کد خبر: 7791
1400/04/24 - 12:39


صدای زنجان موضوع اتمام پروژه سبزه‌میدان در موعد مقرر خود را بررسی می‌کند؛

افتتاح ناقص سبزه‌میدان تا شهریور

گرچه بنابر روزشمار پروژه سبزه‌میدان این طرح باید تا شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسد اما بنا بر گفته شهردار و عضو شورای شهر، آن روزشمار مربوط به بخشی از پروژه است و برای اتمام کامل آن 6 ماه زمان دیگر نیاز است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بیش از ۳ دهه از کلنگ‌زنی پروژه فاخر سبزه‌میدان زنجان می‌گذرد و سرانجام رئیس شورای شهر و شهردار زنجان وعده افتتاح این پروژه را تا شهریور ۱۴۰۰ داده‌اند.

ماه و نیم فرصت باقی است تا پروژه‌ای که دهه‌هاست مهمان مردم زنجان است به پایان برسد. پرسش بسیاری از مردم هنگام عبور از محل پروژه این است آیا این پروژه در موعد مقرر به پایان می‌رسد؟

سوالی که حبیب ملایی یگانه، شهردار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان این گونه پاسخ می‌دهد: قرارداد پروژه سبزه میدان با رقمی بالغ بر 64 میلیارد و 800 میلیون تومان در شهریور سال 98 منعقد شده است و بنا است تا شهریور سال 1400 به اتمام برسد اما متاسفانه به دلیل تغییرات در حجم قرار‌داد مجبور شدیم طبق شرایط عمومی پیمان 25 درصد قرارداد مازاد کارهای پیش‌بینی شده را به پیمانکار ابلاغ بکنیم.

وی ادامه می‌دهد: طبق شرایط عمومی پیمان کارفرما این اختیار را دارد که 25 درصد کارهای مازاد را برای پروژه تعریف کند که به دلیل عدم پیش‌بینی برخی از کارهای عمرانی مجبور به ابلاغ این 25 درصد قرارداد مازاد به پیمانکار شدیم. در واقع 25 درصد حجم قرارداد افزایش یافته است و ما از پیمانکار کار اضافه درخواست کرده‌ایم که این موضوع باعث می‌شود که خود به خود مدت قرارداد افزایش یابد. در کنار این امر، شاهد یک سری عقب افتادگی‌ها و تاخیرهای مجاز از سوی پیمانکار در پروژه بوده‌ایم که لایحه این تاخیرات از سوی پیمانکار به ما ارسال شده است و مشاورین ما در حال بررسی این تاخیرات مجاز هستند.

تاخیرات مجاز پیمانکار زمان پروژه را افزایش می‌دهد

به گفته شهردار زنجان، تاخیرات مجازی این پروژه به دنبال این مساله پیش آمده است که در شهریور ماه سال 98 که بایستی محل پروژه به طور دقیق به پیمانکار تحویل داده می‌شده است تا پیمانکار کار خود را شروع کند، به دلیل تملکاتی که در پروژه وجود داشته و در ابلاغ قرارداد لحاظ نشده بوده است، میسر نشده است به طوری که آخرین پلاکی که شهرداری به تملک خود در آورده هفته گذشته اتفاق افتاده است.

وی در این باره اذعان می‌کند که طی هفته گذشته بنای مدرسه حاضر در محل پروژه از طریق دادگاه و واریز کردن اعتبارات به صندوق دولت به تملک شهرداری در آمده است تا تخریب و در اختیار پروژه قرار بگیرد، این در حالی است که این کار بایستی دو سال قبل و پیش از انعقاد قرارداد انجام می‌شد و سپس پروژه تحویل پیمانکار می‌گردید. همچنین وجود پست برقی در مسیر پروژه از دیگر مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم که از دو سال پیش به دنبال جابه جایی این پست برق هستیم و جلسات متعددی را در این زمینه برگزار کرده ایم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

یگانه مدعی است که بحث کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن نیز در پیشبرد این پروژه بی‌تاثیر نبوده است به طوری که اواخر سال گذشته در پیک سوم پیمانکار و بخشی از کارگران همه کرونا گرفتند. ضمن اینکه در برهه‌ای از این محدودیت‌ها اجازه فعالیت به کارگران این حوزه داده نمی‌شد که این موارد از جمله تاخیرات مجاز پروژه است که باید لحاظ شود و این مسائل خود به خود زمان قرار داد را اضافه می کند .

شهردار زنجان می‌گوید: طی هفته گذشته لایحه‌ای به شورای شهرداده شد که بر وجود برخی از کارهای پیش‌بینی نشده در پروژه سبزه‌میدان شامل اختصاص نیافتن فضای سبز، نبود نور‌پردازی و مبلمان شهرداری در قرارداد قبلی (قرارداد 64 میلیاردی) تاکید داشت.

یگانه در این باره می‌گوید: وقتی بنا است میدان شهری افتتاح شود بحث نورپردازی و مبلمان شهری و احداث فضای سبز جزو اصول کار است که بایستی پیش‌بینی می‌شد که به هر دلیلی این موضوع پیش بینی نشده است و از همین جهت اجرای این موراد یک قرار داد تکمیلی دیگر را می‌طلبد که این قرارداد بنا است به فراخوان گذاشته شود و پیمانکار در مناقصه انتخاب شود (ممکن است همین پیمانکار دوباره انتخاب شود و یا پیمانکار دیگری از طریق مناقصه پروژه را به عهده بگیرد).

به گفته شهردار زنجان؛ این قرارداد کارهای تکمیلی به مبلغ 35 میلیارد تومان به این پروژه تحمیل می‌کند که اکنون این هزینه برآورد شده است و به شورای شهر انتقال یافته و از بابت همان کار 35 میلیارد تومانی که باید به مناقصه گذاشته شود، اکنون باید یک سری کارهای زیرساختی صورت گیرد که این موارد نیز نیازمند هزینه هستند به طوری که وقتی بنا است تا فضای سبزی ایجاد شود در ابتدا باید لوله‌گذاری مربوط به زیر‌ساخت‌های فضای سبز صورت بگیرد و یا برای کار نورپردازی باید کابل‌هایی در سطح زمین تعبیه شود که این کارهای زیر ساختی حدود 4.2 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که این موارد نیز باید توسط پیمانکار فعلی  صورت بگیرد.

وی ادامه داد: کارهای آن قرار داد 64 میلیارد تومانی تا شهریور ماه امسال به پایان می‌رسد ولی آن قرارداد ناقص هست و با 64 میلیارد تومان پروژه سبزه میدان ما تکمیل نخواهد شد و علاوه بر این قرارداد بایستی یک قرارداد 25 درصد مازاد بر قرارداد ابلاغ می‌کردیم که این کار را انجام داده‌ایم.

6 ماه زمان بیشتر

یگانه با بیان اینکه درخواست‌مان از پیمانکار این است که بحث 25 درصد مازاد پروژه و زیر‌ساخت‌های در نظر گرفته شده برای آن بخش از موضوعاتی که در قرارداد فعلی لحاظ نشده بود، تا پایان سال به اتمام برسد، اظهار می‌کند: ما برای 100 درصد این پروژه حدود 2 سال فرصت در نظر گرفته بودیم و اکنون نیز که می‌خواهیم به آن 25 درصد (یک چهارم پروژه) اضافه کنیم، بایستی یک چهارم زمان قرارداد هم برای اتمام پروژه در نظر بگیریم که این زمان در حدود 6 ماه است و این موضوع هم به شورای شهر ابلاغ شده است منتهی شورای شهر تائید خود در این خصوص را منوط به اتمام ضلع جنوبی زینبیه و بهره‌‌برداری از واحدهای تجاری این منطقه تا پایان شهریور ماه دانسته است؛ یعنی شورای شهر شرط موافقتش با این بخش از پروژه این است که پروژه در دو فاز پیش برود یک فاز آن در ضلع جنوبی زینبیه و یک فاز دیگر در ضلع شمالی زینبیه جایی که تالار شهر و خیابان‌های اطراف قرار دارند که این امر هم شدنی است.

8 میلیارد تومان از دولت و از محل اعتبارات استانی و ستاد بازآفرینی برای اتمام پروژه سبزه میدان دریافت شد

وی با بیان اینکه در گذشته بحث‌هایی در این زمینه بود که این پروژه در خرداد ماه تمام شود، اظهار کرد: در سفری که نوبخت، معاون رییس جمهور و نیکزاد، نایب رئیس مجلس به زنجان داشتند؛ درخواست کردیم و گفتیم که اگر 50 درصد اعتبارات پروژه سال گذشته به ما داده شود ما می‌توانستیم کارهای تسریعی را برای اتمام پروزه انجام بدهیم که علیرغم همه پیگیری‌ها از ابتدای پروژه سبزه میدان تاکنون صرفا 8 میلیارد تومان از دولت و از محل اعتبارات استانی و ستاد بازآفرینی دریافت کردیم و چون این وعده محقق نشده است و اعتبارات در این زمینه اختصاص نیافته است ما تنها با توان شهرداری در حال پیشبرد این پروژه هستیم که این مساله اتمام زودتر پروژه را خود به خود منحل می‌کند.

مشکل ما در زمینه پروژه سبزه میدان شهردار و شورا نیست

رزاق محمدی، عضو شورای شهر زنجان که پیش از این در مصاحبه ای با صدای زنجان اظهار کرده بود که «برای به سرانجام رسیدن سبزه‌میدان، یوترن و محور پادگان شورای شهر نهایت همکاری را با شهرداری داشته و در صورتی که این سه پروژه خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری نرسند هر شهرداری بر سر کار باشد استیضاح و عزل می‌شود حتی اگر دو روز از عمر شورای پنجم باقی مانده باشد.» در پاسخ به اینکه «آیا زمان آن رسیده است که شهردار به خاطر به اتمام نرسیدن پروژه سبزه میدان بازخواست شود؟»، اظهار می‌کند: استیضاح شهردار تنها زمانی که برای تاخیر در پروژه دلیلی نداشته باشد، مد نظر من بود ولی اکنون که دلایل بسیاری برای تاخیر در پروژه وجود دارد این کار غیر عقلانی است. مطمئنا شهردار بایستی در زمینه اجرایی نشدن پروژه سبزه میدان دلایل و مستندات قانع کننده داشته باشد و زمانی که  دلایل قانع کننده وجود نداشته باشد؛ ما این کار را خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما در زمینه پروژه سبزه میدان شهردار و شورا نیست، ادامه می‌دهد: شورای قبلی که با پیمانکار قرار داد امضا کرده است، دقت لازم را در این زمینه نداشته است. مبلغ را 64میلیارد تومان با حجم کاری معین بسته است و پس از اینکه تغییرات حاصل شد ما متوجه نواقص و کمبودهای در زمینه این پروژه شدیم و بیان داشتیم که این چه قراردادی است که منعقد شده است؟ طوری قرارداد بسته شده است که معبر 24 متری زینبیه دور می‌زند و در پشت عمارت ذوالفقاری به 10 متری می‌خورد؟ باید سوال کرد که چگونه ماشین‌های این مسیر را پوشش طی خواهند کرد و مانع ترافیک در این منطقه خواهند شد؟

به گفته محمدی؛ بنا به اظهار کارشناسان این منطقه اگر به همین شکل پیش می‌رفت، منطقه مرگباری بود و از همین جهت 4 پلاک 10 میلیاردی به کار گرفته شد تا این مکان 20متری شود و این آیتم به قرارداد اضافه شد.

برخی از موضوعات در پروژه فعلی سبزه میدان لحاظ نشده است

این عضو شورای شهر ادامه می‌دهد: از سوی دیگر مشاهده کردیم که مبلمان شهری و فضای سبز و حتی پارکینیگ و ضد یخ و سیستم گرمایشی محوطه که مانع از یخ زدن می‌شود در قرارداد فعلی (64 میلیارد تومانی) لحاظ نشده است که این موراد به ده آیتم رسید و مشکلاتی بودند که بایستی اکنون و در مسیر پیشرفت پروژه مد نظر قرار می‌گرفتند.

وی می‌گوید: آقایانی که زمانی به این پروژه رای ندادند و گفتند که پروژه سبزه میدان طاقت فرسا است و تملکات و حجم بالایی دارد و هزینه هزار میلیاردی باید صرف کرد و شهر ورشکست و بازار از کار می‌افتد، همین آقایان کاری کردند که هزینه 60 میلیاردی این پروژه به حدود 200 تا 300 میلیارد برسد و پیمانکار هم اذعان می‌کند که من قول داده‌ام این پروژه را با ابعاد و ارقام تعیین شده به اتمام برسانم و از همین جهت اکنون حجم پروژه را افزایش داده‌ایم و اگر این کار را انجام نمی‌دادیم در واقع محکوم بودیم.

وی با بیان اینکه چوپان این‌گونه قرار داد نمی‌بندد که شهردار و شورای دوره قبل بسته‌اند، ادامه می‌دهد: اکنون شهرداری به دردسر افتاده است و با توجه به اینکه قرارداد هم ای.پی.سی است؛ نمی‌توانیم این قرارداد را تکانش بدهیم چرا که در آن صورت بازرسی ورود پیدا می‌کند. از طرفی نمی‌توانیم ترک تشریفات بدهیم و اینکه مبالغ را چطور می‌توانیم تزریق پروژه کنیم خود مساله‌ای است!

هنوز قرارداد تمدیدی با پیمانکار بسته نشده است

وی با بیان اینکه بایستی قرارداد دیگری برای اتمام پروزه سبزه‌میدان ببندیم؟ و پیمانکار دیگری را بیاوریم که با این پیمانکار فعلی تناقض دارد، اظهار می‌کند: پروژه را نمی‌وانیم به پیمانکار فعلی تحویل بدهیم چرا که ممانعت‌های قانونی در این زمینه وجود دارد. این‌ مشکلات مشکلاتی بودند که در جلسات مختلفی مورد بررسی قرار گرفتند منتهی بنا شد که جنوب پروژه را پیمانکار تا شهریورماه تحویل بدهد و ما قرارداد تمدیدی را اگر چه هنوز در موردش رای گیری نشده است را دنبال کنیم. یک میزان باید به این دوستان حق بدهیم چرا که کارها یک میزان افزایش یافته است.

به ادعای محمدی روزشمار بر مبنای قرارداد سابق گذاشته شده بود اما با افزودن این بخش جدید باید زمان بیشتری به این پروژه اختصاص بدهیم.

وی می‌افزاید: بنا شده است جنوب این پروژه را پیمانکار تا پایان شهریور به ما تحویل بدهد و 4 ماه پس از آن به او مهلت داده خواهد شد که ما بقی پروژه را تکمیل کند.

وی با اشاره به اینکه هنوز قرارداد جدیدی با پیمانکار بسته نشده است ، اظهار می‌کند: در صورتی که جنوب این پروژه را تا آخر شهریور ماه تمام کند و تحویل بدهند، پس از آن درمورد قرارداد الحاقی تصمیم گیری می‌شود. هرچند در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شده است.

انتهی پیام

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسبزه‌میدانشهرداری زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7791


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»