کد خبر: 9034
1401/04/22 - 9:49


صدای زنجان مشکلات زیرساختی در روستای «ماری» زنجان را بررسی می‌کند؛

زندگی منهای آب، گاز و اینترنت

اهالی روستای ماری: وعده‌های پوچ بی‌اعتمادی مردم به مسئولان را در پی دارد!/ دهیار روستای ماری: فراهم نبود زیرساخت‌ها در روستای ماری، باعث مهاجرت می‌شود/ معاون بهره‌برداری و توسعه آبفای استان زنجان: بودجه تأمین شود؛ آب‌رسانی می‌کنیم/ رئیس واحد روابط عمومی شرکت گاز: گازرسانی به ماری، نیازمند اعتبارات بالایی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از اهالی روستای «ماری» در بخش قره‌پشتلوی زنجان در تماس با صدای زنجان با اشاره به مشکلات عدیده این روستا گفتند: مسئولان هیچ توجهی به مشکلات مردم نمی‌کنند. روستای ماری در نزدیکی شهر ارمغانخانه قرار دارد و فاصله چندانی با مرکز استان یعنی زنجان هم نداریم اما محروم از امکانات هستیم.

آن‌ها افزودند: متأسفانه سال‌هاست برای حل مشکل آنتن دهی و اینترنت روستا دویدیم، از بخشدار منطقه قره‌پشتلو گرفته تا اداره کل ارتباطات استان پیگیر شدیم ولی متأسفانه هیچ اهمیتی نمی‌دهند تا این مشکل در کنار مشکلات دیگر مانند نبود آب شرب، نیمه‌کاره ماندن طرح هادی روستا و خطرات محور ارتباطی که کوهستانی است، باعث شده اکثر اهالی روستا مهاجرت را بر زندگی روستایی ترجیح می‌دهند و بقیه جوانان روستا هم با دیدن گرداب مشکلات به فکر مهاجرت به شهر زنجان هستند.

این اهالی اذعان کردند: سؤالی که اینجا مطرح است این است که کجایند مسئولانی که دم از جلوگیری از مهاجرت روستاییان می‌زنند و یا نمایندگانی که در آستانه انتخابات روستاییان را یاد می‌کنند و بعد از انتخابات سراغشان نمی‌روند؟ ندیدیم یکی از نمایندگان مجلس به روستا ما سری بزنند علی‌رغم اینکه در آستانه انتخابات وعده‌های زیادی من‌جمله حل مشکل آنتن دهی و اینترنت این روستا را داده بودند. آیا این حق مردم است که برای یک تماس از خانه خود خارج‌شده و در اطراف روستا در پی آنتن موبایل باشند. ما در منطقه‌ای دورافتاده هم نیستیم اما از امکانات حداقلی آنتن‌دهی محروم هستیم.

آن‌ها خاطرنشان کردند: به خدا این نوع نگاه مسئولان در حق مردم این روستا ظلم است. خدا را شاکریم که ما الآن در فنّاوری حرف اول را در منطقه می‌زنیم و همه این اتفاقات را مدیون شهدا هستیم اما کوتاهی مسئولان باعث محرومیت ما از حداقل فنّاوری آنتن‌دهی در روستا و اینترنت شده است و نتیجه این وعده‌های پوچ بی‌اعتمادی مردم به مسئولان است. امیدواریم مسئولان به فکر باشند اگر همین روال ادامه داشته باشند روستای ماری هم‌اکنون با حدود ۱۳۰ خانوار در آینده‌ای نه‌چندان دور به جمع روستاهای خالی از سکنه افزوده خواهد شد که افزایش حاشیه‌نشینی و عواقب بعدی یعنی افزایش آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

فراهم نبود زیرساخت‌ها در روستای ماری، باعث مهاجرت می‌شود

در این زمینه فیض‌الله محمدی، دهیار روستای ماری با اشاره به اینکه آب شرب روستای ماری از سه چشمه بالادستی تأمین می‌شود، اظهار کرد: در فصل تابستان آب چشمه‌ها کم می‌شود و مردم در مضیقه قرار می‌گیرند و برایشان مشکلات متعددی درزمینهٔ تهیه آب شرب ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب نیز مخزنی برای تأمین آب شرب تهیه نکرده است و تنها شبکه‌گذاری در این روستا صورت گرفته و به حال خود رهاشده است درحالی‌که مردم به‌شدت نیاز به ایجاد مخزن و تأمین آب شرب دارند.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع عدم آنتن دهی و نبود اینترنت در این روستا اشاره میکند و اظهار می‌دارد که مردم درزمینهٔ آنتن‌دهی نیز در این روستا دچار مشکل هستند و اینترنت نیز در این روستا وجود ندارد و دانش‌آموزان نیز در این زمینه دچار مشکلاتی هستند، اظهار کرد: با اداره ارتباطات و فناوری گفتگوهایی در این زمینه شده است و در سفری که رئیس‌جمهور به زنجان داشتند مدیر ارتباطات و فناوری کمبود اعتبارات را دلیل محقق نشدن این موضوع دانستند و اذعان کردند که درصورتی‌که اعتبارات تأمین شود بلافاصله وارد عمل میشویم تا مشکلات موجود در این حوزه را برطرف کنیم.

این مسئول با اشاره به مشکل عدم گازرسانی به این روستا افزود: این روستا همچنین گازرسانی نشده است و نبود همین زیرساخت‌ها باعث مهاجرت اهالی روستا به شهر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فراهم نبود شرایط اقامت در این روستا و عدم بهبود شرایط در این روستا توسط مسئولین باعث شده است که هرساله چندین خانوار از این روستا به مقصد شهر مهاجرت کنند و هرسال از تعداد اهالی این روستا کم می‌شود.

محمدی پیش‌ازاین نیز در تاریخ 10 بهمن 1400 به صدای زنجان گفته بود که ۵ سالی است که این روستا با مشکل نبود آنتن مواجه است، تلفن ثابتی در روستا وجود ندارد و اهالی با تلفن همراه (همراه اول) کارهای روزمره خود را به‌سختی انجام می‌دهند. بارها از طریق اداره کل فناوری اطلاعات استان موضوع را پیگیری و مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم، مسئولان هم قول استقرار دکل را داده‌اند اما تا به امروز محقق نشده است!

استقرار سایت جدید در «ماری» باهدف رفع مشکلات آنتن‌دهی

سعید بابایی، رئیس اداره نظارت بر خدمات ارتباطی و رادیویی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان نیز در همین تاریخ با تائید مشکلات ارتباطی چندین ساله روستای ماری عنوان کرده بود که در حال حاضر ری‌پیتر برای تأمین و پوشش وویس منطقه وجود دارد اما به‌صورت ناقص کارکرده و هر از چند گاهی هم در خدمات‌رسانی با مشکل مواجه می‌شود، ما نیز هر بار از مخابرات خواسته‌ایم که مشکل را رفع کند!

بابایی بابیان اینکه روستا با مشکل تأمین اینترنت پرسرعت مواجه است که با پیگیری‌های انجام‌شده از طریق مرکز به‌احتمال ۹۹ درصد با برنامه ارائه‌شده برای استقرار تجهیزات مذکور موافقت شود، از ایجاد سایت جدید و جایگزینی آن با ری‌پیتر فعلی در سال ۱۴۰۱ و رفع مشکلات آنتن دهی روستا خبر می‌دهد.

روستای «ماری»، سال ۱۴۰۱ از اینترنت پرسرعت بهره‌مند می‌شود

این مسئول با اشاره اضافه کرده بود: سال قبل مجوز ایجاد سایت جدید را به اپراتور همراه اول اعلام کردیم اما این مهم اجرایی نشد، با قولی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داده‌اند، تمام روستاهای کشور تا آخر سال ۱۴۰۱ به شبکه پرسرعت اینترنت متصل می‌شوند که روستای «ماری» نیز یکی از آن‌هاست!

بودجه تأمین شود؛ آب‌رسانی می‌کنیم

علی‌محمد نادر خانی، معاون بهره‌برداری و توسعه آبفای استان زنجان نیز در خصوص مشکل آب این روستا با اشاره به اینکه کارهایی در جهت آب‌رسانی به این روستا صورت گرفت اما متأسفانه اعتبارات به اتمام رسید و کار نیمه‌تمام باقی ماند که در صورت تأمین اعتبار از سطح وزارتخانه کارهای مربوط به آب‌رسانی این روستا در اولویت قرار خواهد گرفت، به صدای زنجان گفت: به نظر می‌رسد در منطقه قره پشتلو روستایی که کارش نیمه‌تمام مانده است همین روستای ماری است، که اگر تزریق بودجه صورت بگیرد کار آب‌رسانی به این روستا هم بلافاصله در دستور کار این اداره قرار خواهد گرفت تا هر چه سریع‌تر به مردم این روستا آب‌رسانی صورت بگیرد.

گازرسانی به ماری، نیازمند اعتبارات بالایی است

همچنین درزمینهٔ گازرسانی به روستای ماری، نادر رابطی، رئیس واحد روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با اشاره به اینکه موضوع گازرسانی به ماری در دست بررسی است، اظهار کرد: در حال حاضر در حال نقشه‌برداری در این خصوص هستیم تا هزینه گازرسانی به این منطقه موردبررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: برآورد ما این است که هزینه گازرسانی به این منطقه به‌واسطه اینکه این منطقه کوهستانی و صعب‌العبور است هزینه بالایی شود ولی مطمئناً گازرسانی به این روستا جز برنامه‌های شرکت گاز هست.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحرومیتروستای ماریقره پشتلو
sedayezanjannews.ir/nx9034


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»