کد خبر: 7962
1400/06/22 - 16:16


صدای زنجان از جمع‌آوری مکانیزه زباله‌های مناطق یک و چهار شهرداری زنجان گزارش می‌دهد؛

بوی نامطبوع مکانیزه‌شدن

شهروندان: مسئولان برنامه‌ای برای جمع‌آوری اصولی زباله ندارند ولی مدام از ساماندهی آن می‌گویند!/ سخنگوی شورای شهر زنجان: پیگیری می‌کنیم!/ سرپرست شهرداری زنجان: پیمانکار منطقه یک، اخطار گرفت! ناظران اجرای طرح را رصد می‌کنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- موضوع جمع‌آوری مکانیزه زباله‌های شهری که فعلا در 2 منطقه شهر زنجان در حال اجرا است منجر به نارضایتی شهروندان به ویژه ساکنان شهرداری منطقه یک شده است.

موضوع بهره‌گیری از ماشین‌آلات نوین جهت جمع‌آوری زباله‌ها و توجه به منظر شهری از سال‌ها پیش در زنجان مطرح بوده است. کارشناسان و شهروندان معتقدند، وجود سطل‌های زباله با اشکال و رنگ‌های مختلف درمحله‌ها و معابر، سیمای شهر را مخدوش کرده و شهرداری باید با جانمایی سطل‌های مکانیزه در کوچه‌ها این ناهم‌گونی را برطرف کند.

طبق ماده 193 برنامه پنجم توسعه، شهرداری‌ شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت مکلف هستند از فناوری نوین برای بازیافت زباله استفاده کنند. طبق این ماده قانونی، باید دفن زباله‌ها به روش سنتی در این شهرها ممنوع شود.

هزینه‌های جمع‌آوری زباله‌های شهری زنجان

هر شهروند زنجانی روزانه 700 گرم زباله تولید می‌کند و در مجموع 350 تن زباله در هر روز، جمع‌آوری می‌شود.

حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر لزوم مکانیزه شدن مدیریت پسماند شهری، هزینه جمع‌آوری زباله شهر زنجان تا پایان امسال را بر اساس برآوردها، 80 میلیارد تومان اعلام می‌کند.

بر این اساس اگر هر زنجانی روزانه به طور متوسط، فقط 100 گرم تولید زباله خود را کاهش دهد، با کاهش روزانه حداقل  45 تن در حجم زباله‌های تولیدی، هزینه جمع‌آوری زباله امسال هم، 10 میلیارد تومان کاهش پیدا می کند که رقم بزرگی است و می‌توان آن را در بخش‌های دیگر از جمله فضای سبز هزینه کرد.

اجرای طرح جمع‌آوری مکانیزه زباله‌ها در مناطق یک و 4

در راستای حرکت در مسیر بهره‌گیری از تکنولوژی و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و بهبود فضای شهری و توجه به اصول زیباسازی، شهرداری زنجان به تازگی طرحی را در مناطق یک و 4 اجرایی می‌کند که بر اساس آن مخازن کوچک فلزی و سطل‌های زباله در ورودی ساختمان‌ها، کوچه‌ها و معابر شهر جمع آوری می‌شود.

با وجود اینکه مسئولان شهری مدعی‌اند که وضعیت جمع‌آوری زباله در مناطقی که پیمان‌سپاری شده‌اند 3 هفته قبل تا حدودی سر و سامان یافته است، تعدادی از شهروندان که نگران وضعیت بهداشتی و سلامت ساکنان محلات بودند در تماس با صدای زنجان خواستار توجه به حقوق شهروندی شدند!

گفته می‌شود پیمانکاران این 2 منطقه، غیربومی بوده که در جریان فراخوان برگزار شده، مجری طرح مذکور شده‌اند. این پیمانکاران شناخت کامل و کافی از شهر نداشتند که همین امر عامل بروز مشکلاتی در پروسه استقرار سطل‌های مکانیزه شده است.

چند روز قبل منصور سلطان‌محمدی، سرپرست شهرداری زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: از آنجایی که نیروهای به‌کارگیری‌شده توسط این پیمانکاران از نیروهای مازاد شهرداری هستند که در سال گذشته ساماندهی و امتیازبندی شده و به پیمانکاران معرفی شده‌اند در نتیجه طبیعی است که در ابتدا با مشکلاتی مواجه شویم!

او ضمن اذعان به وضعیت اسفناک رُفت‌وروب و جمع‌آوری زباله گفت که اخیرا بعد از بازدیدها و برگزاری جلسه با پیمانکار، تیم‌های نظارتی شهرداری نیز که غیرفعال بودند، اکنون فعال شده‌اند و خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

عدم رعایت فاصله در استقرار سطل‌های مکانیزه

اما یکی از ساکنان «منطقه یک» که ظاهرا از آمدن بی‌برنامه سطل‌های بزرگ مکانیزه چندان رضایتی ندارد، در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: کسی با این سطل‌ها مشکلی ندارد، حرف حساب ما این است که چرا این مخازن بدون اینکه کارشناسی‌ شوند درست مقابل درب مردم استقرار یافته‌اند؟

این شهروند که از استقرار سطل بزرگ زباله بدون رعایت فاصله با درب منزل خود ناخرسند است، عنوان می‌کند: اول اینکه مسئولان شهرداری تصور می‌کنند چون عوارض نوسازی را از من و شهروندان اخذ می‌کند اختیار زندگی ما را نیز دارد و بدون رعایت ضوابط اقدام به اجرای طرح مذکور کرده است! من نمی‌گویم شهرداری سطل‌ بزرگ مکانیزه را بردارد و مقابل درب همسایه مستقر کند، من می‌گویم اگر کارشناسی در روند اجرای طرح حضور داشته باشد، حداقل فاصله بین سطل‌های بزرگ مکانیزه که روزانه انواع زباله‌های خانگی در آن انباشت شده و حاوی بوی نامطبوع و شیرابه بوده و ممکن است وضعیت بهداشتی و سلامت ساکنان را نیز به خطر بیاندازد را در نظر بگیرند!

در گذشته زباله‌ها از درب منازل جمع آوری می شد و به مردم آموزش داده شده بود که راس ساعت 8 صبح زباله هایشان را بیرون بگذارند. اما با آمدن سطل‌های بزرگ مکانیزه، این قانون عرفی زیر پا گذاشته شد و در هر ساعتی که از کنار سطل‌ها رد بشویم آن ها را پر از آشغال می‌بینیم.

فاصله‌ بین مخازن تا منازل کارشناسی‌شده است، برخی از شهروندان این مخازن را جابجا می‌کنند!

منصور سلطان‌محمدی، سرپرست شهرداری زنجان در این رابطه می‌گوید: مخازن در فاصله 4 تا 5 متری با منازل شهروندان، مستقر می‌شوند. این فاصله نیز از سوی سازمان‌های فعال در زمینه پسماند اعلام شده است.

سلطان‌محمدی با اشاره به تمهیدات انجام شده برای شست‌وشوی مخازن (هر هفته 2 بار) می‌گوید: به منظور هدایت شیرابه‌ زباله‌های انباشت شده در مخازن، این سطل‌ها روی نهرها قرار می‌گیرد اما در برخی موارد شاهدیم که مردم این مخازن را جابجا کرده و به محورها منتقل می‌کنند!

این مسئول با بیان اینکه مراحل اجرای طرح در منطقه 4 بدون هیچ مشکلی در حال انجام است، تصریح می‌کند: در منطقه یک ایراداتی در بحث جمع‌آوری زباله و شست‌وشوی مخازن بود که با تشکیل تیم‌های نظارتی، در صدد رفع آن برآمدیم.

خرید 300 مخزن جدید با صرف اعتبار 800 میلیون تومان

سلطان‌محمدی با اشاره به اخطارهای داده شده به پیمانکار منطقه یک در خصوص شست‌وشوی شیرابه و وضعیت بهداشتی از کمبود سطل‌های زباله مکانیزه در این منطقه خبر داده و می‌گوید: اخیرا 300 مخزن جدید به منظور توزیع در محلات با هزینه حدود 800 میلیون تومان خریداری شده که به مخازن قبلی اضافه می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه مشکلات ناشی از اجرای طرح استقرار مخازن مکانیزه در نقاط هدف شهر به تدریج مرتفع می‌شود از شهروندان خواست تا شکایات و گزارش‌های خود را با سامانه 137 شهرداری در میان بگذارند.

با نحوه اجرای طرح که در راستای پایمال کردن حقوق مردم است، مخالفیم!

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: صرف هزینه‌های چند صد میلیونی برای مکانیزه کردن فرآیند جمع‌آوری زباله به هیچ عنوان طرح موفقی نخواهد بود و از سوی دیگر اجرای طرح هم پر از ایراد است، به نظرم باید طرح جمع‌آوری زباله به شکل خانه به خانه که در گذشته اجرا می‌شد احیا شود.

او عنوان می‌کند: در شهر زنجان عمده مخازن زباله فعلی که به دلیل فرسوده بودن یا سوراخند یا شکسته شده‌اند و یا در ندارند و به دلیل شستشوی بد یا عدم شستشو بوی نامطبوعی دارند، به معضل شهر زنجان تبدیل شده است. در قدیم سطل‌های کوچک زباله داشتیم که هر خانه و ساختمانی برای خودش یک سطل بزرگ داشت و راس ساعت مشخصی زباله‌ها را دم در می‌گذاشت. اگر همان طرح دوباره احیا شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که خود مردم در تفکیک زباله مشارکت کنند و نارضایتی‌ها که در پی پایمال شدن حقوق شهروندیشان ایجاد شده، کم می‌شود.

پیمانکار طبق برنامه باید در ساعت مشخص اقدام به جمع‌آوری زباله کند، البته شهروندان نیز باید در ساعات اعلامی زباله‌ها را به بیرون از منزل انتقال دهند. اما در برخی مواقع مشاهده می‌شود که تعدادی از شهروندان، به ساعات اعلام شده توجهی ندارند!

در اجرای طرح با برنامه پیش رفته و با هدف جلب رضایت عموم، از روشهای بهینه بهره می‌گیریم!

حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه گلایه و اعتراض مردم از نحوه اجرای این طرح به حق است، می‌گوید: ما باید در مرحله نخست زیرساخت‌ها را به صورت کارشناسی‌شده برای جمع آوری مکانیزه زباله‌ها در محلات مختلف فراهم کنیم، سپس نسبت به جمع آوری سطل‌های کوچک و مخازن فلزی اقدام کنیم چرا که هدف از ارائه خدمات، رضایت‌مندی مردم است که اگر مردم از کاری رضایت نداشته باشند به منظور بهره‌گیری از روش‌های بهینه، آسیب‌شناسی‌ها انجام شده و در صورت لزوم بازنگری کنیم.

وی با بیان اینکه از سطل زباله‌های مکانیزه در جای جای کشور استفاده می‌شود و مختص به شهر زنجان نیست در پاسخ به منتقدان طرح استقرار سطل‌های زباله می‌گوید: این سطل‌ها فقط برای زنجان تولید نمی‌شود! موضوع مکانیزه شدن فرآیند جمع‌آوری زباله‌ها در زمان شورای پنجم مطرح شد، در حال حاضر این موضوع توسط بخش خصوصی در مناطق یک و 4 انجام می‌شود. به شخصه معتقدم با همکاری شهرداری و همشهریان نتایج مثبتی را شاهد می‌شویم!

حمزه‌لو‌پاک در خصوص توجه به نظافت محل استقرار سطل‌های مکانیزه تاکید می‌کند: مقرر شده هر هفته 2 بار فرآیند شست‌وشو توسط پیمانکار در دستور کار باشد، برای راستی‌آزمایی نیز ناظران مربوطه اقدامات نظارتی خود را انجام و در صورت لزوم تذکرات لازم را ارائه می‌دهند.

او تاکید می‌کند که برای پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، توجه به بهبود فرایند اجرایی پسماند از ضرورت‌های اجتماعی است و به طور قطع در پس اجرای طرح جمع آوری سطل‌های زباله کوچک، اهدافی جز این متصور نیست.

وی بزرگترین آفت زباله‌ها را شیرابه‌های زباله‌های تَر عنوان کرد و افزود: مسئله مدیریت و کاهش زباله، فقط با فرهنگ سازی امکان پذیر است و در دنیا هم مرسوم است که ابتدا کاهش زباله با فرهنگ‌سازی را در برنامه دارند. به شخصه معتقدم در این پروسه شهرداری و شهروندان باید در کنار یکدیگر باشند تا نتایج مؤثری حاصل شود.

هیچ برنامه‌ای برای جمع‌آوری اصولی زباله ندارید ولی مدام از ساماندهی آن می‌گویید!            

یکی از شهروندان نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه ما هیچ برنامه‌ای برای جمع‌آوری اصولی زباله نداریم ولی مدام از ساماندهی آن می‌گوییم، تصریح می‌کند: ما شنیده‌ایم استفاده از روش‌های مکانیزه و علمی موجب می‌شود سبب زیبایی محیط شده و سلامتی را به ساکنان هدیه می‌کند اما تا به الان که طرح در حال اجراست چنین چیزی را شاهد نبوده و فقط بوهای نامطبوع را استشمام می‌کنیم!

این شهروند با بیان اینکه مسئولان شهری قبل از اینکه انتظار داشته باشند مردم با آن‌ها همکاری داشته باشند، بهتر است طرح‌هایشان را اصولی اجرا کنند، تاکید می‌کند: طرحی که کارشناسی‌شده باشد قطعا رضایت عمومی را در پی دارد به نظرم باید مجریان در نحوه اجرای طرح بازنگری کنند!

انتهای پیام/

خبرنگار: مهدی سهرابی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرداری زنجانجمع آوری زبالهسلطان محمدی
sedayezanjannews.ir/nx7962


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»