کد خبر: 8052
1400/07/22 - 12:3


رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان خبر داد:

آغاز پراضطراب سرشماری آهوان دشت سهرین

پرویز رستمی: خدا نکند طاعون به جان آهوهای‌مان بیفتد! در صورت ابتلای آهوها به طاعون، 50 الی 80 درصد آن‌ها را از دست می‌دهیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اواخر ماه جاری سرشماری آهوان دشت سهرین انجام می‌شود، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان که نگران ابتلای آهوها به بیماری طاعون است، می‌گوید: با وجود اینکه تا کنون هیچ گزارشی از ابتلای حیات وحش از کل و بز گرفته تا آهو به این بیماری گزارش نشده است اما برای آهوها بیشتر از کل و بزها نگرانم!

انتشار بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز، موجی از نگرانی محیط‌بانان و مسئولان محیط زیست برای حیات وحش به ویژه آهوان دشت سهرین که آخرین بازمانده آهوی ایرانی در شمال غرب کشور محسوب می‌شود را به راه انداخته است.

پرویز رستمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با زمان قطعی آغاز سرشماری آهوان دشت سهرین اظهار کرد: در حال حاضر دشت به علت برداشت محصول روستائیان شلوغ است، ما منتظر آرام شدن منطقه هستیم، اگر در شرایط کنونی سرشماری را انجام دهیم میزان خطا بالا می‌رود، تصور می‌کنیم اواخر ماه جاری طرح را آغاز کنیم.

وی تعداد آهوان دشت سهرین بر اساس آخرین آمار که مربوط به سال 99 است را یک هزار و 358 راس اعلام کرد و در خصوص تمهیدات صورت گرفته برای حفاظت آهوها از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ابراز کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته، اداره کل دامپزشکی استان زنجان دام سبک اهلی منطقه سهرین را علیه بیماری PPR واکسینه کرده است.

رستمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه بررسی ابتلا به این بیماری در آهوان که به صورت دسته‌جمعی زندگی کرده و احتمال انتشار بیماری در صورت ابتلای حتی یک راس زیاد است به صدای زنجان گفت: «این حرف درست است اما خدا نکند طاعون به جان آهوان دشت سهرین بیفتد! در صورت ابتلای آهوها به طاعون، 50 الی 80 درصد آن‌ها را از دست می‌دهیم!، البته در این سال‌ها با وجود ابتلای کل و بزها، گزارشی از ابتلای آهوان دشت سهرین به طاعون به ثبت نرسیده است که امیدواریم امسال هم چنین چیزی نباشد.»

به گزارش صدای زنجان، دشت سهرین زنجان(دشت آهوان) با مساحت بیش از 122 هزار هکتار در ادامه دشت زنجان و در قسمت شمال شهر زنجان در کنار روستای سهرین، تنها مأمن آهوان شمال غرب کشور است.

دشت آهو خیز سهرین قسمتی از منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد زنجان است که یکی از مناطق با ارزش و به عنوان آخرین زیستگاه آهوان شمالغرب و غرب ایران محسوب می‌شود.

این دشت تنها مامن و زیستگاه آخرین بازمانده آهوی ایرانی در شمال غرب کشور محسوب می‌شود و طبق آخرین سرشماری‌ها راس آهو در این دشت زندگی می‌کنند.  

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآهوان زنجاندشت سهرینسرشماری
sedayezanjannews.ir/nx8052


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»