کد خبر: 9143
1401/05/29 - 8:55


صدای زنجان حذف مجردها از لیست متقاضیان مسکن ملی را بررسی می‌کند

مسکن ملی منهای پسران مجرد

متقاضیان: چرا وقتی امکان ساختند و تحویل مسکن برای مجردها نبود وعده دادید؟/ معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان: مجردها را حذف نکردیم اما فعلا در اولویت‌مان نیستند! متاهل‌ها را به ترتیب داشتن فرزند در اولویت قرار دادیم!/ یک منبع آگاه دولتی: حذف قطعی پسران مجرد 25 سال به بالا از لیست مسکن ملی در زنجان!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که مسئولان ترجیح می‌دهند درباره دلایل حذف مجردهای متقاضی مسکن ملی اظهارنظری نداشته باشند، یک منبع آگاه دولتی می‌گوید: در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مسکن‌دار شدن برای دختران مجرد 35 سال به بالا محفوظ است اما با توجه به اینکه آئین‌نامه مبنی بر مسکن‌دار شدن پسران مجرد 25 سال به بالا وجود ندارد، در شورای مسکن این گروه از لیست حذف شده‌اند!

«محمود محمودزاده»، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی یکم آبان ‌ماه سال 1400 اعلام کرد که خانم های مجرد بالای 35 سال سن می‌توانند در این طرح شرکت کنند، همچنین معلولین جسمی - حرکتی با 20 سال سن اعم از مرد و زن می توانند در این طرح شرکت کنند.

وی گفت: نخبگان علمی با تایید بنیاد ملی نخبگان هم می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کنند و محدودیتی برای مجرد بودن آنها وجود ندارد. اگر آقا و خانمی مجرد اما سرپرست خانوار باشد می‌تواند در این طرح شرکت کند به این معنی که قبلا ازدواج داشته و اکنون با فرزندان خود زندگی می کند.

وی با بیان اینکه برای قانون‌گذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است، گفت: قانون برای سرپرستان خانواده، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می شوند.

محمودزاده در 8 دی‌ماه سال 1400 هم خبر داد که مردان مجرد بالای 25 سال هم می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند.

حتی محمودزاده تاکید کرد که «به دلیل حساسیت حقوقی که روی موضوع چگونگی مشارکت مجردها وجود داشت، این طرح مورد کار کارشناسی حقوقی قرار گرفت و با بررسی همه ابعاد حقوقی، اکنون در مرحله تایید نهایی وزیر راه و شهرسازی و اجرا قرار دارد.»

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه ‌داد: بر اساس این مصوبه همه آقایان مجرد که 25 سال را تمام کرده‌اند می‌توانند برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند، اما در زمان تحویل واحد مسکونی خود باید متاهل باشند.

حذف مجردها از لیست متقاضیان مسکن ملی!

اما اخبار حاکی از حذف مجردها از لیست متقاضیان مسکن ملی است! 20 هزار نفر از 60 هزار متقاضی ثبت‌نامی برای مسکن ملی در استان زنجان مربوط به مجردها، افراد به ظاهرا حائز شرایط است که پس از اعلام خبر حذف آن‌ها از لیست، منجر به نگرانی‌‌ها و ایجاد سؤالاتی در اذهان عمومی شده است.

احمد، 35 ساله یکی از این متقاضیان به صدای زنجان می‌‌گوید: من بعد از انتشار این خبر خواستم برنامه‌ریزی برای آینده‌ام داشته باشم، حتی در ثبت‌نام نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردم و حائز شرایط هم بودم اما چند روز پیش در رسانه‌ها خواندم که مجردها از لیست حذف شده‌اند! دولت سیزدهم برای جوانان دهه 60 کاری نکرده است حالا با حذف اسامی ما مجردها چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند؟ ما اصراری به بودن در این طرح نداشتیم، چرا وقتی امکانش نبود وعده واهی داد؟

یکی از شهروندان 55 ساله نیز که از تصمیم اتخاذ شده برای جوانان مجرد گلایه‌مند است، خطاب به مسئولان عنوان می‌کند: قرار نیست برای اینکه اسم دولتی‌ها تیتر یک رسانه‌ها شود طرح‌های بدون پشتوانه قانونی را در سطح جامعه گسترش دهیم! چرا که این دست از مطالب فقط باعث ناامیدی می‌شود!

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه سال قبل 60 هزار نفر به عنوان متقاضی حائز شرایط مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد حدود 20 هزار نفر مربوط به مجردها بوده است.

شاهین‌فر اضافه می‌کند: برای تامین مسکن 40 هزار متاهل در شورای مسکن مصوبه‌ای گرفتیم که طبق آن متاهلین دارای فرزند به ترتیب 3، 2 و یک و سپس متاهلان فاقد مسکن در اولویت باشند.

محدودیت زمین؛ دلیل حذف متقاضیان مجرد مسکن!

البته 18 مردادماه، مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در جلسه شورای مسکن استان گفت: به دلیل محدودیت در تامین زمین مورد نیاز برای احداث واحدهای نهضت ملی در زنجان، متقاضیان مجرد از این طرح حذف شدند.

قانون جهش تولید و تامین مسکن، دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده زمین‌های مازاد خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند اما آن طور که مسئولان اداره کل راه و شهرسازی به صدای زنجان اعلام می‌کنند تا امروز هیچ یک از دستگاه‌های دولتی در این زمینه همکاری نکرده‌اند!

از طرفی تامین زیرساخت‌هایی مثل آبرسانی، گازرسانی، برق‌رسانی، احداث معابر، مدارس و فضای سبز برای واحدهای نهضت ملی در این استان بیش از 5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما هیچ یک از دستگاه‌های دولتی اعتباری برای این امور ندارند!

مسئولان برای تامین این اعتبار، فروش محدوده جدید اضافه شده به شهر زنجان را پیشنهاد داده و توانستند موافقت اعضای کارگروه امور زیربنایی استان که در راستای آن 160 هکتار از اراضی پیرامون گرده داغ واقع در شمال شهر زنجان حدفاصل بین روستای پایین کوه و دو اسب به محدوده این شهر الحاق می‌شود را اخذ کرده و مصوبه لازم را دریافت کنند.

هر چند که سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید الحاق این 160 هکتار زمین به معنی آن نیست که در زنجان دیگر زمینی برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن نیست! با اشخاص و بنیاد مستضعفان توافقاتی صورت گرفته اما یک الی 1.5 سال طول می‌کشد تا آن‌ها وارد طرح شوند.

اما به گفته مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، این محدوده یکی از کوی‌های مسکونی شهر زنجان خواهد شد و این الحاق محدوده جدید در جهت مولد سازی دارایی های دولتی است و برای هزینه زیرساخت های نهضت ملی مسکن در استان که قرار است در قالب آن 35 هزار واحد مسکونی احداث کنیم، اعتبار مورد نیاز از محل فروش محدوده جدید تامین خواهد شد.

بیات منش با بیان اینکه از بودجه‌های دولتی یک ریال هم اعتباری برای تامین زیرساخت های نهضت ملی مسکن مصوب نشده است، گفت: راه و شهرسازی ملکف شده است تا منابع مورد نیاز برای این امر را تامین کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه منابع پیش بینی شده از محل فروش محدوده جدید، هزینه‌های احداث زیرساخت های واحدهای نهضت ملی مسکن در استان را تامین می کند، گفت: علاوه بر این قرار است که از منابع حاصل از فروش محدوده جدید، برای بازآفرینی بافتهای فرسوده، همچنین استحصال آب و رفع چالش های این حوزه بهره گرفته شود.

هدف‌گذاری در بخش مسکن بدون اینکه بستری فراهم باشد؟

دولت متعهد شده در بازه زمانی 4 ساله، 4 میلیون واحد مسکن را احداث و تحویل متقاضیان بدهد که از این میزان حدود 26 هزار واحد سهم استان زنجان است.

البته سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان می‌گوید از 26 هزار واحد، 16 هزار و 500 واحد ساخته شده و مابقی نیز پس از اتمام فرآیند تامین زمین ساخته خواهند شد. با این اوصاف استان زنجان در ساخت و ساز 26 هزار مسکن در عرض 4 سال، به تعهد خود مربوط به 2 سال عمل کرده است.

شاهین‌فر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مستندات خود در این خصوص را ارائه فرمائید آیا در مسکن ملی در قالب طرح اقدام و سایر مسکن‌های ساخته شده را نیز در آمارهای خود در نظر می‌گیرید به صدای زنجان می‌‌گوید: ما پروژه‌های ساخت مسکن‌های ملی در دولت قبل و فعلی را با یکدیگر قاطی نمی‌کنیم، ساخت مسکن جزو طرح‌های حمایتی است و باید داده‌ها نیز در سامانه‌ای که وزارتخانه تعبیه کرده است و در آن تمامی داده‌ها از جمله ودیعه مسکن نیز هست، وارد شود. ما به هیچ عنوان با آمار بازی نمی‌کنیم فقط طبق وظیفه‌ای که داریم طرح‌های حوزه مسکن را در سامانه مدنظر وزارتخانه وارد می‌کنیم.

گفتنی است که مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز چند وقت پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که بر اساس هدف گذاری ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در کشور، در برش استانی سهم این استان 50 هزار واحد می‌شد ولی به واسطه ظرفیت‌ها و موفقیت‌های استان در اجرای طرح، این رقم با افزیش 40 درصدی، به 70 هزار واحد افزایش یافت.

بیات منش با بیان اینکه 70 هزار واحد سهم استان شامل همه پروژه‌های شهری، تعاونی، خصوصی، روستایی و بخش خصوصی و دولتی است، اظهار داشت: 36 هزار واحد از این میزان واحدهای هدف گذاری شده با تامین زمین از سوی دولت اجرایی می شود که تا کنون از این تعداد، 16 هزار و 500 واحد در شهرهای مختلف استان  به مرحله عملیاتی و اجرای پروژه رسیده است.

به گفت او، 20 هزار واحد مسکن روستایی نیز که بنیاد مسکن متولی آن در مناطق روستایی است، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان دولت سیزدهم در استان ساخته می‌شود. حدود 12 هزار واحد مسکونی نیز قرار است توسط بخش خصوصی اجرایی شود، این آمار با توجه به آمار 5سال گذشته که حدود 4500 واحد به طور متوسط توسط بخش خصوصی در استان اجرایی شده، امری امکان پذیر و قابل تحقق است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان این ارقام و اعداد پیرامون نهضت ملی مسکن در استان، برنامه است، تصریح کرد که آنچه در نهایت محقق خواهد شد وابسته به میزان استقبال متقاضیان است. در برخی شهرهای کوچک استان برخلاف مرکز استان، متقاضی برای واحدهای نهضت ملی مسکن وجود ندارد!

حذف قطعی مردان مجرد از لیست نهضت ملی مسکن؟

پس از اظهارات مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان 13 مردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها که صراحتا به نبود اعتبار کافی ارگان‌های دولتی برای تامین زیرساخت‌ها اشاره و گفته بود برای تامین اعتبار، 160 هکتار از مناطق پیرامون «گیرده‌داغ» به محدوده شهر زنجان الحاق شده است، متقاضیان مسکن ملی خیالشان بابت رفع مشکل زمین برای ادامه پروژه‌های مسکن ملی در زنجان هست، راحت می‌شد که 18 مردادماه، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در جلسه شورای مسکن استان گفت: به دلیل محدودیت در تامین زمین مورد نیاز برای احداث واحدهای نهضت ملی در زنجان، متقاضیان مجرد از این طرح حذف شدند.

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان تعداد مجردهای متقاضی مسکن ملی را حدود 20 هزار نفر اعلام می‌کند که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند! که شامل مجردها از جمله دختران بالای 35 سال و پسران 25 سال به بالا هستند.

شاهین‌فر از ارائه آمار تفکیک شده دختران و پسران مجرد به صدای زنجان امتناع کرده و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دختران مجرد 35 سال به بالا در حالی که قانون صراحتا به مشمول بودن آن‌ها در طرح نهضت ملی مسکن تاکید دارد، حذف شده است، می‌‌گوید: نه این گروه و نه زنان سرپرست خانوار دارای فرزند به هیچ عنوان حذف نشده است بلکه همانطور که قبلا عرض کردم با اولویت‌بندی انجام شده، واحدهای مسکن آن‌ها ساخته و تحویل خواهد شد پس دختران مجرد 35 سال به بالا فعلا در اولویت نیستند وگرنه مشمول طرح قرار خواهند گرفت. اولویت بندی متقاضیان برای برخورداری از امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن، افراد شاخص هایی مثل تاهل، تعداد فرزندان، سابقه ازدواج است.

شاهین‌فر این را هم می‌گوید که تا به امروز هیچ مبلغی از پسران و دختران مجردی که مشمول حذف شده‌اند ریالی اخذ نشده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به اینکه گفته می‌شود پس از انتشار خبر مربوط به حذف مجردها از مسکن ملی منظور پسران مجرد 25 سال به بالا بوده است آیا این درست است، امتناع کرده و ترجیح می‌دهد در این خصوص اظهارنظری نکند!

در آئین‌نامه قانون ساماندهی، دختران 35 سال به بالا مشمول طرح نهضت ملی مسکن هستند و در آن خبری از مشمولیت پسران مجرد نیست.

هر چند که مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان تمایلی به اظهارنظر در خصوص حذف قطعی پسران مجرد ندارند اما یک منبع آگاه دولتی به صدای زنجان می‌گوید: در شورای مسکن پسرهای 25 سال به بالا کلا کنار گذاشته شده‌اند چرا که در قانون ساماندهی (قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن) و آئین‌نامه مربوطه تاکیدی بر مسکن‌دار شدن پسران مجرد 25 سال به بالا نیست!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسکن ملیحذف مجردهاراه و شهرسازی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9143


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»