کد خبر: 8333
1400/10/18 - 15:28


معاون درمان سازمان تامین اجتماعی کشور در زنجان گفت:

هزینه‌ سلامت باید زیر 30درصد شود

مهدی نیک‌سیرت مدیر درمان استان زنجان شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون درمان سازمان تامین اجتماعی ضمن گلایه از اقدام مسئولان وزارت بهداشت در قبال کادر این سازمان در استان‌ها گفت: وزارت بهداشت شاید آنچه که شایسته همکاران‌مان بود، حق‌شان را ادا نکرد! یادمان نمی‌رود که در چند ماه اول شیوع کرونا ما را از ماسک، گان و اقلام حفاظتی محروم کردند و مدیران ما مجبور بودند در استان‌ها به هر ترتیبی که شده اقلام موردنیاز تیم درمان را تهیه کنند اما به هر حال بحران‌های اولیه نیز گذشت و امروز با افتخار سرمان را بالا گرفته و می‌گوییم بالای 270 هزار بیمار در مراکز تامین اجتماعی بستری شدند بدون یک ریال کمک از جانب دولت!

آئین تودیع و معارفه مدیریت درمان استان زنجان (شنبه 18 دی‌ماه) با حضور معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در محل ساختمان مدیریت درمان استان زنجان برگزار و ضمن معارفه «مهدی نیک‌سیرت» به‌عنوان مدیریت جدید از خدمات «علی محمدی»، مدیر سابق مجموعه قدردانی شد.

خدمات رسانی به بیش از 270 هزار بیمار کرونایی در مراکز تامین اجتماعی

امیرعباس منوچهری، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در این جلسه در خصوص اهم اقدامات معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۹ اظهار کرد: تدوین و اجرای نظام سطح‌بندی مراکز در سه محور اساسی خدمات بستری، مراکز درمانی سرپایی و تجهیزات پزشکی پیشرفته به منظور برقراری عدالت در دسترسی بیمه‌شدگان به خدمات مورد نیاز، توسعه فناوری اطلاعات در راستای تسهیل فعالیت‌های مرتبط با ذی‌نفعان نظیر برنامه نسخه الکترونیک از اقدامات مهم سال 99 است.

وی ادامه داد: همچنین تدوین ضابطه مدیریت تعارض منافع در بخش درمان و ارسال به مبادی ذی‌ربط به منظور اخذ تایید و مدیریت بحران و برنامه‌ریزی جهت مقابله با اپیدمی کرونا با توجه به شیوع این بیماری در سال 99 انجام گرفت.

منوچهری با اشاره به تفاوت‌های خدمات‌رسانی سازمان نسبت به دهه 70 و 80 اظهار کرد: شاید سازمان به لحاظ منابع، سال‌های درخشانی داشت و عده زیادی از پزشکان در سیستم دانشگاهی علاقه‌مند به اشتغال در مراکز درمانی تامین اجتماعی بودند چرا که به لحاظ تجهیزات و خدمات درمانی جزو سازمان‌های به روز بود اما هم‌اکنون در چالش جدی قرار دارد.

منوچهری با بیان اینکه متاسفانه در اوایل شیوع کرونا تامین اجتماعی مورد بی‌مهری قرار گرفت، اضافه کرد: وزارت بهداشت شاید آن‌چنان که شایسته همکاران‌مان بود، حق‌شان را ادا نکرد! یادمان نمی‌رود که در چند ماه اول ما را از ماسک، گان و اقلام حفاظتی محروم کردند و مدیران ما مجبور بودند در استان‌ها به هر ترتیبی که شده اقلام موردنیاز تیم درمان را تهیه کنند اما به هر حال بحران‌های اولیه نیز گذشت و امروز با افتخار سرمان را بالا گرفته و می‌گوییم بالای 270 هزار بیمار در مراکز تامین اجتماعی بستری شدند بدون یک ریال کمک از جانب دولت! فکر نمی‌کنم هیچ یک از سازمان‌های بیمه‌گر تا این حد حامی افراد تحت پوش‌شان بوده باشند!

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود به کاهش فوتی‌های ناشی از کرونا اشاره کرد و گفت: کاهش فوتی‌های ناشی از کرونا به 19 الی 20 نفر در روز ناشی از تلاش کادر درمان است که امیدواریم این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد.

برنامه‌ریزی برای کاهش سهم هزینه‌های سلامت مردم به زیر 30 درصد

منوچهری با بیان اینکه پذیرش مسئولیت در این دوره نسبت به دهه 70 و 80 متفاوت و سخت است، اضافه کرد: نگاه بالا به پائین نباید در مجموعه جاری باشد، هر یک از نیروهایی که در اطراف مدیران مجموعه قرار دارند دارای شایستگی بوده و باید از ظرفیت آن‌ها بهره برد و برای اجرای برنامه‌ها از مشورت با آنها غافل نشد.

وی «تحول»، «عدالت» و «اعتماد» را سه شعار مهم مدیرعامل سازمان اعلام کرد و گفت: برنامه‌های پیش رو در سال 1401 در حوزه درمان دارای محورهای مختلفی خواهد بود. یکی از محورهای اصلی سطح‌بندی خدمات درمانی است که از دهه 70 شروع شده بود و در دهه 80 تقریبا رها شده بود و در سال 98 مجددا به صورت جدی اجرا شد که در رسیدن نسبی به عدالت در ارائه خدمات درمانی موثر است و ما از مدیریت جدید درمان استان زنجان می‌خواهیم این مهم را با تعامل با سازمان مرکزی در نظر داشته باشند.

منوچهری نظام ارجاع و «پزشک خانواده» را که از تکالیف وزارت بهداشت است و به مدت 9 سال به صورت پایلوت در کشور اجرایی می‌شود را از اولویت‌های دولت اعلام کرد و گفت: این مهم از تاکیدات سازمان تامین اجتماعی نیز است و باید به سمت پرشک خانواده و نظام ارجاع برویم!

این مسئول «خرید خدمت راهبردی» را از تکالیف قانونی سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و افزود: بر این اساس ما باید در راستای این مهم خدمات کیفی قابل قبولی به مردم ارائه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت باید به زیر 30درصد برسد، ابراز کرد: متاسفانه این مهم محقق نشده است. از بین 2 فرد ایرانی یک نفر تحت پوشش تامین اجتماعی است و بر این اساس اگر سازمان تامین اجتماعی بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد بخشی از تاکیدات قانون اساسی را می‌توانیم عملیاتی کنیم.

بیش از 54درصد جمعیت استان زنجان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

مسعود علیاری، مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از پرسنل درمان بیمارستان امام‌حسین(ع) و همکاری قابل ستایش مسئولان مربوطه در دوران شیوع کرونا عنوان کرد: در شرایطی که به لحاظ تجهیزات با کمبود جدی مواجه بودیم، کادر درمان به جان و دل خدمات خود را به بیماران ارائه کرد و بیشتر آنها نیز به کرونا مبتلا شدند. در بخش بیمه‌ای، دو سوم نیروها مبتلا به کرونا شدند اما مسئولیت خطیر خود که ارائه خدمات به افراد بیکارشده ناشی از شیوع کرونا و مسائل درمان آنها را فراموش نکردند.

علیاری اضافه کرد: علاوه بر این فشارها، بحث حذف دفترچه درمانی و نسخه‌نویسی الکترونیکی در مدیریت درمان استان زنجان اجرایی شد. خوشبختانه با وجود خدمات گسترده در خط مقدم در بخش درمان و بیمه فوتی ناشی از کرونا نداشتیم.

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود پوشش بیمه‌ای استان زنجان نسبت به کل کشور را بالا اعلام کرد و افزود: این میزان در کل کشور حدود 51 درصد است اما در زنجان بالای 54 درصد جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی هستند! نسبت پشتیبانی در برخی استان‌ها 4 و حتی زیر 3 بوده است در حالی که این میزان در استان زنجان بالای 4.7 بوده است که حاکی از همراهی همکاران استانی و برنامه‌ریزی دقیق است.

تاکید بر نوسازی تجهیزات پزشکی و درمانی مراکز بیمارستانی استان زنجان

ابوالفضل رفیعی، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیریت درمان سابق استان و آرزوی موفقیت برای مدیریت جدید ابراز امیداری کرد تا روز به روز شاهد ارتقای خدمات پزشکی استان زنجان باشیم.

رفیعی با بیان اینکه عمده افراد تحت پوشش تامین اجتماعی مربوط به اقشار متوسط و آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند، مسئولیت کادر درمان را خطیر و مهم دانست و از مدیران خواست تا به مقوله رعایت عدالت و پاکدستی که مورد تاکید دولت سیزدهم هست توجه جدی داشته باشند.

وی بر لزوم گسترش خدمات آنگونه که زیبنده مردم استان زنجان باشد تاکید کرد و خواستار پیگیری نوسازی تجهیزات حوزه پزشکی و درمانی به‌ویژه در مراکز بیمارستانی زنجان و ابهر شد.

رتبه نخست زنجان در زمینه تعداد تخت‌های بیمه شده

علی محمدی، مدیر درمان سابق استان زنجان در این جلسه ضمن ارائه گزارشی مشروح از اقدامات خود اظهار کرد: در نظر گرفتن مشکلات ارباب رجوع و همکاران از اولویت‌های بنده در مدت فعالیتم در مدیریت درمان استان زنجان بود. ابتدای سال 86 که فعالیتم را آغاز کردم، بودجه کل مدیریت درمان 10.5 میلیارد تومان بود و زمانی که رئیس بیمارستان امام حسین(ع) زنجان بودم حتی در تامین غذای بیماران با مشکل مواجه بودیم اما با عنایت مسئولان سازمانی مربوطه میزان بودجه به بیش از 500 میلیارد تومان رسیده است.

محمدی زنجان را برخوردارترین استان از لحاظ تخت بیمه شده اعلام کرد و گفت: طبق آخرین آمار ارائه شده و در شرایط کنونی زنجان برخوردارترین استان کشور به لحاظ تعداد تخت نسبت به بیمه‌شده در بخش تامین اجتماعی است. بر این مبنا به ازای هر 2 هزارو 500 بیمه شده تامین اجتماعی استان یک تخت بیمارستانی وجود دارد در حالی که میانگین کشوری 4هزار و 800 تخت است.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم بیمارستان امام حسین(ع) تنها بیمارستان استان است که در آن خدمات مربوط به زایمان در آب انجام می‌شود، عنوان کرد: در زمان مدیریت اینجانب بسیاری از نخستین خدمات پزشکی و بیمارستانی نوین در بیمارستان امام حسین(ع) زنجان با تلاش همکارانم انجام شده است.

محمدی از کلنگ‌زنی درمانگاه قیدار خبر داد و گفت: پاراکلینیک بیمارستان امید ابهر با اعتبار اولیه 95 میلیارد تومان برای مناقصه رفته و طی روزهای پیش رو اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی همچنین از صدور مجوز تخلیه و تخریب ساختمان مدیریت درمان استان زنجان خبر داد و افزود: با توجه به مسافت بیش از 100 کیلومتری ماهنشان و دندی از مرکز استان زنجان و مسیر صعب العبور، که در آن نزدیک به 19 هزار بیمه شده وجود دارد، اقدامات لازم برای احداث درمانگاه در این منطقه انجام شده است.

محمدی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا از اسفند سال 98 مقرر شد بیمارستان های تامین اجتماعی استان و دیگر مراکز درمانی استان حداکثر میزان تخت را در اختیار بیماران کرونایی استان قرار دهند، ابراز کرد: بر این اساس مدیریت درمان تامین اجتماعی استان نیز بدون محدودیت و با توجه به حساسیت و خطر بیماری با اولویت اول ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی را مورد توجه قرار داد که در این خصوص هرگز فعالیت‌های عادی آن نیز متوقف نشد.

به گزارش صدای زنجان، تامین اجتماعی در 2 بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم خدمات خود را به گروه‌های تحت پوشش ارائه می‌کند که در حوزه درمان مستقیم و بر اساس آمار ارائه شده سازمان تامین اجتماعی که سال 99 در رسانه‌ها نیز منتشر شد، 412 مرکز درمانی در سطح کشور دارد که از بزرگترین و مجهزترین بیمارستان‌ها تا دور افتاده ترین نقاط کشور را خدمت رسانی می‌کند.

طبق آخرین آمار مربوط به دی ماه سال 99، 230 پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک، 135 مرکز پاراکلینیک شامل رادیولوژی، آزمایشگاه، 35 درمانگاه خصوصی و دولتی و 12 بیمارستان در استان زنجان طرف قرار داد تامین اجتماعی هستند که بر اساس اظهارات مسئولان مدیریت درمان استان و احداث مراکز درمانی، این تعداد در سال‌های پیش رو افزایش می‌یابند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهزینه سلامتمدیریت درمان
sedayezanjannews.ir/nx8333


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»