کد خبر: 8316
1400/10/12 - 15:10


مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان اعلام کرد:

فرسودگی، عامل اصلی هدررفت آب شهرها

پس از تشدید بحران آبی در نقاط مختلف استان و لزوم جایگزینی آب پاک با پساب شهری جهت استفاده در چرخه تولید صنایع، رایزنی‌ها برای پیوستن شهرک صنعتی شماره یک، 2 و 4 زنجان، صنایع سلطانیه و خرمدره در حال انجام بوده و قرارداد ایجاد تاسیسات فاضلاب شهری با فولاد ابهر نیز نهایی شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از تشدید بحران آبی در نقاط مختلف استان و لزوم جایگزینی آب پاک با پساب شهری جهت استفاده در چرخه تولید صنایع، رایزنی‌ها برای پیوستن شهرک صنعتی شماره یک، 2 و 4 زنجان، صنایع سلطانیه و خرمدره در حال انجام بوده و قرارداد ایجاد تاسیسات فاضلاب شهری با فولاد ابهر نیز نهایی شده است.

علیرضا جزء‌قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان یکشنبه 12 دی‌ماه سال جاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «با توجه به تشدید وخامت منابع آبی و لزوم توجه ویژه به پروژه بازچرخانی آب و استفاده از پساب شهری کارخانجات استان به ویژه صنایع فولاد تاکنون چه میزان واحد از این طرح استقبال کرده‌اند؟» اظهار کرد: در این شرایط اقلیمی آنچه می‌تواند در بازچرخانی آب و سازگاری با کم‌آبی مؤثر باشد، استفاده از پساب شهری و جایگزینی آن با آب پاک در صنایع و سایر محل‌ها است. عمده‌ترین پتانسیل برای اجرای این طرح‌ در شهرهای بزرگی نظیر زنجان و ابهر است! در شهر زنجان با توجه به محدودیت در اعتبارات مالی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بهره‌ بردیم.

استقبال واحدهای صنعتی و فولاد استان زنجان از پساب شهری

به گفته جز‌ء‌قاسمی، برای گسترش شبکه فاضلاب شهری زنجان و برای ارتقای تصفیه‌خانه و احداث مدول آن که عملیات ارتقای آن تا 200 هزار نفر انجام و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. مدول دوم هم با سرمایه‌گذاری با بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث توسط بخش خصوصی است، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی 110 میلیارد تومان بوده است. البته شرکت آب و فاصلاب استان زنجان نیز از محل منابع داخلی برای گسترش شبکه استفاده کرده است.

این مسئول اضافه کرد: در طول 7 سال گذشته میزان اعتباری که برای ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر زنجان از دولت دریافت کردیم حدود 24 میلیارد تومان آن هم در قالب اوراق که همانطور که مستحضرید قدرت آن بسیار کم است! این در حالی است که از محل منابع داخلی شرکت، مبلغ 39 میلیارد تومان برای ایجاد و کسترش تاسیسات فاضلاب شهر زنجان بهره گرفته ایم! پساب تولیدی پس از تصفیه برای تقویت آبخوان و مسائل زیست‌محیطی در زنجانرود رهاسازی می‌شد اما طی قراردادی که با شرکت «راشاکاسپین» منعقد شد، بخشی از این پساب (12هزار مترمکعب) در اختیار این کارخانه قرار گرفت.

جز‌ء‌قاسمی، افق در نظر گرفته شده برای طرح تولید پساب شهری زنجان را 75 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال مذاکره با شرکت شهرک‌های صنعتی استان هستیم تا پساب موردنیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شماره یک، 2 و شهرک شهید شهریاری (شهرک صنعتی شماره 4) را تامین کنیم.

این مسئول عنوان کرد: قرارداد برای تامین پساب موردنیاز فولاد ابهر تقریبا از 2 هفته پیش نهایی شد! البته یکبار با فولاد قرارداد بسته شده بود اما به علت برخی مشکلات و ناهماهنگی‌ها منجر به انصراف شده بود. پیش نویس قرارداد آماده شده و مقرر شده بیش از 320 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شهر ابهر انجام شود که شامل تکمیل شبکه باقیمانده و تکمیل تصفیه خانه است. لازم به ذکر است تامین آب موردنیاز فولاد ابهر تا 25 سال از این محل انجام می‌شود.

جزء‌قاسمی همچنین از آمادگی بخش صنعت سلطانیه برای ایجاد تاسیسات فاضلاب شهری خبر داد و گفت: برای تکمیل تاسیسات فاضلاب شهر خرمدره نیز در حال رایزنی با بخش خصوصی هستیم.

وی با اشاره به مزایای استفاده از پساب در صنعت تصریح کرد: کاربرد پساب به عنوان یک منبع دائمی آب در صنعت علاوه بر تأمین بخشی از نیازهای آبی این بخش، باعث صرفه‌جویی و دوام منابع آبی موجود می‌شود.

جزء‌قاسمی بر لزوم استفاده از آب خاکستری تاکید کرد و گفت: امیدواریم با همراهی دستگاه‌های ذیربط استفاده از پساب در فعالیت‌های مربوط به ساختمان‌سازی و آبیاری فضای سبز به عنوان یکی از راهکارهای بازچرخانی آب مورد توجه قرار گیرد.

پیش‌بینی تشدید وضعیت بحران آبی در استان

جز‌ء‌قاسمی با اشاره به تشدید وضعیت نامناسب آبی عنوان کرد: سال آبی سختی را سپری کرده‌ایم، از مراکز و نقاط مختلف و شرایط مختلف تحت فشار بودیم اما به هر نحوی که بود سعی کردیم در خدمات‌مان به شهروندان خللی وارد نشده و حتی آن را ارتقا دهیم.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته وضعیت نامناسبی را داشتیم که تا به امروز ادامه‌ دارد ابراز امیدواری کرد تا پس از این و در سال‌های پیش رو وضعیت آب و هوایی و میزان بارندگی‌ها بهبود یابد.

وی با اشاره به گزارش مرکز ملی خشکسالی تصریح کرد: بر این اساس، نزدیک به 36 درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی را شاهد بودیم. این میزان نسبت به سال قبل که سال کم‌بارشی هم بود شاهد کاهش 45 درصدی بارندگی بودیم! پیش‌بینی می‌شود اگر در زمستان هم بارش برفی باشد با افزایش دما برای بهار و تابستان سال آینده چیزی باقی نخواهد ماند! وقتی ذخیره برفی نداشته باشیم، به تبع آن منابع آبی تهدید می‌شوند!

تامین آب موردنیاز 100 درصد مشترکان شهری و 90 درصد مشترکان روستایی

جز‌ء‌قاسمی در بخش دیگری از اظهارات خود به سهم آب شرب، کشاورزی، بهداشت و صنعت در منابع آبی اشاره کرد و گفت: سهم شرب و بهداشت و صنعت از آب استان عدد پائینی بوده و در مجموع 10 درصد و مابقی مربوط به بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: بهداشت و شرب ما متکی به منابع آب زیرزمینی که بیش از 75 درصد آب استان از این محل تامین می‌شود که نسبت به میانگین کشوری عدد خوبی نیست چرا که تغییرات اقلیمی به شدت این محل تامین آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این مسئول با یادآوری تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب استانی و مسئولیت تامین آب کلیه روستاها از ابتدای سال 99 عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 750 هزار جمعیت شهری (100 درصد) و 90 درصد جمعیت روستایی در 615 روستا تحت پوشش خدمات شرکت آبفای استان قرار دارند.

جز‌ء‌قاسمی با اشاره به وضعیت نابسامان منابع آبی در روستاهای استان تحت تاثیر تغییرات اقلیمی ابراز کرد: روستایی در استان زنجان داشتیم که مجبور شدیم سال قبل 3 بار عملیات کف‌شکنی انجام و به بیانی دیگر عمق چاه‌ها را پایین‌تر ببریم! قنات‌ها، چشمه‌ها و آب‌های سطحی متاسفانه خشک شدند!

وی با بیان اینکه تامین آب مصارف دام اعم از سبک و سنگین بر عهده شرکت آبفای استان است، عنوان کرد: تامین آب باغ و باغچه‌های روستائیان که از آب سطحی برای آبیاری استفاده می‌کردند با تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب استانی بر عهده ما شد و فشار مضاعفی را متحمل شدیم! از سوی دیگر شیوع کروناویروس و همچنین وضعیت مالی نیز فشار کاری ما را دوچندان کرد!

18هزار حلقه چاه استان زنجان متعلق به بخش کشاورزی است!

وی با بیان اینکه مجموع چاه‌های آب شرب شهری و روستایی استان به 450 حلقه نمی‌رسد اما عددی که در رابطه با چاه‌های کشاورزی ثبت شده، بالای 18 هزار حلقه است، از جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای خواست تا نسبت به ساماندهی این چاه‌ها اقدام کنند!

این مسئول با بیان اینکه در بخش بهره‌وری کشاورزی نیازمند بازنگری جدی هستیم، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما حامل‌های انرژی نظیر آب، برق، بنزین و گازوئیل ارزان است و این مهم گاهی اوقات موجب بدمصرفی می‌شود.

عوامل موثر در هدررفت آب شهری و روستایی

جز‌ء‌قاسمی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به میزان هدررفت آب عنوان کرد: میزان هدررفت شهری استان از میانگین کشوری پائین و در رابطه با هدررفت میزان آب روستایی نیز استان زنجان مشابه متوسط کشوری است. در روستاها هدررفت آب، ظاهری است که به انشعابات غیرمجاز مربوط است اما در شهرها علت اصلی به فرسودگی شبکه برمی‌گردد. متوسط فرسودگی شبکه در شهرها بالغ بر 40 درصد است که نیازمند اصلاح و بازسازی است اما به علت اعتبار بالا این روند، کند است و باید اعتبارات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفت!

وی جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز را از برنامه‌های جدی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان اعلام کرد و گفت: در استان 400 هزار انشعابات داریم که تقریبا 300 هزار رشته در شهرها هست.

166 روستا از تنش آبی خارج شدند! 100 روستا همچنان با تنش مواجهند!

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به هزینه‌های تامین آب شرب برای شرکت آب و فاضلاب تصریح کرد: شرکت‌های آب و فاضلاب، غیردولتی بوده و هزینه‌های بهره‌برداری، جاری و نگهداری از محل آب‌بها است. آب‌بهایی که در بهترین حالت در شهرهای استان زنجان به ازای هر مترمکعب برای ما 1800 تومان تمام می‌شود اما آنچه در اختیار مردم قرار می‌گیرد کمتر از 800 تومان است یعنی در هر مترمکعب 1000 تومان متضرر می‌شویم! اما به هر حال این قیمت تکلیفی است و ما موظف به تامین آب با این قیمت برای مشترکان هستیم!

جز‌ء‌قاسمی اضافه کرد: آب‌بهای در نظر گرفته شده برای مشترکان روستایی نیز 50 درصد آب بهای شهری است و همین موضوع سبب تشدید مصرف غیرمنطقی آب شده است! به طوری که تقریبا 30 درصد حجم آبی که در روستاها استفاده می‌شود توسط پرمصرف‌ها استفاده می‌شود در حالی که این میزان در شهرها کمتر از 10 درصد است!

این مسئول با بیان اینکه با اجرای بیش از 70 پروژه ایجاد مخازن و منابع جدید و غیره با اعتبار بالای 50 میلیارد تومان در 9 ماهه سال جاری بیش از 166 روستا از تنش آبی خارج شدند، ابراز کرد: البته با توجه به خشکسالی موجود، حدود 100 روستا در تنش آبی قرار دارند که اکثرا فصلی هستند! این روستاها در پاییز و زمستان مشکل چندانی در تامین آب ندارند اما در فصل گرم سال به ویژه تابستان در وضعیت تنش آبی قرار می‌گیرند.

اجرای پروژه‌های آبرسانی در استان زنجان

وی با بیان اینکه بیش از 200 پروژه در نقاط مختلف استان توسط این شرکت در دست اجرا قرار دارد، عنوان کرد: عمده این پروژه‌ها مربوط به نقاط روستایی است. میزان اعتبار در نظر گرفته شده 462 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

این مسئول با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت مردم و خیران داخل و خارج از استان برای تامین نیاز آبی مناطق استان تصریح کرد: مقرر شده مباحث آبرسانی 23 روستای استان توسط خیران خارج از استان و 17 روستا توسط خیران داخل استان انجام بگیرد که البته با مشترکت شرکت آبفای استان در دست اقدام است.

جز‌ء‌قاسمی با اشاره به مصوبات مجلس و اعتبارات در نظر گرفته شده در قالب پروژه‌های محرومیت‌زدایی عنوان کرد: بر این اساس قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) با مرکزیت بسیج سازندگی 55 روستای استان را جهت تامین آب موردنیاز مردم با مشارکت شرکت آب و فاضلاب استان تحت پوشش قرار می‌دهد.

این مسئول اضافه کرد: خوشبختانه با نگاه مثبت دولت و مجلس شاهد افرایش اعتبارات حوزه آب هستیم. این میزان نسبت به سال قبل افزایش یافته است. سال قبل مجموع اعتبارات نزدیک به 160 میلیارد تومان بود که تقریبا نیمی از آن تخصیص یافت. امسال این میزان به 460 میلیارد تومان افزایش یافته که 24 درصد آن تا به امروز تخصیص یافته و امیدواریم تا پایان سال عمده این اعتبارات تخصیص یابد.

افت فشار آب در برخی نقاط شهر زنجان

وی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه‌ها علاوه بر همکاری ارگان‌ها نیازمند همکاری مردم هم هست، گفت: میزان مصارف آب در ماه جاری که فصل سردی هست، افزایش یافته است. حتی روز گذشته در برخی نقاط شهر زنجان دچار افت فشار شدیم! این مصارف نسبت به فصل گرم سال هیچ تفاوتی نداشته است در نتیجه از مردم و شهروندان زنجانی می‌خواهیم در مصرف آب نهایت دقت را داشته باشند، حتی اگر بارندگی باشد چرا که با توجه به آمارهای مذکور، این «بارندگی‌»‌ها، «دارندگی» نیست و نیازمند همکاری در مصرف آب هستیم!

در اجرای پروژه‌های شهری به وظایف‌مان عمل می‌کنیم، حتی اگر شهرداری همکاری نکند!

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان با شهرداری زنجان برای اجرای پروژه‌های شهری از جمله سبزه‌میدان هم گفت: بافت تاریخی و مرکزی زنجان برای شرکت آبفای استان اهمیت زیادی دارد. از 2 سال پیش پروژه‌ای برای اصلاح و بازسازی هسته مرکزی شهر اعم از بازار و اطراف آن تعریف کردیم و اعتبارات خود را نیز به این بخش سوق دادیم. با وجود معابر باریک، ترافیک، تعدد تاسیسات و شلوغی پروژه را اجرایی کردیم و بیش از 13 کیلومتر از شبکه را اصلاح و بازسازی کردیم و خوشبختانه دستاورد قابل قبولی داشته‌ایم.

جز‌ء‌قاسمی عنوان کرد: ما همانطور که در پروژه «پیاده‌راه» و در مباحث اصلاح و بازسازی حضور داشتیم سعی می‌کنیم به وظایف خود در اجرای پروژه«سبزه‌میدان» نیز عمل کنیم و اگر نیاز باشد شبکه فاضلاب نیز اجرا می‌کنیم تا در آینده نیازی به حفاری نباشد. ما نهایت همکاری را با شهرداری داریم هر چند این همکاری متقابل از سوی شهرداری را شاهد نبوده‌ایم به هر حال ما شهر را متعلق به همه شهروندان می‌دانیم و از سوی دیگر برای حفظ بافت تاریخی شهر باید تاسیسات بازسازی و اصلاح شوند، وظیفه خود می‌دانیم در اجرای پروژه نهایت همکاری، دقت و سرعت را داشته باشیم.

وزیر نیرو به زنجان سفر می‌کند

جز‌ء‌قاسمی در بخش دیگری از اظهارات خود از احتمال سفر وزیر نیرو در هفته جاری به استان زنجان (سه‌شنبه جاری) خبر داد و گفت: محور جلسه با توجه به مشکلات «آب» خواهد بود!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآبفای زنجانجزءقاسمی
sedayezanjannews.ir/nx8316


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»