کد خبر: 8413
1400/11/10 - 12:54


وعده مسئولان به اهالی روستای ماری برای حل مشکلات آنتن‌دهی؛

ماری 1401

دهیار «ماری»: مسئولان برای رفع مشکل «ارتباطی» فقط قول می‌دهند اما تاکنون کاری نکرده‌اند!/ رئیس اداره نظارت بر خدمات ارتباطی و رادیویی اداره کل فناوری اطلاعات استان: مشکلات «آنتن‌دهی» خطوط تلفن همراه و «اینترنت» ماری سال 1401 حل می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از اهالی روستای «ماری» در بخش قره‌پشتلوی زنجان در تماس با صدای زنجان با اشاره به مشکلات بیش از 5 ساله این روستا در رابطه با آنتن دهی تلفن‌های همراه اعلام کردند که بیش از 2 سال که از شیوع کرونا سپری می‌شود، دانش‌آموزان نیز به علت نبود بسترهای اینترنت از آموزش‌های مجازی و شبکه شاد محروم هستند!

شیوع کروناویروس، در نخستین گام مدارس و دیگر مراکز آموزشی را تعطیل و زمینه‌ای برای کسب تجربه‌ای جدید درزمینهٔ آموزش در سطح‌های مختلف را برای دستگاه‌های اجرایی، آموزش‌دهندگان و آموزش‌گیرندگان فراهم کرد.

اما دراین‌بین اینترنت و بستر مناسب برای دسترسی به فضای مجازی، مهم‌ترین شاخص در اجرای اهداف آموزش مجازی در دوران کرونا به‌حساب می‌آید.

دسترسی دشوار به اینترنت «شاد»

دراین‌بین دانش‌آموزان مناطق محروم و روستایی ازجمله «ماری» واقع در منطقه حفاظت‌شده ویژه سرخ‌آباد(سهرین) از توابع شهر ارمغانخانه به دلیل نداشتن دسترسی یا دسترسی محدود به فضای آموزشی آنلاین، با کاهش کیفیت، از آموزش مواجه شده‌اند.

در این روستا یک مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه وجود دارد و بعد از اتمام دوره باید دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل به ارمغانخانه مراجعه کنند.

علی یکی از ساکنان این روستا به صدای زنجان می‌گوید: اینترنت شاد رایگان است اما دانش‌آموزان این روستا به‌سختی به آن دسترسی دارند! برای بهره‌مندی از فضای مجازی فرزندم باید چند کیلومتری از منزلمان فاصله بگیریم، پیش از بارش برف این کار را می‌کردیم اما با مسدود شدن چندروزه راه‌های ارتباطی دیگر نتوانستیم خارج از روستا برویم! می‌گویند با آمدن تجهیزات نوین، دنیا شبیه به یک دهکده شده و کار بشر آسان شده است! ما اهالی ماری که این تجهیزات را در روستا ندیده‌ایم! با مجازی شدن آموزش‌ها به‌جای راحتی، برعکس کارمان دوچندان هم شده است!

او با اشاره به بازگشایی اخیر مسیر منتهی به ماری توسط عوامل راهداری عنوان می‌کند: دانش‌آموزان عضو برنامه شاد هستند و هرروز با مشقت فراوان حضور در کلاس درس مجازی، دروس مربوطه را با مشارکت معلمان فرامی‌گیرند! ما از مسئولان اداره کل فناوری اطلاعات می‌خواهیم برای ارائه خدمات عمومی مطلوب، کاری برای آنتن دهی و مشکلات اینترنت روستا بکند! الآن والدین روستا نمی‌دانند به فکر مشکلات اقتصادی‌ خانواده باشند یا افت تحصیلی فرزندان!

5 سال است که می‌گوییم امکانات ارتباطی «ماری» مطلوب نیست!

عباسی، عضو شورای روستای «ماری» با اشاره به اینکه حدود 85 خانوار در این روستا سکونت دارند به صدای زنجان می‌گوید: چندین بار به مسئولان مراجعه کرده‌ایم اما آن‌ها محدودیت در اعتبارات و نبود پول را عامل مشکلات آنتن دهی و اینترنت عنوان کرده‌اند. خانواده‌ای که دارای وسیله نقلیه است، خارج از روستا رفته و در شهر ارمغانخانه اینترنت را روشن و فرزندش از فضای مجازی و برنامه شاد بهره‌مند می‌‌شود! بقیه هم که وسیله نقلیه ندارد باید در خانه بماند و این شرایط سخت را تحمل کند!

عدم دسترسی دانش‌آموزان به شبکه شاد و نبود اینترنت، مشکلات ارتباطی اهالی با تلفن همراه و قطع‌ووصلی‌های مکرر که با نامساعد شدن هوا بدتر هم می‌شود ازجمله مسائلی است که از سوی دهیار «ماری»عنوان می‌شود.

فیض‌الله محمدی با اشاره به مسیر 12 کیلومتری منتهی به روستا می‌گوید: 5 سالی است که این روستا با مشکل نبود آنتن مواجه است، تلفن ثابتی در روستا وجود ندارد و اهالی با تلفن همراه (همراه اول) کارهای روزمره خود را به‌سختی انجام می‌دهند. بارها از طریق اداره کل فناوری اطلاعات استان موضوع را پیگیری و مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم، مسئولان هم قول استقرار دکل را داده‌اند اما تا به امروز محقق نشده است!

استقرار سایت جدید در «ماری» باهدف رفع مشکلات آنتن‌دهی

سعید بابایی، رئیس اداره نظارت بر خدمات ارتباطی و رادیویی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان نیز با تائید مشکلات ارتباطی چندین ساله روستای ماری عنوان می‌کند: در حال حاضر ری‌پیتر برای تأمین و پوشش وویس منطقه وجود دارد اما به‌صورت ناقص و نصفه و نیمه کارکرده و هر ازچندگاهی هم در خدمات‌رسانی با مشکل مواجه می‌شود، ما نیز هر بار از مخابرات خواسته‌ایم که مشکل را رفع کند!

بابایی بابیان اینکه روستا با مشکل تأمین اینترنت پرسرعت مواجه است که با پیگیری‌های انجام‌شده از طریق مرکز به‌احتمال 99 درصد با برنامه ارائه‌شده برای استقرار تجهیزات مذکور موافقت شود، از ایجاد سایت جدید و جایگزینی آن با ری‌پیتر فعلی در سال 1401 و رفع مشکلات آنتن دهی روستا خبر می‌دهد.

روستای «ماری»، سال 1401 از اینترنت پرسرعت بهره‌مند می‌شود

این مسئول با اشاره به مشکلات دسترسی دانش‌آموزان به شبکه شاد و آموزش‌های فضای مجازی اضافه می‌کند: سال قبل مجوز ایجاد سایت جدید را به اپراتور همراه اول اعلام کردیم اما این مهم اجرایی نشد، با قولی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داده‌اند، تمام روستاهای کشور تا آخر سال 1401 به شبکه پرسرعت اینترنت متصل می‌شوند که روستای «ماری» نیز یکی از آن‌هاست!

وی در پاسخ به برخی از والدین مبنی بر اینکه چرا مدرسه روستای ماری مجهز به مودم رایگان نشده است، می‌گوید: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، در سال قبل طرحی را اجرایی کرد که بر اساس آن مدارس روستایی مجهز به دستگاه مودم رایگان به همراه 30 گیگ اینترنت می‌شدند این مهم در روستاهای هدف استان نیز اجرایی شد. اما روستاهایی نظیر ماری که در انتن‌دهی مشکل‌دارند قطعاً از اینترنت نیز محروم می‌شوند و تحویل مودم به مدرسه این روستا به کارشان نمی‌آید!

 

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآنتن دهیروستای ماریقره پشتلو
sedayezanjannews.ir/nx8413


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»