کد خبر: 7968
1400/06/25 - 17:18


گزارشی از سرقت در آرامستان‌های زنجان؛

دزدی از مرده‌ها!

سرپرست شهرداری زنجان: به دنبال انجام تمهیداتی برای حل مشکل سرقت از آرامستانها هستیم!/ سخنگوی شورای شهر: در این زمینه اطلاعی ندارم!/ مدیر شهردای منطقه سه استان زنجان: حفاظت از آرامستان‌ها وظیفه ما نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدتی است که اخبار سرقت از آرامستان‌های داخل شهر به گوش می‌رسد. سرقت کلاف آلومینیومی یا آهنی قبور و به دنبال آن تخریب سنگ قبور مدتی است که پای ثابت آرامستان‌های داخل شهر شده‌اند که به‌خاطر شیوع کرونا تردد کم‌تری نسبت به قبل در آن‌ها دیده می‌شود.

یکی از شهروندان زنجانی می‌گوید: سنگ قبر پدرم را که در قبرستان پایین بود، از بین برده‌اند تا کلاف آلومینیومی اطراف آن را بردارند. مگر اینجا مسئول ندارد. چرا باید این اتفاق بیفتد؟ چرا باید کسی به خود این جرات را به خود بدهد که به مرده‌ها هم هتک حرمت ‌کند، چرا باید این اتفاق بیفتد؟

یکی از شهروندان ادامه می‌دهد: در سطح شهر معتادین رفت و آمد دارند و متاسفانه شاهد هستیم که آنها دزدی می‌کنند یک روز کابلهای برق، یک روز آنتهای روی پشت بام مردم و دیگر روز پیتهای حلبی! حالا اینها به کنار! مرده‌ها هم از دست آنها آسایش ندارند. کار به جایی کشیده است که کادر آلومینیومی اطراف قبور هم مورد دزدی قرار می‌گیرد. چرا دوربینی وجود ندارد که این افراد را شناسایی کنند؟ چرا شهرداری فکری به حال بی سامانی این وضعیت نمی‌کند؟

شهروند دیگری می‌افزاید: مسئولان باید فکری به حال این مشکل بکنند وگرنه امروز یک قبر مورد هتک حرمت قرار می‌گیرد و فردا دیگری و همین طور ادامه پیدا می‌کند تا مثلا آلومینیوم آن فروخته شود و هزینه دود و دم معتادان گردد.

سخنگوی شورای شهر: در این زمینه اطلاعی ندارم!

در این زمینه علیرغم اینکه حسین حمزه لوپاک، سخنگوی شورای شهر زنجان از بی‌اطلاع خود نسبت به این مساله خبر داد، منصور سلطان محمدی، سرپرست شهرداری زنجان با اشاره به اینکه در این زمینه بازدیدهایی از هر دو قبرستان متروک شهر صورت گرفته است و یک سری پیشنهاداتی را هم همکاران در این زمینه دارند که باید دید که چه کاری از دست ما بر خواهد آمد!

به گفته او؛ باید با دستگاه‌های متولی و با کمک فرمانداری یک سری تمهیداتی انجام بدهیم چرا که اقتصاد جامعه باعث شده است که گروهی کم‌کم سنگ قبور را هم جابه‌جا کنند.

وی با بیان اینکه طی روزهای آتی یک برنامه ریزی در این زمینه انجام خواهیم داد، ادامه داد: بایستی یک دو جلسه در این زمینه داشته باشیم که در مورد این موضوع تصمیماتی گرفته شود و اگر ان شا الله پیشنهادات  در شورا تصویب شود اقدامات اجرایی آن را انجام بدهیم.

تاکنون سرقتی در بهشت زهرا صورت نگرفته است

 در ادامه داوود پرنقوشی؛ مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) شهرداری زنجان با اشاره به اینکه مدیریت من در زمینه آرامستان‌ها تنها مربوط به بهشت زهرا (آرامستان اطراف علی آباد) است و نظارت بر آرامستان‌های متروکه داخل شهر بر عهده منطقه سه شهرداری است، اظهار کرد: شهرداری منطقه زنجان وظیفه حفاظت و نگهداری و نظافت این منطقه را برعهده دارد و من نمی‌توانم در این زمینه اظهار نظری داشته باشم.

وی ادامه می‌دهد: این اتفاق در بهشت زهرا تاکنون اتفاق نیفتاده است و شاید به دلیل اینکه انتظامات در آرامستان‌های متروکه سطح شهر (آرامستان حضرت معصومه(س) و آرامستان حضرت فاطمه(س)) کمتر شده است، دزدی بیشتر دیده شود. اما خوشبختانه در آرامستان بهشت زهرا(س) به دلیل اینکه فعال است و نگهبان دارد و مردم در ساعات روز و عصر در رفت و آمد هستند و شبها کادر پیمانکاران ما فعال و مشغول به کار هستند کسی جرات ورود به قبرستان و دزدی و هتک حرمت در این زمینه را ندارد!

به اذعان این مسئول در داخل این آرامستان هم دوربین مدار بسته وجود دارد، ضمن اینکه به تدریج با افزایش وسعت قبرستان تعداد دوربینهای کار گذاری شده نیز نیز افزایش می‌یابد ومراقبت‌ها آن را زیاد می‌کنیم . اکنون در اطراف غسالخانه، نمازخانه و برخی از نقاط دور از چشم دوربین وجود دارد و رفته رفته تعداد این دوربینها را افزایش خواهیم داد.

حفاظت از آرامستان‌ها وظیفه ما نیست

در این زمینه رحمان وزیری، مدیر شهردای منطقه سه استان زنجان با اشاره به اینکه با توجه به اینکه مسئولیت ما در این منطقه حفاظت از آرامستان نیست و تنها مربوط به نظافت و رسیدگی به امور داخلی آن را به عهده داریم، گفت: منتهی مراتب  در طی این مدت علاوه بر اینکه وظیفه نظافت  آرامستان را به عهده داریم کادرهای خدماتی خود را موظف کردیم که کشیک بدهند و کارگران خدمات شهرداری نیز می‌روند و شبها از آرامستان‌ها نگهبانی می‌دهند.

وی ادامه داد: ما از نیروی بسیج هم خواهش کردیم که در قالب گشت‌های رضوانی که خود دارند، داخل آرامستان‌ها را هم گشتی بزنند. حتی با نیروی انتظامی هم در این زمینه جلسه گذاشتیم و پیگیری کردیم چرا که پیش از این نیز کلافه‌های قبور را می‌کندند و می‌بردند و به نوعی هتک حرمت می‌کردند ولی متاسفانه اکنون چندین مورد اتفاق افتاده است که ما این موضوع را به واحد حراست‌مان انتقال دادیم و این افراد هم پیگیر این مساله هستند. به طور کلی ما در حد توان خود تلاش می‌کنیم که به قبور هتک حرمت نشود.

به اذعان این مسئول در اکثر مواقع افراد معتاد هستند که به دنبال انجام چنین کارهایی هستند. ضمن اینکه ما در سعی و تلاش هستیم  که این موضوع پیگیری شود و از این دوران به بعد کمتر شاهد هتک حرمت به این  قبور باشیم .

قطعی حوزه برق باعث بروز مشکلاتی برای آرامستان‌ها شده است

به گفته وزیری مشکلات حوزه برق و قطع شدن برق پارک‌ها برای جلوگیری از تجمع افراد در پارکها به سبب کرونا آرامستان‌ها را با مشکل رو به رو کرده است. اگر چه ما در تامین برق آرامستانها کارهایی را انجام دادیم و چند مورد نورافکن تهیه کردیم که نور را تامین کنیم.

مدیر شهردای منطقه سه استان زنجان مدعی است که دوربین‌های نظارتی در این منطقه وجود دارد و طبق هماهنگی‌هایی که با نیروی انتظامی و حراست خودمان داشتیم این افراد گفتند که به دلیل وجود درخت‌ها امکان دید کاملی وجود ندارد ولی باز درخواست کردیم که هر امکاناتی وجود دارد که می‌تواند مانع اعمال خلاف واقع و عرف جامعه شود ما می‌توانیم پیگیر ماجرا باشیم. ضمن اینکه در این زمینه با نیروی انتظامی نیز صحبت‌هایی شده است چرا که به هر حال دزدی هست که اتفاق می‌افتد و فرقی ندارد که دزدی از آهن آلات و سنگ قبور باشد یا موضوعات دیگر. ضمن اینکه شاهد هستیم مبلمان پارک‌ها و کابل‌های برق نیز متاسفانه سرقت می‌شود و این را باید عوامل نیروی انتظامی و همکاران هستیم که تا هر کمکی برای جلوگیری از هتک حرمت به قبور می‌شود را انجام بدهیم .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند مورد از این سرقت‌ها در استان صورت گرفته است، افزود: در سطح استان دزدیدن سنگ قبر اتفاق نیفتاده است و بیشتر مربوط به دزدیدن کلاف قبرها است که از جنس آلومینیوم است ولی به هر حال ما به دنبال این هستیم که این مشکل حل شود و این موضوع یک همکاری همگانی را می‌طلبد ما در تلاش هستیم که سرویس بهداشتی و نظافت مزار را مدنظر داشته باشیم و به این موضوع رسیدگی کنیم و هر آنچه که از دستمان بر می‌آید را انجام می‌دهیم به طوری که از نیروهای خدماتی نیز برای گشت شبانه خود استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه ما چندین بار از نیروی انتظامی در خواست کردیم که وارد کار شوند و حتی در این زمینه نامه‌نگاری کردیم و تا جایی که من اطلاع دارم مدیرکل بنیاد شهید نیز در این زمینه نامه نگاری کرده است و پیگیر این مسائل هستیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: مهدی سهرابی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرقتآرامستان های زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7968


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»