کد خبر: 8914
1401/03/30 - 15:15


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای زنجان:

آب و گاز برای گاوازنگ، فعلاً ممنوع

سید محمد شعاعی: سیاست کلی در رابطه بااینکه گاوازنگ چه شود، هنوز قطعی نشده است! اما بنای اولیه این است که روستا جابجا و منطقه آزادسازی شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان، گاوازنگی‌ها تا مشخص شدن تکلیف، امکانات آب و گاز که جزو دغدغه 40 ساله آن‌هاست، دریافت نمی‌کنند. از سوی دیگر «باغ ایرانیان» در این منطقه در مرحله آماده‌سازی قرار دارد و بناست تا ساکنان به داخل مجموعه منتقل شوند. حدود 180 خانواده در گاوا زنگ ساکن هستند که از میزان فقط حدود 30 خانواده برای جابجایی ابراز تمایل کرده‌اند!

پس از انتشار گزارشی از مطالبات اهالی گاوا زنگ در خصوص بهره‌مندی از خدمات عمومی به‌ویژه آب و گاز پس از حضور نماینده ریاست جمهوری در سال قبل با عنوان «آب پاکی روی دست‌های خالی» در مورخ 22 خردادماه سال جاری در صدای زنجان، سید محمد شعاعی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اذعان به وضعیت نامطلوب خدمات به بومیان منطقه وعده می‌دهد تا با پیگیری استانداری و ارگان‌های مربوطه مشکلات مردم برطرف شود!

گفتنی است که روستای «گاوا زنگ» با جمعیت بالای 450 نفر و حدود 180 خانوار سالیان سال است باوجود وعده‌های استانداران و فرمانداران مشکلاتش رفع نشده است!

در گزارش 22 خردادماه صدای زنجان، محمدی، نماینده اهالی گاوا زنگ ادعا کرده بود که 80 قطعه زمین در داخل و اطراف روستا وجود دارد که سالیان دور غریبه‌ها از بومی‌ها خریداری و پس‌ازآن به سازمان همیاری شهرداری‌ها فروخته‌اند، پس‌ازآن نیز استانداری به موضوع ورود کرده است!

به ادعای او، این زمین‌ها توسط استانداری زنجان به ازای دریافت وام در رهن بانک گذاشته‌شده اما به علت عدم توانایی در پرداخت اقساط، بانک آن‌ها را توقیف کرده است! مسئولان استانداری همین زمین‌ها که سند آن‌ها با مشکل مواجه است را به‌پای اهالی نوشته و گزارش اشتباه به نهاد ریاست جمهوری می‌دهند!

«باغ ایرانیان» گاوا زنگ متعلق به استانداری نیست!

اما سید محمد شعاعی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در پاسخ به این ابهامات ابتدا به مشکلات پیش‌آمده در مجموعه گردشگری گاوا زنگ که اهالی این موضوع را از دلایل اصلی در بی‌توجهی به دغدغه‌هایشان اعلام می‌کنند، اشاره‌کرده و می‌گوید: طرح مجموعه گردشگری گاوا زنگ نزدیک به 2 دهه است که در استان مطرح‌شده است. در رابطه با رفع مشکلات ایجادشده، یکسری کارها انجام‌گرفته است، در سال‌های قبل به دلایل مختلف شاید عجله‌ای شده و حریم‌های مربوط به اداره کل منابع طبیعی و شهری در قالب انعقاد قرارداد اجاره‌ای به‌اصطلاح قرارداد واگذاری به سازمان همیاری شهرداری‌ها سپرده‌شده است!

شعاعی در ادامه می‌گوید: اداره منابع طبیعی برای انجام مراحل واگذاری باید طبق مفاد قرارداد اجاره، اقدام کند اما پس از منقضی شدن زمان انعقاد قرارداد مربوطه یکسری واگذاری‌ها و به‌تبع آن آماده‌سازی‌ها اتفاق افتاده که منجر به ورود دستگاه قضایی به موضوع شده است.

شعاعی بابیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما سکونت مردم و مسائل اجتماعی و حقوقی در منطقه است ضمن تأکید بر ایجاد رضایت خاطر در بین ساکنین عنوان می‌کند: یکسری اتفاقات خوبی رخ‌داده است. ببینید حریم گاوا زنگ جابجا شده و در حال حاضر کل مجموعه در داخل حریم شهری است! وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، اراضی از اداره منابع طبیعی به سازمان ملی زمین و مسکن واگذار می‌شود!

البته این مسئول اضافه می‌کند: با توجه به اینکه بخشی از پلاک‌های منطقه مربوط به طرح پارک آبخیز و سینه‌کش کوه (شیب تند) که در آن درختکاری صورت گرفته است، کماکان متعلق به اداره منابع طبیعی خواهد بود! سند قسمت پائین آن‌که دارای مساحت 150 هکتاری بود و الآن به سطح 100 هکتار رسیده است باید به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل شود!

به گفته شعاعی، اسناد روستای امند که داخل حریم واقع‌شده است نیز به جهت قرارگیری در یک حریم با اراضی مذکور، باید به سازمان ملی و مسکن منتقل شود!

طبق اظهارات معاون استاندار زنجان، سند ضلع غربی جاده سد گاوا زنگ که بیشترین معارضان مربوط به این بخش بود نیز به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل‌شده است.

این مسئول با اشاره به قرارگیری مجموعه‌ای تحت عنوان «باغ ایرانیان» در ضلع غربی جاده سد گاوا زنگ که در قالب طرح تفکیکی شامل حدود 300 قطعه است، تصریح می‌کند: مکان مذکور متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن است البته فعلاً متولی آن سازمان همیاری شهرداری‌ها است و این ادعا که باغ ایرانیان متعلق به استانداری زنجان است درست نیست!

وی اضافه می‌کند: بحث اینکه باغ ایرانیان متعلق به استانداری زنجان است از مسائل گاوا زنگ شروع‌شده است، چون ریاست هیئت‌مدیره سازمان همیاری شهرداری‌ها بر عهده معاونت امور عمرانی استانداری است چنین تصوری پیش‌آمده وگرنه متولی باغ ایرانیان سازمان همیاری شهرداری‌ها است.

شعاعی یادآوری می‌کند: در سال‌های اخیر باغ ایرانیان توسط سازمان همیاری‌ آماده‌سازی شده که از محل واگذاری قطعات مجموعه تفریحی گاوا زنگ را راه‌اندازی کند. ظاهراً یکسری از این قطعات را نیز واگذار و از محل آن نیز اقدام به ایجاد شهربازی و احداث آلاچیق هم کرده است. با توجه به اینکه سند فعلاً به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل نشده بود زمین همچنان در اختیار اداره منابع طبیعی بود با توجه به منقضی شدن زمان قرارداد واگذاری، دستگاه قضایی ورود کرد که البته با پیگیری از طریق دادستان وقت و فعلی در حال بررسی موضوع هستیم و خوشبختانه رویکرد دستگاه قضا نیز در این رابطه، حل مسئله است.

گاوازنگی‌ها تا مشخص شدن تکلیف، امکانات آب و گاز دریافت نمی‌کنند!

این مسئول در پاسخ به ادعای گزارش اشتباه استانداری زنجان به نهاد ریاست جمهوری در خصوص روستای گاوا زنگ به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به سفر ریاست جمهوری (آبان ماه سال 1400) نماینده ایشان در منطقه حضور یافتند، ما می‌دانیم مردم در فشارند اما ما هم محدودیت‌هایی داریم و هویت منطقه باید به دستگاه‌های خدمات رسان اعم از گاز و آب مشخص باشد. گاوا زنگ روستا نخواهد شد یا اگر قرار باشد این منطقه به‌عنوان دهکده توریستی معرفی شود بازهم در تقسیمات کشوری، مشمول روستا نمی‌شود بلکه در دهکده روستایی که چارچوب‌های خاص خود را دارد اهالی، سرمایه‌گذار محسوب می‌شوند و باید یکسری موارد را رعایت و اجرا کنند.

وی در خصوص زمان تعیین تکلیف ساکنان گاوا زنگ و بهره‌مندی آن‌ها از خدمات عمومی عنوان می‌کند: مطالعات اولیه خوبی با اولویت باغ ایرانیان انجام‌شده است. باید سند مربوطه قطعی شود. به روستا فعلاً هیچ امکاناتی ارائه نمی‌شود تا تکلیف مشخص شود! اما آماده‌سازی باغ ایرانیان تا پایان سال جاری، تمام می‌شود.

شعاعی بابیان اینکه در باغ ایرانیان 70 قطعه به شهروندان زنجانی و حدود 30 قطعه یا کمی بیشتر به اهالی گاوا زنگ واگذارشده است، از برنامه‌ریزی‌ها برای جابجایی روستای گاوا زنگ به داخل مجموعه خبر داده و می‌افزاید: در تقسیمات کشوری روستایی به نام گاوا زنگ وجود ندارد، در حال حاضر گاوا زنگ سکونتگاه غیررسمی است و باغ ایرانیان باهدف جابجایی روستائیان گاوا زنگ به این محل ایجادشده است.

بنای اولیه؛ جابجایی روستای گاوا زنگ به داخل «باغ ایرانیان» است!

این مسئول بابیان اینکه قطعات باغ ایرانیان در ازای تحویل‌خانه‌ها در قالب قرارداد تهاتر به روستائیان تحویل‌شده است در پاسخ به علت عدم استقبال بخش قابل‌توجهی از روستائیان برای جابجایی به صدای زنجان می‌گوید: این افراد بنا به دلایلی در باغ ایرانیان ساکن نمی‌شوند! ذکر این نکته ضروری است که سیاست کلی در رابطه بااینکه گاوا زنگ چه شود، هنوز قطعی نشده است! اما بنای اولیه این است که روستا جابجا و منطقه آزادسازی شود!

شعاعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بالاخره به لحاظ موقعیت، گاوا زنگ در محدوده یا حریم شهر واقع‌شده یا روستا عنوان می‌کند: منطقه گاوا زنگ داخل حریم شهر واقع‌شده نه محدوده شهر! هرگونه فعالیت در محدوده شهر بر عهده شهرداری است و این ارگان باید به کلیه شئون شهری رسیدگی کند! اما متولی حریم سازمان ملی زمین و مسکن است و شهرداری نیز بر روند ساخت‌وسازها نظارت دارد!

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان اضافه می‌کند: هنوز یک ماه نشده که پلاک آمده است. حریم مشخص‌شده اما فعلاً سندها منتقل نشده است تا سازمان ملی زمین و مسکن وظایف خود را عملی کند.

شعاعی می‌گوید: «درست است که مجموعه گاوا زنگ در حریم واقع‌شده اما شهرداری متولی مستقیم آن نیست! ما به جهت اینکه مردم از این فضا استفاده می‌کنند و از طرفی باید مستحدثات باید به‌گونه‌ای باشد که سبب ایجاد رضایتمندی و ایمنی خانواده‌ها باشد به دنبال متولی هستیم با شهرداری هم رایزنی کردیم تا سازمان همیاری را برداریم اما فعلاً قطعی نشده و نمی‌توان گفت متولی شهرداری است!»

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگاوازنگمعاون عمرانی استاندار زنجانآب و گاز
sedayezanjannews.ir/nx8914


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»