کد خبر: 8375
1400/11/01 - 1:43


مسمومیت 13 کودک در یکی از روستاهای طارم

علوم پزشکی زنجان: علت احتمالی بیماری، آلوده شدن آب شرب روستا به دلیل بارندگی‌های اخیر است، بااین‌حال بررسی‌های آزمایشگاهی بر روی نمونه‌های آب و نمونه‌های تهیه‌شده از بیماران جهت مشخص نمودن عامل ایجادکننده بیماری در حال انجام است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از مخاطبان دیشب در تماس با صدای زنجان اظهار کردند که نوعی بیماری در روستای «دُهنه» شهرستان طارم شیوع پیداکرده است که تاکنون ۳۰ نفر از کودکان خردسال روستا را درگیر کرده و با علائمی چون استفراغ، اسهال و بی‌حالی همراه است.

به گفته آن‌ها در ۲۴ ساعت گذشته سه نفر از این کودکان به تشخیص پزشکان آپاندیس داشته‌اند و مورد جراحی قرارگرفته‌اند و مابقی در همان وضعیت قرار دارند و فعلاً کسی اطلاع دقیقی در مورد این بیماری به اهالی ارائه نکرده است.

بنا بر ادعای این مخاطبان، در پی پیگیری موضوع از مسئولان امور آب و فاضلاب شهرستان طارم، اعلام‌شده که باوجود تأخیر در اطلاع‌رسانی، به‌محض اطلاع، نمونه آب مصرفی در روستا جهت آزمایش‌ میکروبی ارسال‌شده که آزمایش‌های میکروبی از نمونه آب آشامیدنی نشان می‌دهد که آب مورداستفاده در منطقه مشکلی نداشته است.

همچنین کارشناس امور آب منطقه نیز اعلام کرده که کلر سنجی به‌صورت منظم و مرتب توسط مسئول خانه  بهداشت روستای مذکور و آزمایش‌ها به‌صورت روتین و ماهانه توسط واحد کنترل کیفی در آزمایشگاه  انجام می‌شود که با توجه به آزمایش‌ها و کلر سنجی انجام‌شده، کلر در محدوده استاندارد است.  

جلیل سلمانی، رئیس شورای روستای دهنه در این خصوص به صدای زنجان گفت: خانم حسینی در درمانگاه روستا در حال پیگیری موضوع هستند و از تمامی کودکان آزمایش گرفته‌شده تا علت این بیماری را پیدا کنند و پزشکان نیز اعلام کردند که احتمالاً به دلیل ویروس یا خوردن برف و سرما باشد که منتظر اعلام جواب آزمایش‌ها هستیم و از مردم خواهشمندیم تا اطلاع ثانوی آب را جوشانده و مصرف کنند.

از سویی دیگر مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در این خصوص به صدای زنجان گفت که پیگیر دلیل شرایط به وجود آمده در روستای دهنه است.

در همین رابطه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اطلاعیه‌ای صادر کرد و ضمن طرح احتمال آلودگی آب شرب روستا در پی بارندگی‌های اخیر اعلام کرد: «بدین‌وسیله به استحضار اصحاب فرهیخته و بزرگوار رسانه و مردم نجیب و شریف استان می‌رساند، از روز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه تا پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه تعداد ۱۳ بیمار با علائم اسهال، استفراغ و درد شکم، از اهالی روستای دهنه شهرستان طارم، که عمدتاً زیر ۱۰ سال سن داشته‌اند، به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نموده‌اند، طبق بررسی‌های صورت گرفته، علت احتمالی بیماری، آلوده شدن آب شرب روستا به دلیل بارندگی‌های اخیر است، بااین‌حال بررسی‌های آزمایشگاهی بر روی نمونه‌های آب و نمونه‌های تهیه‌شده از بیماران جهت مشخص نمودن عامل ایجادکننده بیماری در حال انجام است.

همچنین اقدامات لازم جهت کنترل بیماری ازجمله شست‌وشو و ضدعفونی منبع آب روستا، کلرزنی و کنترل مستمر میزان کلر باقیمانده آب روستا، تشدید مراقبت‌های بهداشتی ازجمله پیگیری‌های خانه به خانه جهت آموزش مردم، شناسایی، مراقبت و درمان بیماران انجام گردیده و تا کنترل کامل بیماری اقدامات پیشگیرانه آموزشی، بهداشتی، تشخیصی و درمانی ادامه خواهد داشت.

یادآور می‌گردد از جمع بیماران یادشده فقط یک نفر به خاطر علائم بالینی حاد و پاراکلینیکی، آپاندکتومی و ترخیص شده و 2 نفر نیز در حال حاضر بستری هستند و حال عمومی آن‌ها خوب است».

پیگیری‌های صدای زنجان برای مشخص شدن وضعیت مسمومیت کودکان روستای دهنه شهرستان طارم ادامه دارد.

انتهای پبام/

خبرنگار: زهرا نوری


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسمومیتطارمروستای دهنه
sedayezanjannews.ir/nx8375


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»