کد خبر: 8142
1400/08/22 - 13:49


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

اجرای پروژه‌های سدسازی باید محتاطانه باشد

حسین آبسالان: مجریان باید از توصیه‌های متخصصان میراث فرهنگی، اجتماعی و محیط زیست استفاده کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با توجه به اهمیت رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت سدها و تاکید بر بهره‌گیری از توصیه‌های کارشناسان فرهنگی و اجتماعی برای پیشبرد اهداف می‌گوید: هر گونه اجرای پروژه‌های سدسازی باید محتاطانه باشد.

حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تاکید بر لزوم رصد و کنترل مراحل ساخت پروژه‌های سدسازی استان از سوی ناظران این دستگاه اظهار کرد: یکی از اهداف مهم سدسازی، بهبود و توسعه شبکه آبیاری و کشاورزی زمین‌های پایین دست به شمار می‌رود که در کشورهایی نظیر ایران که پراکندگی زمانی و مکانی بارندگی‌های نامناسب دارد و ریزش‌های جوی در فصولی انجام می‌گیرد که شاید نیاز کمتری به آب باشد و یا قسمت اعظم نزولات در برخی مناطق متمرکز باشد باید این مهم مدنظر باشد.

آبسالان با بیان اینکه با اجرای صحیح پروژه‌ها و رعایت اصول فنی می‌تواند زمینه برای بهره‌مندی مردم و ساکنان مناطق از آب شرب بهداشتی را فراهم آورد با اشاره به برخی ابهامات در رابطه با تعدادی از سدهای به بهره‌برداری رسیده و یا در حال ساخت عنوان کرد: تصمیم برای ساخت این سدها در سال‌های قبل گرفته شده است و مسئولان قبلی باید در مورد برخی پروژه‌های سدسازی توضیح دهند.

آبسالان با اشاره به تبعات سدسازی بدون توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زمین‌شناسی مناطق می‌گوید: معنی سد یعنی مانع، ما با سدسازی در روند طبیعی طبیعت خلل ایجاد می‌کنیم، حالا فرض کنید اگر برنامه‌ای برای اراضی پائین‌دست نداشته باشیم ممکن است بعد از احداث سد، مسیر آب شیرین را بسته و آب اراضی پائین‌دست شور شود. پس ضروری است علاوه بر مشاوران و مجریان سدساز از توصیه‌های متخصصان میراث فرهنگی، اجتماعی و محیط زیست بهره ببریم چرا که آثار سوء سدسازی در سال‌های ابتدایی نمایان نمی‌شود و باید در بلندمدت منتشر نتایج باشیم!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسدسازی
sedayezanjannews.ir/nx8142


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»