کد خبر: 8010
1400/07/03 - 11:36


معاون وزیر آموزش‌وپرورش در زنجان:

هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری نیست

معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امروز (سوم مهرماه) در آیین بازگشایی مدارس با حضور در دبیرستان هیئت‌امنایی زنده‌یاد حاج‌محمدرضا روغنی زنجانی گفت: پیشرفته‌ترین فناوری‌ها نیز جایگزین آموزش حضوری نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: پیشرفته‌ترین فناوری‌ها نیز جایگزین آموزش حضوری نیست.

حسن ملکی صبح امروز (سوم مهرماه) در آیین بازگشایی مدارس با حضور در دبیرستان هیئت‌امنایی زنده‌یاد حاج‌محمدرضا روغنی زنجانی، با اشاره به فداکاری‌های علی لندی، نوجوان ایذه‌ای، اظهار کرد: فداکاری این نوجوان نشان داد بین انقلاب اسلامی و نوجوان ارتباط خاصی وجود دارد. علی لندی ادامه‌دهنده راه فهمیده‌ها است. نوجوانان باید به خود ببالند که چنین نمونه‌هایی در سن آنان وجود دارد.

وی با تاکید بر حرکت به سوی آموزش‌های حضوری، افزود: تفاوت آموزش‌های حضوری و غیرحضوری حتی اگر با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها هم باشد، تفاوت زمین تا آسمان بوده و این مبالغه نیست و باید برگزاری حضوری کلاس‌ها با توجه به پروتکل‌های تدوین‌ شده آغاز و ادامه‌دار باشد.

این مسئول، حضور معلمان و دانش‌آموزان در کلاس را عاملی برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی کشور دانست و ادامه داد: سرمایه زیادی در آموزش حضوری وجود دارد، به طوری که در آموزش حضوری است که با پرسش و پاسخ، دانش‌آموز در فرآیند یادگیری قرار گرفته و در این تعاملات روابط اجتماعی نیز شکل می‌گیرد.

ملکی تصریح کرد: خداوند پیغمبران را برای تنها ماموریت تعلیم تربیت فرستاد که همان هدایت و انسان‌سازی است. اگر انبیا به دنبال جهاد، مسائل سیاسی و ... رفتند. این موارد معبر است نه مقصد. مردم با پیامبران و امامان به طور مستقیم ارتباط داشتند و این مهم نشان می‌دهد که در آموزش و پرورش دانش‌آموزان نیز، برگزاری حضوری کلاس‌ها اولویت مهمی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه بین مربی و متربی نباید فاصله بیفتد، یادآور شد: ورود فناوری‌ها به آموزش در دنیای کنونی بسیار ضروری است ولی پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و امکانات سخت‌افزاری نیز نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری و بهره‌گیری دانش‌آموز از کلاس درس باشد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به راهکارهای ارائه‌ شده برای بازگشایی مدارس، عنوان کرد: همه مسئولان در کشور حرکت تدریجی و اقتضایی آموزش به سمت حضوری شدن را حمایت می‌کنند. در حال حاضر حرکت در این مسیر آغاز شده و کسی نباید از آن بازگردد. باید توجه کرد که حرکت در مسیر حضوری شدن کلاس‌های درس باید تدریجی، مدبرانه، عالمانه و با رعایت اصل پروتکل‌های بهداشتی باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: آموزش غیرحضوری در جای خود ارزش دارد ولی هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آموزش حضوری و اثرات آن در بحث تعلیم و تربیت باشد. سلامت دانش‌آموزان اصل است و اگر مدیری سلامت دانش‌آموزان را در خطر ببیند باید اقدامات اعلام‌ شده را انجام داده و به ناحیه مورد نظر خود در رابطه با این مسئله برای تصمیمات مقتضی، اطلاع دهد.

مدارس به‌ صورت تدریجی بازگشایی می‌شود

وی در ادامه گفت: بازگشایی مدارس در سه مرحله و با مجوز ستاد کرونا انجام خواهد شد.

ملکی اظهار کرد: تاکید بر این است قبل از بازگشایی همه ضوابط ابلاغی حتماً رعایت شود؛ چراکه سلامت دانش‌آموزان در راس قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تدریس باید به سمت حضوری پیش رود، تصریح کرد: متاسفانه بعد از شیوع کرونا و غیرحضوری شدن کلاس‌های درس شاهد افت نامرئی تحصیلی هستیم و کارشناسان تاکید دارند برای برون رفتن از این وضعیت کلاس‌ها باید به سمت حضوری پیش رود. البته در گام نخست سلامت دانش‌آموزان مطرح است و برای این کار سعی شده است مدارس با برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌های لازم آغاز به کار کنند.

این مسئول به بازگشایی مدارس زیر ۳۰۰ نفر از ابتدای آبان‌ماه اشاره کرد و افزود: این مدارس به شرط کسب مجوز و اخذ تاییدیه از هفته اول آبان‌ماه آغاز به کار خواهند کرد. هر چند به این مدارس اجازه داده شده است در صورت وجود مشکل، کلاس‌ها را تا زمان رفع آن به‌ صورت غیرحضوری و ترکیبی دایر کنند.

ملکی به وضعیت مدارس بالای ۴۰۰ نفر دانش‌آموز نیز اشاره کرد و گفت: این مدارس آموزش‌ها را باید به سمت کلاس‌های ترکیبی سوق دهند که شامل حضور نوبتی دانش‌آموزان و نیز بهره‌مندی از آموزش‌های مجازی می‌شود و برای این منظور باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت و آغاز کلاس‌های حضوری نیاز به همراهی و هماهنگی بین‌بخشی و نیز والدین داریم، خاطرنشان کرد: والدین باید دانش‌آموزان را برای حضور در کلاس‌های درس تشویق کنند و ما این اطمینان را به والدین می‌دهیم اجازه بازگشایی را در شرایطی که امکانات فراهم نیست، نخواهیم داد.

لزوم اقدام سریع معلمان برای دریافت دُز دوم واکسن

استاندار زنجان نیز گفت: معلمان و فرهنگیان برای دریافت دُز دوم واکسن سریعاً اقدام کنند.

فتح‌الله حقیقی اظهار کرد: قریب به دو سال است کنگره را انجام داده و به برگزاری آن نزدیک می‌شویم که پخش سریال شهید شهریاری از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در بحث کرونا در استان، گفت: ۱۹ ماه است درگیر کرونا ویروس هستیم و زنجان استان موفقی در پیشگیری از کرونا بوده و دو تست سرولوژی و سرپایی نیز به صورت پایلوت در این استان انجام شده است. همچنین تا به امروز بالای ۵۴۰ هزار نفر تست دادند یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۴۷۰ نفر تست داده‌اند.

این مسئول با اشاره به روند مطلوب واکسیناسیون در استان، ادامه داد: قبل از آغاز پیک پنجم، تزریق واکسن در استان آغاز شد؛ به طوری که در روستاها بالای ۹۰ درصد و در شهر بالای ۶۴ درصد  تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته و تا ۱۰ روز آینده جمعیت باقی مانده نیز واکسن دریافت خواهند کرد و این اقدامات سبب شد که مرگ و ابتلا در پیک پنجم در استان زنجان، کمتر از میانگین کشور شود.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با اشاره به روند بازگشایی حضوری مدارس، تصریح کرد: دانش‌آموزان و اولیای آنان مطمئن باشند که بدون ایجاد شدن بستر لازم، بازگشایی انجام نمی‌شود. بازگشایی‌ها تدریجی بوده و در حال حاضر شاهد تزریق واکسن افراد بالای ۱۷ سال هستیم و برای اینکه مدارس آغاز به‌ کار کرده و شروع شود، ستادی ایجاد شده تا بازگشایی‌ها به بهترین نحو انجام شود.

حقیقی با بیان اینکه در واکسیناسیون استان صف نداریم، یادآو شد: خوشبختانه در استان افراد مرتبط با دانش‌آموزان واکسینه شدند و از افراد مرتبط با دانش‌آموزان به خصوص فرهنگیان تقاضا می‌شود دُز دوم واکسن خود را دریافت کنند و اگر کسی رجوع به واکسیناسیون نکند، باید پاسخ‌گو باشد.

استاندار زنجان خاطرنشان کرد: در ۱۹ ماهی که درگیر کرونا ویروس هستیم، فرصت‌هایی از دانش‌آموزان گرفته شده و برای بهبود شرایط باید تعامل بین دانش‌آموز و معلم و صبوری در بین آن‌ها بیشتر شود تا از این وضعیت گذر کرده و زندگی به روال عادی بازگردد.

در ادامه این جلسه، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان، با تاکید بر سلامت دانش‌آموزان در بازگشایی حضوری مدارس، اظهار کرد: سلامت دانش‌آموزان و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی مسئله‌ای است که در بازگشایی مدارس مد نظر قرار گرفته است.

حسن مظفری ادامه داد: امسال هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود و با وجود بازنشسته شدن ۱۰۰۰ معلم در استان، تعداد بیشتری معلم جذب شدند و مشکلی در تامین معلم برای سال تحصیلی جاری نخواهیم داشت.

وی افزود: مدارس روستایی زیر ۱۰۰ نفر دانش‌آموز و کلاس‌های زیر ۱۵ نفر به صورت گروه‌بندی شروع به کار کرده و مدارس شهری از آبان‌ماه به صورت تدریجی و گروه‌بندی شده به صورت حضوری شروع به کار خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا


صدای زنجانحسن ملکیبازگشایی مدارس
sedayezanjannews.ir/nx8010


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»