کد خبر: 8550
1400/12/26 - 17:17


در نشست خبری شهردار زنجان مطرح شد؛

نگرانی شهروندان زنجانی درباره ترافیک

نشست خبری شهردار زنجان با اصحاب رسانه امروز پنج‌شنبه 26 اسفندماه 1400 در سالن اجتماعات سازمان فرهنگی و هنری و اجتماعی زنجان برگزار شد و شهردار در این جلسه اظهار کرد: ترافیک زنجان موضوعی نیست که با اصلاح حمل‌ونقل عمومی و مشکلات معابر حل شود و نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات لازم است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری شهردار زنجان با اصحاب رسانه امروز پنج‌شنبه 26 اسفندماه 1400 در سالن اجتماعات سازمان فرهنگی و هنری و اجتماعی زنجان برگزار شد و شهردار در این جلسه اظهار کرد: ترافیک زنجان موضوعی نیست که با اصلاح حمل‌ونقل عمومی و مشکلات معابر حل شود و نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات لازم است.

علیرضا فیروز، در این نشست با اشاره به اینکه رویکرد شهرداری فراهم کردن رفاه اجتماعی و توزیع عادلانه خدمات در شهر است، اظهار کرد: بزرگ‌ترین پروژه سال آینده احداث پارک هاشم نژاد در منطقه بی‌سیم است که در حال عقد قرارداد آن هستیم که مسلماً با افتتاح این پارک 6.5 هکتار به فضای سبز زنجان اضافه خواهد شد.

دفاع از حقوق شهروندان یک وظیفه مهم بر دوش شهرداری

وی بابیان اینکه دفاع از حقوق شهروندان یک وظیفه مهم بر دوش شهرداری است، ادامه داد: وظیفه شهرداری است که شهری آباد و زیبا را برای شهروندان فراهم آورد و در این راستا یک وظایفی بر عهده شهرداری است که باید در انجام آن وظایف کوشا باشد و یک وظایفی هم بر عهده شهروندان است که دستگاه‌های اجرایی مستقر در شهر بایستی به‌صورت منسجم در کنار شهرداری باشند چراکه اگر این انسجام نباشد، اقدامات شهرداری به‌تنهایی پاسخگوی انتظارت مردم نخواهد بود.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه شهرداری وظیفه دارد شهر را به محیطی امن و آرام برای شهروندان خود تبدیل کند،خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی در اولویت کار شهرداری هستند و این برنامه‌ها با اولویت‌سنجی دقیق اجرا خواهند شد که برای سال جدید بر روی فرهنگ شهروندی متمرکز خواهیم داشت.

برای اجرای پروژه‌های بزرگ در سال‌های آتی به دنبال جذب سرمایه‌گذار خواهیم بود

فیروز فر بابیان اینکه از بدو ورود بنده به شهرداری با مشکلات ریزودرشت شهری روبه‌رو هستیم، افزود:شهرداری در این چند سال تلاش خواهد کرد که پروژه بزرگ جدیدی را وارد کار نکند چراکه بودجه شهرداری محدود است و اجرای پروژه بزرگ مانع از توازن خدمت در سطح شهر می‌شود، بنابراین در صورت تصمیم‌گیری برای پروژه‌ای بزرگ به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای اجرای آن پروژه خواهیم بود.

وی افزود: اکنون چندین پروژه نیمه‌تمام شهری داریم که پروژه سبزه‌میدان یکی از آن‌ها است که قدمتش به دهه‌ها می‌رسد. مشکلاتی در این پروژه وجود دارد که برخی از آن‌ها بر عهده شهرداری است و برخی از آن‌ها بایستی با مشارکت دیگر عوامل دخیل حل شود. چند گلوگاه این پروژه مربوط به شرکت برق و شرکت آب و فاضلاب است و به دلیل اینکه در آینده در سبزه‌میدان به‌هیچ‌عنوان اجازه حفاری داده نخواهد شد؛ لذا برای تکمیل پروژه سبزه‌میدان بایستی همه کارها  ازجمله شبکه فاضلاب در حال انجام شود.

این مسئول اظهار کرد: چند اشکالی درزمینهٔ مصالح پروژه سبزه‌میدان وجود داشت که در این زمینه با پیمانکار وارد بحث شدیم و خوشبختانه این موضوع خیلی زود تشخیص داده‌شده است و به دنبال این هستیم که این مشکلات سریع برطرف شود تا بتوانیم فاز اول این پروژه را در سال 1401 افتتاح کنیم. همچنین بنا است تا پروژه پل امام حسن(ع) را که سعی کرده بودیم عبور از زیر پل آن را یک‌میزان زودتر از موعد وعده داده‌شده آزاد کنیم سوم خردادماه افتتاح کنیم.

شهردار زنجان خاطرنشان کرد: همچنین تلاش داریم؛ پروژه معبر پادگان را تا سوم خرداد به بهره‌برداری برسانیم. پروژه پارکینگ طبقاتی سعدی که یک قسمتش تجاری است و یک قسمت پارکینگ طبقاتی است؛ بایستی در دو فاز افتتاح شود که فاز پارکینگش در حال اتمام است ولی سعی ما بر این است که قسمت تجاری نیز تا شهریورماه تمام شود که اگر بتوانیم این دو فاز را به‌موقع تمام کنیم. شاید بهتر باشد که هر دو را در یک‌زمان افتتاح کنیم.

برنامه‌ریزی دقیق برای اتمام پروژه‌ها در اسرع وقت

وی بابیان اینکه بحث دیگری که شهروندان از آن بسیار گله‌دارند بحث تکمیل پروژه‌ها است، افزود: بنا ما بر این است که با کار و برنامه دقیق از طولانی شدن پروژه‌های بزرگ و کوچک جلوگیری کنیم. این حق شهروندان است که وقتی پروژه‌ای شروع می‌شود، امید داشته باشند که این پروژه هر چه سریع‌تر جمع شود. نمونه‌اش راسته مسگران پایین است که پروژه بسیار مشکلی بود و مشکلات متعددی از قبیل بافت فرسوده و مشکل انشعابات آب و فاضلاب را داشت ولی با جدوجهدی که شد خیلی زود این پروژه تا حد مطلوبی جمع شد و ادامه آن نیز پس از ایام عید به پایان خواهد رسید.

شهردار زنجان بابیان اینکه تلاش ما بر این است که مردم را در اجرای پروژه‌های شهری وارد کنیم، افزود: ادامه  پروژه ساماندهی بازار زنجان یک از برنامه‌های مهم برای سال آینده است که در این زمینه نمایندگانی را برای سال آینده از خود کسبه و اهالی بازار  در نظرخواهیم گرفت تا پروژه را هدایت و نظارت کنند. این موضوع یک برنامه‌ریزی خوب خواهد بود تا مردم را در تصمیم‌گیری‌ها و تحقق تصمیم‌ها و نظارت دخیل باشند. ضمن اینکه دولت مردمی یعنی اینکه مردم را در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تحقق تصمیمات دخالت دهیم و بدین‌صورت فساد را ریشه‌کن کنیم.

شهروندان درزمینهٔ ترافیک شهری نگرانی‌هایی دارند

فیروز فر بابیان اینکه شهروندان درزمینهٔ ترافیک شهری نگرانی‌هایی دارند، افزود: کارهای زیادی در شهر در حوزه ترافیک شهری انجام‌شده است ولی این کارها انسجام نداشته و طبق یک برنامه جامع صورت نگرفته است. نمونه‌اش طرحی که اخیراً در سیستم حمل‌ونقل شهری انجام‌شده است و قصدش بر این بوده است که محورهای اتوبوس‌رانی تقویت شود و ترافیک کاهش یابد و در نوع خود منحصربه‌فرد بوده است چراکه توانسته است ترافیک را در نقاطی از شهر کاهش دهد و این موضوع قابل کتمان نیست ولی چون کامل اجرانشده است، اکنون ما با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم و امکان ادامه آن‌هم وجود ندارد.

وی بابیان اینکه ما مجبور به اصلاح این طرح هستیم چراکه مطالبه مردم است به‌ویژه ایستگاه‌های اتوبوسی که در وسط معابر قرار دارد، افزود: بایستی با ارائه راهکار مختلف به نتیجه قابل قبولی در این زمینه برسیم. با رایزنی‌هایی که در این زمینه با راهور استان و شورای ترافیک و استاندارد استان و کشور داشتیم توانستیم تمهیدات قابل قبولی را در این زمینه فراهم کنیم که اکنون مقدمات برای برداشتن این ایستگاه‌ها فراهم‌شده است. ضمن اینکه بنا است که در صورت امکان  درب اتوبوس‌ها از سمت چپ تعبیه شود تا برخی مشکلات این حوزه برطرف گردد.

این مسئول بابیان اینکه به‌هرحال بایستی ترافیک زنجان اصلاح شود، افزود: اکنون حلقه مفقوده ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اطلاع‌رسانی درست است و این اطلاع‌رسانی را باید تقویت کنیم و مردم اگر آگاهی داشته باشند که سیستم حمل‌ونقل عمومی ما به چه صورت در حال انجام خدمات است  انتخاب برایشان راحت‌تر خواهد بود.

18 اتوبوس جدید به سیستم حمل‌ونقل شهری اضافه شد

این مسئول افزود: ما در برنامه سال آینده ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری را مدنظر داریم که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت توانستیم 18 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه کنیم. همچنین در حال پیگیری اضافه کردن 36 دستگاه مینی‌بوس به سیستم حمل‌ونقل استان هستیم.

وی بابیان اینکه ترافیک زنجان موضوعی نیست که با اصلاح حمل‌ونقل عمومی و مشکلات معابر حل شود و نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات لازم است، خاطرنشان کرد: مرکز شهر ما که ترافیک بالایی را دارد محل تجمع پر مراجعه شغل‌ها نظیر مطب پزشکان است درحالی‌که مرکز شهر بایستی محل گشت‌وگذار افراد برای خرید و تفریح باشد. از همین رو این ایراد بر مدیریت شهری وارد است و ما اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر سازمان نظام پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی قصد انتقال پزشکان را به نقاط مختلف شهر داشته باشند، حاضریم برای ایجاد منطقه‌ای برای این صنف وظایف خود را با مساعدت‌های حداکثری انجام دهیم و در این راستا هدف ما برای سال آینده جانمایی بازارهای صنفی و میادین مختلف حرفه‌ای و صنفی برای شهر خواهد بود. البته نگاهی هم به از کار نیفتادن کسب‌وکارهای شهری در مراکز شهرداریم.

افزایش 56 درصدی بودجه شهرداری نسبت به سال قبل

فیروز فر بابیان اینکه شعار ما خدمت به مردم بدون فشار آوردن بر آن‌ها است، اظهار کرد: بودجه زنجان با یک افزایش 56 درصدی نسبت به سال قبل بسته‌شده است و به‌هیچ‌عنوان تحقق این بودجه فشارش بر گرده مردم نخواهد بود و تائید این امر موضوع کاهش عوارض 1401 نسبت به سال 1400 است که باوجود تورمی که در سال آینده خواهیم داشت عوارض را برای سال آینده کاهش داده‌ایم.

وی بابیان اینکه شهرداری مشغول ارائه خدمات آمادگی شهر برای بهار است، افزود: امسال در بحث فضای سبز حرکت‌های خوبی داشتیم و از هفته درختکاری تا به امروز بالغ‌بر 6 هزار و 25 اصله نهال مثمر در بین شهروندان و مجموعه‌ها توزیع‌شده است. همچنین امسال آتش‌نشان‌های ما، بیشترین آمادگی‌ را برای روز چهارشنبه‌سوری داشتند و 20 اکیپ در نقاط مختلف شهر مستقر بودند و آمادگی کاملی در این زمینه داشتیم.

خواستار تحول آرامستان‌ها برای سال جدید هستیم

شهردار زنجان بابیان اینکه خواستار تحول آرامستان‌ها برای سال جدید هستیم، افزود: آرامستان نبایستی تنها محل تدفین اموات باشد و باید محل آرامشی برای همه مراجعه‌کنندگان به این محل باشد که این موضوع هدف کلی ما است و از همین رو هدف جدیدی را برای آرامستان تعریف کردیم که در اول سال این خدمات به ریز تدوین و ارائه می‌شود. اما برای عید نوروز تمهیداتی را برای آرامستان در نظر گرفته‌ایم.

وی بابیان اینکه با توجه به ایام پایان سال، جمع‌آوری زباله شهری به بالای 450 تن در روز رسیده است و تولید زباله بسیار بالا رفته است، گفت: در یک مراسم کلی با عنوان خانه‌تکانی نظافت ورودی و مبادی اصلی شهر را در برنامه داشتیم. همچنین نخاله‌های به‌جای مانده از چهارشنبه‌سوری بلافاصله جمع‌آوری شد.

فیروز فر خاطرنشان کرد: 26 المان برای عید نوروز امسال در نظر گرفته‌شده است که 8 المان سفره هفت‌سین است که 4 المان آن از سال‌های قبل مانده‌اند و 18 المان ازجمله نمای خانه وزیری را در سطح شهر برای این ایام در نظرخواهیم داشت. همچنین تا دیروز صبح 9 هزار و 550 جعبه گل، و 20 هزار و 500 بوته گل در میادین و فضای سبز شهری گل‌کاری شده است.

وی بابیان اینکه دو سال به خاطر کرونا، اقدامات خاصی درزمینهٔ نوروز صورت نگرفته بود و همکاران ما امروز دارند جبران مافات سال‌های قبل را نیز انجام می‌دهند، اظهار کرد: به فراخور موقعیت سال ما شروع به لکه‌گیری معابر کردیم. ضمن اینکه لکه‌گیری معابر در ابعاد کوچک با آسفالت سرد و در معابر بزرگ‌تر با آسفالت گرم انجام می‌گیرد به‌طوری‌که تا به امروز  بالغ‌بر 95 تن آسفالت سرد را برای چاله‌های کوچک و 866 تن آسفالت گرم برای لکه‌گیری معابر بزرگ در بیش از 3 هزار نقطه شهر مورداستفاده قرارگرفته است. متأسفانه معابر از وضعیت خوبی برخوردار نیست و باوجود لکه‌گیری‌هایی که شده بازهم ما برخی موارد راداریم که در ایام پیش رو به دنبال حل این مسائل هستیم.

فیروز فر با تأکید بر راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی، اظهار کرد: ورود به این مسیر مشکلاتی خواهد داشت ولی باید در این زمینه صبر پیشه کرد تا به حد قابل‌قبول برسیم پس‌ازآن در این زمینه بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

شهردار زنجان در ادامه بابیان اینکه شهرداری زنجان دو دهه با تلاطم پیش رفته است، اظهار کرد: حساس‌ترین مدیریت در کشور شهرداری است که باید باثبات‌ترین مدیریت کشور باشد ولی نیست. سیستم حاکم، شهرداری زنجان را تضعیف کرده است اما  در همین مدت کوتاه تلاشم بر این بوده است که با همین نیروی موجود این سیستم را قوت ببخشم.

شهروندان، شهردار مناطق چهارگانه خود را بشناسند

وی بابیان اینکه زنجان از چهار منطقه تشکیل‌شده و شهردار هر منطقه اختیارات کامل دارد، اظهار کرد: شهروندان بایستی شهردار خودشان در منطقه را بشناسند چراکه مسئولیت‌های این منطقه بر عهده این شهردار خواهد بود و از این تاریخ به شهردار هر منطقه اختیار تام خواهم داد. نظیر اتفاقی که در روزهای برفی سال جهت بالابردن کیفیت رخ داد.

وی به موضوع انتصابات در شهرداری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: باید نگاه جامع در انتصابات داشته باشیم تا در پایان خیر در آن باشد و این‌طور خواهد بود که همه هدف ما خدمت به مردم باشد و قطعاً در این راستا قانون در رأس است. شرط ما جای‌گیری مناسب فرد در تیم مدیریتی است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهردار زنجانعلیرضا فیروزفرزنجان
sedayezanjannews.ir/nx8550


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»