کد خبر: 8123
1400/08/16 - 10:20


گفت‌وگو با سفیر اهدای خون در استان زنجان؛

دنبال انجام رسالت انسانی هستم

سیدرسول سمیعی‌نژاد یکی از اهداکنندگان مستمر خون در استان است. او متولد 1353 است و از سال1369 با سازمان انتقال خون استان زنجان همکاری مستمری داشته است و تاکنون بالغ بر 187 بار اهدای خون داشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سیدرسول سمیعی‌نژاد یکی از اهداکنندگان مستمر خون در استان است. او متولد 1353 است و از سال1369 با سازمان انتقال خون استان زنجان همکاری مستمری داشته است و تاکنون بالغ بر 187 بار اهدای خون داشته است.

بر اساس آمارها او نفر دوم استان در زمینه اهدای خون است. گروه خونی او O منفی است. گروه خونی که به همه گروه‌های خونی می‌تواند خون اهدا کند ولی تنها از گروه خونی همسان با خود می‌تواند خون دریافت کند. از این گروه خونی، همچنین برای بيمار اورژانسی با گروه خونی نامشخص، به جای اتلاف وقت برای پيدا کردن خون هم گروه، می‌توان بدون نگرانی بلافاصله استفاده کرد که همه‌ اين موارد باعث شده است تا گروه خونی o منفی، گروه خونی خاصی باشد.

به دنبال انجام رسالت انسانی خودم هستم

او هدف خود را از اهدای خون مستمر خدمت به انسان‌ها معرفی می‌کند و اذعان می‌کند: مطلقا به دنبال ثواب کردن نیستم و با توجه به رسالت انسانی که دارم احساس می‌کنم باید به انسان‌های دیگر در این زمینه کمک کنم به این دلیل خون اهدا می‌کنم.

سمیعی نژاد معتقد است که اهدای مستمر خون در زندگیش باعث شده است که او هرگز استرس و غمی در زندگی نداشته باشد و دعای خیر کسانی که نیازمند خون بودند، باعث شده است که در زندگی او همه اتفاقات به راحتی و بدون مشکل خاصی طی شود و مشکلات در زندگی او کمرنگ‌تر شوند.

او ادامه می‌دهد: از سال 72 تا امروز به دلیل اهدای مستمر خون من یک قرص هم نخوردم و دعای خیر افراد باعث شده است که همیشه دلم شاد باشد و مشکلات را نبینم و چند بار هم به طور ملموس حضور خدا را در زندگیم حس کردم و دست غیب خدا جانم را نجات داده است که احساسم بر این است که  از برکات اهدای خون بوده است.

او در این باره می‌گوید: 31 سال است که به طور مستمر خون اهدا می‌کنم و خداوند الطاف خود را همواره شامل حال من کرده است و بالاخره همین که در زندگی مشکلی ندارم خودش نعمتی است که خداوند به من ارزانی داشته است.

کرونا و شرایط ایجاد شده نباید بهانه‌ای برای این باشد که افراد از اهدای خون دست بکشند

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه کرونا و شرایط ایجاد شده نباید بهانه‌ای برای این باشد که افراد از اهدای خون دست بکشند، اظهار می‌کند: در این دوران در تهران کمبود شدید خون وجود داشت در صورتی که اهدای خون هیچ ارتباطی با بیماری کرونا و محدودیت‌های آن ندارد.افراد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و داشتن ماسک می‌توانند به راحتی خون خود را اهدا کنند و این موضوعی نیست که باعث شود که افراد از اهدای خون دست بکشند.

وی ادامه می‌دهد: من معتقدم که اگر در هر شهری یک بیمار به خون احتیاج پیدا کند و در آن شهر خون مورد نیاز در دسترس نباشد تا به ان بیمار تزریق شود همه افراد باید در این زمینه پاسخگو باشند. اینکه خداوند عالم به ما بدن سالمی داده است چرا نبایستی ما صدفه سلامتی خود را پرداخت کنیم؟

وی می‌افزاید: اعتقاد قلبی من بر این است که انسان هر کار مثبتی که انجام می‌دهد خداوند متعال در همین دنیا عوضش را می‌دهد و حتی این پاداش را چند برابر هم می‌کند و این قانون طبیعت الهی است که جواب خوبی جز خوبی نمی‌تواند باشد.

سمیعی نژاد در پاسخ به این سوال که «آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ممکن است روزی به خون نیاز پیدا کنید؟» می‌گوید: آدم از هر دستی بدهد از همان دست هم می‌گیرد و خدا نمی‌گذارد که آدم به وضعیتی برسد که به خون احتیاج پیدا کند و اگر هم احتیاج پیدا کند بلکه به تعداد وافر در اختیار افراد خون قرار بگیرد. روزی که من به خون احتیاج پیدا کنم مسلما خداوندامدادهای غیبی خود را شامل حال من خواهد کرد و محبت من را در دل کسی می‌اندازد که اهدای خون کند و مشکل من حل شود

این اهداکننده خون با اشاره به اینکه همواره در تلاش هستم که سایرین را نیز تشویق به اهدای خون کنم، می‌گوید: هر بار که برای انتقال خون مراجعه می‌کنم، سعی می‌کنم که یک نفر را نیز با خود همراه کنم تا کار خیری نیز در این زمینه انجام داده باشم و تشویق کنم که افراد دیگر هم برای اهدای خون اقدام کنند.

وی ادامه می‌دهد: یک بار در یکی از استان‌های خارج از استان زنجان وقتی که خون اهدا می‌کردم، مشاهده کردم که پاکت‌های خون سه تایی، چهارتایی است و وقتی پرسیدم که این چیست؟ گفتند این را به یک بچه تزریق خواهیم که حالش بد است و بایستی خون را دریافت کنند و همین جا کسی به من گفت که اگر این بچه خوب بشود ورشد کند و بزرگ شود، هر عمل صالحی که انجام بدهد بخشی‌اش را به پای من می‌نویسند. همچنین در تبریز یک باری که خون اهدا می‌کردم نوشته بود change   به معنای تغییر! وقتی جویا شدم که این به چه معنا است گفت این خون اهدایی بنا است تا به یک بیمار سرطانی تزریق شود و یا یک بار به محض ورود به مرکز انتقال خون پرستار گفت یک نفر  Oمنفی آمد و نیاز مبرم به خون داشتند که بالافاصله از من خون گرفتند و برای بیماری که نیاز داشت ارسال شد و از همین جهت است که من خودم از زندگیم لذت می‌برم.

هر فرد سالم در سال بیش از4 بار نمی‌تواند و اجازه خون دهی ندارد

وی می‌افزاید: یک فرد سالم در سال بیش از 4 بار نمی‌تواند و اجازه خون دهی ندارد و علم می‌گوید که آقایان در سال 4 بار و خانم‌ها 3 بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند اما چون در گذشته شبکه نبود من به شهرهای مختلف سفر داشتم و در هر شهری خون اهدا می‌کردم. من اکنون مدارکی دارم که ثابت می‌کند که در 355 روز 15 بار اهدای خون داشتم و معتقدم  اهدای خون بیشتر از 4 بار در سال نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

سمیعی نژاد در پایان خاطرنشان می‌کند: من آثار اهدای خون را در زندگی خود می‌بینم. امسال کارت طلایی اهدای خون را به من دادند و به عنوان سفیر سازمان انتقال خون در زنجان شناخته می‌شوم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناهدای خونانتقال خون زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8123


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»