کد خبر: 7977
1400/06/27 - 13:54


صدای زنجان موضوع حذف ارز دولتی دارو را بررسی می‌کند؛

احتمال چند برابر شدن قیمت دارو

دارو یکی از بخش‌هایی است که احتمال دارد مشمول حذف ارز 4200 تومانی شود و اگر تحقق یابد به گفته فعالان بخش دارو باید در انتظار افزایش قیمت 4 تا 5 برای دارو در کشور باشیم، گرچه همه این تصمیم را تایید می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سال 1400 سال سومی است که ارز ترجیحی یا ارز 4200 در بودجه کشور وجود دارد. در سال 1398 برای اولین رقم 14 میلیار دلار در نظر گرفته شد و در بودجه سال 1399 این رقم به حدود 10 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و حالا زمزمه‌هایی درباره حذف این ارز به گوش می‌رسد که شامل بخش دارو هم می‌شود.

صحبت‌ها بر سر حذف ارز 4200 از روی دارو و پرداخت این هزینه‌ها به بیمارها در حالی اتفاق می‌افتد که برخی از کارشناسان حوزه بیمه معتقدند که حذف ارز دولتی دارو و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز به بیمه‌ها، جز به ورشکستگی بیشتر بیمه‌های درمانی و زنجیره تامین دارو نمی‌انجامد.

آنها مدعی هستند که تشدید کمبود دارو و عدم فروش بیمه‌ای دارو در داروخانه‌ها از نتایج حذف یک باره ارز دارو خواهد بود. برای این اقدام ابتدا باید پیش نیازهای لازم فراهم شود. همچنین لازم است توان بیمه‌های درمانی برای مدیریت بار مالی تعهدات پس از حذف ارز دارویی سنجش و نظام ردیابی و رهگیری دارو به طور کامل اجرا شود و سپس مرحله به مرحله ارز دولتی را حذف کرد.

کارشناسان حوزه دولت الکترونیک همچنین با بیان اینکه برخی فعالان نظام دارویی به دنبال حذف ارز دولتی هستند تا به این بهانه زیر میز قیمت‌گذاری غذا و دارو بزنند و دارو را به هر قیمتی که خواستند به مردم بفروشند که باید با بی‌اخلاقی‌ها و تخلفات گسترده فعالان حوزه دارو در ارتباط با دلار ۴۲۰۰ تومانی برخورد جدی صورت پذیرد.

قاچاق معکوس یکی از مشکلات پیرامون اختصاص یافتن ارز 4200 به دارو

 در این خصوص اما علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر لزوم حذف ارز دولتی در حوزه دارو عنوان می‌کند که نظر ما این است که دولت به‌جای ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی که منجر به ایجاد رانت و فساد در سیستم دارویی می‌شود و بحث‌برانگیز است، بهتر است ارز نیمایی دهد و ارز دارو تا جای ممکن تک‌نرخی شود. اگر هم دولت خواست یارانه‌ای به دارو دهد، آن را در اختیار بیمه قرار دهد تا به مردم فشار وارد نشود.

وی در خصوص مشکلاتی که ارز 4200 تومانی در زمینه دارو ایجاد کرده است، افزود: ارز دولتی به صورت بسیار کند و قطره‌چکانی به واردکننده یا تولیدکننده دارو برای خرید مواد اولیه داده می‌شود و بر این اساس واردکننده و تولیدکننده نمی‌توانند به موقع دارو را تامین کنند و شاهدیم که بسیاری از داروها متاسفانه به موقع به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و مردم سرگردان به دنبال آنها می‌گردند.چالش دیگری که  در این زمینه داریم، بحث معروف قاچاق معکوس است؛ به طوری که دولت یارانه سنگین را پرداخت می‌کند، دارو را وارد ایران کرده و بعد می‌بینیم همان دارو مجددا از کشور خارج شده و به چند برابر قیمت فروخته می‌شود. این مشکل از سال ۱۳۹۷ به بعد ایجاد شد و به دلیل تحریم‌های دولت ترامپ بود که این اتفاق افتاد و ما از همان زمان با این موضوع دست به گریبان هستیم.

وی گفت: دولت آینده اگر واقعا می‌خواهد به داروسازی کشور کمک کند، هیچ یارانه‌ای به این صنعت تخصیص ندهد و فقط یکسری معافیت‌های مالیاتی در حوزه زنجیره تامین دارو چه برای واردکننده و تولید‌کننده و چه برای پخش‌کننده و داروخانه در نظر بگیرد تا بتوانند دارو را با قیمت ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهند. در عین حال یارانه‌ای هم که دولت قرار است برای حمایت از بیماران بپردازد، به طور مستقیم از طریق سازمان‌های بیمه در اختیار بیماران قرار گیرد یا پوشش بیمه‌ای افزایش یابد، نه اینکه قیمت دارو را به صورت مصنوعی ارزان نگه داریم که هم مصرف دارو را بالا می‌برد، هم قاچاق معکوس را به همراه دارد و هم باعث کمبود ارز و دارو می‌شود. اگر واقعا قیمت ارز را به ارز نیمایی بدل کنند و مابه‌التفاوت آن را به بیمه منتقل کنند، در کشور به نفع همه است.

اعمال حدف ارز 4200 از روی برخی از اقلام دارویی  در سال 97

 در این خصوص اما مهدی بیگدلی، رییس انجمن داروسازان استان زنجان، با اشاره به اینکه موضوع حذف شدن ارز 4200 از چندین سال پیش مطرح بوده است و دولت از سال 97 هزینه‌های داروی  OTC را به صورت آزاد و بدون احتساب قیمتها بر اساس ارز 4200 حساب کرد، گفت: بر همین احتساب اکنون قیمت همه مکمل‌ها  بر اساس ارز آزاد است.

وی با اشاره به اینکه احتساب قیمت این لیست از داروها بر اساس ارز آزاد کار خوبی بوده است که مبنای وزارت بهداشت این بوده است که چه لزومی دارد که وزارت بهداشت علیرغم تمام مشکلاتی که دارد در زمینه خرید داروهای تقویتی نیز از ارز دولتی بهره ببرد، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت جدید، وزیر بهداشت عنوان کرد که این مساله را هم باید در مورد سایر داروها اعمال کنند که به نظر میرسد  در این زمینهب اید پیش از شروع طرح تمهیداتی را پیادهسازی کنند.

باید دید که بیمه‌ها توانایی اجرای این طرح را دارند

به گفته بیگدلی؛ این طرح بایستی با تدابیر اصولی انجام شود چرا که در حال حاضر سازمان‌های بیمه‌گر به خاطر طرح «تغییر و تحول نظام سلامت» و مسائل دیگر که به آنها الزام شده است هزینه‌های هنگفتی را پرداخت می‌کنند و اگر ارز 4200 را هم بردارند اگر چه یک گام خوب و بزرگی خواهد بود و این کار هم کار درستی است ولی شرط لازمه اجرای این طرح این است که سازمانهای بیمه‌گر بتوانند از پس هزینه‌های این کار بر بیایند یعنی دولت این ارز را به سازمان بیمه‌گر تخصیص بدهد و سازمان بیمه‌گر توانایی حمایت از بیماران را در این زمینه داشته باشند و به نوعی هم توانایی پرداخت پول دارو به بیماران و هم هزینه بازپرداخت هزینه آن را به داروخانه‌ها در کوتاه مدت داشته باشند.

قیمت دارو 4 تا 5 برابر افزایش خواهد داشت

وی ادامه داد: مطمئنا پس از حذف ارز 4200 از روی قیمت داروها داروها افزایش قیمت چشمگیری خواهد داشت و قیمت‌ها تا پنج برابر قیمت فعلی دارو افزایش خواهند یافت. منتهی افزایش قیمت دارو خود نیز دارای محاسنی است که از جمله آن می‌توان به جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو توسط مردم و تجویز بی‌مورد دارو توسط برخی از پزشکان اشاره کرد.

حذف ارز 4200 از روی دارو باید با تمهیدات و برنامه ریزی‌های درست اجرا شود

رییس انجمن داروسازان استان زنجان معتقد است که باید دید که وزراتخانه و شورای عالی بیمه چه تصمیمی در این زمینه خواهد گرفت. امید است این طرح به نوعی جلو برود که تمهیدات لازم برای آن سنجیده شود نه اینکه مثل برخی از طرح‌هایی که اجرا شد هیچ تمهیداتی برای اجرای آن لحاظ نشود. مثل طرح نسخه الکترونیک که مشکلات عدیده‌ای را برای مردم و داروخانه‌ها ایجاد کرده است و باعث شده است که این طرح آنچه که مدنظر ما بوده است، نباشد.

وی با اشاره به برخی از نکات مثبت حذف شدن ارز 4200 تخصیص یافته برای داروها اظهار کرد: این ارز را به همه شرکت‌ها به یک میزان  اختصاص می‌دادند و متاسفانه هیچ توجهی به قیمت ماده اولیه و قیمت تمام شده دارو در کارخانه نداشتند. اما با حذف این ارز یارانه اختصاص یافته برای داروها به شکل درستش برای دارو اختصاص می‌یابد و دوم اینکه مطمئنا مصرف دارو کمتر خواهد شد یکی از طریق الزام سازمان‌های بیمه‌گر به پزشکان که میزان تجویز دارو و اقلامی که آنها تجویز می‌کنند را محدود خواهد کرد و دیگری اینکه مصرف خود سرانه دارو را با افزایش قیمت دارو کاهش خواهد داد چرا که قیمت بالای دارو مانع از خرید بیش از حد دارو توسط مردم و انبار کردن آن در خانه‌ها می‌شود و در واقع به دارو ارزش خواهد بخشید.

یک سری از مسائل در مورد این طرح هنوز گنگ است

وی ادامه داد: اگر چه یک سری از مسائل در مورد این طرح هنوز گنگ است و در ماه‌های آینده در مورد آن صحبت خواهد شد اما این موضوع که سازمان‌های بیمه‌گر توانایی براورده کردن انتظارات مربوط به این طرح را دارد یا خیر خود مساله‌ای است که باید به آن توجه داشت!

به گفته این مسئول مطمئنا با اجرای این طرح سطح عرضه و نوع عرضه دارو در داروخانه‌ها هم تغییر خواهد کرد. اکنون داروخانه‌ها به نوعی محل ذخیره دارو شدند و وقتی هزینه دارو افزایش یابد مطمئنا نوع نگهداری دارو هم در این زمینه متفاوت خواهد شد.

انتهای پیام

خبرنگار : زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت دارودلار 4200
sedayezanjannews.ir/nx7977


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»