگیر کند. یعنی دامنه فراگیری این نوع بیشتر از سایر سویه‌های کرونا است! در ثانی درصد بیشتری از این افرادی که مبتلا به سویه دلتا می‌شوند؛ کارشان به بستری شدن در بیمارستان‌ها می‌کشد و از آنجا که مرگ و میرهایی که ما داریم؛ بیشتر مروبط به بیمارانی است که در بیمارستان‌ها بستری هستند و بدحال هستند؛ طبیعتا زمانی که افراد بیشتری بستری شوند احتمال مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد!

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه نکته سومی که در مورد ویروس دلتاپلاس کرونا وجود دارد؛ این است که سن ابتلا را کاهش می‌دهد و درصد بیشتری از جمعیت جوان را نسبت به سویه‌های دیگر ( ووهان و انگلیسی ) درگیر می‌کند و در موج قبلی هم ما همین بحث را داشتیم؛ اما در مورد ویروس دلتا و ویروس هندی این امر بیشتر است؛ یعنی انتظار میرود که این نوع سویه درصد بیشتری از افراد جوان‌تر را درگیر کند‌.

به دنبال کنترل پیک پنجم کرونا هستیم

به گفته این مسئول؛ وظیفه ما به عنوان تیمی که باید در این زمینه کار کنیم تا بتوانیم اقدامات جدی را انجام دهیم( مردم و مسئولان) این خواهد بود که با رعایت پروتکل‌ها و نظارت‌های بسیار جدی که باید صورت بگیرد و اقدامات و محدودیت‌هایی که لازم است در زمان مورد نیاز اعمال شود را به درستی انجام دهیم تا وقوع این پیک را از بین ببریم.

وی ادامه داد: در وهله بعدی اگر نمی‌توانیم از وقوع این پیک جلوگیری کنیم؛ حداقل کاری کنیم که دیرتر استان و شهرستان‌های آن درگیر این سویه از کرونا شوند و در مراحل بعدی اگر این سویه استان و شهرستان‌های اطراف را درگیر کرد؛ موج‌مان موج بلندی نباشد و نسبت به پیک‌های قبلی ارتفاع کمتری داشته باشد و در عین حال بتوانیم بستری‌های بیمارستانی و مراجعین سرپایی‌ را در بیمارستان‌ها مدیریت کنیم به نوعی که در نهایت میزان مرگ و میر را کاهش دهیم.

قزلباش با بیان اینکه ما هم نگران اثرات این موج‌ها بر روی زندگی، رفتار و سلامت روانی مردم و همچنین اختلالاتی که محدودیت‌ها می‌تواند بر روی کسب و کار مردم  داشته باشد؛ هستیم ، اظهار کرد: اگر مجبور به اعمال محدودیت‌ها شویم در واقع ناچار به اعمال این محدودیت‌ها هستیم تا میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری را کاهش دهیم و حتما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرونای دلتاعلوم پزشکی زنجانقزلباش
sedayezanjannews.ir/nx7748


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»