کد خبر: 8781
1401/03/05 - 16:5


در جلسه شورای شهر زنجان وعده داده شد؛

تحویل پیش از موعد مینی‌بوس‌های شهرداری

بودجه آسفالت‌ریزی شهرداری زنجان دو برابر شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان پنج‌شنبه 5 خرداد 1401 در محل سالن جلسات شورای شهر زنجان برگزار شد و در این جلسه اختصاص ۸۹ میلیارد تومان به عملیات تکمیلی پروژه سبزه‌میدان، درخواست تصویب مناقصه بیمه‌های شهرداری زنجان، افزایش اعتبار ردیف بودجه لکه‌گیری، تراش، روکش و درزگیری آسفالت و خرید قیر، اختصاص 100 میلیون تومان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و در جهت ساماندهی معتادان متجاهر، مشارکت در برگزاری جشنواره‌های قرآنی و فرهنگی با موسسه قرآن و عترت تنزیل وحی اشراق به مبلغ 20 میلیون تومان، کمک به نیازمندان به مبلغ 12 و نیم میلیون تومان، اصلاحات مربوط به تعرفه عوارض 1401 و ترک تشریفات شهرداری درزمینهٔ واگذاری آسفالت‌ریزی معبر پادگان به بنیاد مسکن به بحث و نظرخواهی گذاشته شد.

در این جلسه منصور مرادلو، رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه در روزهای گذشته تلاش‌هایی درزمینهٔ پیگیری و تحقق مطالبات مردمی در سطح شهر شاهد بودیم، اظهار کرد: جدیتی که شهردار زنجان نشان داده و هماهنگی و نظم و انضباطی که در بدنه شهرداری ایجاد کرده است، توانسته رضایت مردم تا حدودی جلب کند!

افزایش 2 برابری بودجه آسفالت‌ریزی استان

وی افزود: انتظاراتی که عموماً مردم از شهرداری دارند مربوط به بهبود وضعیت خدمات شهری است و آسفالت یکی از این موضوعات است. همت شهرداری و شورا بر این است که اعتبارات مربوط به این حوزه را افزایش دهند و بودجه اختصاص‌یافته به این موضوع در سال گذشته بالای ۸۰ میلیارد تومان بود که طبق لایحه‌ای که امروز تصویب خواهد شد تلاشمان بر این است که این رقم را به دو برابر افزایش دهیم. پیمانکاران خرد و کلانی که امسال برای این موضوع در نظر گرفته شدند به شهرداری کمک خواهند کرد که امسال این امر با موفقیت بیشتری محقق شود و اگر نقصانی در سال‌های گذشته وجود داشته است برطرف شود.

رئیس شورای شهر زنجان ادامه داد: سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته، از شهر تبریز بازدیدی صورت گرفت تا از پروژه‌های موفق گردشگری و خدمات شهری این شهر بازدید شود و بتوانیم از تجربه‌های موفق این شهر درزمینهٔ خدمات شهری و گردشگری استفاده کنیم چراکه شهر زنجان ظرفیت گردشگری بالایی دارد و باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای این امر باشیم و امید است با برنامه‌ریزی‌های بهتر در این زمینه بتوانیم گردشگر بیشتری را به این شهر سرریز کنیم.

مرادلو در مورد روند پروژه سبزه‌میدان افزود: در قسمت شرقی پروژه سبزه‌میدان که مردم پیش‌ازاین نارضایتی‌هایی داشتند، امروز شاهد پیشرفت خوبی هستیم و بیش از 20 روز است که نیروها با چند برابر ظرفیت در حال فعالیت هستند. تلاشمان بر این است که پیاده راه قسمت شرقی هرچه سریع‌تر و در ظرف ده روز آینده به اتمام برسد تا مزاحمتی که این پروژه در این نقطه برای مردم شهر داشت را کاهش دهیم.

به دنبال بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل شهری هستیم

این مسئول خاطرنشان کرد: 36 دستگاه مینی‌بوس که از سال گذشته پیگیر آن بودیم، تهیه‌شده است و شهردار در طی روزهای گذشته قرارداد این پروژه را با شرکت تولیدکننده منعقد کردند و در تلاش هستیم که وعده‌ای که به شهروندان در خصوص بهبود ناوگان حمل‌ونقل استان داده‌شده است را عملی کنیم. همچنین 18 اتوبوس در این زمینه در  نظر گرفته‌شده، که این اتوبوس‌ها در اولویت کار هستند که امید است با اضافه شدن این حجم از اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان شهری استان بتوانیم وضعیت ناوگان حمل‌ونقل شهری را بهبود ببخشیم.

وی تصریح کرد: در مصوبه شورای ترافیک که بیش از یک ماه از آن گذشته است بحث جمع‌آوری ایستگاه اتوبوس در خیابان سعدی و امام مطرح بود که قرار بود که از اتوبوس دو درب در این زمینه استفاده شود که اگر این کار سریع‌تر صورت بگیرد می‌توانیم منظره زشتی که ایستگاه‌های اتوبوس ایجاد کرده بودند و گاهی موجب ایجاد ترافیک می‌شدند را با صلاحدید شورای ترافیک برطرف کنیم.

عدم مشارکت مردم، یکی از مشکلات مدیریت شهری استان

در ادامه حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های مهمی که در مدیریت شهرداری وجود دارد، عدم مشارکت مردم است و با توجه به اینکه شورای ششم با توجه به نگاهی که دارد و در تدوین تعرفه عوارض ماده‌ ۱۷ یک‌بندی را مبنی بر اینکه شهرداری برای مشارکت مردم در فعالیت‌های شهری یک آیین‌نامه تدوین کند را اضافی کرد که باوجوداینکه سه ماه فرصتی که برای تدوین این آیین‌نامه داده شد بود به اتمام رسید متأسفانه علیرغم پیگیری از معاونت عمرانی  شهرداری هیچ اقدامی در این زمینه نمی‌بینیم که از جناب شهردار خواستار پیگیری این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: این ماده در خصوص استفاده مشارکت شهروندان در پروژه‌های عمرانی، از قبیل آسفالت کوچه‌ها و معابر و بهبود فضای سبز این نواحی با اطلاع‌رسانی مناسب تحت عنوان خودیاری با آیین‌نامه مناسب به اجرا درخواهد آمد که این آیین‌نامه می‌تواند مجوزی برای خودیاری مردم در امور شهرداری باشد.

اصلاح پوشش گیاهی چمن در سطح شهر به دلیل مشکلات حوزه آب

حمزه‌لو پاک افزود: نکته دیگر که یکی از چالش‌های شهرداری و استان است مشکلات مربوط به حوزه آب و تنش آبی است که شهرداری زنجان با توجه به طبیعت کار خود، جزو پرمصرف‌ترین در سطح ارگان‌ها است و من پیشنهادم این است که درزمینهٔ نوع پوشش گیاهی به‌کاررفته در سطح شهر اصلاحاتی داشته باشیم. در دوره‌ای و بنا به اقتضائاتی ما در سطح فضای سبز استان از چمن استفاده کردیم که میزان آب مصرفی آن بالا است که اکنون باوجود مشکلات حوزه آبی که وجود دارد بایستی بخشی از این پوشش را حذف کنیم و پیشنهاد صریحم این است که پوشش گیاهی چمن در سطح استان ‌کاهش پیدا کنند و در این مورد ورود پیدا کنیم و بحران آب ر باید جدی بگیریم.

سم‌پاشی فضای سبز شهر هماهنگ شده و در زمان کوتاه انجام خواهد گرفت

در ادامه علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان با اشاره به اینکه با توجه به اینکه در روزهای اخیر شاهد مشکلاتی درزمینهٔ نامناسب بودن آب‌وهوا بودیم، احساس می‌شود که امسال آب‌وهوای گرمی خواهیم داشت و ازاین‌جهت برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم سم‌پاشی فضای سبز استان را در برنامه‌ریزی دقیق و منظم انجام بدهیم، اظهار کرد:  در برخی از سال‌ها مردم با توجه به مشکلاتی که درزمینهٔ افزایش حشرات به وجود می‌آمد، در این زمینه ناراضی بودند و تلاش ما بر این بود که سم‌پاشی امسال به‌صورت هماهنگ شده و یکپارچه صورت گیرد و در ظرف دو سه روز به اتمام برسد که اقلام موردنیاز این موضوع در هفته‌های گذشته تهیه شد و سم‌پاشی از دیروز شروع شد و در دو سه روز آینده به‌صورت یکپارچه انجام و به اتمام می‌رسد.

بخشی از این مینی‌بوس‌ها پیش از موعد قرارداد تحویل شهرداری می‌شود

وی خاطرنشان کرد: از محل اوراق مشارکت، شهرداری زنجان اقدام به ‌اضافه کردن اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرده است. منتهی اتفاقی که افتاده است این است که یک تبدیلی این میان صورت گرفته است که اکنون مینی‌بوس در شهر ما بهره‌وری بیشتری خواهد داشت و در ماه‌های پایانی سال با طرح توجیهی که فراهم شد، تلاش شد که محل مصرف این اوراق را از خرید اتوبوس به مینی‌بوس تغییر بدهیم. ضمن اینکه نوساناتی هم درزمینهٔ ارزی داشتیم که این موضوعات باعث شد که پیمانکار تقاضای افزایش مبلغ قرارداد را داشتند که با جلسه‌ای که برگزار شد، قرارداد با همان قیمت سابق امضا شد.

فیروزفر افزود: با امضای قرارداد، پیمانکار برای تخصیص ارز اقدام کرد که با تعاملی که صورت گرفت این پیمانکار حدود 500 مینی‌بوس را تحویل شهرداری‌های مختلف خواهد داد که زنجان در اولویت تحویل قرارگرفته است که با تخصیص ارزی بنا است که اقلام هرچه سریع‌تر تهیه شود و قولی که از پیمانکار گرفتیم این است که بخشی از این مینی‌بوس‌ها پیش از موعد قرارداد تحویل شهرداری شود.

وی در خصوص جمع‌آوری ایستگاه‌های اتوبوس‌ افزود: تمامی راهکارهای ممکن برای جمع‌آوری این ایستگاه‌ها بدون اینکه خطوط اتوبوس‌رانی فعلاً لطمه‌ای ببیند، بررسی‌شده بود چون ما نمی‌توانیم اتوبوس‌رانی را بدون توجه به مطالعات جامعی که انجام شود دست بزنیم چراکه این موضوع خودش مشکلات خاصی را به وجود خواهد آورد و تمامی راهکارها بررسی‌شده بود و تنها راه ممکن موضوع چپ در کردن تعدادی از اتوبوس‌های موجود بود که بتوانیم از دو طرف امکان سوار کردن مسافر را داشته باشیم و یک مشکلاتی را داشت که استاندارد و بحث راهور باید این موضوع را تائید می‌کردند که این امر صورت گرفته است.

شهردار درزمینهٔ حذف پوشش چمن از فضای سبز استان، افزود: در بحث ایجاد فضای سبز جدید ما بیشتر به سمت فضاهای غیر چمن خواهیم رفت ولی حذف این فضا ممکن نیست. برای مثال در تقاطع فخری زاده که مراحل آسفالت‌ریزی رو به اتمام است بنا است تا درزمینهٔ فضای سبز از شن‌های رنگی و برخی از گل‌کاری خاص بهره بگیریم.

در پایان فصل کاری؛ مردم از آسفالت‌ریزی شهر رضایت خواهند داشت

فیروزفر بابیان اینکه سعی شده است در کنار فعال شدن اکیپ‌های آسفالت خود شهرداری که اکنون فعال هستند از پیمانکاران نیز بهره ببریم که پیمانکار اول شهرداری از امشب کار خود را شروع خواهد کرد و اولویت‌بندی معابر انجام‌شده بود که به‌صورت جدول تهیه و به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد. ما در کمربندی 22 بهمن آسفالت‌ریزی حجیمی خواهیم داشت و در داخل شهر در خیابان امام و سعدی به‌صورت سرتاسری پوشش خواهیم داد و در سایر نقاط شهر ازجمله نقاط محروم شهر این اتفاق خواهد افتاد و من این قول را به مردم زنجان می‌دهم که در پایان فصل کاری رضایتمندی از آسفالت شهر خواهند داشت.

 در ادامه لوایح و نامه‌ها موردبررسی و بحث اعضای شورا قرار گرفت که برخی از این لوایح مربوط به اختصاص۸۹ میلیارد تومان درزمینهٔ اجرای عملیات تکمیلی پروژه سبزه‌میدان، درخواست تصویب مناقصه بیمه‌های شهرداری زنجان، افزایش اعتبار ردیف بودجه لکه‌گیری تراش و روکش و درزگیری آسفالت و خرید قیر، اختصاص 100 میلیون تومان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و در جهت ساماندهی معتادان متجاهر، مشارکت در برگزاری جشنواره‌های قرآنی و فرهنگی با موسسه قرآن و عترت تنزیل وحی اشراق به مبلغ 20 میلیون تومان، کمک به نیازمندان به مبلغ 12 و نیم میلیون تومان، اصلاحات مربوط به تعرفه عوارض 1401 و ترک تشریفات شهرداری درزمینهٔ واگذاری آسفالت‌ریزی معبر پادگان به بنیاد مسکن بود.

تکمیل شدن پروژه سبزه‌میدان 200 میلیارد تومان دیگر نیازمند است

علیرضا فیروزفر درزمینهٔ عملیات تکمیلی پروژه سبزه‌میدان با اشاره به اینکه این پروژه برای تکمیل شدن حدود 200 میلیارد تومان دیگر نیازمند است، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در پروژه سبزه‌میدان ادامه «قرارداد» مربوط به آن بود که به لحاظ رقمی و بودجه‌ای این امکانش نبود و از همین رو درزمینهٔ اجرای عملیات تکمیلی پروژه باید بودجه‌ای تزریق می‌شد که رقم 89میلیارد تومان  درزمینهٔ عملیات تکمیلی پروژه سبزه‌میدان به این پروژه تزریق شد.

همچنین مجید ناصحی مقدم، نائب رئیس شورای شهر زنجان در خصوص افزایش اعتبار ردیف بودجه مربوط لکه‌گیری تراش و روکش و درزگیری آسفالت و خرید قیر افزود: با توجه به نیازی که در شهر درزمینهٔ آسفالت وجود دارد، شهرداری بودجه لازم را درزمینهٔ تراش و لکه‌گیری و روکش شهرداری به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داد که محل تهیه آن از محل فروش اموال غیرمنقول شهرداری خواهد بود.

افزایش قیمت قیر و هزینه نیروی کار باعث افزایش ردیف بودجه آسفالت‌ریزی شد

فیروزفر، شهردار زنجان در این زمینه نیز ادامه داد: ردیف بودجه اختصاص‌یافته به موضوع آسفالت‌ریزی در حدود 90 میلیارد بود که با توجه به افزایش قیمتی که در قیر و دستمزدها بوده یک هزینه فاحشی را نسبت به سال‌های قبل در این زمینه شاهد هستیم که 100 میلیارد تومان نیز  به این امر اختصاص خواهیم داد و با این کار آسفالت شهر به‌اندازه ۵ سال گذشته آسفالت‌ریزی خواهد شد و منابع این امر هم در حال تأمین است.

وی همچنین درزمینهٔ ترک تشریفات شهرداری در خصوص معبر پادگان و واگذاری آسفالت‌ریزی این پروژه به بنیاد مسکن افزود: در مراحل پایانی کارهای بازگشایی معبر پادگان هستیم و شهردار به چند دلیل خواستار ترک تشریفات در خصوص واگذاری این پروژه به بنیاد مسکن بود. اول اینکه با توجه به اینکه زیرسازی این معبر توسط این پیمانکار انجام‌شده، بهتر بود روسازی هم توسط همین پیمانکار صورت بگیرد. همچنین با توجه به اینکه نیازمند ۶ هزار تن آسفالت برای آسفالت‌ریزی این منطقه هستیم و با توجه به اینکه شهرداری این حجم از آسفالت را بایستی از محل آسفالت استان به این امر اختصاص می‌داد و این امر ممکن نبود، خواستار ترک تشریفات در این زمینه هستیم. ضمن اینکه هزینه تمام‌شده آسفالت‌ریزی بنیاد مسکن در این پروژه پایین‌تر از هزینه تمام‌شده شهرداری است که با توجه به اینکه معبر کاملاً آماده و بدون آسفالت‌ریزی است، این امر بدیهی خواهد بود و بر این مبنا است که خواستار ترک تشریفات هستیم تا آسفالت این کار توسط بنیاد مسکن انجام شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرداری زنجانشورای شهر زنجانآسفالت ریزی
sedayezanjannews.ir/nx8781


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»