کد خبر: 7773
1400/04/20 - 13:38


بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای زنجان تاکید کرد:

بی‌اخلاقی در رقابت واکسن‌های کرونای داخلی

در حالی که موج پنجم کرونا در حال افزایش در کشور است، مدعیان تولید واکسن داخلی کرونا در میدان دیگری با هم به رقابت پرداخته‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی که خیابان‌های ایروان (پایتخت ارمنستان) شاهد حضور ایرانی‌هایی‌ست که ناامید از دریافت واکسن کرونا در داخل کشور راهی ارمنستان شده‌اند، جنگ مدعیان تولید واکسن کرونا در داخل کشور بر سر واکسنی که هنوز هیچکدام موفق به تولید انبوه آن نشده‌اند، بالا گرفته و وارد مراحل جدیدی شده است.

وعده‌های تولید واکسن کرونا از ماه‌های آغازین شیوع این ویروس در کشور داده می‌شد و هر بار از زمان جدید برای تزریق همگانی واکسن وطنی پرده برمی‌داشتند اما هنوز با گذشت نزدیک به 18 ماه از ورود کرونا به کشور، خبری از تولید و تزریق انبوه واکسن کرونا نیست.

نقطه اوج اختلافات واکسنی در داخل کشور، اظهار نظر «مینو محرز»، عضو سابق کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در 16 تیرماه جاری و در گفت‌وگو با خبرگزاری انتخاب بود.

محرز که محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران یا همان واکسن «برکت» نیز محسوب می‌شود، در این گفت‌وگو درباره واکسن «کنژوگه» که از آن به‌عنوان محصول تحقیقاتی مشترک بین ایران و کوبا با محوریت انستیتوپاستور ایران یاد می‌شود، گفت که سفیر کوبا منکر چنین پروژه مشترکی شده و با توجه به نیاز بالای کشور کوبا و کشورهای آمریکای جنوبی، پروژه مشترک با ایران چندان نمی‌تواند به این کشور کمک کند.

از سویی دیگر «پیام طبرسی»، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری که او نیز در تیم تولید واکسن برکت حضور دارد و در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت اظهار کرد که به‌خاطر حضور در این پروژه به خود افتخار می‌کند نیز در گفت‌وگو با سایت «دیده‌بان ایران» به نوعی گفته‌های محرز را تایید کرد و گفت که سفارت کوبا اعلام کرده واکسن کوبایی است نه کوبایی-ایرانی و کوبا آن را برای انجام تحقیقات بالینی به ایران فرستاده اما ایرانی‌ها به آن مجوز اضطراری داده‌اند! و اگر تصمیم بر تهیه آن باشد باید برای آن پول بدهند.

جنگ بر سر واکسن‌های ایرانی کرونا از آن‌جایی برای زنجانی‌ها اهمیت دارد که با توجه به حضور یک زنجانی (علی‌رضا بیگلری) بر کرسی ریاست انستیتوپاستور ایران، مرحله کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کوبایی-ایرانی، 19 اردیبهشت سال جاری در زنجان آغاز شد و «جمشید انصاری» استاندار اسبق زنجان و معاون فعلی رئیس‌جمهوری از جمله کسانی بود که در این آزمایش بالینی حضور داشت.

یک ماه بعد نیز صائینی، معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با خبرگزرای ایرنا اعلام کرد که تاکنون در مجموع مرحله اول و دوم، 5 هزار و 840 واکسن کوبایی-ایرانی به افراد واجد شرایط در استان زنجان تزریق شده است و با این تفاسیر اظهار نظر در مورد کم‌وکیف تولید واکسن ایرانی-کوبایی مساله‌ای نیست که برای زنجانی‌ها مهم نباشد.

با آغاز جنگ لفظی واکسن داخلی با اظهار نظر مینو محرز درباره واکسن انستیتوپاستور، نخستین نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد این بود که کسی در مورد واکسن انستیتو اظهار نظر کرده که خود در تولید واکسن دیگری ذینفع بود، موضوعی که رئیس انستیتوپاستور ایران در گفت‌وگو با صدای زنجان آنرا «بی‌انصافی» می‌داند.

همه چیز دروغ است

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با بیان اینکه من شخصا‌ صحبت‌هایی در این رابطه از سوی خانم مینو محرز و آقای دکتر طبرسی نشنیدم، گفت: اگر واقعا این صحبت‌ها این گونه و به این شکل در مورد واکسن کنژوگه از سوی ایشان مطرح شده باشد، بی‌انصافی است. ضمن اینکه کنژوگه و برکت دو واکسن تولیدی ایران هستند که برای مقابله با کرونا ساخته شده‌اند.

وی ادامه داد: توقف همکاری ایران و کوبا برای تولید واکسن کرونا کذب محض است؛ چنین ادعایی با هر نیتی از جمله رقابت با انستیتوپاستور ایران که قدیمی‌ترین واکسن‌ساز منطقه است، غیراخلاقی است.

به گفته بیگلری، انسیتوپاستور ایران سال‌هاست که با شرکای کوبایی خود همکاری دارد و در این زمینه نیز هر هفته با این شرکت جلسات منظمی را جهت هماهنگی بیشتر و بررسی نتایج برگزار می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه اکنون حتی نتوانستیم این ادعا را با شرکای کوبایی خود توضیح بدهیم، اظهار کرد: باید اذعان داشت که واکسن هپاتیت مورد مصرفی کشور حاصل همکاری ایران و این شرکت کوبایی است و ما پروژه‌های مشترک دیگری را نیز با این شرکت داریم.

به گفته رئیس انستیتوپاستور ایران، این «ادعاها» در حالی مطرح می‌شوند که پروژه این تولید مشترک از یک سال پیش آغاز شده است و برگزاری «جلسات هفتگی منظم» در زمینه تولید واکسن کرونای ایرانی-کوبایی میان طرفین ادامه دارد.

بیگلری ‌خاطرنشان کرد: کیفیت واکسن کنژوگه (ایران-کوبا) در دنیا حتی در بین کشورهای اروپایی قابل توجه است و انستیتوپاستور ایران با دقت دست به انتخاب زده است. به‌طوری که واکسن تولید شده در این موسسه نخستین واکسن با دوز یادآوری در جهان محسوب می‌شود.

وی با اشاره واکسن پاستور با توجه به ویژگی‌های خاص، ایمن بودن و امکان تزریق به سنین زیر 18 سال یکی از بهترین و موثرترین واکسن‌های دنیاست، افزود: نباید برای رقابت، واکسنی نظیر کنژوگه که مورد تایید مجامع بین‌المللی است، را تخریب کرد.

بیگلری اظهار کرد: واکسن انستیتوپاستور ایران فاز سوم کارآزمایی بالینی خود را در ایران و کوبا به اتمام رسانده و منتظر تحلیل نتایج آن هست. امر تولید واکسن پاستور نیز با تحویل بانک سلولی به ایران به خوبی پیش رفته است و اولین بچ تولیدی آماده تحویل به وزارت بهداشت است. همچنین با توجه به اینکه مجوز و مصرف اضطراری هفته قبل صادر شده است، روزبه‌روز بر مقدار تولیدات افزوده خواهد شد.

بیگلری خاطرنشان کرد: شروع تولید واکسن در انستیتوپاستور ایران پیش می‌رود و نصب ماشین‌آلات در حال انجام است که تا پایان مردادماه بسیاری از این تجهیزات نصب می‌شوند.

وی اظهار کرد: مطمئنا کوبا در این زمینه با توجه به جمعیت کمتر نیازمند واکسن و تولیدات واکسن مازاد جمعیتی، یاری‌گر ایران خواهد بود و بخشی از واکسن ایران در کوبا تولید خواهد شد تا به دست شهروندان ایرانی برسد و در ین زمینه مسلما همکاری‌هایی ما با کوبا ادامه خواهد داشت.

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان تولید واکسن پاستور در ایران نیز گفت: با توجه به این‌که تولیدکنندگان حرفه‌ای، پس از تولید واکسن، اعداد و ارقام را اعلام می‌کنند، درباره میزان تولید نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت اما این ماه تعدادی واکسن کرونا به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم و از مهرماه، تولید صنعتی انجام می‌شود و پیش‌بینی این است که تولید واکسن با 3 میلیون دوز در مهرماه آغاز می‌شود و با راه‌اندازی خطوط جدید در انتهای آذر به دو برابر افزایش ‌یابد ‌و بعد از اشباع نیازهای دو کشور ایران و کوبا، این واکسن راه خود را به بازارهای بین‌المللی باز خواهد کرد.

بیانیه مشترک

در این بین انستیتو فینلای کوبا و انستیتوپاستور ایران بیانیه مشترکی را در زمینه واکسن‌سازی و در عین حال ساخت واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا منتشر کردند.

متن این بیانیه مشترک به  این شرح بود: «کوبا و ایران سابقه همکاری طولانی‌ای در حوزه بیوتکنولوژی دارند. به طور خاص، همکاری بین انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در مورد واکسن کووید۱۹ بر اساس یک رابطه استراتژیک در زمینه تحقیق و توسعه فناوری‌های واکسن است.

با توجه به توسعه موفقیت آمیز واکسن سوبرانا۲ علیه کووید۱۹ توسط انستیتو فینلای، که از همان بستر فناوری واکسن پنوموکوک استفاده می‌کند، که موضوع توافق نامه انتقال تکنولوژی قبلی بین دو موسسه بوده است، دو موسسه توافق کرده‌اند که در قرارداد انتقال فناوری واکسن فوق، قرارداد انتقال تکنولوژی تولید واکسن سوبرانا۲ در ایران را نیز لحاظ نمایند.

بحث‌های فشرده علمی هفتگی بین مدیران و دانشمندان دو موسسه در رابطه با مطالعات بالینی و روند انتقال و بهینه‌سازی تولید در سال جاری ادامه داشته است. این همکاری شامل تولید مشترک واکسن در ایران و کارآزمایی بالینی فاز سه در ایران بوده است.

همکاری این دو نهاد معتبر کوبایی- ایرانی تأثیر مثبتی بر سلامت جمعیت هر دو کشور خواهد داشت.»

جنگ در میانه موج پنجم

در حالی که موج پنجم کرونا در حال پیشروی در شهرها و روستاهای کشور است باید دید جنگ واکسن‌ها تا کجا ادامه می‌یابد و آیا روزی فرا می‌رسد که ایرانی‌ها به جای خیابان‌های ارمنستان، در خیابان‌های شهرهای خودشان در انتظار تزریق واکسن باشند؟

انتهای پیام/

خبرنگار: مهدی سهرابی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانستیتوپاستورکنژوگهعلیرضا بیگلری
sedayezanjannews.ir/nx7773


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»