کد خبر: 8511
1400/12/08 - 15:22


گزارش صدای زنجان از پاک‌سازی باقی‌مانده تانکر اسید واژگون شده در مسیر زنجان به دندی؛

اسید پاک نشد، خنثی کردند!

کارشناس نظارت و پایش محیط‌زیست استان زنجان: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه پاک‌سازی محقق نشد از همین رو مجبور به خنثی‌سازی این مواد شدیم و آهک پاشی صورت گرفت تا مشکلی برای محیط‌زیست ایجاد نشود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در تاریخ 27 بهمن‌ماه 1400، تانکری حمل مواد شیمیایی در مسیر ارتباطی دندی به زنجان واژگون شد که سرهنگ مهدی میناخانی، جانشین رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان در خصوص این موضوع به رسانه‌های گفته بود که این حادثه رانندگی در کیلومتر ۳۶ مسیر ارتباطی دندی به زنجان اتفاق افتاده است.

وی افزوده بود: واژگونی تانکرهای حامل مواد شیمیایی در برخی مواقع صدمات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را می‌زنند که لازم است رانندگان این تانکرها همواره رعایت احتیاط به‌صورت ویژه مدنظرشان باشد.

پس‌ازاین اتفاق، چند تن از اهالی روستاهای اطراف جاده دندی در تماس با صدای زنجان به بیان این نکته پرداختند که طی دو هفته گذشته، تانکری حامل مواد شیمیایی در مسیر راه ارتباطی دندی و زنجان واژگون شد و آسیب دید، به‌طوری‌که ماده شیمیایی ناشی از آسیب این تانکری حمل مواد در مسیر واژگونی تانکر سرازیر شد.

آن‌ها اذعان کردند: در ادامه ماجرا، به جهت خطرساز بودن ماده شیمیایی منتشرشده، اداره کل محیط‌زیست برای خنثی‌سازی این ماده شیمیایی اقداماتی انجام داد که هنوز باگذشت بالغ‌بر دو هفته از این ماجرا بقایای مواد حاصل از این خنثی‌سازی در محیط باقی است.

آن‌ها بابیان اینکه سؤالاتی درزمینهٔ خطرساز بودن این مواد باقی‌مانده در ذهن اهالی مطرح است، اذعان کردند: آیا نبایستی اقدامی از سوی مسئولان در جهت جمع‌آوری این مواد و بقایا از محیط صورت بگیرد؟

چهار و نیم تن آهک در محوطه‌ای که اسیدسولفوریک ریخته بود؛ تخلیه کردیم

در این زمینه اما محمدرضا محمدی، کارشناس نظارت و پایش محیط‌زیست استان زنجان بابیان اینکه پس‌ازاین اتفاق، اداره کل محیط‌زیست بلافاصله وارد عمل شد، اظهار کرد: با توجه به موقعیت توپوگرافی و اقلیمی منطقه و پیش‌بینی‌هایی هواشناسی در خصوص بارندگی‌های پیش رو در این زمینه بلافاصله وارد عمل شدیم و نزدیک به 4 و نیم تن آهک در محوطه‌ای که اسیدسولفوریک ریخته بود؛ تخلیه کردیم.

وی ادامه داد: پس از آهک پاشی‌های صورت گرفته نیز، در پایین‌دست همان منطقه (مسیری که اسیدسولفوریک به سمت پایین منطقه سرازیر شده بود) دیواره سدی به ارتفاع یک و نیم متر احداث شد تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

پاک‌سازی کامل اسید از محیط محقق نشد و خنثی‌سازی مدنظر قرار گرفت

محمدی بابیان اینکه ماده شیمیایی رهاشده در منطقه اسیدسولفوریک بوده است که اساساً ماده‌ای نیست که باعث ایجاد مشکلات اساسی شود، اظهار کرد: هدف ابتدایی ما این بود که این منطقه از اسیدسولفوریک به‌طورکلی پاک‌سازی شود و مواد و بقایا به محل دپوی پسماند کالسیمین انتقال یابد؛ اما متأسفانه با توجه به موقعیت توپوگرافی و جغرافیایی منطقه این امر محقق نشد چراکه محل وقوع این حادثه به حدی شیب داشت که نمی‌توانستم دستگاه و ماشین‌آلات بیاوریم و کاری انجام دهیم. از همین رو در مرحله بعد، مجبور به خنثی‌سازی این مواد شدیم و در این خصوص آهک پاشی صورت گرفت تا مواد، مشکلی برای محیط‌زیست ایجاد نکنند.

کارشناس نظارت پایش محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه به جهت احتیاط نیز به بخشداری و روستا نیز در جریان ماجرا و تصمیمات اتخاذشده قرار گرفتند و در این زمینه به آن‌ها نامه‌نگاری شد که مشکلی به وجود نیاید، اظهار کرد: در حال حاضر نیز موقعیت حادثه؛ خاک و آهک پاشی شده است و خاصیت اسیدی؛ اسیدسولفوریک به‌طورکلی خنثی‌شده است اما بنا به احتیاط برای اینکه مشکلی برای اهالی و دامداران پیش نیاید به اهالی روستا و بخشداری اعلام کردیم که احتیاط لازم را در این خصوص داشته باشند.

موارد احتیاطی در این زمینه لحاظ شده است

این مسئول در پاسخ به سؤال اینکه آیا پسماند و بقای این خنثی‌سازی مشکلی در طبیعت ایجاد نخواهد کرد؛ افزود: به‌طورکلی در این خصوص موارد احتیاطی در نظر گرفته‌شده است و تا حد امکان این منطقه از خطرات ناشی از این اسید پاک‌سازی‌شده است. ضمن اینکه طبیعت نیز خود دست به پالایش و پاک‌سازی می‌زند و به‌مرور مشکلات در این زمینه را کمتر می‌کند. همچنین قلیایی بودن خاک استان نیز در خنثی‌سازی این مواد تأثیرگذار خواهد بود.

محمدی بابیان اینکه این تانکر حاوی 21 تن اسیدسولفوریک بود، اظهار کرد: پس از واژگونی این تانکر، 7 تن از ماده در تانکر حمل مواد باقی‌مانده بود که آن را از محل خارج و انتقال دادیم؛ ولی 14 تن مابقی در مسیر حادثه سرازیر شده بود که در این زمینه نیز تا جای ممکن و با توجه به شرایط توپوگرافی و جغرافیایی منطقه، رفع مشکل کردیم. از همین رو اهالی روستای اطراف در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

کارشناس نظارت پایش محیط‌زیست استان زنجان در خصوص اقدامات آتی اداره محیط‌زیست در این زمینه اظهار کرد: ممکن است بارندگی‌هایی نیز در طی هفته‌های آینده صورت بگیرد، از همین رو ما بنا به احتیاط پس از بارندگی‌های رخ‌داده، دیواره و سدی که ساخته بودیم را یک بازبینی و تست خواهیم کرد که اگر خدایی نکرده مشکلی وجود داشته باشد؛ دوباره آهک پاشی صورت بگیرد.

به گزارش صدای زنجان، اسیدسولفوریک، یکی از مواد شیمیایی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. این اسید به‌صورت مایعی شفاف، بی‌رنگ و بی‌بو  است که دارای خاصیت خورندگی و سوزانندگی است. این اسید به‌طور کامل در آب حل می‌شود و دارای خاصیت خورندگی بر روی فلز، بافت‌های زنده و حتی سنگ‌ها است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتانکر اسیدمحیط زیستجاده دندی
sedayezanjannews.ir/nx8511


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»