کد خبر: 8145
1400/08/23 - 9:49


انتشار ویدئویی از حضور گرگ در یکی از روستاهای اطراف زنجان

سر و کله گرگ‌ها پیدا شد؟

اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در پی مشاهده گرگ در برخی نقاط اعلام کرد که زباله‌های شهری در ساعت مشخصی جمع‌آوری شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال انتشار فیلمی از حضور 4 قلاده گرگ در روستای یئنگجه (زنگان‌چایی) در فضای مجازی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از شهرداری خواست تا در ساعت مشخصی نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندهای غذایی اقدام کند.

پرویز رستمی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به آغاز فصل سرد و ورود برخی از حیوانات وحشی نظیر گرگ و سگ‌های دورگه تحت عنوان «گرگاس» به حریم شهری و روستایی استان اظهار کرد: گرگ‌های هیبریدی (سگ گرگ) هیچگونه ترس و واهمه‌ای از نزدیک شدن به انسان و سکونت‌گاه‌های انسانی ندارند اما در بسیاری از مواقع حمله‌های صورت گرفته به گرگ‌ها نسبت داده می‌شود.

وی عنوان کرد: شهروندان و روستاییان باید از پراکنش زباله‌ها، پسماندهای غذایی و لاشه حیوانات تلف شده در اطراف شهرها و روستاها اجتناب کنند چرا که زباله، پسماند غذایی و لاشه حیوانات، عامل و محرک قوی برای  نزدیک شدن گرگ‌ها و همچنین سگ‌های ولگرد به سکونت‌گاه‌های انسانی است.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه این حیوانات به علت گرسنگی و یافتن غذا به مناطق مسکونی وارد می‌شوند از خانواده‌ها و شهرداری درخواست داریم تا در ساعت مشخصی پسماندها و زباله‌ها را خارج از منزل رها و مجریان نیز در مدت زمان مشخصی نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه یک گرگ توانایی مسافت 30 کیلومتر در روز را دارد، عنوان کرد: با این اوصاف، تامین غذای موردنیاز این حیوانات توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان برای جلوگیری از ورود آن‌ها به حریم شهرها و روستاها ممکن نیست و یافتن محل زندگی این دسته از حیوانات نیز مشخص نیست!

رستمی با بیان اینکه گرگ‌ها از سمت دانشگاه علوم پایه وارد سطح شهر و شهرک آزادگان می‌شوند، یادآور شد: سال قبل با گشت‌زنی مداوم در مناطق هدف، گزارشی از حمله این حیوانات به انسان به ثبت نرسید.

وی در مورد برنامه‌های این دستگاه در قبال حفاظت از روستائیان به آموزش‌های لازم برای مقابله با حیوانات وحشی نظیر گرگ به دهیاران اشاره و از تشکیل اکیپ‌های گشت و کنترل برای حفاظت از جان مردم و همین طور گونه ارزشمند گرگ خبر داد.

رستمی به تمامی مردم استان به ویژه روستاییان توصیه کرد در این فصل از سال، مراقب حمله گرگ‌ها باشند و هشدارهای این اداره کل در خصوص حفاظت و مراقبت از سالمندان و کودکان و دام‌های اهلی را بسیار جدی بگیرند.

به گفته مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گرگاس بیشتر در مناطق خدابنده، خرمدره و قیدار بوده که در گذشته گزارش‌هایی از حمله آن‌ها به اهالی این مناطق به ثبت رسیده است.

گفتنی است، آخرین حمله گرگ به انسان در استان زنجان مربوط به سال 96 است و طی سال‌های 93، 94 و 95 به ترتیب 2، 1 و 6 نفر و سال 96 نیز 13 نفر از شهروندان و روستائیان این استان مورد حمله گرگ ها قرار گرفته و زخمی شدند. 

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحمله گرگ هاگرگاسمحیط زیست
sedayezanjannews.ir/nx8145


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»