کد خبر: 8882
1401/03/25 - 10:27


صدای زنجان موضوع نبود جراح در بیمارستان ابهر را بررسی می‌کند؛

کوچ جراحان به زیبایی

مردم: وقتی همه بیماران دارای فوریت (بیماران آسیب‌دیده از سوانح و تصادف) به بیمارستان بوعلی خرمدره مراجعه می‌کنند این بیمارستان اصلاً چه کارایی می‌تواند داشته باشد؟/ مدیر بیمارستان الغدیر ابهر: موضوع ترتیب اثر ندادن به این درخواست نیست بلکه موضوع کمبود متخصص در این حوزه است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- موضوع نبود پزشک متخصص در برخی از شهرستان‌ها به یک مشکل تبدیل‌شده است. طبق استانداردهای جهانی، تعداد پزشک متخصص باید دو برابر پزشک عمومی باشد اما این استاندارد در بهترین حالت ۴ یا ۵ پزشک متخصص به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت در کشور است.

این شواهد و آمارها نشان می‌دهد برخی از حوزه‌های پزشکی در شهرستان‌ها، شدیداً با کمبود پزشک متخصص مواجه هستند و نمونه‌ای از این کمبود نیروی متخصص در شهرستان‌ها امروز خود را در بیمارستان الغدیر ابهر نشان داده است. به‌طوری‌که بیمارستان الغدیر ابهر با بیش از 200 تخت بیمارستانی، از نبود جراح رنج می‌برد و مردم ناچار هستند علیرغم وجود تخت و تجهیزات بیمارستانی در منطقه، به علت عدم تأمین متخصص جراح عمومی؛ برای درمان راهی شهرهای دیگر شوند.

در این زمینه برخی از شهروندان ابهری در تماس با صدای زنجان، خواستار پیگیری این مسئله شدند و اذعان داشتند مگر می‌شود که بیمارستانی با 200 تخت جراح نداشته باشد؟

آن‌ها مدعی بودند که مدت مدیدی است این مشکل در بیمارستان الغدیر ابهر وجود دارد و علیرغم اینکه گفته می‌شود مسئولین پیگیر این موضوع هستند اما متأسفانه همچنان شاهد هستیم که مردم برای درمان خود و جراحی به بیمارستان بوعلی خرمدره می‌روند.

این شهروندان ادامه دادند: مشکل نبود متخصص جراح در این بیمارستان با حضور گاه و بیگاه برخی از جراحان از سایر مناطق در این بیمارستان حل نمی‌شود و باید فکری اساسی در این زمینه شود. مردم بیماران خود را برای درمان به بیمارستان بوعلی خرمدره می‌برند که علاوه بر هزینه راه، مشکلات دیگری را نیز برای بیماران ایجاد می‌کند.

این شهروندان اظهار کردند: بیمارستان خرمدره نیز علاوه بر حجم بالای بیماران خود مجبور است بیمارانی را که از ابهر به این بیمارستان رجوع می‌کنند، پذیرش کند که موجب شلوغی و عدم کیفیت مطلوب خدمات درمانی به بیماران می‌شود. ضمن اینکه وقتی همه بیماران دارای فوریت (بیماران آسیب‌دیده از سوانح و تصادف) به بیمارستان بوعلی خرمدره مراجعه می‌کنند این بیمارستان اصلاً چه کارایی می‌تواند داشته باشد؟

موضوع کمبود متخصص در این حوزه است

 در این زمینه سینا بداغی، مدیر بیمارستان الغدیر ابهر با اشاره به اینکه کمبود نیروی متخصص پزشکی در کل کشور و بیشتر بیمارستان‌ها مبتلابه است، اظهار کرد: در توزیع نیروی متخصص نیز معمولاً در مناطق محروم مشکل وجود دارد که در این خصوص بیمارستان الغدیر ابهر مستثنا نیست.

وی ادامه داد: می‌توان اذعان داشت که نبود این نیروی متخصص سعی شده است به نحوی و از هر طریقی برطرف شود اما به‌هرحال در این بیمارستان در برخی از روزها جراح وجود دارد و برخی روزهای دیگر نیز جراح وجود ندارد.

به گفته بداغی، این موضوع از علوم پزشکی استان پیگیری شده است و باوجوداینکه علوم پزشکی نیز به دنبال تأمین جراح برای این بیمارستان است، اما این مشکل همچنان بر جای خود پایدار است.

مدیر بیمارستان الغدیر ابهر بابیان اینکه موضوع ترتیب اثر ندادن به این درخواست نیست بلکه موضوع کمبود متخصص در این حوزه است، افزود: باید اذعان داشت که نیروی متخصص پزشکی در مراکز درمانی کم است و با توجه به اینکه کار یک جراح پر از استرس و فشار بالای کاری است معمولاً متقاضی زیادی نیز در این زمینه وجود ندارد.

بداغی اظهار کرد: جراحان معمولاً به سمت جراحی‌های زیبایی کشیده می‌شوند و در بیرون از مراکز درمانی فعالیت می‌کنند. چراکه این رشته‌ها درآمدزایی بالاتری دارند. درواقع استرس و فشار کار تخصص جراحی بالایی است. ضمن اینکه پزشک متخصص بایستی در بیمارستان مقیم باشد از همین رو متقاضیان کمتری خواستار فعالیت در این حوزه هستند.

این مسئول بابیان اینکه مشوق‌هایی برای اینکه این پزشکان متخصص در این بیمارستان‌ها مستقر شوند، وجود دارد، اذعان کرد: می‌توان گفت که بیمارستان به‌قدر توان و بضاعت خود برای این متخصصین، پانسیون و امکانات رفاهی در نظر می‌گیرد تا درزمانی که در بیمارستان در حال فعالیت هستند مشکلی  وجود نداشته باشد. ضمن اینکه دولت خود امتیازاتی برای این پزشکان در نظر گرفته است اما متأسفانه همچنان این مشکلات در برخی از مراکز ما وجود دارد.

توزیع نیروی متخصص به عهده وزارت بهداشت است

 در ادامه صدای زنجان برای پیگیری بهتر این مسئله با علیرضا آرمانی کیان، معاون درمان علوم پزشکی استان زنجان تماس گرفت که متأسفانه علیرغم پیگیری خبرنگار صدای زنجان امکان صحبت با وی فراهم نشد.

پیش‌ازاین اما آرمانی کیان در گفتگو با صدای زنجان بابیان اینکه به‌طورکلی نیروی متخصص در سطح کشور کم است، اظهار کرده بود: درمجموع ۴۹ متخصص طی امسال (سال 1400) به استان اختصاص‌یافته است. در برخی از رشته‌ها این تعداد متخصص کم بوده است برای مثال تنها ۳ جراح به استان تعلق‌گرفته است در حالیکه حداقل  نیاز ما در استان به ۶ جراح بوده است.

 وی بابیان اینکه توزیع نیروی متخصص به عهده وزارت بهداشت است، اظهار کرد: ما در مراکز اصلی درمان که هیچ مشکلی از بابت نیروی متخصص نداریم؛ ولی در مراکز کوچک مثل طارم و ایجرود و ماهنشان تا میزانی، نیروی متخصص کمتر است که در این زمینه ما نیروی سهمیه‌ای مناطق محروم داریم که این افراد موظف هستند که در این مناطق خدمت کنند که به تعهد خود نیز عمل می‌کنند و این طور نیست که ما فکر کنیم پزشکان به این مناطق نمی‌روند چراکه این موضوع؛ یک ابلاغ حکومتی هست و باید پزشکان کارشان را انجام بدهند. ضمن اینکه درصورتی‌که این اتفاق نیفتد؛ این موضوع به وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود و از فعالیت این دسته افراد در جای دیگر خود‌داری می‌کنند تا شرایطشان روشن شود.

این مسئول در تاریخ 28 دی 1400 در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار کرده بود که خوشبختانه کمبود خاصی درزمینهٔ پزشک متخصص در سطح استان مشاهده نمی‌شود، اگرچه نیروهای ماندگار در منطقه وجود ندارد ولی نیروهای متعهدی را داریم که در این زمینه به این مناطق ورود پیدا می‌کنند. نیروی ماندگار به جهت محرومیت این مناطق و اینکه افراد علاقه‌ای به حضور در این مناطق را ندارند در دسترس نیستند. بااین‌وجود اما مشکل حادی در این زمینه نداریم و تنها چند نفر از نیروی تعهدی ما به این مناطق نرفتند که این موضوع نیز به وزارت بهداشت اطلاع داده‌شده است. سال گذشته جراح اعصاب کم داشتیم که آن‌هم تأمین شد و در مراکز اصلی‌مان جراحی اعصاب و ارتوپد و نورولوژیست به‌اندازه کافی توزیع‌شده است.

حسن شجاعی، نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه و رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به آن‌که سرانه پزشک در کشور ما پایین است گفته بود ما با وزارت بهداشت سابق اختلافاتی مبنی بر کمبود پزشک در کشور داشتیم که معتقد بودند هیچ کمبود پزشکی در کشور وجود ندارد و در دولت جدید نیز زمزمه‌های در این مورد شنیده ‌می‌شد که پیرو این اظهارنظرها جلسه‌ای بین کمیسیون اصل 90 مجلس و وزیر محترم بهداشت برگزار شد.

وی اذعان کرده بود که در این جلسه توافقاتی مبنی بر اینکه کشور با کمبود پزشک مواجه است انجام شد و قرار شد در حوزه تأمین پزشک عمومی، دندانپزشکی و پزشک متخصص به شکل تصاعدی سال‌به‌سال ظرفیت آزمون‌های مربوطه افزایش پیدا کند تا در یک بازه زمانی مناسب به‌تدریج سرانه پزشک در کشور افزایش پیدا کند.

شجاعی به عدالت آموزشی اشاره‌کرده بود و گفته بود که سهمیه‌ای که مطابق قانون برای مناطق محروم در نظر گرفته‌شده بود که بنا است تا 30 درصد از ظرفیت آزمون‌ها اختصاص به مناطق محروم دارد ولی متأسفانه این سهمیه طی ‌سال‌های گذشته و برخلاف قانون به‌صورت کامل رعایت نشده است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلوم پزشکی زنجانبیمارستان الغدیر ابهرکمبود پزشک
sedayezanjannews.ir/nx8882


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»