کد خبر: 8398
1400/11/05 - 15:42


صدای زنجان عملکرد پیمانکار شهرداری پس از بارش برف در زنجان را بررسی می‌کند؛

«آسمان آبی» نیست

پس از بارش سنگین برف در زنجان انتقادهای بسیاری به عملکرد شرکت «آسمان آبی» که پیمانکار شهرداری زنجان در مناطق یک و چهار بود واردشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- واگذاری خدمات امور شهری و فضای سبز شهرداری زنجان چندی پیش حاشیه‌های مختص خود را داشت و اگرچه کارگران این ارگان از برون‌سپاری خدمات ناراضی بودند و نگرانی‌هایی از بابت نداشتن امنیت شغلی خود داشتند بااین‌وجود بار دیگر این مسئله این بار با بارش برف و نارضایتی مردم از عملکرد  شهرداری به‌ویژه در منطقه یک شهری از زاویه دیگری مسئله‌ساز شد.

کیفیت خدمات‌دهی دریکی از مناطق تحت نظارت پیمانکار به‌قدری پایین بود که موجب نارضایتی مردم شد. این مسئله بار دیگر نگاه‌ها را به برون‌سپاری خدمات امور شهری معطوف کرد و سؤال‌هایی درزمینهٔ این موضوع ایجاد کرد که آیا واگذاری این دست از خدمات به پیمانکار درست است و یا در واگذاری توانایی پیمانکار موردتوجه قرار می‌گیرد یا خیر؟

آسمان آبی، آبی نیست

نماینده کارگران شهرداری زنجان با اشاره به اینکه شهرداری کل امور خدماتی شهر را به پیمانکار واگذار کرده است، اظهار کرد: باید توجه داشت که خدمات امور شهری تنها مختص به جمع‌آوری زباله از شهر نیست و برف‌روبی نیز از دیگر خدمات این بخش است که متأسفانه اکنون اگر نیروهای خود شهرداری وارد کار نمی‌شدند، پیمانکار منطقه یک عهده‌دار وظیفه خود نبود چراکه ماشین‌آلاتی در این زمینه نداشت.

وی با اشاره به اینکه هر پیمانکار نمی‌تواند، پیمانکاری کار کند، اظهار کرد: درواقع پیمانکار مثل جهاد نصر می‌تواند از پس وظایف خود برآید و همین پیمانکار بود که به داد شهرداری رسید؛ اما پیمانکار منطقه یک شهرداری، پیمانکار نیست. درواقع اگرچه عنوان «آسمان آبی» را دارد اما در یک‌کلام آسمان آبی نیست.

عملکرد پیمانکار ناحیه یک مناسب نبوده است

همایونی با اشاره به اینکه عملکرد پیمانکار ناحیه یک چندان عملکرد مناسبی نبوده است، اظهار کرد: این پیمانکار تجهیزات کافی ندارد و قطعاً برف‌روبی با دست امکان‌پذیر نیست. حتی این پیمانکار زباله‌ها را با ماشین‌آلات اجاره‌ای جمع‌آوری می‌کند و در حق کارگران این بخش نیز کم‌لطفی‌هایی دارد به‌طوری‌که  به کارگران خود حتی کفش گرم ویژه زمستان نداده بود و پس از اعتراض به‌زور کفش داده شد.

این نماینده با اشاره به اینکه پیمانکار بهتر است بومی باشد، اظهار کرد: این پیمانکار ساکن تهران است و تنها موقع پرداخت حقوق به استان می‌آید. امسال بارش برف همه را غافلگیر کرد و به نظر می‌رسد که این پیمانکار نیز غافلگیر شده باشد و درواقع در این زمینه کوتاهی کرده است.

وی ادامه داد: آقایانی که مدام صحبت از برون‌سپاری می‌کنند، اکنون پاسخگو باشند. درست است من به‌عنوان نماینده کارگری دارم حرف می‌زنم اما به‌عنوان یک شهروند هم از وضعیت شهر ناراضی هستم. مردم به دلیل کوتاهی از شهرداری گله‌دارند و از من نیز به‌عنوان کارگر شهرداری. این‌ها مدام می‌گویند که شهرداری ماشین ندارد درحالی‌که باید ابراز کرد که این وظایف به عهده پیمانکار است و برف‌روبی را باید پیمانکار انجام می‌داد نه شهرداری!

همایونی افزود: این پیمانکار در دوره‌های گذشته آمده و قرارداد خوبی با او نیز بسته نشده است. قرارداد این پیمانکار سه‌ساله است و از سال گذشته در استان فعالیت دارد. گفتنی است تاکنون دو اخطار درزمینهٔ خدمات نامناسب خود گرفته است و گفته می‌شود که با گرفتن سومین اخطار قراردادش ابطال می‌شود.

وی بابیان اینکه پیمانکار منطقه چهار عملکرد به نسبت بهتری درزمینهٔ امور شهری دارد و نارضایتی مردم درزمینهٔ فعالیت‌هایش کمتر است، اظهار کرد: با این وضع خدمات سایر مناطق شهری هم به پیمانکار واگذار خواهند کرد که پیگیری ما این است که این امر محقق نشود.

وی بابیان اینکه باید برای خدمات برف‌روبی حتماً پیمانکار بزرگ ورود پیدا کند تا بتواند رضایت مردم و کارگران و حتی مسئولین را جلب کند، افزود: هرچند که معتقدم  به هر جهت نارضایتی وجود خواهد داشت اما نارضایتی‌ها 10درصدی باید باشد نه اینکه به‌یک‌بار 80 درصد مردم از خدمات شهرداری ناراضی باشند.

انتخاب پیمانکار به‌صورت فراخوان و در طی یک‌روند قانونی انجام می‌شود

در ادامه حسین حمزه لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه واگذاری مسئولیت امور خدماتی شهر به پیمانکاران به قبل از شورای ششم بازمی‌گردد، گفت: روال واگذاری خدمات و انتخاب پیمانکار به‌صورت فراخوان است و اساساً فراخوانی داده می‌شود و سپس با طی کردن روند قانونی و اداری، یک نفر با توجه به پیشنهاد‌هایی که داده است برای امر در نظر گرفته‌شده به‌عنوان پیمانکار انتخاب می‌شود و این‌طور نیست که اهلیت و بومی بودن پیمانکار موردتوجه باشد.

وی ادامه داد: در اوایل دوره شورای ششمین ضعف‌هایی در عملکرد پیمانکار منطقه یک شهرداری دیده می‌شد که با پیگیری شورا و با فشارهایی که از سوی شهرداری به این پیمانکار وارد شد؛ بخشی از ضعف‌ها جبران شد و نقاط ضعف اولیه‌ای که وجود داشت تا میزانی جبران شد (در بحث ماشین‌آلات و نیروی انسانی). ضمن اینکه در بحث نیروی انسانی شهرداری پیمانکار را موظف کرده است که همان نیروی کار قبلی شهرداری را به کار گیرد و از جای دیگری به دنبال جذب نیروی انسانی نباشد.

این عضو شورای شهر در خصوص عملکرد پیمانکار ناحیه یک درزمینهٔ برف‌روبی چند روز بارش برف افزود: باید اذعان کرد که این‌طور نبوده است که این پیمانکار هیچ کاری نکرده باشد بلکه در سه روز اول بر اساس بازدیدهایی که اعضای شورا از مناطق مختلف شهری داشتند و همچنین با توجه به شکایت‌های مردمی که وجود داشت این موارد موردبررسی قرار گرفت. در دو روز اول حداقل معابر اصلی منطقه یک بازگشایی شده است اگرچه نارضایتی‌هایی هم در این زمینه بود، اما از ظهر روز دوم معابر تیغ‌زنی شده بود و معابر اصلی تمیز شده بودند و نمک‌پاشی صورت گرفته بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بحث جمع‌آوری زباله نیز در طی این روزها، باید اذعان کرد که طی روز اول معابر سایت مهتر بسته بود و جمع‌آوری زباله با مشکلاتی روبه‌رو بود از همین جهت جمع‌آوری زباله در این روز صورت نگرفت اما در روزهای بعدی تلاش بر جمع‌آوری زباله از سطح شهر بود.

توان و اهلیت پیمانکار باید موردتوجه قرار گیرد

وی در مورد قراردادهایی که با پیمانکاران در شهرداری بسته می‌شود، اظهار کرد: در این زمینه شهرداری با مشکلاتی روبه‌رو است و این امر تنها مختص شهرداری نیست و سایر ارگان‌ها نیز با این معضل روبه‌رو هستند.

درواقع در مورد اهلیت سنجی پیمانکار یک مقدار ضعیف عمل می‌کنیم و حتی گاهی اوقات این موضوع را موردتوجه قرار نمی‌دهیم چراکه در پیمانکار آسفالت همین اتفاق افتاده بود. 4 منطقه را به حجم 27 میلیارد آن‌هم با یک پیمانکار که تنها یک ست آسفالت‌ریزی دارد واگذارشده بود و درزمانی که بازه کاری محدود بود این پیمانکار باید 4 منطقه را آسفالت‌ریزی می‌کرد یعنی اینکه چون پیمانکاری در سامانه قیمت پایین‌تری داده است، نباید او را انتخاب کنیم و بایستی اهلیت و توان پیمانکار در این زمینه سنجیده شود.

حمزه لو پاک بابیان اینکه عملکرد پیمانکار منطقه 4 شهرداری خوب ارزیابی می‌شود و شاهد هستیم که کمترین مشکلات را ما در این منطقه داریم، اظهار کرد: وضعیت منطقه 4 وضعیت خوبی است و من نمی‌گویم اصلاً مشکلی ندارد اما وضعیت به‌مراتب بهتری دارد.

سخنگوی شورای شهر زنجان در خصوص برون‌سپاری افزود: شهرداری یک توانی را دارد و با یک سری محدودیت‌های قانونی نیز مواجه است مثلاً نمی‌تواند راننده استخدام کند و از همین رو حمل‌ونقل شهری را مجبور به واگذاری به بخش خصوصی هست اما باید توجه داشت که نباید در واگذاری و نظارت ضعیف عمل کنیم و یک سری مسائل رعایت نکنیم و سپس بگوییم که چون در این زمینه خوب عمل نشده است با اصل برون‌سپاری مخالفت کنیم. اما مشکل اساسی که در این میان داریم این است که درزمینهٔ انتخاب پیمانکار اهلیت سنجی نمی‌کنیم، ضمن اینکه این معضل مختص تنها شهرداری نیست.

انتهای پیام/

خبرنگار : زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرداری زنجانبرف روبیپیمانکار
sedayezanjannews.ir/nx8398


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»