کد خبر: 8657
1401/02/17 - 9:20


صدای زنجان نارضایتی شهروندان از وضعیت خدمات‌رسانی در بیمارستان امام حسین(ع) را بررسی می‌کند:

آرزوی درمان در مدیریت درمان

در سه‌ماهه سوم سال گذشته مدیریت درمان استان به لحاظ عملکردی در کشور از آخر پنجم بوده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «منِ مادرِ باردار، با درد وحشتناک ناحیه شکمم پنجشنبه به بیمارستان امام حسین (ع) رفتم ولی با حرف پزشک استرسم دوچندان و امیدم ناامید شد چون تشخیص دکتر سقط بود آن‌هم به‌احتمال، چون دستگاه سونوگرافی نداشتند پزشک نوبت آن شب گفت برو بیرون سونو کن شنبه بیار ببینم، ولی من با درد زیاد طاقت نیاوردم و به بیمارستان موسوی رفتم بلافاصله دستور بستری دادند و بعد از دو روز حالم خوب شد و پسرم سالمه. خدا رحم کرد رفتم یه بیمارستان دیگه وگرنه اگه حرف اون پزشک را گوش می‌دادم جان خودم و بچه‌ام در خطر بود.»

«منِ پیرمرد، چند روز پیش رفتم بیمارستان امام حسین(ع) برای آنژیوگرافی ولی منو ارجاع دادن به بیمارستان موسوی، اونجا هزینه درمانم 3 میلیون تومان شد که با هزار بدبختی جورش کردم. من اگه وضع مالی خوبی داشتم که نمی‌رفتم به بیمارستان تأمین اجتماعی. گفتم بیمه دارم شاید با کمترین هزینه انجام بدن ولی قبول نکردن. من یه عمر پول بیمه واریز کردم برای همچین روزایی ولی ظاهراً خیلی به درد نمی‌خوره.»

«اگه شب به اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) مراجعه کنید به‌ندرت پیش میاد به داد مریض برسند و در بیشتر موارد به مراکز دیگه ارجاع میدن. معلوم نیست این بیمارستان را برای چی ساختن وقتی به داد مریض نمی‌رسند.»

این‌ها تنها بخشی از نمونه‌ گلایه‌هایی است که از سوی شهروندان به صدای زنجان ارسال‌شده و تقاضای پیگیری برای رسیدگی به وضعیت این بیمارستان را داشتند. برای طرح این گلایه‌های مردمی با مدیر درمان تأمین اجتماعی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه به‌تفصیل آن را می‌خوانید:

مهدی نیک‌سیرت، حدوداً سه و نیم ماه پیش پس از فعالیت 14 ساله علی محمدی در مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان در حالی این سمت را عهده‌دار شده که مدیریت درمان به لحاظ عملکردی وضعیت مطلوبی نداشته چراکه طبق آخرین آمار منتشره در سه‌ماهه سوم سال گذشته مدیریت درمان استان به لحاظ عملکردی در کشور از آخر در رده پنجم قرارگرفته است.

به‌طور یقین یکی از فاکتورهای تأثیرگذار دررسیدن به این رتبه کشوری همین نارضایتی‌های مردم از نحوه خدمات ارائه‌شده در مراکز درمانی تأمین اجتماعی به‌ویژه بیمارستان امام حسین(ع) است.

اعتماد ازدست‌رفته؟

برخی معتقدند در چند سال اخیر اعتمادی که قبلاً مادران باردار برای به دنیا آوردن نوزادان خود به کادر بیمارستان امام حسین (ع) داشتند کاهش پیداکرده است چراکه پیش‌ازاین عده‌ای این بیمارستان تأمین اجتماعی را جدای از تفاوت هزینه به دلیل مجرب بودن کادر بلوک زایمان حتی به بیمارستان خصوصی ترجیح می‌دادند ولی در چند سال گذشته به دلیل قصور و کوتاهی و بی‌توجهی به وضعیت مراجعه‌کنندگان نارضایتی‌ها از این بخش بیشتر مشهود بوده و درنتیجه آن کاهش مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان را به همراه داشته است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی در پاسخ به چرایی و منشأ این نارضایتی‌های ایجادشده و در توضیح دلیل کاهش مراجعات به این بیمارستان، ضمن رد قصور رخ‌داده از سوی کارکنان این بخش در مواجهه با مراجعه‌کنندگان و مادران باردار بر این موضوع متذکر شد که از ابتدا به دلیل کادر مجرب، این بیمارستان به بیمارستان زنان مشهور بود ولی به‌مرور تخصص‌ها گسترش‌یافته و به عمومی تبدیل‌شده است از طرفی در چند سال اخیر ضریب اشغال بلوک این بیمارستان بسیار بالابود تا جایی که دانشگاه علوم پزشکی نیز بر این موضوع ورود کرد و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده بسیاری از بیماران خود را از درمانگاه‌ها به مراکز درمانی خود معرفی کرده و به بیمارستان امام حسین ارجاع نمی‌دهند.

خطای پزشکی در تمام بیمارستان‌ها هست

این مسئول با تأکید بر این موضوع که بلوک زایمان این بیمارستان به لحاظ رسیدگی از منظر درمانی، بهداشتی و سطح علمی باوجود آموزشی نبودن این مرکز بسیار موردپذیرش بوده و تا جایی که بیشتر مراجعات به این بیمارستان به دلیل آموزشی نبودن آن است، متذکر شد: احتمال بروز خطاهای پزشکی در تمامی بیمارستان‌ها وجود دارد و مختص بیمارستان تأمین اجتماعی نیست.

به نظر مدیر درمان تأمین اجتماعی عدم پذیرش سزارین الکتیو طبق دستورالعمل ابلاغی در سال‌های اخیر یکی دیگر از دلایل کاهش مراجعات و عدم استقبال از این مرکز درمانی است چراکه این امر صرفاً در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود از طرفی ساخت‌وسازهای انجام‌شده در این بخش و بروز بیماری کرونا را نیز می‌توان از دیگر عوامل تأثیرگذار یادکرد.

به گفته این مسئول باوجود تمامی دلایل عنوان‌شده برای کاهش مراجعات به این مرکز درمانی تأمین اجتماعی، در سال 4 هزار مورد زایمان طبیعی و سزارین داریم تا جایی که روز نخست امسال 20 مورد زایمان طبیعی و سزارین در بیمارستان امام حسین(ع) به ثبت رسیده است. از طرفی با فراهم کردن روش‌های نوین برای زایمان آسان و بی‌درد و هتلینگ کردن چندین تخت بخش زایمان توانستیم استقبال و رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان را فراهم کنیم.

نیک‌سیرت بر این باور است که وزارت بهداشت در چند سال اخیر سخت‌گیری‌هایی را در تعداد سزارین انجام‌شده بر مراکز درمانی و متخصصان اعمال کرده که این امر سبب ایجاد رقابت در افزایش درصد زایمان‌ طبیعی شده است و کاهش درصد سزارین را به همراه داشته از همین رو طبق دستورالعمل وزارت بهداشت اگر این کاهش انجام نشود درجه اعتباربخشی بیمارستان پایین می‌آید.

رقابت برای افزایش آمار زایمان طبیعی

هرچند به گفته این مسئول درآمد اصلی بیمارستان‌های خصوصی از بخش عمل‌های سزارین است و مادران باردار به دلیل نبود برخی محدودیت‌ها این بیمارستان‌ها را به بیمارستان‌های دولتی و تأمین اجتماعی ترجیح می‌دهند اما همین بیمارستان‌های خصوصی برای افزایش درصد زایمان‌های طبیعی خود نیز از روش‌های جذاب و متنوع ازجمله رایگان کردن هزینه این زایمان‌ها بهره می‌گرفتند.

رقابت در افزایش درصد زایمان‌های طبیعی در مراکز درمانی سبب شده تا طبق اظهارات نیک‌سیرت دانشگاه علوم پزشکی طبق الزام وزارت بهداشت تمامی زنان بارداری که به مراکز بهداشتی برای تشکیل پرونده مراجعه می‌کنند را برای زایمان به بیمارستان‌های خود ارجاع می‌دهند تا آمار زایمان طبیعی در این مراکز را افزایش دهند، از همین رو تعداد مراجعات زنان باردار به بیمارستان تأمین اجتماعی کاهش پیداکرده است درحالی‌که پیش‌ازاین زنان باردار به اختیار برای تشکیل پرونده در هرکدام از بیمارستان‌های خصوصی و دولتی و یا تأمین اجتماعی اقدام می‌کردند و اجباری دراین‌بین نبود.

وی به آسیب‌شناسی در حوزه افزایش آمار زایمان‌های طبیعی در بیمارستان امام حسین(ع) و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در این حوزه اشاره داشته و ضمن اذعان به موضوع ضرورت ارتقای کیفی بخش‌های مختلف بیمارستان امام حسین (ع) به‌ویژه بلوک زایمان بر عملیاتی شدن برنامه‌های تدوین‌شده تأکید کرد.

آمار بالای ترخیص با رضایت شخصی درحالی‌که از آخر پنجمیم

افزایش آمار ترخیص با رضایت شخصی یکی از معیارهای سنجش عملکرد مراکز درمانی است موضوعی که در بیمارستان امام حسین (ع) نیز مشهود بوده و معاون درمان تأمین اجتماعی ضمن بیان این موضوع به رتبه 29 مدیریت درمان استان به لحاظ عملکردی در بین 33 استان کشور در سه‌ماهه سوم سال گذشته اشاره داشته و به تلاش برای ارتقای این رتبه و رسیدن به برخی شاخص‌های عملکردی مطلوب ازجمله در بخش افزایش رضایت بیماران از خدمات ارائه‌شده و کاهش آمار ترخیص با رضایت شخصی اشاره کرد که حداکثر در طول 6 ماه آینده درروند ارائه خدمات به بیماران محسوس و قابل‌مشاهده است.

وی معتقد است وقتی بیمار با رضایت شخصی از بیمارستان مرخص می‌شود چند دلیل بیشتر ندارد یا متخصص موردنیاز نیست یا برخورد درست با بیمار از سوی پزشک یا پرستار صورت نگرفته و یا این‌که بیمار از خدمات ارائه‌شده راضی نیست. از طرفی بیمار بعد از چندین ساعت در اورژانس منتظر مانده و تعیین تکلیف نشده درحالی‌که وضعیت بیمار مراجعه‌کننده به اورژانس باید حداکثر در طول 6 ساعت مشخص شود.

این مسئول در ادامه گفتگو با صدای زنجان، نبود رادیولوژی در بیمارستان امام حسین (ع) را تمایل نداشتن رادیولوژیست‌ها برای فعالیت در مراکز تأمین اجتماعی و کمبود رادیولوژیست یادکرده و آن را یک مشکل کشوری دانست که مختص زنجان نبوده و دلیل آن‌هم دریافتی پایین است چراکه درآمد آنان در بخش خصوصی بسیار بالاتر بوده و قابل‌مقایسه با مراکز دولتی نیست و متأسفانه تفاوت در دریافتی‌ها بسیار فاحش است از همین رو در حال حاضر نه‌تنها در استان بلکه از سراسر کشور در صورت تمایل به همکاری رادیولوژیست با تأمین اجتماعی استان مشتاقانه آماده پذیرش هستیم.

انتظار چندین ماهه برای یک رادیولوژی

ازآنجایی‌که فقط یک رادیولوژیست آن‌هم هفته‌ای یک روز در بیمارستان امام حسین(ع) فعال بود اگر بیماری اصرار بر انجام رادیولوژی سرپایی در این مرکز را داشت باید چندین ماه منتظر می‌ماند و یا اینکه به مراکز دیگر ارجاع داده می‌شد ولی به گفته نیک‌سرشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مساعدت‌های انجام‌شده توانسته‌اند با جذب یک رادیولوژیست در چند روز اخیر فعالیت یک روز در هفته رادیولوژی سرپایی را به 4 روز در هفته برسانند و همین امر منجر به کاهش مدت‌زمان وقت‌های داده‌شده به بیماران از سه ماه به یک هفته شده است ولی بااین‌وجود همچنان روزهای شنبه تا دوشنبه در این مرکز به سبب نبود رادیولوژیست سونوگرافی عصر و شب فعال نیست و بیماران اورژانسی باوجود خطراتی که در جابه‌جایی‌ها وجود دارد به بیمارستان‌های دیگر برای انجام سونوگرافی ارجاع داده می‌شود.

نبود رادیولوژی در مراکز تأمین اجتماعی مختص شهر زنجان نبوده و بیماران در شهرستان‌ها نیز با مشکلاتی مواجه‌اند هرچند به گفته مدیر درمان تأمین اجتماعی استان بخشی از این کمبودها در بیمارستان امید ابهر با تأمین دستگاه رادیولوژی اواخر سال گذشته بااعتبار یک میلیارد و 850 میلیون تومان برطرف شده و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یک رادیولوژیست نیز به این مجموعه اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از بیماران اورژانسی عصر و شب به بیمارستان مراجعه کرده و نیاز به رادیولوژی دارند ولی به دلیل نبود این امکان در داخل بیمارستان با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند و در بسیاری از موارد بیماران اورژانسی نظیر مادران باردار در جابه‌جایی‌ها جانشان درخطر است، چرا تسهیلاتی برای جذب پزشکان و ترغیب و تشویق رادیولوژیست برای فعالیت در بیمارستان امام حسین (ع) ایجاد نمی‌شود؟ بیان کرد: انجام این امر از سوی تأمین اجتماعی امکان‌پذیر نیست چراکه این تسهیلات باید از سوی وزارت بهداشت ایجادشده و ظرفیت پذیرش رشته رادیولوژی افزایش یابد چون کمبودها در این بخش کشوری بوده و مختص مراکز تأمین اجتماعی نیست.

فعالیت در مراکز تأمین اجتماعی برای رادیولوژیست‌ها نمی‌صرفد

به گفته نیک‌سیرت دریافتی رادیولوژیست‌ها در مراکز دولتی با بخش خصوصی به حدی فاحش است که با تسهیلات تشویقی این تفاوت‌ها جایگزین نمی‌شود.

برخی شهروندان بر این عقیده‌اند که وقتی تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفتند انتظار دریافت خدمات موردنیاز در مراکز درمانی تحت پوشش این سازمان را دارند و معتقدند در برخی از موارد با مراجعه به بیمارستان امام حسین(ع) بدون دریافت خدمتی به مراکز درمانی خارج از بیمارستان ارجاع داده می‌شوند که انجام آن هزینه‌های گزافی را متحمل آنان می‌کند.

این مسئول در واکنش به موارد مذکور مطرح‌شده از سوی شهروندان بر این موضوع متذکر شد که اگر بیماری به بیمارستان مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده باشد در صورت نبود خدمات موردنیاز در داخل بیمارستان به مراکز خارج از بیمارستان ارجاع داده‌شده و هزینه‌های آن توسط بیمارستان پرداخت‌شده و بیمار ریالی بابت دریافت این خدمات پرداخت نمی‌کند از همین رو طی قراردادهای منعقدشده بخشی از سونوگرافی‌های موردنیاز بیماران در بیمارستان امام حسین (ع) به بیمارستان‌های بهمن و یا موسوی ارجاع داده‌شده و آنان ملزم به ارائه این خدمات هستند و تمامی هزینه‌ها نیز توسط بیمارستان پرداخت می‌شود.

آنژیوگرافی و ام.آر.آی نداریم

نبود برخی خدمات هزینه‌بر از قبیل خدمات آنژیوگرافی و ام.آر.آی در بیمارستان امام حسین (ع) زنجان و ارجاع آن‌ها به مراکز دیگر انتقادهایی را از سوی برخی مراجعه‌کنندگان به بیمارستان در پی داشته که مدیر درمان تأمین اجتماعی استان در پاسخ به این انتقادها ضمن تأکید بر نبود دستگاه آنژیوگرافی و ام.آر.آی در بیمارستان مذکور این‌گونه عنوان کرد: سطح ارائه خدمات در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی تعریف‌شده است و نمی‌توانیم خارج از آن اقداماتی انجام دهیم از همین رو بیماران سرپایی برای دریافت این قبیل خدمات به مراکز دیگر ارجاع داده‌شده و دیگر بیماران بستری دارای پرونده نیز توسط آمبولانس منتقل می‌شوند.

به گفته نیک‌سیرت تأمین اجتماعی سازمانی است که از محل حق بیمه کارگران اداره شده و ارائه خدمات خارج از تعهدات تعریف‌شده به بیماران از توان سازمان خارج است و بیمار در صورت تأکید بر استفاده از خدمات تأمین اجتماعی باید با تشکیل پرونده از سیستم نظام ارجاع بهره‌مند شود از طرفی همه خدمات در تمامی استان‌ها نیست و در برخی موارد بیمار به استان‌های دیگر با تعیین وقت معین از سوی بیمارستان منتقل می‌شود.

 بیش از 4 هزار بیمارِ بیمارستان امام حسین (ع) به دیگر مراکز درمانی ارجاع شدند

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تعداد بیمارانی که سال گذشته از سوی بیمارستان برای دریافت خدمات به مراکز دیگر ارجاع داده‌شده‌اند، افزود: مجموع بیماران بستری در بخش و اورژانس که از خدمات خارج از بیمارستان بهره‌مند شدند 4هزار و 585نفر به ثبت رسیده است از طرفی سال گذشته 12هزار و 751نفر در بیمارستان امام حسین (ع) بستری شدند که تعداد بستری در اورژانس نیز 3هزار و 536نفر و مجموع مراجعه سرپایی اورژانس نیز 31 هزار و 546 نفر عنوان‌شده است.

اطلاع‌رسانی ضعیف؟

در حالی طبق گفته مدیر درمان تأمین اجتماعی استان ارائه برخی از خدمات در مراکز درمانی به بیماران در زمره وظایف تعریف‌شده تأمین اجتماعی نبوده و نمی‌تواند آن‌ها را به افراد تحت پوشش ارائه کند که بسیاری از مراجعه‌کنندگان از نبود آن بی‌اطلاع بوده و علاوه بر صرف وقت و هزینه در شرایط نامناسب جسمانی و به حال اورژانسی به این مراکز مراجعه می‌کنند ولی بدون دریافت خدمات موردنیاز به مراکز درمانی دیگر هدایت می‌شوند که این عدم اطلاع‌رسانی و یا ناکافی بودن آن‌ سبب ایجاد نارضایتی در بیماران شده است.

این مسئول در پاسخ به چرایی عدم اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع به افراد تحت پوشش از خدمات ارائه‌شده در مراکز درمانی تأمین اجتماعی در حالی به لیست شرح خدمات در وب‌سایت این سازمان اشاره دارد که بخش قابل‌توجهی از جمعیت تحت پوشش و مراجعه‌کننده به بیمارستان امام حسین(ع) در رده‌های سنی بالایی قرار دارند و کمتر به سایت اینترنتی این مراکز مراجعه می‌کنند از همین رو به نظر می‌رسد این شیوه اطلاع‌رسانی کافی نبوده و باید از روش‌های در دسترس بهتری استفاده کرد.

هرچند طبق شواهد موجود و نارضایتی مراجعه‌کنندگان از عدم اطلاع‌رسانی درست و اصولی از شرح خدمات موجود در بیمارستان تأمین اجتماعی اما مدیر درمان این سازمان معتقد است که ضمن توضیح این موضوع که مراجعه‌کنندگان به مراکز تأمین اجتماعی اکثراً با شرح خدمات این مراکز درمانی آشنا هستند از طرفی سالمندان از کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در مورد خدمات مورد کسب اطلاع می‌کنند و ما نیز جلسات مستمری با این کانون داریم که مشکلات و نارضایتی‌های سالمندان و بازنشستگان از مراکز تأمین اجتماعی را به ما منعکس می‌کنند.

تلاش برای برتر شدن

قرارگیری مدیریت درمان استان در بین سه استان برتر کشور به لحاظ عملکردی از اهداف پیش روی این مرکز عنوان‌شده و نیک‌سرشت بر این باور است که با اقدامات عملی انجام‌شده به نظر می‌رسد رتبه عملکردی مدیریت درمان استان در سه‌ماهه چهارم سال گذشته وضعیت مطلوب‌تری داشته و در تلاشیم تا در بین سه استان برتر کشور قرار بگیریم و رضایت بیماران از خدمات ارائه‌شده را نه‌تنها بر روی کاغذ بلکه به معنای واقعی افزایش دهیم.

به گفته مدیر درمان استان زنجان، افزایش تعداد متخصصان بیمارستان امام حسین(ع) ازجمله متخصص چشم، ارتوپد، رادیولوژیست در راستای ارتقای رضایت بیماران انجام‌شده و در تلاشیم تا برخی تخصص‌های هزینه‌بر و موردنیاز ازجمله پوست، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص داخلی، قلب و غیره نیز به مجموعه اضافه شود.

بازسازی و بهسازی بخش‌های مختلف بیمارستان ازجمله پارکینگ با هزینه 4 میلیارد و 600 میلیون تومانی از دیگر اقدامات در راستای افزایش رضایتمندی مراجعه‌کنندگان به مرکز درمانی تأمین اجتماعی یادشده چراکه نیک‌سرشت معتقد است اغلب مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی تأمین اجتماعی از قشر کارگر بوده و توانایی مالی برای استفاده از امکانات مراکز درمانی خصوصی را ندارند از همین رو وضعیت ظاهری و کیفیت خدمات ارائه‌شده در مراکز درمانی تأمین اجتماعی باید به‌گونه‌ای باشد که بیمار نگوید « اگر پول داشتم به این مرکز مراجعه نمی‌کردم».

افزایش اقلام دارویی از 163 به 220 قلم

 نبود اقلام دارویی موردنیاز بیماران و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان امام حسین(ع) از دیگر مشکلات یادشده بود که مدیر درمان تأمین اجتماعی استان در پیگیری این مورد به برطرف شدن این مشکل با افزایش تنوع اقلام دارویی از 163 قلم به 220 قلم در طول سه‌ماهه گذشته اشاره کرد و این‌گونه متذکر شد: «به‌تمامی مراکز گفتم مدیونید به مردم اگر فردی برای گرفتن دارویی که در تعهد تأمین اجتماعی است و مردم آن را در استان‌های دیگر تهیه می‌کنند ولی در مراکز ما ارائه نشود.»

انتهای پیام/

 

خبرنگار: الهام احمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمهدی نیک‌سیرتمدیریت درمان زنجانبیمارستان امام حسین زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8657


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»