کد خبر: 8663
1401/02/18 - 9:1


صدای زنجان ادعای رتبه چهارم کیفیت نان زنجان در کشور را بررسی می‌کند؛

مردم: کیفیت نان کجاست؟

مردم می‌گویند چرا آمار و ارقام مسئولان درباره کیفیت نان را در واقعیت نمی‌بینیم و مدیرکل غله استان ادعا دارد که از هر نان 40 تا 50 مورد نمونه‌برداری کرده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چندی پیش مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان اعلام کرده که نان تولیدی در استان زنجان رتبه چهارم کشور را درزمینهٔ کیفیت به خود اختصاص داده است درحالی‌که شهروندان زنجانی این ادعا را چندان قبول نداشتند.

 مدیرکل غله استان می‌گوید که با 40 الی 50 مورد نمونه‌برداری‌ از نان‌های تافتون، بربری، لواش و سنگک آن‌هم به‌صورت تصادفی انجام‌شده، مطمئن است که آمار درست است اما با توجه به حدود 800 واحد نانوایی در سطح شهر زنجان 50 مورد نمونه‌برداری کافی است و نتیجه حاصله کمترین خطا را دارد؟

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان هفتم ماه جاری ادعا کرد به زنجان در تولید نان تافتان با 99 امتیاز، لواش با95.2 امتیاز، بربری 98.6 و سنگک 98 امتیاز به ترتیب رتبه اول تا چهارم را به لحاظ کیفیت در کشور کسب کرد و کیفیت نان لواش زنجان پس از استان‌های قزوین، مازندران و آذربایجان شرقی در رتبه چهارم کشوری قرارگرفته است.

قیمت نان بالا رفت اما کیفیتش پائین!

اما شهروندان می‌گویند باوجود افزایش قیمت نان، کیفیت این کالا روزبه‌روز همراه با کمیتش پائین آمده و مسئولان به‌جای اینکه کاری برای ارتقای کیفیت و کمیت نان کنند فقط به فکر ارائه آمارشان که مشخص نیست بر چه اساسی احصا شده است، هستند!

زنجانی‌های گلایه‌مند به کیفیت پخت انواع نان به‌ویژه سنگک و لواش خطاب به آمار مرکز پژوهش‌های غلات کشور و مسئولان می‌گویند: تعریف شما از «کیفیت» چیست؟ نمونه‌برداری‌های نان را از کدام نانوایی‌ها انجام داده‌اید که همه‌شان در کیفیت درجه‌یک هستند؟ قیمت نان از سال قبل بالا رفت، تصور می‌کردیم به همان اندازه کیفیتش هم بالا می‌رود اما این‌گونه نبود!

مریم یکی از شهروندان زنجانی ساکن منطقه «اسلام‌آباد» می‌گوید: متأسفانه در زنجان نانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و باید برای رفع این نقص اقدام شود زیرا که نان همیشه در زندگی مردم نقش اصلی را داشته و قوت غالب مردم است و باید نسبت به پخت سالم و باکیفیت آن توجه جدی شود چرا گروه بازرسی متشکل از صمت گرفته تا تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف به‌صورت مستمر بر نحوه توزیع کالاها در سطح بازار نظارت نمی‌کنند؟ خب اگر نظارتی بود برخی از نانوایی‌ها در کیفیت نانی که می‌پزند، دقت می‌کردند؟

احمد، دیگر شهروند ساکن «کوچه‌مشکی» که به گفته خود برای خرید نان باکیفیت ترجیح می‌دهد دو بار در هفته به نانوایی واقع در مرکز شهر مراجعه کند، عنوان می‌کند: کیفیت نان در تمامی نقاط استان را مطلوب نمی‌دانیم و باید کمیت و کیفیت نان عرضه‌شده با شاخص‌های بازرسی و استاندارد مطابقت داشته باشد و نانوایی‌هایی که شاخص‌های موردنظر را رعایت نکنند، با آن‌ها برخورد جدی شود. من در تعجبم رتبه چهارم زنجان در پخت کیفی نان از کجا و بر اساس کدام معیار آمده است؟ وقتی زنجان در پخت نان رتبه چهارم می‌شود وای به حال استانی که رتبه دهم به بعد است!

او از مسئولان می‌خواهد تا اگر نانوایان در خصوص رعایت نکردن قوانین مربوط به کیفیت و کمیت آرد و نان تخلف کردند، تخصیص آرد یارانه‌ای هم برای نانوایی‌های متخلف حذف شود تا عبرتی برای متخلفان شده و پخت باکیفیت نان در اولویت تمامی و نه برخی از نانوایان قرار گیرد!

فاطمه شهروند ساکن منطقه «کوی قائم» نیز با اشاره به پخت نان سنگک دریکی از نانوایی‌های این منطقه می‌گوید: نان سنگک دریکی از نانوایی‌های منطقه ما به لحاظ «کیفی» و «کمی» قابل‌قبول نیست. هم ‌اندازه نان آب‌رفته و هم موقع خوردن باید از چاقو و میکسر برای برش و خرد و له کردن آن استفاده کنیم تا معده‌مان به‌راحتی آن را هضم کند!

او که رتبه چهارم زنجان در پخت نان باکیفیت را قبول ندارد، عنوان می‌کند: مسئولان محترم! ما مردم کاری به آمار و ارقامی که می‌دهید نداریم، ما آنچه را که در جامعه می‌بینیم بیشتر قبول داریم تا آمار شما! اصلاً رتبه زنجان در کیفیت نان، اول باشد وقتی ما آن را نمی‌بینیم یعنی چنین چیزی صحت ندارد!

کلی‌گویی نکنید!

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان در پاسخ به ابهامات مطروحه در مورد رتبه‌بندی می‌گوید: لطفاً کلی‌گویی نکنید! وظیفه ما برخورد با متخلفان نیست اما حاضریم هماهنگی لازم با ارگان مربوطه برای برخورد با متخلفان را انجام دهیم. آدرس نانوایی که نان‌های بی‌کیفیت پخت می‌کند را به ما اعلام کنید تا در حضور شاکی و بازرسان ارگان‌های متولی، همکاران واحد کنترل کیفی نمونه را در همان محل انجام و در صورت نداشتن کیفیت برخوردهای لازم اعم از اعمال جریمه، کسری سهمیه و ابطال پروانه صورت گیرد!

زمانی اضافه می‌کند: ما منکر برخی تخلفات در پخت نان باکیفیت نیستیم اما با توجه به مستنداتی که داریم مشکل اصلی نان، گران‌فروشی و کم‌فروشی است که این معضل به‌هیچ‌عنوان درست‌شدنی هم نیست. البته من امیدوارم با ارتقای بهره‌وری در حوزه آرد و نان و آزادسازی، شرایط رقابت در بازار ایجادشده و این مشکل نیز برطرف شود.

به گفته زمانی، در طول سال 1400 حدود 1800 تخلف واحدها به ثبت رسیده است که تمامی علل آن گران‌فروشی و کم‌فروشی و تعطیلی خودسرانه بوده است و حتی یک مورد نیز مربوط به کیفیت پخت نان نبوده است!

مدیرکل غله استان زنجان که در تلاش است ثابت کند کیفیت نان زنجان بالا بوده و رتبه چهارم اعلامی نیز کاملاً به واقعیت نزدیک است، عنوان می‌کند: مرکز پژوهش‌های غلات کشور با توجه به استاندارد روش آزمون نان‌های سنتی وضعیت کیفی نان‌های تولیدی در کشور را بررسی و سپس نتایج را اعلام می‌کند. روش‌های آزمودن انواع نان مبتنی بر یکنواختی، عاری از هرگونه برآمدگی و فرورفتگی غیرعادی انجام می‌گیرد و در این میان فرم و شکل نامتقارن نان، پارگی زیاد و از بین رفتن قسمتی از نان و غیرطبیعی شدن رنگ آن از عوامل کاهش امتیاز به شمار می‌رود.

به گفته زمانی، کسب امتیاز در آزمون نان بین 90 تا 100 خیلی خوب، 80 تا 90 خوب،60 تا 80 متوسط، کمتر از 60 نیازمند ارتقای کیفیت طبقه‌بندی است.

او با این ادعا که ما به‌صورت تصادفی و از تمامی نانوایی‌های سطح شهر از هر یک از نان‌ها، تافتون، لواش، بربری و سنگک، 40 تا 50 مورد نمونه‌برداری کرده‌ایم و بر اساس بررسی‌های کارشناسان مرکز رتبه چهارم به زنجان داده‌شده است، تصریح می‌کند: من نمی‌دانم چالشی که بابت کیفیت نان در زنجان راه افتاده برای چیست! نان‌ها شاید به لحاظ کمی مشکلی داشته باشند اما به لحاظ کیفیت مشکلی ندارند!

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی اتحادیه نانوایان زنجان، در شهر زنجان حدود 800 واحد نانوایی فعالیت می‌کند. از سوی دیگر مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان می‌گوید نمونه‌برداری از هر یک از نان‌ها 40 تا 50 مورد است که با توجه به تعداد واحدهای نانوایی در سطح شهر، این میزان نمونه‌برداری کافی نیست و به نظر می‌رسد برای اینکه پاسخ نهایی نمونه‌برداری‌ها با کمترین خطا همراه باشد باید تعداد نمونه‌برداری‌ها افزایش یابد تا مشخص شود آمار کارشناسان مرکز پژوهش‌های غلات کشور درست است یا مردم؟

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکیفیت نانولی الله زمانیادعا
sedayezanjannews.ir/nx8663


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»