کد خبر: 8612
1401/02/07 - 12:57


صدای زنجان کمبود مسکن در شهر دندی و بالا رفتن اجاره‌بها در آن را پیگیری می‌کند؛

پارکینگ خوابی در دندی

مردم شهر دندی: مردم پارکینگ خواب شده‌اند!/ مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان: آمادگی اجرای نهضت ملی مسکن در شهر دندی را با توجه به نیازسنجی این منطقه و تأمین زمین توسط راه و شهرسازی داریم/ رئیس شورای شهر دندی: کمبود زمین و مسکن در شهر دندی مشهود است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از اهالی شهر دندی در تماس با صدای زنجان با گله از هزینه اجاره مسکن در این شهر کوچک خواستار رسیدگی به مشکلات مسکن در این شهر شدند. یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: به داد مردم دندی برسید. به خاطر نفوذ عده‌ای زمین‌دار در شهر دندی از توابع ماهنشان تفکیک زمین‌های جدید برای گسترش شهر ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کرایه منزل به بالای 2میلیون تومان رسیده است. خانه خالی وجود ندارد. مردم پارکینگ خواب شده‌اند. چه کسی در این زمینه باید پاسخگو باشد؟ یک کارگر مگر چه قدر درآمد دارد که بخواهد نصف حقوق خود را  تنها صرف اجاره مسکن کند. صدای ما به گوش کسی نمی‌رسد. چرا نباید زمینی برای نهضت ملی مسکن برای این شهر در نظر گرفته شود؟

این شهروند افزود: قیمت بالای زمین و مصالح و ساخت‌وساز باعث شده است که دیگر خانواده‌ها امیدی به خرید مسکن نداشته باشند، از طرفی نیز قیمت‌های بالای اجاره‌بها، زندگی را برای بسیاری از کارگران و قشر پایین جامعه سخت کرده است و این وضعیت به‌مراتب در شهری مثل دندی که عرضه مسکن آن کمتر نیز هست، بیشتر می‌شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساخت مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر است

در این زمینه صدای زنجان با سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان تماس گرفت و پاسخ شاهین‌فر این بود که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساخت مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر است و کارگزار ما است که این مسائل را دنبال می‌کند و انجام می‌دهد. یا راه و شهرسازی زمین در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهد و آن‌ها کار ساخت‌وساز را انجام می‌دهند و یا یک سری تسهیلات برای بهسازی مسکن‌های روستایی به شهروندان از طریق بنیاد مسکن اختصاص می‌یابد که نرخ سود تسهیلات آن‌هم پایین است.

در شهر دندی اصلاً برنامه‌ای برای ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن وجود نداشت

این در حالی است که رضا خواجه‌ای، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه شهر دندی از شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت هست و برای شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از تسهیلات طرح ویژه بهسازی برای مسکن پرداخت داشت و همین‌الان هم این پرداخت‌ها ادامه دارد، اظهار کرد: شهر دندی در حدود 4 هزار و 700 نفر جمعیت دارد و حدود هزار و 150 خانوار هم در آنجا ساکن هستند و با توجه به اینکه در سال‌های قبل حدود 500 واحد تسهیلات مسکن از سال 94 تا به امروز به متقاضیان ساخت مسکن در دندی پرداخت‌شده است و همین‌الان هم کسانی که تمایل به دریافت تسهیلات طرح مسکن روستایی داشته باشند، می‌توانند، از تسهیلات 200 میلیون تومانی بهره ببرند و در این زمینه به بنیاد مسکن مراجعه کنند.

وی افزود: منتهی در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت که بنیاد مسکن متولی ساخت نهضت ملی مسکن است تأمین زمین به عهده راه و شهرسازی است و با توجه به نیاز‌سنجی‌هایی که وزارت راه و شهرسازی انجام داده بود، شهر دندی اصلاً برنامه‌ای برای ثبت‌نام نداشت و به همین دلیل اصلاً زمینی تحویل بنیاد مسکن نشده که برای ساخت مسکن برنامه‌ریزی کنیم چراکه پیش‌ازاین طرح تسهیلات بهسازی مسکن روستایی تا آنجا که منطقه نیاز داشته است پرداخت‌شده است و همین‌الان نیز پرداخت می‌شود.

آمادگی اجرای نهضت ملی مسکن در شهر دندی را داریم

خواجه‌ای بابیان اینکه اگر متقاضیان زیادی در این زمینه وجود داشته باشند، بنیاد مسکن آمادگی این موضوع را دارد که در این زمینه ورود پیدا کند و برای مردم این منطقه نیز در غالب طرح نهضت ملی اقدام به ساخت مسکن کند، اظهار کرد: منتهی مراتب از سمت راه و شهرسازی به این شهر زمینی تخصیص داده نشده است که ما درزمینهٔ ساخت در این منطقه اقدام کنیم. ضمن اینکه شاهد هستیم حتی درزمانی که  نیازسنجی که توسط راه و شهرسازی انجام می‌گیرد، بخشی از متقاضیان ریزش پیدا می‌کنند و درواقع از میزان متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در یک منطقه کاسته می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: برای دندی اصلاً در این زمینه نیازسنجی صورت نگرفته و سامانه باز نشده بود و با توجه به اینکه پیش‌ازاین نیز تسهیلات بهسازی مسکن به این منطقه اختصاص‌یافته بود اصلاً ثبت نامی هم صورت نگرفته بود. اگر مجموعه راه و شهرسازی نیازسنجی‌ها را داشته باشند و زمین تحویل بنیاد مسکن بدهند و ثبت‌نام صورت بگیرد ما آمادگی این را داریم که در این منطقه نیز ساخت‌وساز را داشته باشیم و اگر اتفاقات مربوط به این موضوع صورت بگیرد، مسلماً این امر در اولویت بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت.

کمبود زمین و مسکن در شهر دندی مشهود است

در این زمینه رحمان برزگر، رئیس شورای شهر دندی در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار می‌کند: کمبود زمین و مسکن در شهر دندی مشهود است و ما در این زمینه با استانداری نیز نامه‌نگاری‌هایی داشتیم و بنا است تا اجازه بدهند بخشی از زمین‌های طرح تفصیلی شهر دندی را که در محدوده و حریم  شهر قرار دارد به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص بدهیم.

این مسئول بنا بود که جزئیات بیشتری را در مورد مشکلات شهر دندی درزمینهٔ اختصاص نیافتن زمین به طرح نهضت ملی مسکن در دسترس صدای زنجان قرار بدهد که علیرغم پیگیری خبرنگار صدای زنجان، این مسئول به تماس‌ها پاسخ نداد.

انتهای پیام/


خبرنگار: زهره میر عیسی خانی 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندندیاجاره نشینیپارکینگ خوابی
sedayezanjannews.ir/nx8612


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»