فرماندار اسبق زنجان: یکی از چالشهایی که وجود دارد و شهر را درازمدت آزار داده است، عدم همکاری و مشارکت شهروندان در امور شهری است/ شهردار اسبق زنجان: اکنون استاندار، شهردار و اعضای شورای شهر، خط فکری واحد دارند و در تقابل با آنها شهروندان نیز انتظاراتی دارند
پایگاه خبری صدای زنجان-
پس از کشوقوسهای فراوانی که بر سر انتخاب شهردار زنجان بود، شهردار انتخاب شد و
کمتر از دو ماه است که شهردار جدید پایکار آمده است و از برنامههای خود سخن به میان
میآورد. با نگاهی به آنچه شورای شهر ششم و شهرداری در طی این دوره تغییرات پشت سر
گذاشتهاند، مشاهده میکنیم که شهرداری و شورا با چالشهای زیادی روبهرو هستند.
با شروع فصل کاری جدید، نیز مسلماً
بر این چالشها افزوده خواهد شد. چالشهایی مانند تحمیل نیروی مازاد بر بدنه
شهرداری، بیاعتمادی مردم به شورای شهر بهواسطه اتفاقاتی که در چند سال اخیر در
بدنه شورای شهر افتاده است، وجود پروژههای ناتمامی که اتمام آنها از سالی به سال
دیگر موکول میشود و نبود اعتبارات کافی.
در این میان رسول بیات،
فرماندار اسبق زنجان میگوید که چنین چالشهایی در همه شهرها وجود دارد و گاه
اشتراکاتی بین آنها است.
او در گفتوگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بحث مدیریت شهری یکی از
مباحث تخصصی و یکی از خواستهها و مطالبات شهروندان و مدیران است چراکه هرکسی که
در شهری ساکن است با تمام وجود شهر برایش مهم است، گفت: بنابراین اگر مدیریت شهری
قوی داشته باشیم مسلماً ساکنان و شهروندان آن شهر هم راضیتر خواهند بود و مسلماً
در زندگی افراد وضعیت معابر و مبلمان شهری اثرگذار است بهطوریکه مردم هر چه از این
خدمات بیشتر بهره ببرند، مسلماً خوشحالتر از سابق هستند و از زندگی لذت بیشتری میبرند.
عدم تطابق اختیارات
مدیریت شهری با مسئولیتهای محوله
وی بابیان اینکه در حال حاضر
در مدیریت شهری شهر زنجان با چالش و آسیبهایی مواجه هستیم، گرچه این چالشها تنها
مختص خود زنجان نیست و عموماً با سایر شهرها نیز اشتراکاتی دارد، ادامه داد: یکی
از مشکلات این حوزه عدم تطابق اختیارات مدیریت شهری با مسئولیتهای محوله است یعنی
همه از شهردار توقعاتی دارند ولی برعکس بسیاری از کشورهای اروپایی که تمام اختیارات
(اعم از گاز و آب و برق و گاز و پلیس و حتی مالیات در اختیار شهردار است) را به مدیرت
شهر دادهاند ولی در ایران و متعاقب آن در زنجان اینگونه نیست و شهردار برای یک
حفاری کوچک باید از 10 ارگان مجوز بگیرد و کلی از مباحث و مشکلات دیگر وجود دارد
که بار اصلیاش بر دوش مدیرت شهری است و عدم تطابق اختیارات مدیریت شهری با مسئولیتها
از مشکلات موجود در این حوزه است که همواره بوده است و تصور بنده بر این است که
سال آینده هم یکی از چالشهای پیش روی شهرداری، همین موضوع است.
عدم همکاری و
مشارکت شهروندان در امور شهری
فرماندار سابق زنجان افزود:
دومین چالشی که در این زمینه وجود دارد و شهر را درازمدت آزار داده است، عدم همکاری
و مشارکت شهروندان در امور شهری است. میتوان اذعان داشت که ما بیشتر شهرنشینان را
داریم نه شهروند و شهروندان! و عدم مسئولیتپذیری در گروههای مختلف تأثیرگذار است
بهعنوانمثال ما در همین شهر زنجان شاید بالای 100 میلیارد تومان از محل چک، از
مردم طلب وصول نشده داریم (اطلاعات اجتماعی گذشته من از اوضاع) و مردم از هر ترفندی
استفاده میکنند که پول را پرداخت نکنند. شهردار نمیتواند بدون این اعتبار شهر
را بچرخاند و خیلی از موارد من شاهد عدم مسئولیتپذیری شهروندان، در برخی از موارد
چالشهایی را پیش روی شهرداری قرار داده است و این موضوع سال آینده شهرداری را نیز
تهدید میکند
برنامهریزی صحیحی
برای زندگی بهتر مردم نداریم
وی افزود: چالشی دیگری که در این
زمینه وجود دارد؛ این است که ما برنامهریزی صحیحی برای زندگی بهتر مردم نداریم و درواقع
توازنی بین شرق و غرب و شمال و جنوب زنجان وجود ندارد و عملاً خیلی از برنامهها
(طرحهای مربوط به فضای سبز و خیابانکشیها) روی زمینمانده است و این موضوع بهنوعی
مردم را سرگردان کرده است و آوارگی مردم را در این زمینه شاهد بودیم و مردم بهشدت در این زمینه رنج میبردند
درحالیکه در کشورهای دیگر مثل فرانسه طرح تفضیلی را کنار گذاشتهاند و بر اساس نیاز
شهر در مورد آن تصمیمگیری میکنند.
پایین بودن سطح
سرمایه اجتماعی شهرداری در میان لایه و اقشار اجتماعی
این کارشناس مدیریت شهری
افزود: یکی از چالشهای دیگری که در این زمینه وجود دارد پایین بودن سطح سرمایه
اجتماعی شهرداری در میان لایه و اقشار اجتماعی است یعنی اکنون شهر زنجان چندان به
مدیران شهری خود اعتماد ندارد. درواقع یکی از بزرگترین سرمایههای شهری ما سرمایه
اجتماعی است. سرمایه اجتماعی که مبتنی بر اعتماد عمومی باشد و این اعتماد اکنون و
در این برهه زمانی ازدسترفته است (به جهت عملکرد اعضای شورا و شهرداریهای گذشته)
و باید این اعتماد به شهرداری بازگردد و این موضوع برای سال آینده نیز بهعنوان یک
چالش پیش روی اعضای شورا و شهرداری وجود دارد.
انحراف در هزینه
کرد اعتبارات
به گفته بیات؛ چالش دیگری که
شهرداری و شورا با آن مواجه است؛ انحراف در هزینه کرد اعتبارات بهویژه در حوزه
فرهنگی است. برای سال آینده بودجه فرهنگی کنار گذاشته است که این بودجه باید در
حوزه فرهنگ و حقوق شهروندی و مسائل عمومی شهری هزینه شود؛ اما شاهد هستیم که این
هزینه در جای دیگر (نظیر تعمیر سرویس بهداشتی مساجد و یا برگزاری تکیه عزاداری در
ایام حسینی) هزینه میشود ولی این درست نیست. درواقع این اعتبار بایستی برای سطح
فرهنگ عمومی لحاظ شود و این انحراف هم اگر در سال آینده در بودجه وجود داشته باشد،
عملاً باعث بیاعتمادیهایی بین شهروندان خواهد شد.
تراکم بیشازحد
نیروهای انسانی مازاد
بیات افزود: تراکم بیشازحد نیروهای
انسانی مازاد بر نیاز شهرداری از دیگر چالشهای پیش روی این ارگان است که عملاً
بخش اعظمی از اعتبارات شهرداری را به خود اختصاص میدهد و درآمدی که شهرداری خود
کسب میکند یا دولت در قالب مالیات بر ارزشافزوده به این ارگان میدهد، هزینه
حقوق میشود و این چالش بهنوعی مدیریت شهری را پرهزینه کرده است. از همین رو بایستی
روی این موضوع فکر کرد و نیروی متخصص جذب نمود. ضمن اینکه شهرداری باید یک اتاق
فکر تخصصی بزرگی داشته باشد که باعث مشارکت عموم مردم در اداره شهر شود نه اینکه نیروهای
مضاعف باشد و تنها هزینهتراشی کنند.
به ادعای این کارشناس؛ چالش دیگر
پیش روی شهرداری این است که مردم احساس میکنند که شهرداری برای ایجاد مانع آمده
است و موظف به وصول مطالبات است و همچنین مردم چندان از عملکرد شهرداری و نوع و
زمان شروع و پایان پروژهها و کیفیت خدمات احساس رضایتمندی نمیکنند. برای مثال کیفیت
آسفالتهای شهری پایین است و کفپوشهای معابر مناسب فصل سرد سال نیست و این
موضوعات بیانگر این امر است که چندان برنامهریزی دقیقی در این زمینه وجود ندارد.
شهرداری نباید حیات
خلوت گروه خاصی باشد
بیات با ارائه پیشنهادهایی به
شهردار و شورای شهر افزود: شهرداری نباید حیات خلوت گروه خاصی باشد. شورایی که بارأی
گروه خاصی انتخابشدهاند اکنون نماینده تمام مردم شهر هستند و شهرداری نباید حیات
خلوت یک عده خاص باشد. از همین رو اولین کار شهردار و شورای شهر بایستی این باشد
که مردم را جذب کنند و شهردار و مدیریت شهری باید متعلق به همه افراد باشد و خود
مدیریت شهری اولین کارش این است که محل برای مشورت ایجاد کند و مشوق همهکسانی
باشند که بدون هیچ خطوربط سیاسی برای شهر و شهرداری پیشنهادهایی دارند و کمککار
شهرداری هستند. در وهله بعدی شهرداری نیازمند یک اتاق فکر است که باید در این
زمینه ورود داشته باشد و همه کارها را بررسی کند و یک بازنگری مجدد در همه طرحها
داشته باشد در این صورت مسلماً شهرداری با چالشهای کمتری در سال آینده مواجه
خواهد شد.
افزایش بودجه شهرداری
برای سال آینده
در ادامه فریدون هاشم نژاد،
شهردار اسبق زنجان با اشاره به اینکه اخیراً در مورد بودجهبندی سال آینده صحبتهایی
وجود داشت که دیدگاه مثبتی را به مخاطبین آن میدهد، اظهار کرد: در جلسه رسمی شورای
شهر مطرحشده است که برای اولین بار شاهد افزایش 56 درصدی بودجه سال آینده هستیم و
در سال 1401 حدود 1300 میلیارد تومان بودجه سال پیشبینیشده است که طبق اظهارات
آقای شهردار این بودجه با حمایت مسئولین و شهروندان صرف توزیع عادلانه خدمات شهری
و امور جاری و عمرانی شهرداری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مسلماً
بودجه در نظر گرفتهشده به نفع شهر و شهروندان خواهد بود، اظهار کرد: از طرفی
شهردار درزمینهٔ تکمیل پروژه پادگان و یوترن و تکمیل پروژه سبزهمیدان در فاز اول
در سال 1401 قولهایی داده است و بنا است که این پروژهها تکمیل شوند. همچنین شهردار
عنوان کرده است که این تفریق بودجه به معنای تحمیل هزینه بر گرده مردم نخواهد بود
و سعی میکنیم با افزایش درآمدهای کوششی و عدم تحمیل هزینه برای شهروندان فعالیتهای
خود را پیش ببریم و حتی در این زمینه اقدام به کاهش عوارض شهری کنیم.
مسلماً اگر این موضوعات عملی
شود، میتوان امیدوار بود که اتفاقات خوبی در شهر افتد. ضمن اینکه افزایش بودجه
شهرداری؛ نشان از شهامت و برنامهریزی و شجاعت آقایان است و سابقه نداشته است که
در شهرداری بودجه را تا 600 تا 800 میلیارد ببندند و مسلماً برنامهریزیای در پشت
قضیه هست که بودجه سال آینده را 1300 میلیارد تومان بستهاند.
شهرداری یک
موسسه عامالمنفعه نیست
فرماندار اسبق طارم بابیان اینکه
بنا بر تجربههایی که پیشازاین در مدیریت شهری داشتم توصیهام این است که بودجه
منظور شده ورزشی و فرهنگی در پارکها و مکانهای ورزشی و اماکن فرهنگی و برای ایجاد
روحیه نشاط در میان شهروندان هزینه شود و از هزینه در مساجد و هیئتها
و تیمهای ورزشی حرفهای و غیره خودداری کنند چراکه این ارگانها متولی خاص خود را
دارند. درواقع شهرداری اگر میخواهد موفق شود، بایستی با آن بودجهای که مختص
شهرداری است کارهای عملیاتی و اجرایی کند. بعضاً اشتباهی که ما داریم این است که
همه ادارات در این مسائل به شهرداری مراجعه میکنند و انتظار کمک از سوی شهرداری
دارند. این موضوعات مشکلات شهر را حل نمیکند و این ارگانها بایست از بودجه خود
در این زمینه هزینه کنند و کار شهرداری را به شهردار و شورای شهر بسپارند. قطعاً
بایستی از صرف هزینه در این زمینه کاسته
شود تا بتوانیم این هزینه را برای مسائل شهری نظیر آسفالتریزی، جدولگذاری، معبر
گشایی و ساماندهی سیستم حملونقل شهری، فضاهای سبز، پارکها و خرید ماشینآلات موردنیاز
شهرداری و توجه به کمبودهای آتشنشانی هزینه کنیم.
شهردار اسبق زنجان بابیان اینکه
باید در این زمینه برنامهریزی درست انجام دهیم، افزود: شهرداری بایستی کارخانه
آسفالت خود را ساماندهی کند و در سنگفرش شهری از مصالح مناسب استفاده کند و وضعیت
پارکها را بهبود ببخشد و از درختهای دارای قابلیت سربزدایی در فضای شهری بهره
ببرد و تماموقت و انرژِی خود را در سر این مسائل بگذارد. از همین رو است که نبایست
شهرداری را درگیر کارهای دیگر کنیم و به آن به دید یک موسسه عامالمنفعه نگاه کنیم.
وی با اشاره به اینکه اکنون سیستم
مدیریت شهر یکپارچه است، گفت: اکنون استاندار، شهردار و اعضای شورای شهر، خط فکری
واحد دارند و در تقابل با آنها شهروندان نیز انتظاراتی دارند. مطالبات مردم،
اکنون مطالبات عمرانی و معیشتی است و مردم دیگر از جنگ و جدال و هرجومرج و گفتمانهای
سیاسی و وعدهووعیدها خسته شدهاند و این خطکشیها را کنار گذاشتهاند و واقعیت این
است که اکنون دنبال مطالبات خود یعنی توسعه شهر هستند. موضوعی که در توصیههای
حضرت علی(ع) به مالک اشتر هم وجود دارد که وقتی ایشان مالک اشتر را برای فرمانروایی
مصر میفرستند آنجا اشاره میکنند که اول برای توسعه و عمران برنامهریزی کنید و این
جزو دستور کار اسلام هست.
مردم حقوق
شهروندی را بهجا بیاورند
به اعتقاد هاشم نژاد؛ مردم نیز
باید حق شهروندی خود را بهجا بیاورند و در این زمینه مدیران شهری را حمایت کنند و
در پاکیزگی شهر و دفع زباله و مشکلاتی که پیش میآید؛ یار و یاور آنها باشد.
شهردار اسبق زنجان افزود:
اکنون نیز مجمعی با عنوان «مجمع ادواری شهرداران» که جمعی از شهرداران قدیمی زنجانی
عضو آن هستند، تشکیلشده است و از مسئولین این انتظار میرود که از ظرفیت این مجمع
استفاده کنند و از آنها بهعنوان یک شهروند پویا و فعال کمک بگیرند.
وی ادامه داد: شهردار در بخش دیگری
از صحبتهای خود از بهکارگیری روابط عمومی قویتر برای شهرداری سخن به میان میآورد،
از همین رو توصیه من به ایشان این است که از بهکارگیری رسانهها غفلت نکنند چراکه
هرکدام از نشریات میتوانند بخشی از جمعیت استان را بسیج کنند و وارد میدان بیاورند.
اخیراً نیز معاونت عمرانی استانداری نیز اظهارنظری در این رابطه داشتهاند. به نظر
میرسد بایستی از ظرفیت رسانهها در کنار ظرفیتهای مردمی نظیر سمنها و نهادها در
اداره شهر بهره برد.
مدیریت تنها به
معنای هزینه کردن صرف نیست
وی بابیان اینکه مدیریت تنها
به معنای هزینه کردن صرف نیست و بهکارگیری افراد متخصص نیز جزوی از مدیریت است،
اظهار کرد: به نظر میرسد بایستی اتاق فکری را خارج از خطکشیهای سیاسی برای مدیریت
شهرداری ایجاد کنیم تا در قالب این اتاق یک برنامهریزی درست و کارآمد برای مدیریت
شهری داشته باشیم.
این کارشناس افزود: در بحث
امور شهری همه شهروندان باید دست در دست هم بدهیم تا شهر خود را توسعه دهیم. این
امر که گناه خود را گردن مدیران قبلی بیندازیم درست نیست. باید باکار نشان داد که
شهرداری در این دوره از دورههای قبلی کارآمدتر است و درواقع با شعار و دادن وعده
در این زمینه هیچ مشکلی حل نمیشود.
امنیت مدیریتی
را برای مدیران شهری فراهم آوریم
هاشم نژاد با انتقاد از شوراهای
شهر افزود: همواره پس از معرفی اعضای شورای شهر، اعضای شورا اقدام به برکناری و
تعویض شهردار میکنند. همین اشتباه در شورای فعلی نیز مشاهده شد که بهمحض ورود،
شهردار را عوض کردند. این در حالی است که شورا میتوانست با یک تعامل درست از ایشان
بخواهند حداقل تا زمان انتخاب شهردار جدید برنامه بدهند درحالیکه شاهد بودیم که این
تغییر چه بر سر زنجان آورد و چه میزان شهر دچار بیبرنامگی و آشفتگی شد. از همین
رو انتظار میرود که امنیت مدیریتی برای مدیران شهری نیز ایجاد کنیم. این امر که
آقای فیروز فر در این شرایط شجاعانه آمد و شهردار شد را کم نشماریم و در اجرای
برنامههایشان بایستی به ایشان کمک کنیم.
انتهای پیام/
خبرنگار: زهره میرعیسیخانی