کد خبر: 9005
1401/04/15 - 13:37


در نشست خبری رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان مطرح شد؛

دفترخانه‌ها در آستانه ورشکستگی

کریمی: سهم تعرفه‌ها پایین و سقف در‌آمد در نظر گرفته‌شده برای دفترخانه‌ها هم بسیار بالاست و درآمدهای نجومی در این زمینه اصلاً وجود ندارد. درواقع بسیاری از دفاتر ما در مرز ورشکسته شدن هستند و با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان مطرح کرد: یکی از راه‌هایی که از ورود پرونده‌های حقوقی و حتی کیفری به دادگاه‌ها جلوگیری می‌کند، بحث تنظیم اسناد تعهد به بیع در دفاتر اسناد رسمی است. بدین نحو که مشاوران املاک فقط وظیفه مشاوره داشته باشند و از تنظیم قولنامه و مبایعه‌نامه خودداری کنند و این امر را به دفاتر اسناد رسمی واگذار کنند چراکه کار دفاتر همان تنظیم سند است و کار مشاور املاک که از نامش هم پیداست فقط مشاوره دادن و راهنمایی و دلالی جهت خریدوفروش یا اجاره املاک هست.

نشست خبری رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان امروز چهارشنبه 15 تیرماه 1401 برگزار شد و در این نشست حسین کریمی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که آیین‌نامه‌های جدید و مصوب سال 1400 انجام آن را به عهده سران دفاتر قرار داده بحث اسکن دفاتر دست‌نویس است، اظهار کرد: یکی از راهکارهای  گذر از سیستم سنتی به سیستم الکترونیک، اسکن دفاتر دست‌نویس است که این امر از چند جنبه قابل‌بررسی است.

 یکی اینکه با اسکن دفاتر سنتی، دیگر لازم نیست جهت بررسی و دیدن یک سند قدیمی به بایگانی مراجعه شود و هر صفحه از هر جلد را می‌توان در سیستم و صفحه مانیتور دید و بررسی کرد و هر آنچه لازم است را از آن استخراج و بهره‌برداری نمود.

وی ادامه داد: دوم اینکه ازنظر نگهداری دفاتر قدیمی سران دفاتر به آسودگی خواهند رسید چراکه با پایان تصویربرداری و ورود اطلاعات اسناد و دست‌نوشته‌ها به هارد، دیگر نیازی به نگهداری نیست که بیم آتش‌سوزی وجود داشته باشد و درواقع اسناد به‌صورت الکترونیکی انجام نگهداری و استفاده از دفاتر دست‌نویس جایگاهی نخواهد داشت.

حدود 5 هزار و 500 جلد دفتر دست‌نویس، در استان تصویربرداری شده است

این مسئول افزود: خوشبختانه تاکنون حدود 5 هزار و 500 جلد دفتر دست‌نویس، با 5 دوربین در اختیار، در استان تصویربرداری شده است و نهایت تلاش ما این است که کار باکیفیت هر چه بیشتر انجام شود تا در آینده مشکلی از جهت این موضوع نباشد. ضمن اینکه جا دارد از سران دفاتر که در این زمینه با ما همکاری لازم را داشتند تشکر و قدرانی داشته باشم.

کریمی بابیان اینکه کار اسکن 36 دفترخانه در زنجان پایان‌یافته است، افزود: کار دفاتر ایجرود و سلطانیه و 8 دفتر از 10 دفتر ابهر، نیز پایان‌یافته و در خرمدره فقط دو دفترخانه کار اسکن اسناد دستی باقی‌مانده است. بااین‌وجود به نظر می‌رسد که در صورت مساعد بودن وضعیت تا 20 روز آینده کار تصویربرداری و اسکن اسناد دست‌نویس در استان به‌طور کامل پایان خواهد یافت.

رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان بابیان اینکه، این موضوع که ما می‌گوییم دفاتر اسناد رسمی، بازوان پرتوان قوه قضاییه و سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور هستند ادعا نیست و یک امر ثابت‌شده است، اظهار کرد: مستند این موضوع ماده یک قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1354 است که دفترخانه را واحد وابسته به وزارت دادگستری (قوه قضاییه) دانسته و ماده‌های بعدی همان قانون و قانون ثبت‌اسناد و املاک است که نقش مهمی را بر عهده دفاتر گذاشته است.

وی افزود: همکاران ما در دفاتر اسناد رسمی درواقع قاضی صلح هستند و جلوی بسیاری از مواردی را که ممکن است سر از دادگاه‌ها دربیاورند را می‌گیرند. درواقع همکاران سردفتر و دفتر یار که همگی از تحصیل‌کرده‌های حقوق و فقه هستند با ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف حقوقی مانند حقوق خانواده، وصیت، ارث و مسائل و مشکلات ثبتی مانع از ارائه شکوائیه و دادخواست به محاکم می‌شوند.

تنظیم قولنامه و مبایعه‌نامه به دفاتر اسناد رسمی واگذار شود

به اعتقاد این مسئول یکی از راه‌هایی که از ورود پرونده‌های حقوقی و حتی کیفری به دادگاه‌ها جلوگیری می‌کند بحث تنظیم اسناد تعهد به بیع در دفاتر اسناد رسمی است. بدین نحو که مشاوران  املاک فقط وظیفه مشاوره داشته باشند و از تنظیم قولنامه و مبایعه‌نامه خودداری کنند و این امر را به دفاتر اسناد رسمی واگذار کنند چراکه کار دفاتر همان تنظیم سند است و کار مشاور املاک که از نامش هم پیداست فقط مشاوره دادن و راهنمایی و دلالی جهت خریدوفروش یا اجاره املاک است.

وی در این خصوص می‌افزاید: راهکارهای بسیاری در این خصوص وجود دارد که وقتی اشخاص جهت خریدوفروش به مشاور املاک مراجعه می‌کنند فقط صحبت‌های اولیه و شفاهی انجام شود و پس از توافق و تفاهم به دفتر اسناد رسمی راهنمایی شوند. حال ممکن است کسی مطرح کند که مشاوران املاک تا شب در دفاتر خود هستند اما دفاتر اسناد رسمی فقط وقت اداری حضور دارند این مشکل هم قابل‌حل است و می‌توان با یک نرم‌افزار موضوع و نوع معامله به اسناد رسمی ارائه شود و دفاتر اسناد رسمی هم به‌صورت نوبتی ساعات بعدازظهر را نیز به فعالیت خود ادامه دهند و در نرم‌افزار نزدیک‌ترین دفتر انتخاب و مورد به ایشان ارجاع شود. البته این موضوع یک پیشنهاد است و نیاز به کار کارشناسی و مجوز دارد.

این مسئول افزود: در خصوص برون‌سپاری‌های کانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان که  شامل ثبت صورت‌جلسات شرکت‌ها و برخی از امور دیگر است باید اذعان داشت که اگر این امور در دفاتر اسناد رسمی انجام شود می‌تواند جلوی بسیاری از اشتباهات را در این زمینه بگیرد و درواقع مردم با خیالی راحت امور خود را ثبت و ضبط کنند.

تعرفه‌های اسناد رسمی هر 4 سال یک‌بار موردبازنگری قرار می‌گیرند

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص درآمدهای نجومی برخی از دفاتر، با اشاره به اینکه تعرفه‌های اسناد رسمی هر 4 سال یک‌بار موردبازنگری قرار می‌گیرند، اظهار کرد: سال 54 زمانی که این قانون تصویب می‌شد تورمی به این شکل وجود نداشت. ضمن اینکه بحث سقف درآمد درجایی می‌تواند مفید واقع شود که ما تورم آسیب‌زا نداشته باشیم. بحث سقف درآمد تعیین‌شده برای دفترخانه‌ها میانگین دو برابر درآمد کل دفاتر استان در نظر گرفته‌شده است. ضمن اینکه با این تعرفه‌هایی که از سال 99  ابلاغ‌شده است بااین‌وجود هیچ‌کدام از این دفترخانه‌ها به این سقف نرسیده و نخواهند رسید. به این جهت که سهم تعرفه‌ها پایین و سقف در‌آمد در نظر گرفته‌شده برای دفترخانه‌ها هم بسیار بالاست و درآمدهای نجومی در این زمینه اصلاً وجود ندارد. درواقع بسیاری از دفاتر ما در مرز ورشکسته شدن هستند و با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند.

حجم تخلفات سردفتران و دفتر یاران در استان زنجان بسیار ناچیز است

این مسئول در خصوص تخلفات و نظارت بر سردفتران و دفتر یاران، اظهار کرد: از زمانی که سامانه ثبت آنی آمده است خوشبختانه تخلفات موجود رو به کاهش است و دیگر سردفتر اختیار چندانی  ر تنظیم ثبت سند ندارد  از همین رو تخلفات سردفتران و دفتر یاران کاهش‌یافته و به‌نوعی می‌توان گفت سردفتر و دفتر یار اختیاری در این خصوص ندارد. در استان ما نیز حجم تخلفات بسیار ناچیز است و می‌توان اذعان داشت که استان ما یکی از کم تخلف‌ترین استان‌ها است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحسین کریمیسردفتراندفترخانه
sedayezanjannews.ir/nx9005


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»