کد خبر: 8972
1401/04/09 - 16:25


مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان برنامه‌های دولت در استان برای هفته ازدواج را تشریح کرد؛

برنامه‌ریزی با جیب خیران

«جشن ازدواج فقط برای 9 زوج» که مدیرکل بر «نمادین» بودن آن تاکید دارد و راه‌اندازی «پویش ازدواج آسان» و تهیه 14 مورد جهیزیه آن‌هم توسط یک مؤسسه خیریه نه اداره کل، 2 برنامه شاخص در نظر گرفته‌شده برای هفته ازدواج از زبان مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان پنجشنبه (9 تیرماه) در سالن جلسات این اداره کل با موضوع گرامیداشت «هفته ازدواج» در حالی برگزار شد که ظاهرا برنامه آن‌چنانی که به درد جوانان به‌ویژه زوجین بخورد، وجود نخواهد داشت!

«جشن ازدواج فقط برای 9 زوج» که مدیرکل بر «نمادین» بودن آن تاکید دارد و راه‌اندازی «پویش ازدواج آسان» و تهیه 14 مورد جهیزیه آن‌هم توسط یک مؤسسه خیریه نه اداره کل، 2 برنامه شاخص در نظر گرفته‌شده برای هفته ازدواج است! البته مدیرکل ورزش و جوانان استان می‌گوید با توجه به وضعیت اقتصادی و بالا بودن قیمت اجناس بهتر است بگوییم «کمک جهیزیه» نه «جهیزیه»!

روند نزولی ازدواج در استان زنجان

جواد بازرگان در این نشست ضمن ارائه آماری از وضعیت ازدواج استان اعلام کرد: تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در سال 1400 یعنی سال گذشته، 8678 مورد بوده که دراین‌بین 7713 مورد شهری و 965 مورد روستایی است.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در سال 98 تعداد ازدواج‌ها 8030 مورد بود که در سال 99 این آمار 8225 مورد شده و در سال 1400، 8678 مورد به ثبت رسیده است.

بازرگان در رابطه با موالید نیز ادامه داد: میزان ولادت ثبت‌شده در سال 98، 16332 نفر، در سال 99، 15146 نفر، در سال 1400، 15002 نفر که با سیر نزولی مواجه بوده است!

بر اساس آمارهای اعلامی مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان، میانگین کشوری در رابطه با سن ازدواج، 27.8 (آقایان) و 23.6 (خانم‌ها) این میزان برای استان زنجان به ترتیب 27.4 و 22.6 بوده است.

این مسئول در تشریح روند ازدواج از سال 92 تا 99 عنوان کرد: میزان ازدواج در بازه زمانی مذکور به ترتیب، 12.7، 11.3، 10.3، 9.6، 8.9، 7.9، 7.3 و 7.5 درصد اعلام‌شده است. میانگین کشوری برای سال 99، 6.8 درصد بوده که زنجان با 7.5 درصد وضعیت مطلوبی در مقایسه با کشور دارد! اما متاسفانه از سال 92 از 12.7 به 7.5 درصد رسیده است یعنی تعداد ازدواج‌ها در استان روند کاهشی داشته است.

بیش از 4 هزار نفر در صف تسهیلات بانکی!

بازرگان در رابطه با تسهیلات ازدواج به زوجین طبق گزارش دریافتی مربوط به سال 1400 عنوان کرد: تعداد ثبت‌نام‌ کنندگان برای دریافت تسهیلات در زنجان، 23346 مورد بوده که مدارک ارسالی 16512 مورد از تقاضاها در سامانه پذیرفته‌شده است که باید این تعداد ملاک باشد! البته از این تعداد (16512 مورد) نیز 14004 مورد موفق به دریافت تسهیلات شده است! 2508 نفر هم فعلا در صف انتظار هستند! با این اوصاف به حدود 85 درصد از متقاضیان تسهیلات پرداخت‌شده است! میزان میانگین کشوری نیز 87 درصد اعلام‌شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان بابیان اینکه موضوع سرعت بخشی به روند پرداخت تسهیلات را در ستاد ساماندهی در حضور استاندار از مسئولان بانکی مطالبه کردیم، اضافه کرد: توجیه عزیزان بانکی این بود که میزان اعتباری که برای استان لحاظ می‌شود را پرداخت کرده‌اند. به‌هرحال اگر مشکلی هم هست باید در اسرع وقت در سطح ملی پیگیری و رفع شود.

بازرگان با اشاره به آخرین آمارهای تسهیلات پرداختی زوجین مربوط به سال 1401 در بازه زمانی اول فروردین‌ماه تا 31 اردیبهشت‌ماه تصریح کرد: در این مدت 6307 نفر در سامانه ثبت‌نام انجام داده‌اند که نشان از آمار خوب ازدواج می‌تواند باشد! از این تعداد 1431 نفر (23 درصد) موفق به دریافت وام شده‌اند و 4876 نفر در نوبت قرار دارند!

در امر ازدواج جوانان، اداره کل ورزش و جوانان فقط نقش دبیری را دارد!

باوجود آمار فاحش زوجین معطل در صف انتظار و البته اذعان مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان به شرایط دشوار برای ازدواج، او گفت که «نمی‌خواهم وارد مسائل حاشیه‌ای شوم! به‌هرحال شرایط سختی است! البته خدا را شکر وضعیت زنجان باوجود خیران مطلوب است و ما امیدواریم موضوع ازدواج و خرید جهیزیه و اهمیت آن را باهمت و تلاش نیکوکاران و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، را در سطح جامعه نشر دهیم تا در مسیر رفع مشکلات جوانان مؤثر واقع شویم.»

اظهارات مدیرکل ورزش و جوانان استان منجر به واکنش تعدادی از خبرنگاران حاضر در نشست شد چراکه دولت باوجود منابع اعتباری که در دست دارد همچنان چشم امید به جیب خیران داشته و از آنان می‌خواهد تا کاری برای رفع مشکلات زوج‌های جوان کنند.

بازرگان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه، «طبق آمارهای خودتان به‌عنوان یکی از دستگاه‌های دولتی، فقط در سال جاری بیش از 4 هزار نفر منتظر دریافت تسهیلات ازدواج هستند. آیا دولت به‌جز ترغیب لفظی ازدواج نمی‌خواهد اقدام عملی که به درد زوجین و خانواده‌هایشان می‌خورد، انجام دهد؟ وقتی دولت زورش به شبکه بانکی که روند واریز پرداختی‌هایش کند است، نمی‌رسد چطور بر ازدواج جوانان تاکید دارد؟»، گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در بخش تسهیلات نقش دبیرخانه را دارد. ما این موضوع را به‌صورت رسمی طی نامه‌ای از شخص استاندار خواستیم. دوستان ما باید حرکت جدی در شورای هماهنگی بانک‌ها انجام دهند. با توجه به اینکه در ابتدای هرسال میزان اعتبارات تزریقی روند کندی دارد ما امیدوار به تسریع درروند پرداختی‌ها هستیم. در سال قبل 85 درصد واریزی‌های وام ازدواج محقق شد.

این مسئول بابیان اینکه اعطای تسهیلات ازدواج را حداقل‌ترین کاری دانست که باید به زوجین جوان پرداخت کرد نسبت به سرعت بخشی در واریز تسهیلات ابراز امیدواری کرد.

برنامه‌های نمادین دولتی‌ها در هفته ازدواج؟

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در پاسخ به سؤال دیگر صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا به کار بردن لفظ «جشن ازدواج» فقط برای 9 زوج در هفته گرامیداشت ازدواج درست است؟، عنوان کرد: بابت هفته ازدواج دستورالعملی داریم که چارچوب در آن تعیین‌شده و باید طبق آن نیز عمل کنیم. طبق این دستورالعمل به ما تاکید شده که برای 9 زوج به‌صورت نمادین تجلیل کنیم! ازدواج که فقط به حوزه کاری ما ارتباط ندارد!

بازرگان در پاسخ به اظهارات دیگر خبرنگاران حاضر در نشست مبنی بر اینکه «اداره کل ورزش و جوانان هیچ برنامه اجرایی ندارد و این بخش را ترجیح می‌دهید خیران به دست‌گیرند. بفرمائید به‌عنوان مسئول دولتی در امر ازدواج آسان چه‌کار می‌کنید؟»، عنوان کرد: عرض کردم به‌عنوان دبیرخانه نقشمان را اجرا می‌کنیم. چه ابزار و امکانی در دست من است؟ مسکن، وام در دست من که نیست! به‌عنوان یک ارگان دولتی که در هفته ازدواج نقش دبیرخانه را دارد والا اشتغال جوان با اداره کار، وام با شبکه بانکی و مسکن با اداره کل راه و شهرسازی است.

اداره ورزش و جوانان در حوزه عمرانی 55 پروژه نیمه‌تمام و ناتمام دارد!

«قانون تسهیل ازدواج جوانان» از قوانین بسیار جامع و خوبی است که اجرای کامل آن می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش ازدواج‌ها و جوانی جمعیت در کشور داشته باشد و پاسخگوی بسیاری از دغدغه‌های اصلی جوانان که بیشتر مشکلات مالی و معیشتی و عدم توانایی در تهیه و تامین مسکن است، است.

قانون تسهیل ازدواج با 13 ماده در سال 1384 به تصویب مجلس رسید که برای بهینه‌سازی در امر ازدواج و ارائه امکانات، تسهیلات و اشتغال به جوانان بسیار راهگشا است. همچنین وظایف دستگاه‌ها و نهادها بسیار شفاف تبیین شده است، به‌طور مثال وظایفی که مرتبط به صندوق اندوخته ازدواج جوانان و وظایف ثانویه است به صندوق اندوخته ازدواج جوانان مرتبط نیست.

دیگر خبرنگار حاضر در نشست با یادآوری مفاد و تاکیدات این قانون که البته تا به امروز جدی گرفته نشده است خطاب به مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت آیا بهتر نیست به‌جای چشم دوختن به نیکوکاران حوزه ازدواج، مسئولان استان زنجان در سطح استانی، قانون تسهیل ازدواج را تا جایی که می‌توانند اجرا کنند؟

بازرگان در پاسخ عنوان کرد: در خصوص مسکن باید دوستان حوزه مسکن پاسخ دهند. بخشی می‌تواند به پروژه نهضت مسکن برگردد که طبیعتا با تکمیل آن مشکل جوانان تا حدودی رفع می‌شود. البته در این خصوص بهتر است مسئولان حوزه مسکن اظهارنظر کنند.

او در پاسخ به این سؤال که اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان به‌عنوان دبیرخانه نمی‌تواند این موضوع را پیگیری و با همراهی ارگان‌های ذی‌ربط بررسی کند، تصریح کرد: قانون تسهیل ازدواج ملی است و باید در سطح کشور انجام شود ما نیز باید بر اساس ابلاغیه و بخشنامه وارد عمل شویم.

دیگر خبرنگار حاضر در نشست نیز بابیان اینکه با حرف نمی‌توان آمار ازدواج را بالا برد از مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان که بر ازدواج آسان تاکید دارد، خواست تا برنامه دارای قابلیت اجرایی مسئولان استانی فعال در امر ازدواج را ارائه کند!

بازرگان نیز بابیان اینکه به لحاظ اعتباری در حوزه عمرانی دارای محدودیت‌هایی هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر به‌جز پروژه‌های ملی اداره کل که در اختیار شرکت توسعه  است حدود 55 پروژه ناتمام و نیمه‌تمام ورزشی وجود دارد که حدود 250 میلیارد برای اتمام نیاز دارد. با این اوصاف نه‌فقط در بحث ازدواج بلکه در بحث ورزش نیز نیازمند حضور خیران هستیم!

از برگزاری نمادین «جشن ازدواج» تا راه‌اندازی «پویش ازدواج آسان»!

بازرگان در ابتدای نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته ازدواج (10 تا 16 تیرماه) ابراز کرد: بر این اساس عناوین روز جمعه 10 تیرماه، «ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار»، شنبه 11 تیرماه روز «مشاوره پیش از ازدواج و زندگی پایدار»، یکشنبه 12 تیرماه روز «خیرین و ترویج و تسهیل ازدواج» نام‌گذاری شده است.

این مسئول اضافه کرد: طبق روزشمار هفته ازدواج، عناوین دوشنبه 13 تیرماه، « آموزش مهارت‌های زندگی و جامعه سالم»، سه‌شنبه 14 تیرماه، « ازدواج، ترویج فرزند آوری، جامعه پویا و بالنده»، چهارشنبه 15 تیرماه «فضای مجازی، سواد رسانه‌ای، آگاهی بخشی به جوانان» و پنجشنبه 16 تیرماه «سبک زندگی اسلامی- ایرانی و خانواده بانشاط» اعلام‌شده است.

بازرگان در تشریح برنامه‌ای در نظر گرفته‌شده برای گرامیداشت هفته ازدواج عنوان کرد: برگزاری جشن ازدواج در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) با حضور مسئولان کشوری و استانی از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده است. این برنامه نمادین بوده و برای 9 زوج با مشارکت و همکاری 30 دستگاه ذی‌ربط، مراسم ازدواج برگزار می‌شود.

«پوش ازدواج آسان» از دیگر برنامه‌های شاخص برای گرامیداشت هفته ازدواج است که موسسه آبشار عاطفه‌ها حدود 14 کمک‌هزینه جهیزیه را با مشارکت خیران تهیه و به دست زوجین خواهد رساند.

به گفته بازرگان، تقدیر از 6 فعال حوزه ازدواج، 6 دستگاه مرتبط با ازدواج، تقدیر از 12 مرکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده که از این تعداد 7 مورد در زنجان، برگزاری کارگاه‌های ازدواج در سرتاسر استان، 4 مورد در ابهر و یک مورد در خدابنده فعالیت دارند، ایجاد کمپین رسانه‌ای برای ازدواج آگاهانه پایدار و بهنگام، افتتاح مرکز ازدواج در خدابنده، برگزاری جلسات تخصصی با موضوع خانواده و ازدواج و جمعیت، برگزاری جشنواره جوانمردی و تقدیر از 20 نفر از ورزشکاران و پیشکسوتان با حضور اهالی ورزش و هیئت‌ها از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته‌شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان بر لزوم نهادینه کردن ازدواج آسان و اقدامات فرهنگ‌سازی در این حوزه تاکید کرده و گفت: ما معتقدیم که ازدواج بهنگام و البته آسان نیازمند تحقق شرایط اجتماعی و اقتصادی است. برای دوام و قوام زندگی و ازدواج پایدار باید ازدواج آسان مدنظر باشد و در این زمینه هم رسانه‌ها، هم‌ خانواده‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط برای تحقق آن وظیفه‌ای دارند که باید نسبت به آن عمل کنند.

وی در خصوص اوقات فراغت امسال نیز گفت: مقررشده دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود را اعلام کنند. سال گذشته 10 هزار نفر به‌صورت حضوری و 10 هزار نفر به‌صورت مجازی از برنامه‌های اوقات فراغت استفاده کردند. همچنین امسال نیز برنامه‌هایی برای اوقات فراغت جوانان پیش‌بینی‌شده است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهفته ازدواجورزش و جوانان زنجانجواد بازرگان
sedayezanjannews.ir/nx8972


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»