کد خبر: 8580
1401/01/27 - 9:8


صدای زنجان از نابسامانی بازار دارو و دلایل افزایش قیمت آن گزارش می‌دهد؛

نیشِ دارو

رئیس مجمع خیرین سلامت استان: «عملیاتی نشدن موارد ابلاغی در حیطه دارو» و «وجود دلالان» باعث افزایش دارو می‌شود/ معاون غذا و داروی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان: افزایش قیمت دارو، غیرمعمول نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس مجمع خیرین سلامت استان زنجان اظهار کرد: تصور مدیران دولتی بر این است که با برنامه‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، مشکلی در تأمین دارو بیماران ایجاد نشود اما به دو دلیل ما شاهد مشکلاتی خواهیم بود؛ عملیاتی نشدن موارد ابلاغی در حیطه دارو و وجود دلالان!

این روزها گرانی و نابسامانی در بازار دارو باعث نارضایتی و سرگردانی بیماران شده درحالی‌که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند دارو در سال جاری گران نخواهد شد.

دارو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها بکار می‌رود و اگر به‌موقع در دسترس قرار نگیرد روی شاخص‌های کمی و کیفی سلامت جامعه تأثیر نامطلوب می‌گذارد و می‌تواند سبب بروز اختلالات و گرفتاری‌های جدی و تهدیدکننده‌ای در جامعه، محروم ماندن از درمان و حتی مرگ بیماران شود.

این روزها بحث حذف ارز ترجیحی دارو باعث کمبود، گران شدن داروها و عدم پوشش بیمه‌ای مناسب شده و دغدغه‌ای اساسی در افکار عمومی جامعه به‌ویژه بیماران ایجاد کرده است و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در برخی از داروخانه‌های داروهای موردنیاز وجود ندارند که این موضوع موجب نگرانی افکار عمومی شده است.

به گفته کارشناسان، داروهای بدون نسخه و برخی داروهای تحت پوشش بیمه‌ها بی‌سروصدا گران شده‌اند، بدون اینکه بیماران متوجه شوند. زیرا، بیمار فقط به فکر تهیه دارو است و گران بودن آن در ابتدا به چشم نمی‌آید. فقط زمانی مورد اعتراض واقع می‌شود که احتیاج به دارو در سبد ثابت خانواده قرار داشته باشد و باید همیشه یک یا چند قلم داروی خاص را برای بیمارش تهیه کند

بحث تأمین ارز و کمبود دارو و اختلال در زنجیره تأمین دارو، همواره در نظام سلامت کشور موضوعی چالش‌برانگیز بوده و نسبت به آن هشدار داده می‌شد. کمبودهای دارویی و افزایش قیمت چند برابری در حوزه دارو طی دو سال گذشته اما، در شرایطی اتفاق افتاد که بحث تغییر نرخ ارز دارو نیز به‌عنوان موضوعی چالش‌برانگیز مطرح شد؛ به‌طوری‌که برخی ادامه سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو را علت معضل کمبود دارو می‌دانستند و معتقد بودند که ارز دولتی دیگر کفاف تأمین دارو و مواد اولیه دارویی را نمی‌دهد و واردکنندگان در صف تخصیص ارز مانده‌اند. این گروه همچنان نیز معتقدند که باید یارانه دارو را از طریق بیمه‌ها و به‌صورت مستقیم به بیماران پرداخت کرد. آن‌ها همچنین ارز ترجیحی در حوزه دارو را عامل فساد و رانت دانسته و معتقدند که اختصاص ارز ترجیحی به دارو منجر به هدر رفت منابع و سوءاستفاده از منابع ارزی می‌شود.

از سوی دیگر برخی هم همچنان موافق تخصیص ارز دولتی به دارو هستند و در همین راستا نیز از افزایش قیمت دارو و گرانی آن نگران بوده و تأکیددارند که موضوع جبران مابه‌التفاوت ارز دارو از طریق بیمه‌ها در حالی مطرح می‌شود که سال‌هاست بیمه‌های پایه در تأمین صددرصدی بودجه‌های سالیانه خود و حمایت مکفی از بیمه‌شدگان دچار مشکل هستند و سالانه مبالغی را به‌عنوان کمبود و کسری اعتبار اعلام می‌کنند و به‌این‌ترتیب است که اکنون در پرداختی‌ها و پوشش بسیاری از خدمات خود، با مشکلاتی مواجه‌اند

سیستم صحیحی برای تجویز دارو در کشور وجود ندارد

 در این زمینه اما «جمشید وفا»؛ مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان با اشاره به اینکه بدون در نظر گرفتن این تغییرات در حوزه دارو می‌توان اذعان داشت که دارو و تأمین آن در کشور ما دچار مشکلات متعددی است، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل کامل نبودن مراقبت‌های سلامتی بیماری، مصرف دارویی بسیار زیاد است. از طرفی به دلیل نبود سیستم صحیح درمانی، بیمار نمی‌داند به کدام پزشک جهت درمان مراجعه کند و از همین رو ما شاهد تجویزهای متعدد پزشکان برای یک بیمار هستیم و اصولاً سیستم صحیحی برای تجویز دارو در کشور ما وجود ندارد.

وی ادامه داد: این موضوعات باعث می‌شود که مصرف معمول دارو در کشور ما از میزان متوسط سایر کشورها بالاتر است. اما با توجه به اینکه مردم در کشور ما وابستگی بالایی به دارو دارند، دارو همواره ارزان بوده است.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان افزود: طبیعتاً با این تغییراتی که در حوزه ارز دارو ایجاد می‌شود، قیمت دارو 3 تا 4 برابر افزایش خواهد یافت.

به گفته این پزشک، تصور مدیران دولتی بر این است که با برنامه‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، مشکلی در تأمین دارو بیماران ایجاد نشود اما به دو دلیل ما شاهد مشکلاتی خواهیم بود. یکی اینکه آن مواردی که به‌صورت بخشنامه و ابلاغیه به مراکز ابلاغ می‌شود، تنها بر روی کاغذ باقی می‌ماند و عملیاتی نمی‌شود و بنابراین قول‌هایی که مدیران دولتی می‌دهند، تحقق پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در کنار این عامل متأسفانه به دلیل وجود دلالان و واسطه‌ها که در هر صنفی وجود دارند و تنها مختص به این صنف نمی‌شوند، شاهد افزایش قیمت دارو خواهیم بود و به هر نحوی واسطه‌هایی دراین‌بین هستند، قبل از اینکه حتی این ارز حذف شود، وضعیت دارو را دچار مشکل کرده‌اند، چراکه  اکنون داروهایی که در سطح بازار وجود دارند، داروهای خریداری با ارز ترجیحی هستند ولی شاهد هستیم دارو گران و کمیاب شده است و حتی برخی از شیرخشک‌هایی که در ماه‌های گذشته بود، کمیاب شده و مشکلاتی در این زمینه  به وجود آمده است.

دارو؛ مسئله سبد غذایی و یا معیشتی مردم نیست

وفا خاطرنشان کرد: دارو مسئله سبد غذایی و یا معیشتی مردم نیست که اگر نباشد به‌هرحال به‌نوعی کنار بیایم؛ بلکه بسیار اساسی‌تر است به‌خصوص برای بیماران خاص و افراد سالمند که بسیاری از این افراد به‌صورت روزانه به این داروها وابسته هستند و طبیعی است که با این وضع درآمد و معیشت اگر دارو گران شود این خانواده‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد و حتی به قیمت جان این بیماران تمام خواهد شد.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان افزود: فردی که نتواند داروی خود را تأمین کند وضعیت و تکلیفش روشن است و این موضوع بسیار خطرناک است. ضمن اینکه بیمار تنها بایستی رنج بیماری را داشته باشد و به غیر این رنج درد دیگری را نداشته باشد ولی ما در حرف فقط این موضوع را ابراز می‌کنیم و درواقع اصل رنج بیمار تهیه آن دارو است و دیگر در توان مردم نیست که دارو بخرند.

نقش بیمه‌ها تقویت شود

این مسئول بابیان اینکه اگرچه نباید دارو ارزان عرضه شود چراکه موجب قاچاق دارو به خارج از کشور و از دست رفتن سرمایه‌ها می‌شود، گفت: مردم باید توان خرید دارو را داشته باشد و در این نقطه؛ نقش بیمه‌ها اهمیت دارد و بیمه باید هزینه داروها را پرداخت کند و تنها درصد ناچیزی از آن به عهده بیمار باشد.

وی افزود: این موضوع در کشورهای اروپایی رعایت می‌شود و حتی برای کسانی که مصرف داروی آن‌ها بالا می‌رود؛ همان مبلغ ناچیز نیز حذف می‌شود و کل هزینه دارو را خود بیمه‌ها متقبل می‌شوند اما متأسفانه در کشور ما بیشتر هزینه به عهده بیمار است و به نظر می‌رسد که در این زمینه بایستی نقش بیمه‌ها تقویت شود تا بیمار بتواند هزینه آن را پرداخت کند.

در این خصوص و برای پیگیری بهتر وضعیت دارو در استان، صدای زنجان با «مهدی بیگدلی»، رئیس اتحادیه داروسازان استان و «محمدباقر آیت‌اللهی»، مدیرعامل شرکت تعاونی داروسازان استان زنجان تماس گرفت که متأسفانه علیرغم پیگیری، شرایط مصاحبه با این دو مسئول فراهم نشد.

افزایش قیمت دارو؛ غیرمعمول نیست

در این زمینه اما «مریم نوبرانی»، معاون غذا و داروی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه ارز ترجیحی فعلاً از روی دارو برداشته نشده است، اظهار کرد: اگر افزایش قیمتی در دارو‌ اتفاق می‌افتد، این افزایش قیمت یک افزایش قیمت روتین است که هرساله درزمینهٔ دارو اتفاق می‌افتاده است.

وی ادامه داد: اگر کسی در این زمینه اعتراض دارد و گمان می‌کند که دارو باقیمت بالایی به او فروخته می‌شود، حتماً فاکتور دارو را از داروخانه بگیرد که بتواند در این زمینه شکایت خود را ثبت کند؛ چراکه باید بررسی شود که افزایش قیمت به شکل تخلف بوده است و یا این افزایش قیمت، افزایش قیمتی است که به‌صورت سرتاسری اتفاق می‌افتد.

این مسئول خاطرنشان کرد: گرفتن فاکتور حق قانونی هر بیمار است و داروخانه‌ها موظف هستند که این فاکتور را به کسی که به داروخانه رجوع کرده است بدهند و در این صورت هر فردی که احساس می‌کند در این زمینه به او گران‌فروشی شده است می‌تواند شکایت کند؛ چراکه تا زمانی که فاکتوری در دست معاونت غذا و دارو نباشد، نمی‌توانیم در این زمینه اقدام کنیم.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار داروگرانی داروعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8580


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»