کد خبر: 7991
1400/06/31 - 16:25


شورای شهر زنجان تصمیم گرفت:

اختصاص از بودجه شهرداری به موکب‌های زنجان

رئیس شورای شهر زنجان از برگزاری مراسم راهپیمایی حسینی با عنوان «جاماندگان» در اربعین حسینی خبر داد و گفت: از آنجایی که موکب‌هایی که به کربلا می‌رفتند با وجود محدودیت‌های موجود امکان حضور در عراق را ندارند، شورای ششم تصمیم گرفت که مراسمی را با عنوان «جاماندگان» با هماهنگی‌ ستاد کرونا برگزار کند و پیش‌بینی‌ها بر این است که 50 هزار نفر در این پیاده‌روی شرکت داشته باشند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس شورای شهر زنجان از برگزاری مراسم راهپیمایی حسینی با عنوان «جاماندگان» در اربعین حسینی خبر داد و گفت: از آنجایی که موکب‌هایی که به کربلا می‌رفتند با وجود محدودیتهای موجود امکان حضور در عراق را ندارند، شورای ششم تصمیم گرفت که مراسمی را با عنوان «جاماندگان» با هماهنگی‌ ستاد کرونا برگزار کند و پیش‌بینی‌ها بر این است که 50 هزار نفر در این پیاده‌روی شرکت داشته باشند.

هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان امروز 31 شهریور ماه در سالن جلسات شورای شهر استان زنجان برگزار شد. در این جلسه که با حضور همه اعضای و تاخیر دو تن از اعضای شورای شهر برگزار شد، بالغ بر 15 مصوبه بررسی شد و تعدادی از آنها به تصویب رسید.

این مصوبات عبارتند از: تخصیص 178 میلیون تومان برای اتمام عملیات احداث سرویس بهداشتی مسجد امیرالمومنین (ع)، کمک مالی به مبلغ 250 میلیون تومان به موکب «قتیل العبرات»، مساعدت و هزینه کرد جهت اجرای مراسم اربعین به مبلغ 130 میلیون تومان به موکب «شهدای گمنام»، اختصاص 50 میلیون تومان به موکب «شهدای مقاومت»، اختصاص 50 میلیون تومان به «موکب مدافع حرم»، اختصاص مبلغ 30 میلیون تومان به موکب «احباب‌الرضا (ع)» و اختصاص 30 میلیون تومان به موکب «داعیان کمیل»، اختصاص 5 میلیون تومان به موکب «نورالزهرا(س) و اختصاص مبلغ 10 میلیون تومان برای هیئت «رهروان خمینی» و اختصاص 30 میلیون تومان به مسجد «امام‌حسین(ع)»، تفاهم‌نامه مشترک با شرکت تعاونی پست پیشگامان بادپا به‌صورت آزمایشی به مدت 3 ماه، آیین‌نامه جامع نام‌گذاری معابر شهری و رسیدگی به اعتراض درخواست مجوز پرداخت بخشی از هزینه تولید مستند ویرانگر تکراری و تجلیل از گروه جهادی به علت عدم رعایت ردیف بودجه!

یکی از لایحه‌های مهم این جلسه مربوط به اختصاص کمک بلاعوض شهرداری به مواکب اربعین حسینی بود.

منصور مرادلو، رئیس شورای شهر در این باره گفت: با توجه به اینکه مراسم راهپیمایی اربعین حسینی یک حرکت فرهنگی تاثیرگذار است و حتی به نوعی تبدیل به یک حرکت سیاسی شده است و قدرت شیعیان را نشان می‌دهد، تلاش ما بر این است که این مراسم را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم و به همین خاطر و با توجه به اینکه در بودجه‌های سالهای گذشته نیز هر سال بودجه‌ای به این موضوع اختصاص می‌یافت، شورای ششم نیز در این زمینه ورود پیدا کرد. ضمن اینکه شورای پنجم در سال 1400 مبلغ یک میلیارد تومانی را برای این برنامه فرهنگی در نظر گرفته بود که از آنجایی که موکب‌هایی که به کربلا می‌رفتند با وجود محدودیتهای موجود امکان حضور در عراق را ندارند شورای ششم تصمیم گرفت که مراسمی را با عنوان «جاماندگان» با هماهنگی‌هایی لازم با ستاد کرونا برگزار کند و پیش‌بینی‌ها بر این است که 50 هزار نفر در این پیاده روی شرکت داشته باشند.

به گفته مرادلو، بنا است که در قالب این مراسم پیاده‌روی عظیمی در 13 کیلومتر (مثل عمودهایی که در کربلا وجود دارد) در استان برگزار شود و موکبین در این مسیر حضور یابند و به مردم خدمات بدهند.

به ادعای رییس شورای شهر زنجان؛ از همین رو این را وظیفه خود دیدیم که از موکبین استان حمایت‌هایی انجام بدهیم که اولین مبلغی که در کمیسیون فرهنگی تصویب شده است و از فرمانداری پرداخت خواهد شد مبلغ 250 میلیون تومان است که به موکب قتیل‌العبرات (عظیم‌ترین موکبی که هر سال در عراق حضور دارد و بیشترین برنامه را انجام می‌دهد) اختصاص یابد و دومین موکب موکب شهدای گمنام است که مبلغ 130 میلیون تومان و به موکب شهدای مقاومت که در سطح شهر قرار دارد 50 میلیون تومان و موکب مدافع حرم که مبلغ 50 میلیون تومان و موکب احباب الرضا(ع) است که مبلغ 30 میلیون تومان جهت خرید دستگاه یخ‌ساز اعطا خواهد شد و داعیان کمیل است که 30 میلیون تومان و موکب نور‌الزهرا(س) است که 5 میلیون تومان است و هیئت رهروان خمینی است که مبلغ 10 میلیون تومان و مسجد امام حسین(ع) که 30 میلیون تومان است.

با تجهیز موکب‌ها یک گام در جهت مدیریت بحران برمی‌داریم

 در ادامه حسین حمزه‌لو‌پاک در مورد این مصوبه اذعان کرد: یک سری از هزینه‌ها که به موکب‌ها پرداخت می‌شود برای خرید یک سری تجهیزات است. نگاه‌مان این است که در حوزه مدیریت بحران از ظرفیت موکبین استفاده کنیم! حضور موکب‌ها در سیل سال‌های گذشته اهواز تجربه موفقی بوده است و از همین جهت ما تلاش کردیم با تجهیز موکب‌هایمان یک گام در جهت مدیریت بحران برداریم و این مساله یک مساله دوطرفه است. بحث اربعین در یک روز صورت می‌گیرد ولی موکب‌ها پتانسیلهای مردمی هستند که می‌توانند در سطح شهر در بحث مدیریت بحرانی به کمک ما بیایند.

«آیین نامه تخصصی معابر شهری» به کمک نام‌گذاری اسامی میادین و معابر شهری می‌آید

لایحه دیگری که در این جلسه مورد تصویب قرار گرفت «آیین نامه تخصصی معابر شهری» بود که  در این زمینه مرادلو، رییس شورای شهر زنجان در مورد این آیین نامه گفت: کمیته نام‌گذاری معابر شهری که رسمیت دارد آیین نامه‌ای را در سال‌های گذشته به تصویب رسانده است که این آیین نامه اکنون تکمیل‌تر شده است تا معابری که به واسطه گسترش شهر ایجاد می‌شود به کمک این آیین‌نامه نامگذاری شوند و در واقع در نام‌گذاری آنها از اسم شهدا و مفاخر و بزرگان استان و برخی از چهره‌های ملی بهره گرفته شود.

به اذعان این مسئول؛ این کمیته در سال‌های گذشته فعال بود و جلساتی را برگزار کرد و حتی شاهد بودیم پیشنهاداتی از سوی مردم در زمینه نامگذاری معابر و میادین به این کمیته می‌رسید.

به گفته مرادلو؛ در این زمینه باید توجه داشته باشیم که بایستی بهترین نام‌ها برای کوچه و خیابان‌های شهری انتخاب شود به طوری که سعی کنیم که هم فرهنگ بومی خود را حفظ کنیم و هم موجب ماندگاری چهره‌ها و مفاخر تاریخی شهر شویم.

وی با اشاره به ترکیب اعضای کمیته افزود: اعضای این کمیته شامل رییس شورای شهر و چهار نفر از اعضای شورا، نماینده دفتر امام جمعه، نماینده فرمانداری زنجان، معاونت خدمات شهری شهرداری و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری، دبیر کمیته نام‌گذاری معابر و میادین و اماکن عمومی، نمایندگان محترم شهرداری مناطق است که تلاش ما در این زمینه این بوده است تا در این کمیته از نظر سه نفر از اساتید دانشگاهی که در این زمینه صاحب نظر هستند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره پست نیز کمک گرفته شود تا مشکلی در جهت آدرس‌یابی پستی وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سالهای گذشته شاهد بودیم که برخی از اسامی شهدا از معابر شهری حذف شده بود که در این زمینه شورای شهر تذکراتی دادند که امید است تا مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد.

در این زمینه محمدکاظم مجتهدی، از اعضای شورای شهر زنجان خاطرنشان کرد: نصب تابلوهای خیابان‌ها و معابر که به اسم شهدا هستند در سطح شهر کار زیبایی است اما یکی از کارهایی که شهرداری تهران در این زمینه انجام داده است این است که در سر خیابان و معابر شهری تابلویی نصب شده است که به طور مختصر به بیوگرافی آن چهره و یا شهید پرداخته است که جا دارد در این مورد نیز یک کارهایی در استان صورت بگیرد تا نسل‌های جدید یک میزان در این زمینه اطلاعاتی به دست بیاورند که این موضوع در دستور کار شورا هم قرار گرفته است و بنا است به صورت جامع‌تر به این موضوع پرداخته شود.

انتهای پیام

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشوراشهرداری
sedayezanjannews.ir/nx7991


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»