کد خبر: 8083
1400/08/03 - 8:20


صدای زنجان از وضعیت استخدام و چالش‌های پیش روی سازمان هلال احمر استان گزارش می‌دهد؛

حاشیه‌های هلال قرمز

برخی از این داوطلبان از عملکرد این سازمان گلایه دارند و می‌گویند که اگر چه فعالیت‌های این سازمان به صورت داوطلبانه است اما چه طور است که در زمان استخدام افرادی که سابقه فعالیتی بالایی دارند جذب این سازمان نمی‌شوند و نیروهایی از بیرون سازمان به استخدام این سازمان در می‌آیند؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- 19 اردیبهشت 1400 بود که کریم همتی، رییس جمعیت هلال احمر کشور از چالش‌های پیش روی هلال احمر به رسانه‌ها گفت و اظهار کرد: از چالش‌هایی که امروز با آن روبه‌رو هستیم افراد جوانی هستند که در کنار هلال‌احمر هستند و امیدوارند که شرایط زندگی‌شان تغییر کند اما مشکلات اقتصادی بیشتر شده است و ما باید به این موضوع توجه کنیم.

این چالش امروز در هلال‌احمر استان زنجان نیز مشاهده می‌شود به‌طوری که به گفته برخی از داوطبان، نیروهای با تجربه‌ای که توسط این سازمان استخدام و یا جذب نشده‌اند پس از مدتی فعالیت در این سازمان دلسرد می‌‌شوند.

برخی از این داوطلبان در گفت‌وگو با صدای زنجان از عملکرد این سازمان گلایه دارند و می‌گویند که اگر چه فعالیت‌های این سازمان به صورت داوطلبانه است اما چه طور است که در زمان استخدام افرادی که سابقه فعالیتی بالایی دارند جذب این سازمان نمی‌شوند و نیروهایی از بیرون سازمان به استخدام این سازمان در می‌آیند؟

بهره برداری‌های مغرضانه از فعالیت‌های داوطلبانه

در این زمینه یکی از داوطلبان با اشاره به اینکه هلال‌احمر در اساسنامه‌ای که دارد فعالیت‌های افراد را داوطلبی عنوان و از این موضوع به نوعی بهره‌برداری می‌کند، به طوری که موقع استخدام‌کردن، افراد دارای مدرک تحصیلی مرتبط را جذب می‌کنند و کاری با نیروهای داوطلبی ندارد، اظهار کرد: بسیاری از داوطلبانی که در هلال‌احمر فعالیت دارند، سابقه بالایی دارند در حالی که شاید مدرک تحصیلی نامرتبط داشته باشند.

تجربه این افراد که سابقه طولانی در امداد و نجات دارند بسیار به کمک رویارویی با حوادث می‌آید اما متاسفانه به دلیل اینکه هلال‌احمر افرادی را جذب و استخدام می‌کند که تازه مدرک تحصیلی خود را گرفته‌اند و حتی نمی‌دانند ماهیت هلال احمر چیست، نیروی امداد و نجاتی که سالیان سال است فعالیت دارد کنار گذاشته می‌شود و نیرویی وارد صحنه می‌شود که چنان که باید و شاید تجربه ندارد.

تجربه‌هایی که نادیده گرفته می‌شوند

وی با بیان اینکه فعالیت‌های داوطلبانه هیچ امتیازی در قضیه استخدامی این سازمان ندارد، ادامه داد: چند سال پیش مسئولان برای اینکه نیروی با تجربه خود را در پایگاه‌ها نگه دارد و مانع رفتن این افراد شوند، به داوطلبان می‌گفتند که رشته مرتبط با این موضوع را بخوانید تا استخدام شوید اما در آزمون استخدامی، همین افرادی که رفته بودند تا مدرک مرتبط با این حوزه را در دانشگاه علمی و کاربردی هلال احمر بخوانند، کنار گذاشته ‌شدند. ضمن اینکه ما شاهد بودیم افرادی که بالغ بر 10سال در این سازمان فعالیت داشتند، کنار گذاشته شدند و سپس کسانی که حتی یک سال هم تجربه در زمینه فعالیت‌های هلال‌احمر نداشتند تنها به واسطه مدرک تحصیلی استخدام شدند.

حتی جان امدادگران برای مسئولان اهمیت ندارد

این امدادگر با بیان اینکه حتی جان امدادگران برای مسئولان اهمیت ندارد، اظهار کرد: در قیدار شاهد بودیم که دو امدادگر ما در صحنه حادثه ریزش چاهی فوت شدند اما هیچ وقت شهید اعلام شدن این افراد مطرح نشد و تنها حکم عمل شهادت‌گونه برای آنها زده شد در حالی که در سایر ارگان‌ها (اوژانس و آتش‌نشانی) کسی که در راه امدادرسانی به بیمار یا مصدومی کشته شود، شهید محسوب می‌شوند. حتی زمانی که امدادگران در حادثه‌ها دچار آسیب می‌شوند دیه‌ای به آنها تعلق نمی‌گیرد و هیچ کس هم حتی به این نکته توجه ندارد!

وی با بیان اینکه اکنون نیز صرفا مسئولان به دنبال پرکردن پایگاه‌های خود هستند، حال مهم نیست که این نیرو با تجربه باشد یا بی‌تجربه، اظهار کرد: به دلیل این بی‌عدالتی‌هایی که شده است اکثر نیروهای با تجربه از پایگاه‌ها امدادی و جاده‌ای هلال احمر می‌روند و شاهد هستیم که نیروهای جدید هم چند باری که در صحنه با حوادث دلخراش روبه‌رو می‌شوند و فهمیدن اینکه هیچ آینده‌‌ شغلی و یا حرفه‌ای برای آنها وجود ندارد، می‌روند و دیگر تمایلی به ادامه فعالیت‌های خود ندارند.

برخی افراد با پارتی بازی جذب هلال احمر می‌شوند

یکی دیگر از داوطلبان که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود، با گلایه از نوع استخدام هلال‌احمر اذعان می‌کند: هیچ وقت اجباری به فعالیت در هلال‌احمر نبوده است اما به نظر می‌رسد که هلال‌احمر باید کمی سازوکار خود را تغییر دهد. من سالیان سال در این سازمان فعالیت داشتم و حتی در برخی از موارد به من قول استخدام هم داده شد اما هنوز که هنوز است به عنوان یک داوطلب در حال فعالیت هستم. پیش از این و در سال‌های دور نداشتن کارت پایان خدمت را دلیل جذب نشدن من در این سازمان عنوان کردند اما با دریافت کارت پایان خدمت با وجود اینکه امکان استخدام در این اداره وجود داشت این امر باز هم محقق نشد.

پارتی‌بازی و این دست از موضوعات حرف اول را در استخدام در سازمان‌ها می‌زند و کسی که شایسته استخدام است هیچ وقت در این زمینه به جایگاه خود نمی‌رسد و در الویت استخدام نیست. شاهد هستیم افرادی که به نوعی به این سازمان وصل هستند و به قول معروف پارتی دارند آمدند و استخدام شدند اما افراد باتجربه‌ کنار گذاشته شدند.

این داوطلب با اشاره به اینکه من که کل عمرم را پای این کار گذاشتم و درس و دانشگاه را رها کردم و در هر عملیاتی اعم از سیل و زلزله حضور داشتم، به استخدام این سازمان درنیامدم و کسانی که شاید تجربه چندانی هم نداشتند آمدند و استخدام شدند.

در سال 90 به برخی از دوستان وعده استخدام دادند چرا که در این دوران زمینه برای استخدام وجود داشت اما هیچ یک از داوطلبین را استخدام نکردند. پس از آن نیز دیگر صحبتی از استخدام‌کردن نیروی‌های داوطلبی وجود نداشت. خیلی از امدادگران هستند که از سال 85 در هلال‌احمر فعالیت می‌کردند اما رفته‌رفته به دلیل مهیانبودن شرایط برای استخدام دلسرد شدند و رفتند. در واقع افراد کار بلد کنار گذاشته شدند.

وی می‌افزاید: این سازمان 10 سال بر روی یک داوطلب خود سرمایه‌گذاری می‌کند اما زمانی که می‌تواند از آن بهره‌برداری کند، یا افراد دیگری را وارد عرصه می‌کند و یا در جذب افراد سلیقه‌ای عمل می‌کند به طوری که افراد با تجربه را کنار می‌گذارد. ضمن اینکه حتی شرایط جذب برای برخی از نیروهای با تجربه که به صورت ساعتی فعالیت دارند در خور این افراد نیست.

به گفته این داوطلب، اکنون و در موقعیت فعلی نیز این سازمان تنها اقدام به استخدام نجات‌گر راننده برای پایگاه‌های جاده‌ای می‌کند که حتی حقوق‌های در نظر گرفته شده برای این افراد هم چندان کافی نیست.

استخدام در هلال‌احمر تا میزانی سلیقه‌ای است

وی با بیان اینکه استخدام در هلال‌احمر یک میزان سلیقه‌ای است، افزود: نیروی با تجربه‌ای که می‌تواند در بسیاری از صحنه‌ها و حوادث کمک‌رسان باشد دیگر تمایلی به فعالیت در این حوزه نداشته باشد و از فعالیت در این مرکز خودداری کند چرا که شاهد هستند که کسانی که حق‌شان نبود آمدند و در این اداره استخدام شدند و افراد با تجربه کنار گذاشته شدند و یا به آنها قرار داد ساعتی پیشنهاد شده است.

این داوطلب با بیان اینکه در دوره‌ای به این داوطلبین گفته شد که معیار ما رشته دانشگاهی است که به درد هلال‌احمر بخورد و گفتند که الویت با کسانی هستند که از دانشگاه علمی و کاربردی هلال‌احمر مدرک دانشگاهی داشته باشند اما ما شاهد استخدام افرادی در این اداره هستیم که حتی مدرک دانشگاهی مرتبط در این زمینه ندارند و آن‌هایی که در این اداره استخدام شدند هم سریع رفتند تا از این دانشگاه یک مدرک مرتبط بگیرند!

وی در زمینه گرفتن مدرک «ایثار» که داشتن این مدرک لازمه استخدام داوطلبان هلال‌احمر در این سازمان است، اظهار کرد: در این زمینه هم معضلات بسیاری وجود دارد. در سال 89 90 چین درجه بندی‌هایی نبود و افراد فقط می‌رفتند و دوره می‌دیدند. اما در حال حاضر اکنون درجه‌بندی وجود دارد و یکی از الزامات هلال‌احمر برای استخدام یک نیرویی داشتن درجه «ایثارگری» است.

فعالیت‌های سلیقه‌ای

به اذعان این داوطلب سال 90 دوره انتخابی که گذاشتند برخی یک دفعه به مرحله ایثار رسیدند. اما اکنون مراحل امدادگر3، امدادگر2 و امدادگر1 و سپس مراحل نجاتگر3 ، نجاتگر2 و نجاتگر1 وجود دارد و سپس بعد از گذراندن این دوره‌ها تازه به تهران و جهت گرفتن تست ایثارگری معرفی می‌شوید و اکنون نیز جذب‌ها بر اساس همین موضوعات است و در این زمینه هم هستند افرادی که سالیان سال فعالیت داشتند و هنوز که هنوز است نجاتگر3 مانده‌اند اما کسانی دیگر هم هستند که در عرض چهار سال چون به مسئولان وصل بودند درجه ایثار خود را گرفته است. شاهد هستیم که این موضوعات هم هست و آن کسی که خوش‌شان می‌آید را بالا می‌کشند‌ و می‌شود گفت 70 تا 80 درصد فعالیت‌ها در هلال‌احمر به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود.

در ادامه یکی دیگر از داوطبان هلال‌احمر به نوع نگاه جنسیتی این سازمان در استان اشاره و اظهار کرد: شاهد هستیم که مدرک ایثار خانم‌ها در هلال‌احمر سخت‌تر از آقایان داده می‌شود و این موضوع در جذب خانم‌ها در هلال‌احمر بی‌تاثیر نیست!

با توجه به طولانی شدن موارد ذکر شده از سوی مخاطبان صدای زنجان پیرامون وضعیت استخدام‌ها در هلال‌احمر زنجان، پاسخ مدیران و مسئولان این جمعیت به گلایه‌های ذکر شده در گزارش بعدی ممنتشر می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار : زهره میرعیسی خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهلال احمر زنجاناستخدام
sedayezanjannews.ir/nx8083


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»